Jump to content

Dobbeltrifle Heym 26 Keiler


kim83

Recommended Posts

Hei.

Har sett litt etter dobbeltrifle en stund.

Lurer på om noen har noe erfaringer med denne? Samskyting mellom løpene.

Ønsker en o/u. som hundeførerbørs.

Vil helst kjøpe nytt, eller tilnærmet nytt.

 

 

På forhånd takk for svar :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne rifla har jeg faktisk holdt på xxl og den er rimelig lett, følte dette hva ei rifle som regnet seg godt til drivjakt.

 

Jeg har også reportasje om denne rifla i bladet våpen guiden 2011, tok bilde av alle 3sidene så du kan lese dem :D

siden jeg er så snill :mrgreen:

 

Fjernet artikkel. Husk lov om opphavsrett, det er ikke tillatt å videreformidle hele artikler uten samtykke fra opphavsmann. Trekk gjerne ut sitater, med skikkelig kildehenvisning, men altså ikke hele saken.

Tordenkjeppen

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar og at du gadd å legge ut testen :D

Har ikke funnet noe test på nett.

 

Blir en vurderingssak. Ikke et våpen til toppjakt på lange hold, men holder godt til elg på korte hold -> 100m

 

Mottar gjerne tilbakemeldinger fra folk som har prøvd denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også reportasje om denne rifla i bladet våpen guiden 2011, tok bilde av alle 3sidene så du kan lese dem :D

siden jeg er så snill :mrgreen:

 

:clap::clap::clap::clap:

 

TAKKER!!! Meget interessant lesning for flere med "haben"-sjuke... Det klør, det klør...

 

Mer info hentet fra prislista til Heym Waffenfabrik:

 

Federleichte Bockbüchse 26

 

Kaliberauswahl:

Randpatronen .30-30 Win.; 7x65 R; .30 R Blaser; 8x57 IRS; 9,3x74 R;

Randlose Patronen .30-06 (Auszieherkralle notwendig)

 

Ausstattung

Lauf: Laufbündel fest verlötet, Lauflänge 55 cm

Laufhakenstück vorbereitet für die Aufnahme der HEYM-Multi-Schnellmontage

Visierung: HEYM Keilervisierung mit Leuchteinlage

System: Handspannung, Zweischloss-System,

Dural-Aluminium-Basküle

Einabzug ohne Stecher

Schaft: Hinterschaft mit leichtem Schweinsrücken, Bayerischer Backe

und Pistolengriff, Rechts- und Linksausführung

Vorderschaft mit Tropfnase; Schaftlänge 36,5 cm

Maße: Gesamtlänge: 98 cm; Gewicht: 2,9 kg

 

Einschießen: über Zielfernrohr auf 100 m werden folgende Laborierungen ab Werk eingeschossen

Kal. 9,3x74 R - Norma Vulkan, 15 g

Kal. 8x57 IRS - RWS ID Classic, 12,8 g

Kal. .30 R Blaser - RWS Uni Classic, 11, 7 g

Kal. 7x65 RWS - RWS ID Classic, 11,5 g

Kal. .30-06 - Norma Vulkan, 11,7 g

Kal. .30-30 Win. - Hornady FP Interlock, 11 g

 

Spesielt interessant å se hva slags ammo børsa er justert etter i div. kalibre...

 

Skulle vært interessant og visst hvor vidt trenden fra testen mht. kulevekter og utgangshastigheter har overføringsverdi for andre kalibre, eller om det blir ei ny vise?

 

Klør selv etter denne: http://www.frankonia.de/199133/167365/p ... oryId=6748" target="_blank

 

Men må nok dessverre vente til over sommeren... :cry:

 

Fyll på med mer de som kan! Spør i grunn om det samme i denne tråden... viewtopic.php?f=14&t=69846

 

Får ikke henvisningen til å funke!? Mener Råd og tips til Dobbelrifle?

 

Tror jeg bommet litt på tidspunktet for å starte den midt i påska... :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er rifla bestilt :D

Skal bli spennende å se hvordan det går med sammskytinga med div kuler.

Blir nok en del prøving og feiling....

