Vel, riflestigning er viktig uansett kaliber. Man ser jo allerede at noen 120gr monolittiske kuler er marginale i 220mm snurr i 6,5x55.
Ser kanskje slike tendenser med 130gr Diamondline også? (Bare gjetning, men det er ikke alle løp den går ekstremt godt i)
Uansett, kjøp rask nok snurr når du kjøper ny pipe.
For 6,5x55 kan det vel forventes 3-4000 skudd før der bør byttes.
Noen skyter mer, andre mindre før de bytter.
Det tar altså ikke all verden av tid å skyte ut et løp om man er litt aktiv
Man har levd lenge nok til å lære et par triks..
Roter hylsa et par runder mot er hardt underlag, så slipper man klipping.
Nei, men om man helpresser, eller bruker en die beregnet til dette, så vil man sette kroppen tilbake uansett.
Å lade til en Blaser er akkurat det samme som å lade til en boltrifle. De krever samme prosedyrer for lading og samme patronspill som andre våpen.
Tro om man kunne solgt skivelapper som headspace measuring tools?
Som @Casey Jones skriver.
Uten lapp bak hylsa - ingen motstand
En lapp - litt motstand
To lapper - veldig tregt
2000 verktøy for 60,-
tja, til kikkertklassen synes jeg originalstokken er god, men kjedelig, ja..
Til jaktfelt ville jeg gått for KKC, Bredvold eller Tyristubben.
Til alt annet, McMillian eller Vision.
Kjedelig, men det virker.
Selvsagt mener jeg 0,075, har oppdatert posten over. Takk!
Blaser har kammer på lik linje med alle andre fabrikater. Ingen forskjell å lade til Blaser sammenlignet med andre fabrikater. Eneste forskjellen er at man har lite moment for å lukke bolten, en hylse om er litt trang kan oppfattes trangere i en Blaser.
Det blir ingen skiver å skyte på om resten av jobben eller kostnadene rundt driften følges opp. Så de er absolutt relevante.
Dugnaden er en del av gamet for å holde skytebanen i drift, men ikke en del av gamet til de som skyter sine 30 pliktskudd… men takket være dugnaden finnes der plasser å skyte i bytte mot en liten kostnad.
Det er nok ikke så voldsomt kostbart pr skudd om man isolerer bare skive og monitor, men skivene skal jo kjøpes og hele banen skal driftes. Vedlikehold av skivene er bare en liten del av kaka. De fleste banene har ganske mange timer dugnad pr år for å få det til å gå rundt.
Jeg har ikke all verden av erfaring med hagler, men har da prøvd noen.
Selv har jeg en Silver pigeon adj, jeg vil også anbefale justerbar kam på en hagle til jakt.
Er du nybegynner vet du egentlig ikke om hagla passer uansett. Det krever noen skudd før du monterer hagla like hver gang.
Jeg har også prøvd noen nye hagler som koster like mye som en brukt 686, jeg hadde valgt en brukt 686 fremfor det aller meste (alt?) som er nytt i samme prisklasse.
Etter 10-15000 skudd og litt vedlikehold, så ser den fremdeles grei ut, chokene skrur jeg enda ut uten bruk av verktøy.
Den har en del timer og mil på fjellet også
Noen som vet grunnen til at det med enkelte dempere bygger seg opp mye karbon/kruttslam i munningen?
Kroningen ser fortsatt skarp og fin ut.
Pipa går godt og har ikke forsket noe på det, men det er det kanskje andre som har.
Det store spørsmålet er jo om det påvirker presisjonen.
Han som lå ved siden av meg bruker samme krutt, men annen demper og der bygde det seg ikke opp noen ting.