Jump to content

Riflestiging 1: 12 og kapping av løp?


Malle

Recommended Posts

Jeg skal prøve å fatte meg i korthet denne gangen :D .

 

Vil det la seg gjøre å kappe et .223rem løp med riflestigning 1:12 til 50 cm uten å tape presisjon?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært på jakt etter en børse med kort og tjukk pipe til rev og kråke, men alle ser ut til å være utsolgt for slike. ser for meg et alternativ ved å kjøpe en SPS varmint og kutte ned pipa til 50 cm (skal også bytte skjefte/ stokk). Vil det korte løpet kunne fungere med en såpass "treg snurr" (slow twist)?

 

Hvordan fungerer 55grs kule i et løp med riflestigning 1:12?

 

Takk for innspill :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å fatte meg i korthet denne gangen :D .

 

Vil det la seg gjøre å kappe et .223rem løp med riflestigning 1:12 til 50 cm uten å tape presisjon?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært på jakt etter en børse med kort og tjukk pipe til rev og kråke, men alle ser ut til å være utsolgt for slike. ser for meg et alternativ ved å kjøpe en SPS varmint og kutte ned pipa til 50 cm (skal også bytte skjefte/ stokk). Vil det korte løpet kunne fungere med en såpass "treg snurr" (slow twist)?

 

Hvordan fungerer 55grs kule i et løp med riflestigning 1:12?

 

Takk for innspill :D !

 

Jeg snakker ikke av erfaring, men .223 med 55grs kuler i 1:12 løp går vel som hakka møkk.

Jeg kjøpte selv nettopp en .223 med 1:12 løp ettersom jeg ikke kommer til å bruke tyngre kuler enn 60grs. Får heller legge pengene i nytt løp om noen år hvis jeg ombestemmer meg.

 

Jeg siterer en våpenforhandler i Trøndelag som fikk meg til å bestemme meg for 1:12 snurr.

"hvorfor skal alle kjøpe løp med 1:8 snurr for å skyte tunge trege kuler i .223, når kaliberet er laget for for å skyte lette kjappe kuler"

Link to comment
Share on other sites

jeg siterer en våpenforhandler i Trøndelag som fikk meg til å bestemme meg for 1:12 snurr.

"hvorfor skal alle kjøpe løp med 1:8 snurr for å skyte tunge trege kuler i .223, når kaliberet er laget for for å skyte lette kjappe kuler"

 

Det er jeg forsåvidt enig med deg i, men det hadde vært greit å kunne lade med litt tyngre kuler til rådyr. Dessuten har jeg lyst på en børse med kort, men likevel tykk pipe, av siden denne blir lettere, men samtidig har god vekt lengre framme. Den vil også være mer behagelig å bære da den ikke vil skli bakover på skulderen i like stor grad som en med lang pipe.

 

Men for all del, hvis det funker å kappe en pipe med 1:12 stigning, så kan jeg leve med det.

Link to comment
Share on other sites

Som Kjell Olav skrev, jeg hadde en ikke helt vellykket erfaring med å kappe pipa på min T3 med 1-12" stigning. Det viste seg at den pipa var litt småsær i utgangspunktet og krevde litt hastighet for å stabilisere kulene. Da hjalp det ikke påfallende mye å kappe til 51cm, for det hastighetstapet jeg da fikk gjorde at Federals 55gr Trophy Bonded gikk fra å gå "helt OK" til å spre over hele skiva. Grensa for stabilisering i den pipa gikk på 55gr kulevekt og "ikke slappe" hastigheter (950+ m/s). På jaktfeltstevner vinterstid, med patronpakka stående i snøen, fikk jeg ovale høl i skivene med 55gr Federal American Eagle (som forøvrig gikk absolutt Godt Nok™ ved litt høyere temperaturer). Selv etter kapping gikk forresten børsa helt utmerket med 50-grainere.

 

Jeg regner med at jeg var uheldig med pipa, så det kan godt hende du slipper irritasjon. Men vær obs. på at slikt kan skje. Nå har jeg bytta pipe. Til 1-8", som gir utmerket presisjon med 50gr V-Max, så jeg skjønner ikke hvorfor 1-8" skal gi noe handicap med lette kuler. Man får i pose og i sekk: Finfin presisjon på lette (~50gr) kuler, og muligheten for å lade 75-80-grains kuler hvis man ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

...jeg skjønner ikke hvorfor 1-8" skal gi noe handicap med lette kuler. ...

 

Nei, det skjønner ikke jeg heller.

 

Men jeg tror det er noen misforståelser ute og går når det gjelder lette kuler og rask stigning.

Teoretisk vil en lett 40-50 grs kule med 1-8" stigning reagere mer på påtrykte krefter enn om den hadde vært skutt i et løp med 1-12". Man vil med andre ord få større spinnavdrift, "aerodynamic jump" (høydespredning ved sidevind), Magnus effekt pluss noen andre dikkedarier.

Alle disse effektene er påvisbare med avansert måleutstyr. For oss vanlige skyttere er de nok mer av akademisk interesse. Presisjonen er for (nesten)* alle formål fullgod med alle kulevekter i et løp med rask twist.

 

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at jeg ville valgt 1-8" eller kanskje 1-7" for en .223 rifle selvom jeg skulle skyte mest 35 grs V-Max.

 

 

*) Her ser jeg bort fra det som de hardeste BR-gutta driver med, men det er ganske ekstreme saker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestillt løpet på min nye Howa (1:12 snurr) kappet på 51cm. Jeg håper den kommer til å gå bra med 55grs. Rem UMC. Har også bestillt Winchester 55grs.PSP kuler for å lade til denne rifla.

