Jump to content

Medlemskap i NOJS


krone

Recommended Posts

  • Replies 273
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ny våpenLOV på trappene!

 

Sitat fra Morten Vinje.

Vi har i dag fra justis- og politidepartementet, fått bekreftet at det nå settes i gang arbeid med ny våpenLOV, altså ikke ny forskrift, men ny LOV. I grove trekk høres dette ut til å være en tilnærming mot å tilpasse JD og PODs nylig ikrafttrådte forskrift med dertil hørende rundskriv til LOVEN. Det vil med andre ord si at de punktene i forskrift og rundskriv POD ikke fikk gjennomslag for fordi de var i strid med loven, nå tydeligvis skal tilpasses andre veien - altså ved LOVendring. Tidsaspektet for ferdigstillelse er to til to og et halvt år fra nå.

 

Nojs vil være en del av utviklingen som nå følger, og har allerede jobbet i kulissene, blant annet ved å skrive kronikker i dagspressen, ha dialog med politikere, herunder medlemmer i justiskommiteen, og ved å initiere samarbeid med samtlige av landets skytter- og jegerorgansisasjoner/forbund, hvor vi igjen var samlet senest torsdag 13 august 2009. Dette arbeidet har pågått siden før sommerferien 2008. Nojs er nå representert i kommiten nedsatt av landets skytter- og jegerorgansisasjoner/forbund. Mer informasjon om dette vil komme så snart kommiteen har startet sitt arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en gang medlem av NV, og i det øyeblikket jeg skjønner mer av hva NOJS er og/eller skal bli melder jeg meg gjerne inn. Stiller meg derfor bak ønsket om større informasjonsflyt!

 

Er fra før av medlem av NJFF, DFS og NSF (ikke NFPS lenger dessverre, ble ikke tid), og fartstid som formann i DFS/NSF-lag i hovedstaden. Selv om jeg ikke til enhver tid er 100% enig med alt "mine" forbund mener, kan jeg ikke se annet enn at mine interesser som skytter og (fersk) jeger blir best ivaretatt med at jeg støtter flest mulige aktører økonomisk.

 

Mest av alt skulle jeg selvsagt ønske at forbundene og organisasjonene kunne tenke mer synergieffekter og fremstå som en enhet. Dessverre tenker alle for smått og er mest opptatt av å berge kun sine egne interesser. Litt vidsyn og skyttersolidaritet synes å være vanskelig å framdrive.

 

Er positiv avventende til NOJS, mer info og diskusjon!

Link to comment
Share on other sites

hei

er det mulig å få vite hvor mange medlemmer vi er :?:

mvh Taiko

Nå passerer vi 130 medlememr og vi jobber med rutiner for å innformere om hva NOJS og dets styre jobber med!

Undertegnede har hatt lang sommerferie og det må skjedd noe ved forrige fakturakjøring. Noen av dere har ikke fått tilsendt disse. Alle som er registrert og ikke er notert med innbetaling får ny faktura! Disse sendes ut ved neste fakturering 2. september! (Selvfølgelig ingen purregebyr).

 

Ser for meg at vi må være aktive vedr. en eventuell ny våpenlov! Styret i NOJS har allerede markert seg i den forbindelse. Men skal vi bli en tung aktør i fremtiden trenger vi flere medlemmer.

 

Så send en mail med navn, adresse, tlf og nick til kasserer@kammeret.no eller en PM og meld dere inn i NOJS

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Her må det jo en rekruteringsjobb til.

Hvorfor ligger det ikke en rekrutteringsannonse godt synlig på

kammeret.no :?:

Vær synlig ikke bare når det gjelder store ting som ny våpenlov men også

når det gjelder "små" saker. Eksempel på det kan jo være sånt som denne saken :wink:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=24278&st=0&sk=t&sd=a

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Følgende er ment som konstruktiv kritikk og innspill:

 

Til å eie selveste "Forumet" med stor F for jegere og skyttere i dette landet synes jeg ikke NOJS til nå har brukt sin mulighet til å synliggjøre seg på noen imponerende måte.

 

Jeg må applaudere at det er kommet til hele 130 medlemmer så lite synlig som jeg synes vervekampanjen har vært,

men ved å utnytte de ressursene som ligger rett forran nesetippen på styret kunne det vært nærmere 1300 medlemmer enn 130.

