Jump to content

Hvilke riflekaliber er "best"?


Baarsrud

Recommended Posts

Nå er ikke jeg noen x-pert akkurat, men jeg så et meget godt program angående dette temaet med en svenske, og han sa:

 

Beste caliber: 6mm PPC.

Problemet er at du også vil ha ammo som er lett tilgjengelig og billig..da kan du glemme 6mm PPC.

 

Da velger du som meg: cal. 223

 

Kikkert: min 9x forstørrelse gjerne 14 :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kikkertsikte kommer du helt sikkert til å få råd om alt fra lettvektere i ca. 2-8x32 til stjernekikkerter med minst 16-20 gangers forstørrelse og minst 50mm frontlinse. Om du prioriterer en lett 3-9x32, en middels 3-10x42 eller en tung 5-25x50 må du nesten avgjøre sjøl ut fra hvor stor forstørrelse du skyter best med og hvor mye vekt du har lyst til å bære på.

 

Sjøl prioriterer jeg moderat forstørrelse og lav vekt, for under feltmessige forhold på jakt i skauen skyter jeg ikke særlig mye bedre med 25x enn med 9x. Andre kommer til å være veldig uenige i dette.

 

EDIT: Angående kaliber ville jeg valgt 6.5x55 eller .223 ut fra føringene du har gitt. Bare vær obs. på at det finnes lite fabrikkladet blyspiss i .223 på markedet som gir lite spreng og splætt. De fleste blyspisskuler som leveres i fabrikkammo .223Rem er tynnmantlede, hurtigekspanderende kuler beregnet for kråke-, rev- og annen skadedyrjakt. Vil du ha noe som holder sammen, må du antakeligvis lade sjøl. Du kan bruke helmantel, men siden jeg har dårlig erfaring med helmantel på 4-5-kilos grågås ville jeg heller ikke brukt det på en like stor tiur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Orrhane på 100m avstand er liten...

Jepp. Men etter et par håndfuller med jaktfeltstevner har jeg funnet ut at i "ustødige" stillinger -- med andre ord alt høyere enn liggende -- treffer jeg orrhaneskiva på 100m-holdet minst like godt med kikkerten på 6x som med kikkerten på 9x. På ståendeholdene skrur jeg gjerne ned til 4x. Større forstørrelse fører generelt til at man ser vinglinga bedre og lett overkorrigerer, noe som gir et enda mer ustødig siktebilde. For meg går grensa på omkring 6x sittende/knestående og omkring 4x stående. Hva man presterer i benk eller liggende med anlegg på banen er ikke det samme som man klarer å prestere i skauen under feltmessige forhold.

 

Jeg er sikker på at dette er individuelt, det var derfor jeg prøvde å få fram at dette var min personlige smak og mine erfaringer, og at trådstarter bør føle seg sjøl litt på tennene for å finne ut hva som passer best til ham.

Link to comment
Share on other sites

På toppjakta skyter jeg ikke et eneste skudd uten fast anlegg på ryggsekken. I slike tilfeller er det i praksis ikke noe problem med urolig siktebilde på høy forstørrelse, og jeg ville definitivt ha valgt høyere forstørrelse enn 9x til ei rein toppjaktrifle. Jeg har brukt 12x, men vurderer å øke til 15x eller 24x. Har kikket på en Zeiss Victory 5-15x 42, som dessverre har gått ut fra Zeiss´sortiment av en eller annen grunn. Finner du en slik kikkert i en butikk, eller på bruktmarkedet, har du en utmerket toppjaktkikkert til bruk på hold godt ut over 200m.

Av kaliber er både 6,5x55 og .223 Rem gode valg. Selv bruker jeg 22-250 Rem med Sako helmantel. Utmerket patron og kule som ikke ødelegger nevneverdig, og som gir "knall og fall". Ikke noe kaliber som er egnet til mengdetrening pga pipeslitasje, men det finnes god og billig treningsammo (Rem UMC 45 grs HP og 50grs HP)

Link to comment
Share on other sites

skuffa over deg, Sako30-06....

Trudde vi var einige om at 7x33 var best til toppjakt :D

 

No har eg ikkje særleg erfaring med tooppjakt, men...

Heilt seriøst so vil du nok her få like mange svar som det fins kaliber mellom 22hornet og 9,3x74R...

Viss du er heimelader, so er der ein jungel å velge i. alle mulige meir eller mindre spesialiserte kreasjonar som ein kan skreddersy til det du vil.

Basera du på fabrikkammo, er nok dei nevnte .223 og 6,5x55 dei mest naturlege valga.