Kaliberet ble 9,3x74 R, regulert fra fabrikk med 15g Norma Vulkan

Om noen har noen tips å triks er det bare å komme med dem :D

Noen som kjenner til Heym sin org. montasj for disse?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er rifla i hus for en stund siden :D

Den er blitt testet med div kuler, og oppskyting til elgprøven er i box.

Går meget bra med kulen som den er regulert med fra fabrikk. Norma Vulkan 15g. Noe mer spredning mellom løpene med Oryx 18,5g (ca 10-12 cm på 100m)

Den org. kikkertmontasjen fra Heym virker å være meget bra og stabil. Veldig enkelt å ta av og på kikkerten.

 

Kolben er i laminat, og er meget pen. Eneste å klage på er at kolbekappa er i hardplast :overrasket:

Må nok bytte denne ut med noe som gir litt bedre etter, og som ikke er så glatt at det er fare for at børsa glir når jeg setter den fra meg. Noen forslag til kolbekappe.

 

Ellers må jeg si at dette er et meget hendig lite våpen å bære med seg i skogen.

 

 

-kim83-

Link to comment
Share on other sites

Det er ei jaktbørse ikke noe å drive mengdetrening med, så jeg ville ha beholdt kolbekappa. Siden dette er et våpen for raske skudd, vil du ikke ha noen kolbekappe som henger seg opp i klærne. Setter du da på ei kappe i gummi, anbefaler jeg deg i så fall en som har hardplast i hælen slik at den fortsatt blir lett å få i annlegg. Jeg har en slik, og den glir like lett om man setter den opp langs veggen.

 

Bare vend deg av med å sette ifra deg børsa slik.

 

854bf40a7a6c2704029937121.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen du

 

Jan er en veldig god kompis av meg, og det er min fortjeneste at du fikk den for den prisen du gjorde :mrgreen:

 

Børsa sier fra den når du trekker av, jan hadde tidenes største og blåeste kul på kravebeinet når han ikke hadde den helt inntil når skudd to gikk av :mrgreen:

 

Mener bestemt du gjorde et godt kjøp, da jeg vet hva både du og han gav for pakken itillegg til at han er en kar som tar veldig godt vare på tingene sine.

 

Når du først har fått tak i den til en god pris ville jeg beholdt den, for det er jo en kul liten sak

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk og jaktkammerater !

Gratulerer med villsvindødaren :D

Er helt ny på forumet, men har fulgt debattene her inne da jeg er over gjennomsnittet interessert i jakt og våpen. Har selv klådd litt på Heym 26 hos xxl,da jeg kunne tenke meg den rifla. Den er vel fabrikk regulert for norma vulkan 15 gram, kunne vel ønsket ei som var regulert med oryx 18,5 gram om dette kunne ha forutsetning for å lykkes.

 

Har noen her inne erfaring med samskytingen i pipene?

 

Er pipene justerbare eller loddet?

 

Da jeg så på rifla observerte jeg et lite hull mellom pipene foran munningen, kan dette være en skrue til regulering?

 

Svar mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

For å ikke starte en ny tråd om samme børsa så bruker jeg den videre vist det går greit for TS. Går vell som mange og drømmer om db rifle og denne har jo grei pris.

Noen som har noen erfaringer med denne børsa? Ser dette er ei greit priset db rifle og lurer på om prisen kansje er for god til å være sann? Hvordan er samskytinga er vell egentlig det viktigste for meg, ser den er regulert med norma vulkan 15g i 9,3x74R og burde holde for min jakt. Detter er ikke noen lux model som egentlig passer meg veldig bra siden jeg bare ødeleger fint treverk på jakta.

Hvordan oppleves rekylen i denne børs osv bare å komme med positive og negative erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Her føler jeg meg "kallet" til å svare! :D

 

Jeg mistenker at det ikke alt for mange av dem blant forumets medlemmer. Jeg har den såkalte "luxus" utgaven, men det er jo praksis samme børsa med litt annet treverk og litt mer pynt.

