Jump to content

Et lite spørsmål om Mauser-magasin


sjorgen

Recommended Posts

Hvis du har en M-67 i .22 har du magasinet. Du mangler bare tilbringer, og tilbringerfjær. Dette gjør du ingenting med i en M67 i .22. Det eneste dette gjør hvis du monterer det, er å tette hullet ned til magasinbunnen som oppstår der når du tar bort tilbringeren. Det har ingen praktisk bruksverdi i en M67 i .22 å ha montert dette. Hvis du likevel skulle ha bruk for en tilbringer med fjær kan jeg sikkert hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Kan et 98-mag passe i en 67? Skulle fått de klamme fingra mine i et 67-mag, ser dere, men sliter litt med å finne et.

 

 

Dagens gode råd: Det prosjektet du holder på med vil bli uforholdsmessig dyrt, å bygge om en M67 i kaliber 22 til en brukende salongrifle med magasin, kikkert og OK stokk vil koste deg mer enn å kjøpe en "skikkelig" salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

Fryktelig til svartmaling da...!! :lol: Men dere har sikkert rett. Har nå planer om å prøve likevel. Har "lekt" meg med hjemmelaga våpen siden jeg var guttungen, så skal nå se om jeg får årna til no lurt.. Legger inn bilder etterhvert, begynner vel neste uke en gang.

 

Takk for alle svar. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe stort problem å få tak i et lite .22 magasin beregnet på et annet våpen, og så lage et adapter (eller simpelthen fylle opp med epoxy i magasinbrønnen og plassere det nye magasinet nedi) så det sitter fast på noenlunde riktig sted. Den store utfordringen blir nok å få til pålitelig mating, det kan hende du må modifisere bolthodet og eventuelt lage ei materampe. Mye tenking og arbeid i forhold til hva du da sitter igjen med til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Den dagen du får matingen av små 5,6x17R patroner til å virke i en KV M67 (enkelskudds 22LR), så må du poste bildene :) Tør ikke tenke på hvor mange timer som må til, tror heller ikke jeg hadde startet med et slikt prosjekt med mindre jeg hadde tilgang til en liten manuell fres og dreiebenk.

 

Skulle jeg hatt en M67 i 22Lr med magasinløsning... så hadde jeg kjøpt meg en KV M67 i 308, og heller sport opp et 22LR konverteringsett med magasinløsning (innstikkpipe med eget sluttstykke og magasin). Jeg mener å huske at Magne Landrø solgte slike sett tidligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Den dagen du får matingen av små 5,6x17R patroner til å virke i en KV M67 (enkelskudds 22LR), så må du poste bildene :) Tør ikke tenke på hvor mange timer som må til, tror heller ikke jeg hadde startet med et slikt prosjekt med mindre jeg hadde tilgang til en liten manuell fres og dreiebenk.

 

Skulle jeg hatt en M67 i 22Lr med magasinløsning... så hadde jeg kjøpt meg en KV M67 i 308, og heller sport opp et 22LR konverteringsett med magasinløsning (innstikkpipe med eget sluttstykke og magasin). Jeg mener å huske at Magne Landrø solgte slike sett tidligere.

slike har jeg hørt om men aldri sett. er det noen som har brukt slike, fins de? eller er de "feltrykter" akkurat som lings AG3 er ;)

Link to comment
Share on other sites

For å få til dette prosjektet trenger du et langt, rett magasin. Kjøp deg et magasin til en 22LR pistol (feks Ruger MK1/2/3 (+/.250kr våpensøilen, Midway)). Mange salong-gevær-magasin er krumme, de kan du glemme.

Eller kanskje et magasin til Ruger 22/45 er bedre pga vinkelen de er beregnet for i forhold til løpet. Samme pris og sted.

 

22-sett til mauser har jeg sett, men da orginale, tyske for mauser i 7,92. Let litt rundt på sidene til Frankonia, er mye rart å finne der.

Link to comment
Share on other sites

slike har jeg hørt om men aldri sett. er det noen som har brukt slike, fins de? eller er de "feltrykter" akkurat som lings AG3 er ;)

Hva med noen bilder.... kan det høyne troverdigheten min. Googlet litt på internett og vips :D

 

Komplett ERMA kit i 22LR for Mauser K98Kar i 7,92mm

 

normal_ERMA_22lr.jpg

normal_Erma_2.jpg

normal_Erma_3.jpg

normal_Erma_4.jpg

 

Noen slike originale sett (for kaliber 7,92mm) finnes i Norge, har sett dem med egne øyne... Mener dessuten så absolutt at det har blitt solgt slike sett på 80-90 tallet i 308 og/eller 30-06.

 

Ellers... det å mekke til egne løsninger kan være meget lærerikt og interessant, men dog tidkrevende. Fikk litt lyst selv til å lage magasin-mating på ei Kongsberg M.30 salongrifle (enkelskudds boltaction). Kommer jeg i den rette stemningen- Så er det frem med skyvelær, blyant og papir... for å finne ut om låskassen har plass til magasin og materampe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg har et slikt erma erfurt sett til 7,92 mauser.Innstikkpipa er relativt tynn så om det finnes slike sett til 30 kaliber må det være løvtynt.

Disse settene er originalt for 7,92 og var vel i sin tid ment til skyteopplæring av unge tyske soldater.Er det noen her på kammeret som vet noe om disse settene?finnes det mange av dem,eller er det skjeldene saker?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...