Jump to content

Settedybde og trykkforskjell


Join

Recommended Posts

Jeg har nettopp begynt å lade selv (7x57R). Har sett at amerikanske tabeller (sierra og Speer) opererer med dypere setting en det Vithavuori gjør. På 150 gr "spiss kule" så har ladeboken 75 mm, Vitha 77,5 mm og Sierra 74 mm (mener jeg å huske). Jeg skal lade med 150 gr Sierra HPBT MK, og har målt det til maks 78,5 mm i mitt kammer. Jeg lurer på å legge meg på 77 mm for å få litt bedre hold på kula :?:

 

Som kuriositet så åpnet jeg en ferdigladd S&B 140 gr FMJ, og den var ikke satt med mer enn 4 mm hold. Vil det da ikke sannsynelig gi dårligere presisjon. Ville tro at de burde satt kula i allefall 1-2 mm dypere, for å komme ned mot 7 mm, som regelen fra ladeboka sier (ø 7mm kule).

 

Hvor mye utgjør settedybden på trykket :?: Snakker da selvfølgelig ikke om kuler som sitter i bommene, men normal friflukt. Kan trykket bli for høyt med for lav friflukt :?:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen oversikt over hvor mye trykkøkningen vil være om du setter kula dypere, men noe vil det jo utgjøre.`

 

Men, alle gode regler jeg har fått banka inn i huet er at hvis du har lik null i friflukt så vil du få en voldsom trykkoppbygging før kula begynner å akselerere nevneverdig. Det ønsker man ikke, men man vil jo heller ikke ha veldig dypt satt kule for da blir hylsevolumet mindre, og igjen høyere trykk. Den gyldne middelvei er vel å foretrekke, men ut fra presisjonshensyn så bør ikke friflukten være altfor stor såvidt jeg husker. Akkurat når det gjelder dyben på "holdet" så kan jeg ikke si jeg vet så mye om det påvirker presisjonen. Litt bør det jo være, men som sagt så heller jeg vel mot at det er friflukten og løpet som bestemmer det meste her selv om jeg syntes 4 mm hold var lite.

 

Og en annen ting man skal merke seg at "spiss kule" ikke er ensbetydende selv om de har samme vekt og tilsynelatende samme utforming. Det kan skille mye på lengde på styresylinderen på kula ut fra hvor lang og hvordan spissen er utformet og da må du heller se på hvor dypt kula blir satt i halsen framfor å se på COL (cartridge overall length) som står i tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til gode se bevis for at det blir høyere trykk hvis man setter en kule dypere i patronen. Når jeg har eksperimentert med settedybder har hastigheten en tendens til å falle litt etterhvert som settedybden øker. Det tolker jeg som lavere trykk.

Mulig det er en sammenblanding av fenomener, det er logisk at en lang kule gir høyere trykk enn en kort når de ellers er satt til lik friflukt, men ikke like selvfølgelig at trykket øker når en og samme kule settes dypere. Kula får da god rennafart når den skal inn i riflinga og kruttgassene får raskere rom til å ekspandere.

Link to comment
Share on other sites

Sammenhengen er litt komplisert da man har to faktorer; Volum og trykkoppbygging.

Hvis man starter med si 10mm friflukt er det klart at økt totallengde gir større volum og dermed lavere trykk. Men etter hvert som friflukten minker vil starttrykket øke, først veldig svakt og ikke nok til å motvirke økningen i hylsevolum, men når man komemr under et par-tre millimeter (varierer voldsomt med kaliber, prosjektil og våpen) vil starttrykket begynne å stige brått.

Link to comment
Share on other sites

Settedybde har en del og si, og den utgjør forskjellig faktor i forrhold til kaliber, patrontype og hvor hardt denne er ladd i forhold til maxtrykk.

 

La oss ta et eksempel på et kaliber jeg kjenner godt, og det er gode gamle 6,5x55.

Ved ladning av denne med feks 95gr V-Max, klarer man ikke å sette denne langt nok ut til at vi berører bommene i pipa. Så løsningen her blir et kompromiss mellom hold i hylsehals og friflukt, men det er vanskelig og få noe særlig mindre friflukt enn ca 4mm i mine børser. Så friflukt har ingen mulighet til og øke trykket i denne kombinasjonen.

Den neste faktor som kan øke trykket i denne kombinasjonen er settedybde.

Lader man en svak ladning med feks 44gr 204 og col på 75mm så vil en col på feks 73 nesten være umerkbart, pga at trykket er lavt fra før av, samt det er plass til masse luft i patronen.

