Jump to content

Gammel M98 skifter drakt..


Mauser-Kær`n

Recommended Posts

Begynner å nærme meg målet med mitt M98 prosjekt, det startet med bytte av avtrekker.. Så ble det montert skinne til kikkertsikte samtidig som Meopta`n ble bestillt... Deretter "måtte" jeg ha en ny stokk så jeg fikk kjinnkontakt i ny-kikkerten, og da jeg var hos skjeftemakeren ble det nevnt demper og da ble det en av det slaget også.... :oops: + 10cm kapping av løp.. "Gamle børsjer koster mest...???" (Nytt ordtak her i huset :lol: )

 

 

 

Simen

 

riflebilder004dm4.th.jpg

 

Håper det er med ett bilde her... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hermer du, eller? :) Nesten tvillinger jo! :D

 

For noen få år siden kostet min gamle Mauser noen ekstra tusenlapper også.

LaminatstokkMauser.jpg

 

Du har rett! Gamle børser koster mest.

Grønn/blå/brun laminatstokk som har et helt supert blindmagasin m/ny magasinboks. Timney avtrekk. En tilsynelatende rimelig A&B pipe (som allikevel kom på noen tusen siden den ble kamret om to ganger)

Kaliber .358x68. Magasinet rommer kun 3 patroner, men det er mer enn nok siden det er førsteskuddet som er det som skal legge elgen i bakken.

Mekanismen mater som smør. :D

 

 

Sorry for kupping av tråden din. :oops:

Link to comment
Share on other sites

nåja.. Tør ikke tenke på hva mausern min har kosta.

 

M70 sikring, Sauer 202 underbeslag og magasiner, speed lock, nytt haouge skjefte, justerbart shilen avtrekk, ny Schultz & larsen pipe, gjenging, kapping, demper... huff og huff. Men.. Så ble den tøff og da :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
nåja.. Tør ikke tenke på hva mausern min har kosta.

 

M70 sikring, Sauer 202 underbeslag og magasiner, speed lock, nytt haouge skjefte, justerbart shilen avtrekk, ny Schultz & larsen pipe, gjenging, kapping, demper... huff og huff. Men.. Så ble den tøff og da :D

 

BILDER :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har en gammel mauser eg vurderer og bygge om litt.

 

Kor får eg kjøpt den stokken som er på øverste bildet?

 

 

 

Den stokken kommer fra Bredvold skjefter. Samme karen som lager skjefter til en del av våre beste skiskyttere bl.a. O.E.Bjørndalen. Den blir håndlaget etter mål. Kan nok regne med en god ventetid på en sånn stokk..

Link to comment
Share on other sites

nåja.. Tør ikke tenke på hva mausern min har kosta.

 

M70 sikring, Sauer 202 underbeslag og magasiner, speed lock, nytt haouge skjefte, justerbart shilen avtrekk, ny Schultz & larsen pipe, gjenging, kapping, demper... huff og huff. Men.. Så ble den tøff og da :D

 

Kan du ikke legge ut noen bilder sånn at vi får beundre til øyet blir vått???? :)

Link to comment
Share on other sites

Er selv i ferd med å sette i gang et mauser-prosjekt. Fint å kunne få litt inspirasjon her. Flere bilder hadde vært flott.. Foreløpig plan er Timney Featherweight avtrekk, Gentry "M70" sikring og speedlock-sett. Vurderer også ny stokk og magasin, får se hvor langt pengene rekker.

 

@ Bamrud: Hadde vært flott om du kunne legge ut noen bilder av det blindmagasinet. Har du bygget dette selv eller?

Link to comment
Share on other sites

Gamle børser bommer mest.. Jeg her to overcustomiserte mausere fra før. En kirger som har blitt stivet av og tjener som langtholdsvåpen(6,5-06, 6,5x55 og 30-06AI) og en sivil (FN)som blir mest brukt til jakt (375 og 416 Taylor). Har hatt en M98 kasse liggende lenge som var grunnstammen i Våpenjournalens trykkgevær. Skjeftet sikler Buster på, men han vet det bare ikke ennå. Kassa har jeg midlertidig skrudd en 30-06 pipe i. Har et McMillian classic skjefte som skal tilpasses og beddes. Avtrekket må byttes fra trykkpunkt til direkte (sitter Kongsberg der, noen som trenger??). ERA baser for G9 må på. Så er jeg veldig i tvil om jeg skal koste på en m70 sikring (Hansen..). Har det på alt annet jeg har, så er i tvil. Gjenget M14x1,5 så demperene mine passer.Dette blir mest for å få skrudd sammen en børse. Noe blir sikkert endret undervegs. Har litt lyst på en 9,3x62 pipe også... Noe blir nok bestemmt undervegs. Underbeslag med hengslet magasinlokk hadde vert fint, men vet ikke om noe jeg kunne tenke meg om dagen. Det finnes i Tyskland som nye, men til en håpløs pris.. Vi får se..

