Jump to content

Lading av 8x57 is


pelsjager

Recommended Posts

Hei

 

Har nå gått til anskaffelse av en Lee ladepresse som jeg har montert opp hjemme.

 

Jeg har en rifle i kaliber 8x57 is og en 300 win mag. Har noen spørsmål. Aldri ladet før.

 

1) Jeg bor i Oslo, hvor skaffer jeg billig krutt? og noen kruttanbefalinger?

2) Kan jeg bruke samme type krutt i begge kaliber?

3) Noen som vet hvor jeg skaffer dier til 8x57 is? Finner 8x57 mauser-dier, er dette det samme?

Link to comment
Share on other sites

Samme krutt til begge er ikke noe særlig. Bruk n-140 eller n-150 i 8x57 is , n-160 ,n-165 eller MRP i 300 . Landrø på Lillestrøm er importør for n - serien tul Vihtavouri og har de i butikken.

8x57 is er det samme som 8x57 mauser ja.

Ellers har de billige og bra lade komponenter på jaktdepotet i drammen

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal spandere på deg en utgave av Ladeboken før du gjør noe særlig mer. Kanskje noen låner deg en?

Husk at Internett er et skummelt sted. Jeg ser spesielt på FB at en masse nisser distribuerer ladninger og fakta om ladninger som ikke henger på greip.... Ingenting man lærer mer av en å lese seg frem til evige sannheter, i tillegg til å ha noe man vet er 100% safe som utgangspunkt.

 

Pris kan du glemme en stund,- dette koster litt innledningsvis. Sånn er det bare.

Etterhvert finner man ladninger som man kan lade i bulk, da synker stykkpris litt... En stund :mrgreen:

Så kommer man på noe nytt man MÅ prøve......

De patronene du nevner vil uansett lønne seg å lade til med god margin, men det må gå litt tid!

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal spandere på deg en utgave av Ladeboken før du gjør noe særlig mer. Kanskje noen låner deg en?

Husk at Internett er et skummelt sted. Jeg ser spesielt på FB at en masse nisser distribuerer ladninger og fakta om ladninger som ikke henger på greip.... Ingenting man lærer mer av en å lese seg frem til evige sannheter, i tillegg til å ha noe man vet er 100% safe som utgangspunkt.

 

+1 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal spandere på deg en utgave av Ladeboken før du gjør noe særlig mer.

Noen tror man ikke kan lade en patron uten ladeboken... Det er nå forsåvidt vas, men toaal har helt rett likevel.

 

Lading er enkelt. Men man må vite hva man gjør, og gjort feil er det livsfarlig, for mye, elelr feil krutt kan, eller vil blåse rifla i småbiter, eller som et minimum ødelegge den totalt.

Å ikke vite forskjellen på N140 og 160 er livsfarlig, og selv vi svarer litt her, så er ikke det godt nok. Dette er ikke for å rakke ned på deg, det er for å holde riflene dine i ett stykke.

 

Det enkleste du kan gjøre er å lese ladeboken. gjerne flere ganger. Som sagt finst det andre måter, men det er det enkleste. en ting er at det nok er flere i nærheten av deg som kan hjelpe deg, men det vil være frustrerende å ta en fra så helt uten grunnlag, og til å lade patroner helt selv.

 

Et krutt som vil fungere noenlunde bra i begge patronene er N160. Vithavuori oppgir også data for disse i begge kalibrene. Det fins andre krutt som også vil fungere i begge, men men jeg tror N160 er en god kandidat. det er også rimelig, eller kan fås rimelig. Å bare bruke ett krutt til alt er en god ide når det går an, og her går det an, selv om du nok vil endre på det etterhvert. Skyter man litt så går den en boks eller to i måneden...

Som treningskule tror jeg jeg vil anbefale 200gr NCC i 8mm, og 190gr NCC i .300. Tropp opp hos Jaktdepotet i Drammen og spør og grav. Begynne gjerne med ett kaliber om gangen. 8mm er nok best.

 

50-52gr N160 bak 200NCC, og en patronlengde på 79mm vil få deg i gang.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! Et sted må man starte... Regner med at å vite forskjell på n-140 og n-160 ikke er en medfødt kunnskap hos skyttere :) Men, ja, må være forsiktig! Tenkte på å kjøpe et Lee die-sett til 8x57. Tror dette settet inneholder en fullsizer die. Vil det si at man må kjøpe neck sizer die ved siden av? Har hørt at det er bedre å necksize enn å full size.

Link to comment
Share on other sites

Et sted må man starte. Men det er 1) ikke med å "ha hørt at", og 2) når man har såpass erfaring at men har fått med seg tings om tilsvarer ca forskjellen på bensin og diesel - som man må vite for å ha bil, men som heller ikke er medfødt - sprit/øl... Man får det med seg med erfaring - som man bør ha minst littegrann av før man begynner å lade.