 

Når det gjelder kikkert so er det smakssak, treningssak og vanesak. :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med den sakoen i kaliber .243 som ligger ute på finn nå? Den så pen ut spør du meg, og kvaliteten er det i hvert fall ikke noe å si på. Og 243 er vel et greit tilgjengelig og rimelig kaliber.. Leicakikkerten som sitter på er kanskje bra, det vet jeg ikke noe om, men den kan ifølge annonsen kjøpes uten kikkert også... Og du får sikkert pruta den ned til en anstendig pris hvis du prøver :wink:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15050755&sid=xz4cabkpZK6755209&WT.svl=Bilde

Link to comment
Share on other sites

Hmm, egentlig litt rart å tenke på at gamlegutta faktisk klarte å drive toppjakt med åpne sikter og 6,5x55 buttspiss i Kragen... :roll:

 

Satt senest i går kveld og kikket surt på "grisekikkerten" i 3-12x56 med lyspunkt, måneskinnsblender og støttehjul, den er jo bare så stor, lang og klumpete...

Faktisk så jeg vurderer å montere den goda gamle faste 6x'ern som sto der før, da blir børsa liksom mer hendig å ha med seg på jakt, nå må den jo nærmest bæres i polstret futteral. :(

 

Begynner å helle til den oppfatningen at "Hubble teleskopet" og dets lillebrødre er mest egnet til statisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tanken min om min 9x forstørrelse på toppfugljakt, er at det nettopp er fugl (lite mål) Orrhane på 100m avstand er liten...

Sier du 200-250 m er jeg mer enig i at orre og ryper blir små, men på 100-150m duger 9x i massevis til småviltjakt.

 

sikkert derfor det blir lite rype på meg, siden jeg ikke skyter den på 250m.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva med den sakoen i kaliber .243 som ligger ute på finn nå? Den så pen ut spør du meg, og kvaliteten er det i hvert fall ikke noe å si på. Og 243 er vel et greit tilgjengelig og rimelig kaliber.. Leicakikkerten som sitter på er kanskje bra, det vet jeg ikke noe om, men den kan ifølge annonsen kjøpes uten kikkert også... Og du får sikkert pruta den ned til en anstendig pris hvis du prøver :wink:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15050755&sid=xz4cabkpZK6755209&WT.svl=Bilde

 

litt ot: snedig at "alle" rifler til salgs bare har gått ca 200 skudd...

 

.243 er slettes ikke noe dårlig valg

Link to comment
Share on other sites

Hva man presterer i benk eller liggende med anlegg på banen er ikke det samme som man klarer å prestere i skauen under feltmessige forhold..

nettopp.

jeg tror det er litt for mange som har funnet "lyset og vegen" med støtte foran og bak på rifla i en skytebenk eller på en overbygd standplass.....

 

for meg er en jakt rifle noe man gjør følgende på jakt med:

1) bærer

2) bærer

3) bærer enda mer

4) skyter et skudd, kansje to

5) bærer

6) bærer

7) bærer enda mer

 

å en 5,5 kg rifle type wannabe-sniper med tilhørende kikkertsikte i stjernekikkert klassen er tung å bære langt og mye, selv på toppjakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva man presterer i benk eller liggende med anlegg på banen er ikke det samme som man klarer å prestere i skauen under feltmessige forhold..

nettopp.

jeg tror det er litt for mange som har funnet "lyset og vegen" med støtte foran og bak på rifla i en skytebenk eller på en overbygd standplass.....

 

for meg er en jakt rifle noe man gjør følgende på jakt med:

1) bærer

2) bærer

3) bærer enda mer

4) skyter et skudd, kansje to

5) bærer

6) bærer

7) bærer enda mer

 

å en 5,5 kg rifle type wannabe-sniper med tilhørende kikkertsikte i stjernekikkert klassen er tung å bære langt og mye, selv på toppjakt ;)

 

Akkurat under toppjakta er jeg faktisk ikke enig. Jeg har enda til gode å skyte fra en benk eller overbygd standplass som gir bedre støtte og forutsetninger for presise skudd enn fra liggende stilling i snøen, med anlegg på sekken. Jeg kan faktisk ikke tenke meg en eneste jaktform der høy forstørrelse på kikkertsiktet kommer mer til sin rett enn under toppjakta.

At det blir mer bæring enn skyting er jeg selvsagt enig i, men min toppjaktrifle veier 4,6 kg med kikkert, og det er helt uproblematisk å bære den på sekken en hel dag.