 

Hva angår pris som et mål på kvalitet så kan berolige deg med at toppmodellen av mod. 26 i 2011-prislista til Heym koster den nette sum av kr. 180 840,- etter dagens kronekurs.

 

Jeg har hatt min ett års tid nå, og må si meg godt fornøyd! Kravet mitt til våpenet var at det skulle ha helt andre egenskaper enn det jeg fra før hadde i boltrifla.

 

Dvs. den skulle være kort, lett, gode åpne sikter og oppspenner. Det utelukket dermed det meste av s/s-rifler som f.eks. krieghoff classic. Det gjorde meg derimot ingenting ettersom jeg er en av avvikerne som faktisk synes o/u ser bedre ut... :wtf:

 

Pga. den lette vekta ønsket jeg ikke kaliber 9,3. Jeg har heller aldri ønsket meg 9,3 i noe annet våpen for min bruk, som er elg og villsvin, så hvorfor skulle jeg da plutselig ønske meg det i en dobbel?

 

8x57 IRS som jeg har i denne børsa oppleves en del kraftigere enn 308 gjør i boltrifla. Det skyldes nok to forhold; nemlig vesentlig lavere vekt og null rekyldemping i kappa. Tar man i tillegg av kikkert er rekylen på grensen etter min mening. Når jeg i løpet av sommeren/høsten har skutt en del testladninger i benken har jeg med fordel lagt ett sitteunderlag mellom børsa og skulderen for å bøte litt på rekylopptaket.

 

Fordelen med å velge 9,3 er som du påpeker at den er regulert med vulkan, som er hyllevare. Mitt kalibervalg medfører en del prøving og feiling for å finne en kurrant kule, noe som i praksis innebærer hjemmelading hvis du ikke løpet av kort tid er forberedt på å bruke store summer på ammo...

 

Samskyting er helt ok. Testskiva som fulgte med fra fabrikk viser 2x2 skudd innenfor ca. 30 mm på 50 meter. Dette har jeg klart å gjenta flere ganger både på 50 og 100 meter.

 

Oppspenner lærte jeg å sette pris på når jeg tryna noe alvorlig i det jeg skulle stille innpå den første losen i høst. Uten oppspenner kan jeg ikke utelukke av det hadde gått ett par utilsikta salver...

 

Når det gjelder de åpne siktene så har jeg oppdaget at disse ikke har nok høydejustering til at jeg får skutt skikkelig inn med den ammoen jeg sålangt har testet. Derfor må jeg snart sette meg ned å skrive en epost til fabrikken for å finne en løsning på dette. På den annen side tilsier ikke høstens erfaringer at det kommer til å bli veldig aktuelt å jakte med børsa uten kikkert.

 

Vær forresten obs på at Heym har egen hurtigmontasje til denne børsa. I Tyskland hvor jeg handla var montasje og kikkertmontering samt innskyting inkludert i prisen. Hvordan XXL praktiserer det vet jeg ikke. Dersom du blir nødt til å betale for montasjen i tillegg koster den i Tyskland ca. 3 500 kr.

 

Jeg får forresten legge ved et bilde fra sist jeg var på banen nå på nyåret. Hadde igjen 3 skudd som jeg tenkte jeg fikk ha det litt moro med. Stående raske skudd på 50 meter med null forstørrelse og rødpunkt (den svarte delen av skiva måler 12 cm i diameter):

 

IMG_0192_zps2e474a22.jpg

 

Godt fornøyd med samlingen! 8)

Link to comment
Share on other sites

Steike for et godt og grundig svar med bilde og forståleser for andres valg og meninger :D

Ser 9,3 helmantelen av norma også er 15gram så vist jeg er heldig så kan jeg kansje lade disse to til samme treffpunkt også håper jeg (men først må det handles :oops: ) Er selv litt skeptisk til rekylen i børsa men det får heller være, kose ladinger til bane og sintere til jakt og notere ned hvor jeg må justere. Får heller kontroll skyte en ekstra gang med jakt ammo når det er jakt på menyen.

tror det kan være lurt å mengde trene med denne børsa også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Bluto: Gleder meg å kunne være til hjelp!