140 og 160 - Etter mitt syn skal man ha orientert seg om dette og andre ting før en begynner å lade - og da ikke på et nettforum - les ladeboken! Men man kan lære fort. har man uflaks, så lærer man veldig fort...

 

Generelt vil jeg si, og nå får jeg stryk fra mange, ikke kjøp Lee-greier. Det er mannskit, og alle andre enn gjerrigknarker bytter de ut uansett - untatt muligens collett-necksizeren. Jeg gav bort alt Lee-styret mitt for mer enn 25 år siden. RCBS, Redding, Forster, Lyman, Hornady, Alt, bare ikke Lee. Det irriterer meg - det skal dog ha at det er billig, og det virker - mens det irriterer deg. Faktisk virker det bra, men jeg lader for mye til å hisse meg opp hver gang.

Kjøp deg et Hornady eller RCBS sett med helpressedie og kuleisetter. Halspressing på det nivået du er funker fint med helpressedia, skru den bare ikke fullt så langt ned. Men smør!

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må være brukerfeil dette M67 :wink: Har ALDRI opplevd tull eller feil med LEE. Og jeg har ladet MYE. Eneste var en link på alupressa som gikk engang. Men reservedeler til 50kr, så holder den enda etter mange 1000 ladde patroner.

 

Presise blir patrona også. Kan ikke si det er merkbare presisjon forskjell på mine patroner ladet med LEE eller Redding(jada, jeg har det også) :roll:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må være brukerfeil dette M67 :wink: Har ALDRI opplevd tull eller feil med LEE.....
Når det gjelder Dier fra Lee må jeg si meg enig. Av en 15-20 forskjellige diesett har jeg vel hatt en 7-8 Lee "RGB" og kan ikke huske å ha hatt noe form for trøbbel med disse (låseringen med O-ring er litt irriterende da- skal innrømme det..). Jeg har ellers dier fra RCBS, Redding, Lyman og Hornady, og for å være helt ærlig- jeg ser/merker ingen forskjell på ferdig produkt/patron. :winke1: Resterende utstyret fra lee er vel så som så- men det gikk utrolig mange tusen patroner gjennom min "Pro-1000" i sin tid-uten nevneverdig trøbbel. Min mening, til hobbybruk holder dier fra Lee i massevis- men kjøp deg en skikkelig presse og vekt/kruttmål først som sist..
Link to comment
Share on other sites

TS, du MÅ lese deg opp på dette. Er det noe du ikke forstår, spør noen som vet evt her på forumet. Noe av det potensielt farligste en hjemmelader kan gjøre er å ikke ha stålkontroll på krutt ( både hva som er forskjell på disse og hva man faktisk fyller i patronen) og kuler.

Jeg ser det anbefales N-160 til begge patroner. Greit nok for å gjøre ting enklest mulig, men om TS klarer å få orden på kunnskapene sine, FØR han får i gang, vil N 140 kanskje være det mest anvendelige (fleksible) å bruke i 8x57en og N 165 evt MRP tilsvarende i .300en.

Link to comment
Share on other sites

Må man kjøpe en ekstra neck sizing die dersom man skal neck size? Eller kan man bruke full size di

Som jeg skrev over kan du bruke fullsize-dia. Men Lee har en egen patent på neck-die, collet-die, den trenger du ikke smøre, og kan spare en hel del arbeid i forhold til ei vanlig die.

Mange strever litt med å stille inn colleten, og noen må dreie av mandrelen som en sizer mot, men jeg tror det hører til sjeldenhetene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg tenkte nå å prøve meg på følgende:

 

Nosler 168gr Custom - N160 71gr til 300 win mag

 

Nosler 200gr Custom Competition HPBT - N150 47gr til 8x57 IS

 

På Nosler sine sider, så har de ladedata, men ikke for N160 eller N150 krutt. I ladeboken, så bruker de Nosler accubond 200 grain med 47grain N150. Så om jeg bruker Nosler 200gr custom competition HPBT. Så burde vel det gå greit?

 

Noen kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjønner. Problemet med å lade til andre, er at du vet ikke hvilke ladning som går bra i det aktuelle våpen uten testskyting. Så selv om en lader 50skudd til deg, har du ingen garanti den ladningen går bra. Derfor om noen vil hjelpe deg litt så kan dere treffes over en kaffe/brus og ladebenken og lade noen testsmell og slik. Synd du bor så langt unna, ellers kunne jeg tatt på meg den jobben ;) Håper noen føler kallet og vil hjelpe en medskytter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...