Link to comment
Share on other sites

Er mange som fokuserer på at man bærer børsa mer enn man skyter med den. Frem til det punktet er jeg enig. Men siden jeg først bærer så langt på børsa, og skyter så få skudd, vil jeg helst treffe når jeg først skyter. Og det gjør jeg best med ei tung rifle. Nå driver ikke jeg med toppjakt, men jakter blant annet mye rein, og ikke f@en om jeg bærer rundt på ei børse på 2,9 kg hele høsten og bommer når sjansen er der. Da bærer jeg heller 8-900 gram ekstra for å føle meg sikker. Men når det er sagt så hadde jeg selvsagt valgt den letteste rifla hvis jeg skjøt best med den, men det gjør ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Til en ren toppjaktrifle ville jeg ogsaa valgt minimum 10x forstörrelse, helst 12 eller 16.

Kaliber .222, .223, .22-250 er kjekke alternativer spesielt om man lader selv. 6mm'erne er etter min mening de aller beste, 243 eller 6mm PPC. Men dette krever nesten ogsaa hjemmeladning.

Tofot er fint aa ha i sekken om man har dette, men man trenger den sjelden. Tynt retikkel, opplyst er flott. Mildot er ikke dumt da det hjelper til aa beregne vind/kulefall.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg rifle med tanke på toppjakt på tiur.

Hvilke rifle kaliber ville dere valgt med tanke på

- Lett tilgjengelig ammo

-Billig ammo

 

Og hva slags kikkertsiktedimmesjoner (Heter det det?)

 

Thomas

 

Kaliber 6.5x55 helt klart :D

Jeg ville uten tvil gått for en billig kikkert. F.eks. Jahtijakt sin til 1200,- som er 4-16x56 hadde vært et veldig godt valg. Der har du også en allsidig og god kikkert til all slags jakt. Toppjakt foregår uansett ikke i dårlig vær, så da må man ikke ha en Zeiss til 12 lapper oppå rifla. Men jeg synes Jahtijakt sine kikkerter holder bra uansett vær så langt, men dette får hver og en velge sjøl. Jeg vil ikke ha noen kikkertdebatt ut av dette, folkens. Isåfall tar vi det på PM :wink:

 

Tviler på at du vil angre et sekund med tanke på kaliber ihvertfall, og som en bonus, så er den jo godkjent til alt vilt i norden og litt utenfor norden. Og 6.5x55 er dessuten ganske så flattskytende, og vil ikke ødelegge fugl'n heller hvis du bruker stålmantel. Altså treningsammo.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er nok et veldig bra valg. Rimelig ammunisjon, godt utvalg og relativt flattskytende. I tillegg kan den også brukes på storvilt. Har sjøl en kombi med .222 og er fornøyd med den. Enda ikke fått skutt på noe vilt med rifleløpet, men regner med at det går bra. Skeptisk til helmantel på storfugl, men regner med at Norma rådyr 4 gram skulle gå bra på denne, evt kan jeg prøve Norma Oryx som akkurat har kommet (eller kommer snart?). Det morsomme med dette lille kaliberet er at det er artig å skyte med. Behagelig lite rekyl. Liten og nusselig... Koster jo litt å skyte med da, ca samme priser som .308.

 

Kikkerten jeg har på er en liten, lett og nett Leupold European-30 med 1,25-4x20. Kurant på en kombi da en også må tenke på raske skudd i skogen. På ren toppjakt ville jeg gått enten for en 1,5-6x42 eller 3-9x40. Utrolig sjelden en trenger større forstørrelse enn dette. Passe allroundkikkerter. Selvfølgelig har jeg til gode å se fugl i toppen enda (men kompisen som jeg jakter i blant med, og som også er ute uten meg på slep, har jo sett flere den siste tiden. Han har sett dem på fra ca 50 - 100 meter, og da er det ingen problemer med den lille kikkerten min heller. Den bør imidlertid helst ikke brukes i dårlig lys da den ikke er noe særlig lyssterk (i hvertfall sammenlignet med en Zeiss 3-12x56, som er den eneste jeg har sammenlignet med!).

 

Min "drøm" ved toppjakt: Sako Vixen .222 med lyddemper og Leupold VXII i 3-9x40! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...

Hvorvidt et kaliber er optimalt, eller ikke - avhenger vel også av hvilke behov man har - og hva man planlegger å bruke våpenet til. Hvilket vil si at 6,5x55 vil kunne være et optimalt kaliber til noe, men ikke til annet. Det som fungerer best på rypejakt, er kanskje ikke det som fungerer best på bjørnejakt.

 

Men såvidt jeg har forstått - så er 6,5x55 er fint "allround kaliber".

 

Edit: Og, det er en vesensforskjell på "optimalt" kontra "best allround". Skal man stille spørsmål her inne, så er det lurt å prøve å være presis i hva man spør om. Du vil finne mye informasjon om dette i denne tråden. Kaliberet du etterspør diskuteres flere steder i den tråden jeg har linket til, der vil du finne svar på spørsmålene dine - og kanskje nye spørsmål kan stilles i en av de trådene som allerede finnes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg solgt kombien min (og kommer helt sikkert til å savne den fælt!) og har tinget på en Brno Fox i .222 med en Leupold VXII 4-12x40 på toppen. Dette må vel være en grei kombinasjon til toppjakt!? Lader sjøl og har tenkt å bruke Lapua 55 grs helmantel som går ca 860 m/s.