Tar man så og lader opp samme kombinasjon med feks 50-52gr 204 og col på 75mm, ja da rir man på kanten av knivseggen når det gjelder trykk, en reduksjon av COL til "bare" 73mm, vil føre til en formidabel trykkøkning, og kanskje skader på våpen/skytter :shock:

 

Så sannheten er at man som hjemmelader må vurdere situasjon fra gang til gang, Når det alerede blåser hardt på trykktoppen, ja da skal det ikke mye til før noe går galt, og man må ta det rolig med maks et parameterbytte av gangen, for å se hva som skjer.

Er man nede i den dype trygge trykkdalen, da kan man "kanskje" være litt mere uvøren, uten de helt store konsekvensene.

 

Dagens motto når det gjelder hjemmeladning er: Vit hvor du er på trykkstigen, før du gjør noe uvørent, lad forutsigbart 8)

 

LAD IKKE MED NOEN AV EKSEMPELLDATAENE MINE, DE VAR KUN FOR OG ILLUSTRERE.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Oooops, da har jeg gjerne drete på draget... Jeg har brukt en ladning fra ladeboken i .222, men har satt kulen lik en fabrikkammo med samme kulen. I ladebibelen står det COL på 54,5 og jeg har satt mine til 52,2... Dette er på minimums ladningen, men jeg bør vel kanskje lade disse på nytt og måle makslengde i våpenet mitt og så ta noen mm friflukt???

Link to comment
Share on other sites

Man må også ta hensyn til holdet i hylsehalsen og ikke se seg blind på friflukt med lette kuler. Jeg har prøvd meg litt frem med min 358 Norma mag. og målt hastigheten ved forskjellige settedybder. Jeg setter vanligvis kula til bunnen av hylsehalsen, jeg har fått brosjet kammeret slik at jeg har 3 mm friflukt med 250 grains Swift A-frame satt til bunnen av hylsehalsen, og har målt hastighetsforandringen for hver mm inn. De første 5 mm var det liten forandring på hastigheten, men ved 6 mm var det en markant hastighetsøkning. Jeg satte også kula utover og opplevde ikke serlig hastighetsøkning før kula var helt ute i bommene, da kratret hetta og farten økte markant. Jeg bruker også en 180 grains kule til treningsladninger og denne er så kort at friflukten blir 7 mm men den gir fremdeles forholdsvis grei presisjon.

Jeg får også best presisjon i mitt våpen med ca 3 mm friflukt med Swift kula.

Link to comment
Share on other sites

Se på rekrutt ammoen i 6.5. De er satt helt ned til 72.5 mm Og da har en som regel nokså god friflukt.

 

Det jeg forundrer meg litt over er at norma sine spisser er nesten 5 mm lengre en sierra match king. Og de er satt til omtrent samme sette dybde i 100 grains i ferdig ammo. Norma sine sitter dypt nede i hylsa. OG hvis en tar feks 107 grains sierra ferdig ammo så er de på col 76 mens de bare er snaue 2 mm lengre.

 

Noen som har en god forklaring på hvorfor norma har satt sine spisser så dypt?

 

(HAr akkurat handlet meg endel norma spiser i 100 grains. For å forske litt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen 6,5x55 patroner med så mye kulekast at de tar i bommene på en side. Merket det ved kamring av nyladet patron. Treg kamring og merke i kula på en side. Kuledybden ble satt med tanke på 1mm friflukt.

 

Veldig lette kuler og lavt trykk i utgangspunktet. Risikerer jeg noe ved å skyte disse for å forme hylsene på nytt?

 

Hvor mye friflukt skal man ha før man begynner å merke dårligere presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye friflukt skal man ha før man begynner å merke dårligere presisjon?

 

Det er ikke mulig å svare generellt på, prøv. Jeg har sett rekruttammo i 6.5 gå svært bra, og da snakker vi friflukt opp mot 1 cm. Dette med friflukt virker å være litt opphauset om dagen da det virker som at siden benkemiljøet bruker det så må det passe i alle kalibre. En 6.5x55 er ikke laget for å ha liten friflukt selv om det er mulig, dette er høyst kaliberspesifikt.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at noen skyter 308win ("7.62 kort") i 30-06 ("7.62 lang") uten å merke det på presissjonen så varierer dette

 

De som ikke engang vet hvilke kaliber våpenet har er skjelden de som er mest kritisk når det gjelde presisjon.

De fleste av oss krever nok noe mer.

 

Det er ikke lengden på friflukten som skaper mest problemer, det er styring av projektilet inn i kuleskråningen. Dersom styringen er god tåler våpenet mer friflukt uten å miste presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har grublet litt på å gjøre noen målinger på dette, burde ikke være for vanskelig. Strekklapp, kronograf og en neve patroner med settdybde fra 0 til 5mm. Noe mer en burde ta med i et slikt forsøk? Flere typer kuler/ladninger kanskje?