 

Det er minst èn bruker her inne som jobber i kommunikasjonshus,

kanskje påtide å henvende seg til brukere med slik kompetanse og be om råd til forbedring?

 

Dere sitter med et digert lerret (Kammeret.no) men det males med en bittebitteliten pensel.

 

 

Med dette sagt har jeg et dypt og inderlig ønske om at NOJS skal bli en stor organisasjon med politisk påvirkingskraft,

og jeg er meget imponert over hva styret til nå har fått til på den fronten, gitt nåværende medlemstall.

Link to comment
Share on other sites

Begår vi en feil om vi stenger deler av forumet for ikke betalende medlemmer :?:

 

Ja, det er jeg redd for at vi gjør.

 

Nå er det lett for meg å si som ikke er medlem i NOJS, men akkurat det akter jeg å gjøre noe med.

 

Når det er sagt så tror jeg at Kammeret blir klart mest vitalt om det er et, i hverfall i all hovedsak, ett åpent forum. Mulig det kan opprettes kammer som er spesielt for medlemmer, men disse bør da forbeholdes organinsasjonsspesifikt stoff slik at ikke brukere som ikke er medlemmer føler at de ikke får tilgang på "kremen" av tråder og informasjon. Det jeg prøver å si er at jeg tror ikke Kammeret bør organiseres slik at noen blir oppfattet som "elitebrukere", og at der de diskuterer har ikke de andre tilgang.

Link to comment
Share on other sites

Vetlus; takk for kommentaren din!

 

Vi har selvfølgelig et ønske om noe mye mer enn vi gjør nå, og jobber faktisk for å komme dit også. En av de store utfordringene er å finne tid og kapasitet uten at man en dag finner separasjonspapirene på bordet når man kommer hjem, for å sette det litt på spissen (jeg har verdens mest tolerante kone, bare så dét er sagt). Historien bak Nojs (som etterhvert blir presentert) forteller en annen del om hvorfor det ikke er mer enn hva det er pr i dag, men sterkt forenklet sagt ble Nojs opprettet fordi ingen enkeltperson skal kunne eie, og dermed nedlegge kammeret.no etter eget forgodtbefinnende. Når det er sagt, har vi med det forholdsvis tynne mandatet vi så langt har, ettersom vi fremdeles er i ferd med å størkne etter støpen, gjort en god del allerede. Etterhvert i prosessen har det dukket opp enda mer vi føler det er viktig å ta tak i, og slik kommer det til å fortsette. Vi har masse å lære, og som du så riktig påpeker; behov for å knytte til oss mer kompetanse. På flere felt, vil jeg for egen del legge til.

 

Akkurat nå skjer det så mye viktig på den politiske fronten, at dette får det meste av kapasiteten for øyeblikket. Jeg kan bare beklage at vi akkurat nå ikke rekker mer enn vi gjør, men det skal selvfølgelig bedres så snart det overhodet lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig har mer tro på å belønne medlemmer enn å "straffe" ikke-medlemmer.

 

Eksempel:

 

For å få flere medlemmer kan det gjøres slik at deler av forumet stenges for personer som ikke er betalende medlemmer i NOJS.

Det blir i så måte en slags straff til de som ikke er betalende medlemmer, siden forumet til nå har vært åpent for alle.

 

Alternativt (Og et alternativ jeg synes ville vært bedre) kunne man fått til et samarbeid med en av norges større våpenforretninger (Jaktdepotet, Winge, J&F osv) om at NOJS-medlemmer får 10% rabatt på alle varer/evt fikk enerett på visse tilbud 1 gang i måneden. Butikken ville fått økt omsetning og nye faste kunder, og jegere og skyttere ville fått en god grunn til å bli med i NOJS uavhengig om de er fornøyde eller misfornøyde med forbund(et) som representerer dem idag.

 

Dette er bare forslag jeg trekker ut av løse luften uten å ha regnet på dem på noen økonomisk måte,

men ved markedsføring er det viktig å være kreativ og tenke på nye løsninger.

Jeg har en viss grunnutdanning i markedsføring (holder på med Bacheloren på BI), og synes slikt er ganske interessant.

Her på forumet er det garantert mange som er tusen ganger bedre enn meg på dette,

og jeg er sikker på at disse ikke ville vært vonde å be hvis NOJS ved styret ba dem sette av en time eller to en ettermiddag til å hjelpe dem med kreative innspill, strategi, kommunikasjon etc.