Link to comment
Share on other sites

.

På oppfordring:

Blindmagasin til en M98 i en laminert planke.

SANY0612.JPG

http://bilder.kammeret.no/albums/userpi ... NY0612.JPG

 

Bildet ble desverre klippet i høyre side, men hele magasinet kan ses ved å klikke på linken under bildet.

Her er stokkens underside og magasinet løst ved siden av. Dette er laget ved hjelp av biter fra et originalt magasin, men modifisert temmelig mye. Original tilbringer og tilbringerfjær ligger løst oppi magasinet. Dette har Tom Yngve Ravnås laget. (Børsemaker fra Sigdal som jeg desverre tror har sluttet å praktisere som børsemaker)

Ravnås fikk ganske frie tøyler til å gjøre dette på sin måte og resultatet ble meget bra.

SANY0617.JPG

Den lille detaljen på boltstopper/boltlås har jeg mekket. :)

SANY0620.JPG

Her er magasinet på plass i stokken og fungerer som fremre feste av avtrekkerbøyle.

SANY0621.JPG

Bilde i full størrelse:

http://bilder.kammeret.no/albums/userpi ... NY0621.JPG

 

Eneste aberet med denne løsningen er at treverket blir meget tynt under magasinboksen. Her har jeg kun et par millimeter treverk.. Har vurdert å lime magasinboksen til bunnen av stokken for å få "hel ved". En annen mulighet er å bedde inn magasinboksen med slippmiddel slik at den fortsatt er demonterbar for rengjøring. Men det har gått bra til nå med tildels røft bruk i flere år så vi får se....

SANY0623.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har ikke giddi og lest hele tråden , men dette minner veldig mye om en stokk fra Bredvold ? Hansen De Lux og jeg kjøpte to vær i sin tid og det er kjempestokker på M98, det var det jeg hadde + at jeg satte en Bredvoldstokk på en Sako forester. Kan anbefale disse stokkene på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bamrud.

Jeg har også en m 98 som er skiftet stokk, avtrekk og div. på.

Jeg bytta ut underbeslaget med et nytt som var tilpassa sauermagasin, dette fikk jeg tak i hos M Landrø, eller var det Ragnar Hansen, husker ikke nå siden det er så lenge siden.

Hvertfall så er det mye bedre med løst magasin enn å repetere ut skudda fra kjeller'n.

Har du vurdert dette?

Link to comment
Share on other sites

Her er litt inspirasjon :D

 

Kaliber .308

Shultz & Larsen løp, kappa til 47cm og gjenga til demper

A-Tec CMM 6 demper

Picatinny skinne med en Zeiss Conquest 3-9x50 på toppen

Boyds avtrekk

KKC stokk

Underbeslag med Sauer magasin 5 og 3 skudd

Det eneste som mangler er overflatebehandling av stålet, det skal lakkeres med Dura Bake i matt svart finish.

 

normal_KKC_3.jpg

 

normal_KKC_2.jpg

 

normal_KKC_1.jpg

 

normal_KKC_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvertfall så er det mye bedre med løst magasin enn å repetere ut skudda fra kjeller'n.

Har du vurdert dette?

Nei.

Aldri til denne Mauser'n. Jeg har sett mauser med Sauermagasin, gromt det..

Men det får eventuelt komme i et senere mauserprosjekt. :wink:

 

Grom Mauser, HK416

Er jo blitt helt ugjenkjennelig, jo.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett på disse Sauer -magasinene. Greit nok til "mopedkalibre", men svinedyrt.

Det som savnes er en innsats til Mauser som kan ta litt fete patroner, singlestack!!! :mrgreen:

 

Så sant, så sant.. egentlig skulle jo ikke innsatsen vært løs heller da...bare singlestack.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vel vel Buster, mulig du synes det er dyrt med sauermagasin i underbeslag til mauser'n, til mopedcaliber.

Men da er det vel bedre å ha ei børse en ikke har råd å skyte med, det er jo ikke akkurat noe skytterlags calibre du lister opp her.