 

Jeg har gjennomført et slikt prosjekt. Ladde 5 identiske ladninger med unntak av friflukt. En lading viste bedre presisjon over kronografen, men med skiven på 100 meter var det ikke mulig å se forskjell på den praktiske presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Her er et utdrag fra Lymans 44'de katalog. Norma og Hornady (Og A-Frame) skriver også det samme.

Hvis noen kan finne en produsent som påstår at trykket øker når kula settes dypere, kom med det.

Fulmen, på tide med litt myth-busting!

 

Lyman-44th_pressure-excerpt.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endret COL med samme kule. Du får tre faktorer som spiller inn. Alle påvirker trykket

1) indre volum i hylsa (kortere COL=>mindre indre volum=>mer trykk)

2) kuleholdet (kortere COL=>bedre hold på kula=>høyere starttrykk)

3) friflukten (lang COL=>nesten null friflukt=> høyere starttrykk)

 

For at (3) skal inntreffe må friflukta være såpass kort at den nærmer seg "null friflukt". Dersom null friflukt benyttes kan man sånnsett se bort fra at kuleholdet (2) blir lavt, da blir kuleholdet (2) og null friflukt "en felles kraft som må overvinnes"som erstatter 2 og 3.

 

 

Dette er bare tanker fra min side. Arrester meg om jeg tenker feil.

Link to comment
Share on other sites

Den som vil kan ta en gitt ladning og sette inn dataene i Quick load og se hvordan det går!

 

Ved samme lading, kun variasjon av COL.

 

Ved ladninger opp mot maks vil en se at for .308, eller .260 eller.... reduksjon av COL fra 71mm for disse to, til 68mm har trykket kommet godt over hva som er ønsket.

 

.308win, 167grs lapua scenar, 42grs norma 202, COL 71mm: trykk max:49406 psi

.308win, 167grs lapua scenar, 42grs norma 202, COL 68mm: trykk max:53905 psi

 

Siden relativt mange hjemmeladere vil opp mot maks for å tyne mest mulig ut av patronen ville jeg være obs på settedybde og trykkforskjell :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

@pejo: det kommer an på friflukt på børsa, noe QL ikke simulerer kun på grunnlag av COL. (om ikke jeg har misforstått)

 

for å bruke QL å lage et litt anna eksempel (på en kule som garantert man klarer lade til 0 friflukt)

kaliber 308win, 180 grs naturalis, krutt N540, 67 cm løp. endrer kun friflukt:

 

COL 68mm, 57166 psi 3941 BAR 781 msek

COL 71mm, 52011 psi 3586 BAR 766 msek

COL 74mm, 47811 psi 3296 BAR 753 msek

COL 77mm, 44320 psi 3055 BAR 741 msek

 

jeg tror den naturalis kula står i bommene på de fleste 308w løp, med patronlengde på noe over 71mm, noe som tyder på at QL ikke tar hensyn til friflukt om man bare endrer COL.

Link to comment
Share on other sites

Her er et utdrag fra Lymans 44'de katalog. Norma og Hornady skriver også det samme.

Hvis noen kan finne en produsent som påstår at trykket øker når kula settes dypere, kom med det.

@Osse

Hvis det er til noe hjelp har jeg fysisk dokumentasjon ved hjelp av noen hylser med litt store hettelommer på grunn av minsket hylsevolum med ei dypt satt kule. :wink:

 

@høggern

Endret COL med samme kule. Du får tre faktorer som spiller inn. Alle påvirker trykket

1) indre volum i hylsa (kortere COL=>mindre indre volum=>mer trykk)

2) kuleholdet (kortere COL=>bedre hold på kula=>høyere starttrykk)

3) friflukten (lang COL=>nesten null friflukt=> høyere starttrykk)

Tviler sterkt på at faktor 2) noengang kan inntreffe hvis ikke hylsehalsen har den berømlige smultringen i overgang hals/skulder.

Link to comment
Share on other sites

så om kula sitter så kort inn i hylsa at man ikke kan håndtere patronen uten fare for at kula løsner, er dette ikke en faktor som gir mindre trykk enn en patron hvor kula sitter hele hylsehalsens lengde?

 

Intressant teori. Betyr det og at hvor mye hylsehalsen er presset ikke har noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Bamrud er inne på noe når han ønsker å tone ned faktor 2:

 

Grepet om kula vil ikke ha noen stor "praktisk" betydning for trykket i i patronen, det vil derimot ha stor betydning om halsen slipper kula likt fra gang til gang med tanke på presisjonen.

Det er stor forskjell på den kraften som trengs for å få kula til å slippe halsen (en skarve kulehammer) kontra den kraften som skal til for å dytte kula gjennom løpet... Prøv den som tviler på det..

At Kuleholdet skal ha mye å si for trykket finner jeg derfor vanskelig å tro.

