Jump to content

Forskjell på Mauser k98 og G29/40?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Hva er forskjellen på Mauser k98 og Mauser G29/40? De ser jo helt identiske ut...Jeg har selv en Mauser men vet ikke om det er en k98 eller en G29/40 :roll:

Jeg vet at Mauser G29/40 har en "660" kode på låsekassen, som betyr at den er laget av Steyr Daimler Puch.

Min Mauser har en "660" kode. På venstre siden av låsekassen bruker det stå "Mod 98" men det står ingenting der på min...Kan jo muligens være slipt vekk, men jeg ser ingen slipemerker :roll:

Laget Steyr Daimler Puch kun G29/40? :roll: Isåfall, hva er forskjellen mellom den og en k98?

Min Mauser har også vært innom Kystartilleriet, men har likevel den originale 7,92 pipa.

Link to comment
Share on other sites

Østerrike hadde før krigen en mauser som var nesten identisk med den tyske mauser-karabinen, kalt G29. Eneste forskjellen var remfestene. Den østerriske rifla ble produsert på steyr-fabrikken. Etter at tyskerne hadde tatt kontrollen i Østerrike, ble det bestemt at denne rifla for fremtiden skulle ha de samme remfestene som den tyske mauseren, og den ble omdøpt til G29/40.

 

Det er altså ingen forskjell på en vanlig mauser K98 og en G29/40. Etter et par år brød ikke tyskerne en gang seg om å ha et eget navn på den og i 1941 en gang ble forsvant G29/40-merkingen og ble erstattet med "kar 98" på de mauserne som ble produsert også på Steyr-fabrikken.

 

Ok, da vet jeg det :wink:

Men min er verken merket med "kar 98", "mod 98" G29/40 eller noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...