Link to comment
Share on other sites

Vi har et slikt eget område for medlemmer på sakslista. Jeg tror vi ender opp med et eget område for Nojs-info, med et eget lite område for medlemmer. Jeg mener bestemt at det meste av relevant info uansett bør gå på åpent forum, men enkelte spørsmål om veien videre må vi ha medlemmene med på.

Jeg er forøvrig enig i at vi kunne vært mer aktive i å verve medlemmer, men det skal dere ikke se bort i fra at vi nok kommer til å bli.

Vi er nå godt i gang igjen etter ferien, og har mange saker å ta tak i, så jeg håper dere kommer til å bli mer fornøyd med infoen ut over høsten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

men enkelte spørsmål om veien videre må vi ha medlemmene med på.

Hvilke medlemmer er det da snakk om, alle som er registrerte brukere eller betalende medlemmer :?: Om det skulle være alle registrerte medlemmer, ser jeg ikke på det å være betalende medlem som annet enn å gi et økonomisk bidrag til NJOS og da bør det opplyses om det.

Link to comment
Share on other sites

men enkelte spørsmål om veien videre må vi ha medlemmene med på.

Hvilke medlemmer er det da snakk om, alle som er registrerte brukere eller betalende medlemmer :?: Om det skulle være alle registrerte medlemmer, ser jeg ikke på det å være betalende medlem som annet enn å gi et økonomisk bidrag til NJOS og da bør det opplyses om det.

 

 

Jeg antar det er et skille mellom medlemmer(NOJS) og brukere(Kammeret), eller er jeg viddene da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg meldte meg inn i NOJS for 20 dager siden, og samme dag skrev jeg et innlegg på bloggen min der jeg oppfordret andre til å melde seg inn. Ut fra kommentarene å dømme var det flere som fulgte oppfordringen.

 

Fra NOJS' side har det derimot vært helt dødt - det vil si ingen respons på selve innmeldingen, og det har heller ikke dukket opp innbetalingsblankett eller medlemskort. Jeg regner nesten med at det er jakta som er årsaken til den manglende responsen, men det virker noe useriøst av NOJS å ikke respondere på innmeldinger. Et autosvar på e-posten er alt som skal til dersom en blir borte fra maskin eller nett for en periode.

 

Er det noen som har en forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Her skal undertegnede ta på seg alt ansvar for at dere ikke har mottatt hverken svar på innmeldingen eller innbetalingsgiro.

 

Det blir sendt ut fakturaer en gang hver måned og når de siste fikk sine fakturaer 7. september blir det da ca. en måned til neste kjøring. For at ingen skal bli glemt sender jeg ikke ut svar på innmelding før den enkelte er registrert i medlemsarkivet!

 

Men et autosvar kunne kanskje vært på sin plass. Dette skal vi vurdere og hvis det er teknisk gjennomførbart skal vi få det på plass!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Sett utenfra ser det ut til å være mange troféjegere og folk med spesielle forhold til våpen som samler seg om NOJS.

 

Hvis dette ikke stemmer høres greia interessant ut :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg heter Bjarte og jeg er et medlem av NOJS... :mrgreen:

 

Våpen er greie redskaper dersom det er noe en vil skyte på. Det vil jeg rett som det er, så derfor har jeg et par våpen. 8)

Mitt mest spesielle forhold til våpen er at jeg ikke kan fordra å pusse dem, slik at de gjerne får et litt "rustikt" preg. :oops:

 

Jakttroféer synes jeg ikke er så viktig. Så vidt jeg klarer å erindre så begrenser trofesamlingen min seg til noen kråkeføtter bak i bilen, til dokumentasjon av konkurransen vår i predatorjakt. I tillegg har jeg et par fuglelik i fryseren som jeg trener hunden med, men de er etter hvert blitt temmelig pjuskete til å passere som troféer. :shock:

 

Det mest spesielle med meg er vel at jeg gidder å engasjere meg i å arbeide for jakt og skyting. :wink:

 

 

PS.

Troll; det hadde vært et artig trofé. Men hvilken montasje ville passe best mon tro, og våger jeg å skyte dem med 6,5? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Våpen? Tja, jeg har vel ikke noe jeg tenker på som våpen, men jeg har en del hagler, rifler og annet som fyller rollen som jaktverktøy, overdimensjonerte hullemaskiner for papp og som velegnede rekreasjonsverktøy som gir meg både glede og frustrasjon.