 

Denne skal også brukes på bever og rev de få gangene jeg får tilgang til det. Er det noen som vil ha fjernet et rådyr eller to, så kan den brukes til det og.

 

.222 er jo en relativt hissig liten sak det og, men den brenner ikke løp i samme grad som .22-vennene. Har også lest i svenske annonser, og ofte har jeg lest at selgere omtaler .222'en de selger som "toppfågelstudsare". Svenskene har jo ganske bred erfaring med slik jakt i forhold til oss nordmenn, så de tar vel ikke feil da?

 

Lader man ikke sjøl er det dyrere å skyte med .222 kontra feks .223, men det gjelder i hovedsak treningspatroner. Etter en sjekk for en tid tilbake fant jeg ut at det kun er marginale forskjeller på jaktpatroner (les: blyspiss). .223 er mer fleksibel pga at de gjerne tar tyngre kuler, noe som kan være en fordel på feks rådyr (men det betinger og at man har krappere riflestigning enn 1:12, helst 1:9 eller krappere).

 

Skulle jeg hatt rifle til "alt" i dag hadde jeg nok gått for en 6,5x55. Jakter ikke elg. På alt annet er den bra uansett tror jeg. Den er dessuten mer stabil på lang avstand om det blåser litt og.

 

Men mitt valg til småviltet er altså .222. Hadde jeg ikke ladet sjøl hadde jeg nok gått for .223. Begge har lett tilgjengelig ammo, og det koster ikke skjorta heller. OG, om man har råd til rifle og kikkert til kanskje 10 - 15 000,-, hvorfor skal man spare noen fattige hundrelapper i året på ammunisjon? Jeg lader fordi jeg har lyst og ikke for å spare penger (ok, brukte det argumentet om å spare penger for frua... :oops: ). Lader for øvrig patroner under 4,- stk, så i lengden... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 har jo de fleste argumentene oppsummert. - En tyngre kule som tåler vinden bedre enn .224 kulene (eks i .223 . 222 22-250) finner du jo i 6,5 og i .30 kalibrene. Om du velger en av dem i parentesen, finner du nå oryxen, som holder sammen bra. Med den har "dårlig" ballistisk koeffisient (større sensitivitet for vind). En fordel er en noe flatere kulebane sammenliknet med de to andre kalibrene jeg nevner. - Den fordelen ville ikke jeg vektlagt mye. Jeg ville heller satset på å kjenne kulebanen i den rifla jeg hadde valgt.

 

Velg den du skyter best samlinger med. En spredning på 2 cm på 100 meter er minst en spredning på 4 cm ved 200 meter :) - Og, som noen sier, toppjakta skjer jo i pent lys. Det gjør jo at du kan få deg en bra varmint kikkert fra Statene for 2-3hundre dollar, med parallaksejustering og helse sulamitten . Opticzone.com

 

Og-jeg er enig i at ryggsekken er fenomenal som støtte. Skyter langt bedre med denne enn med to-fot :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Ser det selges en del enkeltskudd rifler på finn.no

Er dette da rifler uten magasin?

Takk for mange bra svar!

Thomas

 

Ingen som svarte på denne...

 

Ja thomas, det stemmer. en enkeltskudd rifle, slik som en ruger No 1, kipplauf børser osv har ikke magasin me lades rett i "løpet" sli som på en brekk hagle.

Link to comment
Share on other sites

Hva med den sakoen i kaliber .243 som ligger ute på finn nå? Den så pen ut spør du meg, og kvaliteten er det i hvert fall ikke noe å si på. Og 243 er vel et greit tilgjengelig og rimelig kaliber.. Leicakikkerten som sitter på er kanskje bra, det vet jeg ikke noe om, men den kan ifølge annonsen kjøpes uten kikkert også... Og du får sikkert pruta den ned til en anstendig pris hvis du prøver :wink:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15050755&sid=xz4cabkpZK6755209&WT.svl=Bilde

 

NEI! .243 er ikke et rimelig kaliber. Helmantel fra Norma koster ca. det dobbelde av 6,5x55.

Dersom du ikke bor i nærheten av en våpenforretning, så kan det hende at du sliter med å finne .243. Det er ihvertfall lettere å finne 6,5x55

 

Bare så det er sagt. .243 er et supert kaliber i mine øyne. Jeg har en selv(Men jeg er hjemmelader)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...