Jeg regner med at kulene må lades ganske hardt for å få god hastighet og god presisjon.

Noen synspunkter på kulevalg og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at jeg ville valgt 1-8" eller kanskje 1-7" for en .223 rifle selvom jeg skulle skyte mest 35 grs V-Max.

 

Ja, jeg har mest lyst på en rifle med 1:9 eller 1:8, men hvor pokker skal jeg få tak i en som passer inn i mine "planer"? Jeg vil ha en forholdsvis rimelig børse som utgangspunkt og eksperimentere meg frem med bytte av stokk, avtrekk etc. Hvorfor? Vet ikke, men det hadde vært moro å hatt noe å pusle med i vinter.

 

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en børse med Douglaspipe og McMillian (bygget av R. Hansen)stokk til en vettug pris og denne kan jeg godt tenke meg, men da forsvinner på en måte "prosjekt feelingen".

 

Den eneste børsa med tung pipe og "riktig" snurr jeg om, og som jeg kan få tak i nå, er Savage Fv12. Dette hvis jeg ser bort i fra T3 Varmint (hvilket er litt dyrere enn det jeg har lyst til å betale, men...). Savage har jeg ingen erfaring med, men jeg ser at de får litt blandet omtale på amerikanske forum. Mao omtrent som Remington. Remington tiltaler meg pga at det finnes omlag "ett tonn" med ekstrautstyr og dilldall.

 

I utgangspunktet var det en SPS tactical i .223 som var planen, men denne er som nevnt ikke tilgjengelig før ut på våren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter på at det skal bli tilgjengelig ombyggingssett til Sauer 200 STR. Det er så vidt jeg vet planlagt laget med 1-7" stigning og 67 cm pipe, antakelig til omtrent samme pris som .22 settet (~5000 kr.). Men lanseringen av dette ser ut til å la vente på seg. Anbefaler ikke å holde pusten mens man venter :roll:

 

Har du sjekket Savage? Mener de har noen modeller med rask stigning som samtidig ikke er altfor dyre.

Link to comment
Share on other sites

 

Har du sjekket Savage? Mener de har noen modeller med rask stigning som samtidig ikke er altfor dyre.

 

Har tenkt på Savage Fv12. Jeg er vel litt konservativ siden jeg ikke faller pladask for accutriggersystemet. Jeg vet ikke helt om jeg har lyst på en børse med blindmagasin. Jeg liker å kunne dumpe innholdet i magasinet når jeg jakter sammen med andre. Dessuten er det et dårligere utvalg av "stæsj".

 

Men er det slik at stokker som passer 110 modellene også passer til 112 modellene? Noen som har peil?

Link to comment
Share on other sites

...jeg skjønner ikke hvorfor 1-8" skal gi noe handicap med lette kuler. ...

 

Nei, det skjønner ikke jeg heller.

 

Men jeg tror det er noen misforståelser ute og går når det gjelder lette kuler og rask stigning.

Teoretisk vil en lett 40-50 grs kule med 1-8" stigning reagere mer på påtrykte krefter enn om den hadde vært skutt i et løp med 1-12". Man vil med andre ord få større spinnavdrift, "aerodynamic jump" (høydespredning ved sidevind), Magnus effekt pluss noen andre dikkedarier.

Alle disse effektene er påvisbare med avansert måleutstyr. For oss vanlige skyttere er de nok mer av akademisk interesse. Presisjonen er for (nesten)* alle formål fullgod med alle kulevekter i et løp med rask twist.

.

 

Dette med "overstabiliserte" kuler er mer et problem skapt av folk som tenker mer enn de skyter, enn et praktisk problem til vanlige formål. Det er i alle fall hypet veldig opp, til tross for at det i all hovedsak vil medføre et bagatellmessig problem, i alle fall innenfor rimelighetens grenser. Forøvrig vil ikke magnuseffekten gi målbar effekt på et vanlig prosjektil. Magnuseffekten er en effekt som oppstår pga trykkforskjeller langs periferien til kula når den utsettes for sidevind under rotasjon. En kule med rotasjon medurs vil ved vind fra høyre få større absolutt strømningshastighet ved kulas underside enn kulas overside. Høyere hastighet gir lavere trykk, og dermed trekker dette kula nedover. I realiteten vil treffpunktavvik v høyrevind og prosjektiler som roterer med klokka gi treffpunktavvik oppover.

 

beklager avsporing.. Bottom point; helt enig med den siste setningen din, Øvrigar'n

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har bestillt løpet på min nye Howa (1:12 snurr) kappet på 51cm. Jeg håper den kommer til å gå bra med 55grs. Rem UMC. Har også bestillt Winchester 55grs.PSP kuler for å lade til denne rifla.

Jeg regner med at kulene må lades ganske hardt for å få god hastighet og god presisjon.

Noen synspunkter på kulevalg og presisjon.

 

Nå har jeg testa Howa'n. ikke noe å si på presisjonen etter å ha kappet løpet.

 

3 skudd Winchester 55grs. PSP på 100m:

win55sp.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å fatte meg i korthet denne gangen :D .

 

Vil det la seg gjøre å kappe et .223rem løp med riflestigning 1:12 til 50 cm uten å tape presisjon?

 

Hvordan fungerer 55grs kule i et løp med riflestigning 1:12?

 

Dette er vanligvis ikke noe problem. Men det kan bli tull.

55grs kuler passer utmerket til 1:12 snurr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...