 

Ellers har jeg huset fullt av økser og kniver som også er nyttige verktøy til sitt bruk.

 

Men våpen... En "killer body" kanskje :mrgreen: ?

 

Trofeer har jeg ingen glede eller nytte av med mindre vi ser bort i fra hun som snart kommer hjem fra jobb :wink: .

 

Men jeg er medlem i NOJS.

Link to comment
Share on other sites

Ikke la dere rive med av Troll nå da :wink:

Ikke overdriv denne "troll" greia da, kanskje lurt å skille mellom person og sak? :lol:

 

Det er jo flott at det er plass til alle, som flere av medlemmene antyder.

 

Hvis det er lov å si hva man mener om slik jakt, vil dette åpne mulighetene for flere medlemmer med et mer voksent forhold til jakt og skytesport.

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Vesentlig forskjell på å ha lov å sei kva ein meinar, eller om det du meiner er riktig å poste i den aktuelle tråden..

Eg vil sei at det er ikkje ein obligatorisk rett til å hevde sin meining uansett, ikkje hvis du tenkjer på å gjere forumet til ein betre plass av den grunn.. Men det er no sånn eg er oppbygd..

Link to comment
Share on other sites

Linkene dine fungerer ikke Combibloc1.

 

Etter å ha lest overskriften din ser jeg ikke helt poenget med linkene heller.

 

Skal du være glad for, at de ikke funker. Dette mistenker jeg å være virus eller noe dritt. Samme innlegget ligger under en annen tråd også. Ikke klikk ukritisk på linker!!

Sjekk "Diana 460 osv...."-tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi er nå 182 medlemmer i NOJS og vi har opprettet et eget medlemskammer. Dette er et kammer hvor vi ønsker å debatere fremtiden og avholde valg i NOJS!

 

Første februar sender jeg ut giroer for 2010 og hvis det er noen som ønsker å registere seg er det bare å sende mail

 

 

Se for øvrig: http://www.kammeret.no/portal/formal og

http://www.kammeret.no/portal/vedtekter

 

Årsavgift for 2010 Kr.: 200,-

 

Send innmelding til kasserer@kammeret.no

Send inn navn, adresse, telefon nummer og nick. Merk melding med "Innmelding i NOJS"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Formålet til NOJS er bra nok, men med bare 182 medlemer, tviler jeg på at organisasjonen får noe gjennomslag.

 

Kanskje det bare er 182 medlemmer fordi det sitter en masse mennesker med fingeren et sted den blir brun og venter på at andre skal melde seg inn?

 

Man har sjansen til å gjøre noe, kanskje bli det NV burde blitt, det koster det samme som 3 øl på byen.

 

Medlem av NOJS, hvorfor er ikke DU?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal melde meg inn.

Om du ønsker at NOJS skal gjøre noe for deg så er det nettop det du skal gjøre, melde deg inn. SÅ kan du være med å forme NOJS til det det du ønsker at det skal bli. NOJS får ALDRI "handlekraft" om alle skal sitte på gjærdet å vente på at alle andre skal gjøre noe.

 

Om du ikke engang gidder spandere den usle kontigenten syns jeg ikke du skal forvente å kunne ønske eller kreve noe av NOJS heller.

 

Gjør noe SELV - om så bare å melde deg inn for å markere at du er interessert i å stå sammen men andre i et fellesskap som i fremtiden kan bli et viktig organ for jakt og skyteinteresserte i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være veldig forsiktig da dette er et vepsebol som visstnok ikke skal diskuteres.

 

Hvorfor er det så få medlemmer? JEG TROR at det er grunnet at formålet http://www.kammeret.no/portal/formal er rett og slett bare å drifte kammeret.no. Men jeg vet de har ressurspersoner som Tron med juridisk ekspertise og bekjentskaper, samt MV som er SVÆRT dyktig med pennen ilag med Omega.

Jeg vet det er svært mange som sitter på gjerdet grunnet at det ikke finnes en handligsplan, og det er vel ikke til å stikke under en stol at man vil se hvordan styret ser ut fremover. Planene var veldig gode i starten av (les Dachs første innlegg) men så er det liksom ikke skjedd noe mer av de flotte planene.

Hvordan skal valget holdes, på nett eller ved oppmøte på gen.forsamlingen?

 

Og så må medlemmene slutte med å snakke nedsettende mot NV og andre forbund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...