Du skal ikke skyte så veldig mange skudd med den før du er oppe i et nytt underbeslag i pris :wink:

Jeg greier meg godt til den jakta jeg driver, med mopedcaliber.

Bruker ca 300-500 jaktskudd i året og synes det er dyrt nok når jeg lader sjøl, i tilleg blir det noe baneammo.

Nå driver jeg kunn med jakt her i landet da.

Sier ikke at du er dårlig å skyte Buster, men en skal skyte mye for å være fortrolig med sånne kanoner.

Nå får jeg vel på fingra så det monner av dere storcalibergutta, men jeg synes det er en smule unødvendig på jakt her i norge med "rifla hagleløp" :roll:

Har sett mange nok som er dårlige skyttere med alt for store munninger.

 

Måtte bare "pirke" litt når du mener det var svindyrt med magasin, he he, det blei liksom litt selvmotsigende når du lista opp de kanonkulene, beklager :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg ikke så nær av at du svarer jeg, Egil. :wink:

Jeg får nok sove uansett. :mrgreen:

 

Men jeg tror du misforsto meg en tanke her. Jeg var ikke ute etter å kritisere standardkalibre, eller brukere av det, men jag etterlyser en skikkelig løsning på noe som gjør ombygging til litt grøvre saker lettere.

Jeg har flere Mausere jeg, med "standard-kalibre" og de er da ok til sitt bruk. Jeg skyter masse med 22LR, 22Mag, 22-250, 243win, 6,5x55, 308win, 6,5-06, 303 BR, 9,3x62, og nå ser det ut som det blir 6,5-284 og 280 Imp også :wink: , så jeg er da ikke motstander av disse. Men de er mopeder (beklager utrykket) i forhold til større saker, og de funker da greit UTEN magasin til 2000,- også. Men det gjør de IKKE med litt store patroner, selv om mekanismen, teknisk, tåler det fint. 8)

Link to comment
Share on other sites

Forstår hva du mener Buster, men jeg bare måtte komentere :D:D

Så egentlig en smule humor i dette jeg.

Det var da fryktelig mye skyting på deg da, men det er jo morro det da, du har sikkert noen gode råd også da ang ommbygging av m 98 til 6,5-06, tenker på løpsemne, riflestigning og ev. hvilken "grovsmed" anbefales.

Har du erfaringer med dette?

Massemorder'n min skal ha ansiktsløftning med det første ser du.

Sov godt da Buster! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Jeg vil bumpe spørsmålet til esas.

 

Er det noen som har noen tips til ombygging av hevearm? Likte armen til HK416 men blir kanskje litt overkill til elgrifla..

Kan man kjøpe ferdig hevearm å sveise på eller lager dere selv?

 

Skulle gjerne hatt noen tips til gode hevarmsløsninger siden jeg har et mauser prosjekt på trappene.

Link to comment
Share on other sites

I så fall om det er du som har laga den stokken, så får eg kun sei grattis med velgjort arbeid.. Arbeid kan ikkje akkurat forbetre treverket i stor grad, men eg ser du har ikkje akkurat plukka frå bunnhylla heller. :)

 

Takk for det :) Jeg var heldig med dette emnet, det var faktisk en erstatning jeg fikk for ett som var brukket i frakt. Graderingen skulle være extra fancy så vidt jeg kan huske.

Link to comment
Share on other sites

Av ren beundring, kom også inspirasjon til "selvbygg". Arrowmaker, Raudnakke: Hvor skaffer man slike fantastiske treemner?

 

Forøvrig fantastisk flott arbeid med "1908'n" Arrowmaker. Det må være den desidert peneste børsa jeg har sett tror jeg.

 

Emnet til stokken bå bildet kom i sin tid fra Fajen og det var en annen enn de som driver under det navnet i dag, tror jeg. Ellers ser jeg at Richards microfit eller noe sånt ser ut til å ha mange av de gamle Fajen stokkene.

 

Takker for komplimentet :) , man gjør så godt man kan, men realistisk sett er jeg en spurv i tranedans. Vil du se fint stokkarbeide må du se til folk som Ola Gujord, Rafdal og Vågsland m flere, de spiller i en annen liga :) .

Link to comment
Share on other sites

Crossover ja. Jeg har prøvd konseptet tidligere. Denne er også en 1908 i 9,3x62 og bor nå hos en kompis. Konseptet var å bygge ei rifle som kom opp som ei hagle. Lyman siktet uten innmat fungerer som en ghost ring. Grunnen til bygget var frustrasjon over aldri å kunne velge rett løp på drillingen, hagle eller rifle :oops:

n3849g.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...