 

Som tråden viser så er det jo minst et par andre her som har gjort seg erfaringer med børsa i 9,3. Kanskje det går ann å få noen av dem i tale om hvordan det fungerte?

 

For øyeblikket er det tørke i lademarkedet, så jeg får ikke gjort annet enn å sitte på gjerde å vente. Planen er imidlertid å finne meg en billig trenningsammo til 8x57 også. Det jeg har sett sålangt med forskjellige kuler og ladevekter tyder på at børsa er ganske tolerant. Men jeg er litt petimeter, så jeg vil finne frem til det optimale. (i hvertfall forsøke)

 

Mengdetrening slipper du nok ikke unna med. Avtrekkene på første og andre skudd er også forskjellige. Avtrekket på andre skuddet er merkbart tyngre. Jeg antar at det ligger et sikkerthetsmoment bak dette med tanke utilsikta dobbeltsmeller. I kampens hete er det likevel veldig lett for at det går av to kjappe, helt tilsiktet :lol: , men kanskje for en del unødvendig :roll: . Som med alt annet er det sjelden andreskuddet kan måle seg med førsteskuddet, også med en dobbel, når adrenalinet koker.

 

Det jeg oppdaget i sommer var at jeg etter 10-15 skudd med doblingen skjøt "fruktansvärt" godt med boltrifla etterpå. Det er ikke noe tvil om at en tung, lang boltrifle med "silkeavtrekk" er vesentlig enklere å skyte godt med. Spesielt når avstandene øker og man har tiden på sin side.

 

En annen erfaring jeg gjorde meg var at børsa er veldig vár på olje i kamrene. Jeg har aldri før opplevd dette som en utfordring og har derfor ikke hatt veldig stort fokus på det. Derfor er det nok mye av testskytingen jeg gjennomførte i sommer som bare kan skrinlegges. Jeg forsøkte også, etter tips fra forumet, å tørke kamrene med rødsprit. Det slo heller ikke heldig ut. Medisinen er å pusse børsa og kamrene på vanlig vis, men avslutte med å tørke kamrene veldig godt med papirtørk med god absorbasjonsevne. Det er også en fremgangsmåte jeg trives bedre med mht. jakt i regnvær ettersom kamrene da ikke er helt eksponert.

 

Etter hva jeg har lest på tyske nettsider er alle brekkvåpen váre på akkurat det.

 

Leser du forresten tysk? I såfall ligger det et par tyske tester av børsa på nettet... (google translate nytter ikke! :forvirra: )

Link to comment
Share on other sites

Hei Bluto og alle andre.

Jeg har akuratt denne db du vurderer, i cal 9,3.

Dette er ei lita og lett børs som er helt super å ha med seg som hundefører.

På mitt eksemplar er samskytinga meget bra med vulkan 15g og også helt ok med Win. powerpoint (tror det var 18g).

Har også prøvd med oryx 18,5 g, men her ga det en spredning mellom løpene på nesten 20 cm.

Lader ikke selv, så har bare testet med fabrikkammo. Men den er veldig dyr... ca 1300 kr for 20 stk vulkan 15g. Ca 500 kr for Win PP. Av den grunn er det ikke dette våpenet jeg har mengdetrent mest med.

 

Rekylen føles kraftig nok :!: Vet ikke helt hordan den skal beskrives, men den skyver bra. Den gir en del munningsvipp. Føler selv dette er bedre ved sittende stilling enn liggende. Jeg har også av og til brukt det samme som Streamdip skriver, et sitteunderlag mellom børs og skulder. Min db ble levert med ei tynn, hardplast kolbekappe, men ha nå satt på ei myk ei på 1" .

 

Oppspenner og avtrekk, spesielt til 2. skudd, var i utgangspunktet noe hard og tregt. Hadde den en tur i sommer til Ole B. Vatland, som fikk bedret noe på dette. Første avtrekket ble meget bra, men han turte ikke gjøre for mye med nr2. Oppspenner føles også bedre. Har enda ikke opplevd dobeltskudd i en smell.

Jeg har også org. montasjen fra Heym. Denne føler jeg er meget bra. Har vert 100% stabil til nå.

 

-Kim83-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...