 

Min vesentlige erfaring fra lading (.30-06) gir meg høyere trykk om jeg overdriver med kortere friflukt. Best presisjon har jeg fått når kula sitter omtrent i bommene, men da må jeg også redusere kruttmengden betraktelig. Jeg har ikke sett tilsvarende reduksjon om jeg øker friflukten, men så har jeg aldri hatt friflukt over 3mm heller... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde vært intressant å hatt trykkmåleutstyr å ladet skudd med ekstremt godt kulehold kontra dårlig kulehold.

Jeg fikk nemlig soting med hylser som var presset med den ene necksizeren min, mens samme kruttladning, COL, tennhette og hylser ikke sota om hylsene var pressa med en annen die.

Så hva som er "praktisk betydning" eller ikke kan jo diskuteres ;)

 

Om det ikke har noen betydning med "hvor godt kula sitter" så kan vi jo bare presse den ytterste mm av halsen på hylsene våre. mindre arbeid....

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen har utstyr og tid til å forske på dette hadde det vært meget interessant! :D

 

Det er klart du vil få soting på hylsene dine høggern om du presser for lite på halsen, alt annet likt. Men, at den endringen i kulehold alene er så stor at du vil få en singifikant endring i trykket er jeg fortsatt ikke med på. Soting trenger ikke være et tegn på for lavt trykk, men snarere dårlig pressing av hylsa. Jeg har faktisk opplevd mye av det samme selv, og jeg har ikke rykte på meg for å lade for svakt.

 

Litt OT, men likevel...:

Grunnen til at vi presser halsene på hylsene skikkelig er å sørge for et hold på kula som langt på vei er likt fra gang til gang.. Setter du kula i bommene vil dette ha mindre å si. Dvs necker du opp hylser kan du snike deg unna neckturning mv uten å miste for mye presisjon ved at hylsene slipper kula ulikt, ja du vil antakeligvis ikke merke noen forskjell selv når du skyter i benk.

Når det er sagt så er .300WinMag det kaliberet som bekrefter regelen i så måte... Kort hals, og går forbløffende godt. Forklar det den som kan :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har vel ikke hylsehalsen holdt tett da..

Ekstremt dårlig kulehold har tydelig vært årsak til lekking av litt kruttgasser før trykket er oppnådd for klebing av hylsa til kammerveggen.

Som dere sjøl har opplevd, så er nok ikke det noen god idé. :)

Vel, bruker den necksizern til nesten all 6,5 ammo jeg ladder. Så tror nok ikke det er at hylsehalsen ikke holder tett. det er ikke ekstremt dårlig hold på kula. Poenget mitt var at hylser pressa med en annen die, ikke sotet(da må det jo ha blitt større starttrykk.....). For det er kun bittelitt forskjell i hvor godt kulene sitter i de to hylsene.

 

så dersom jeg klarer provosere fram hastighetsavvik på to patrontyper med samme type hylser(og alt annet likt) presset i 2 forskjellige dier vil dette ikke tyde på trykkforskjell, bare hastighetsforskjell? Hva da med ammo som krympes med factory crimp die å får høyere hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Spring til Jaktdepoet og kjøp: "Allt om Krutt & lite till" av Sven-Eric Johansson! Der er det et par forsøk (.30-06 & 300Winmag) med varierende settedybder. I begge tilfeller synker trykk og utgangshastighet dess dypere kula ble satt. (I tilfellet .30-06 ser det kanskje ut som at trykket igjen stiger bittelitt ved friflukt over 6mm, men de færreste setter vel kulene så dypt?)

Ellers så gir vel ikke en runde med Factory-crimpen høyere hastighet.? Det har ikke jeg kunnet se hva gjelder .22hornet ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å fremprovosere høyere trykk med skikkelig godt kulehold, høggern.

Hvis du limer eller lodder kula fast i hylsehalsen vil det ganske sikkert bli høyt trykk. :)

 

Men det er temmelig utenfor temaet i diskusjonen da jeg kasta meg inn i den.

 

Ved *normal* lading av en patron så tror jeg fortsatt ikke trykket vil økes om kula sitter 1 eller 8 millimeter i hylsehalsen. Og at det er det endra hylsevolumet som gjør trykkendringen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en av de trådene der alle har rett, hver med sine erfaringer og forutsetninger.

 

Husk på at messinghalsen i en hylse er tynn messing, det skal ikke store trykket til inne i hylsen før messingen utvider seg og slipper kulen fri. (lodding og liming unntatt) Derfor betyr kuleholdet normalt lite, men unntaket er ladninger med langsomt krutt og moderate ladninger, da stiger trykket så langsomt at hylsehalsen slipper kula, men trykket er ikke høyt nok til at hylsen kleber til kammeret med en gang, og da blir det soting på hylsen. Marginalt mer spenn i messingen vil da holde kula på plass noen mikrosekunder lengre slik at kruttforbrenningen har kommet bedre i gang, og trykket stiger så raskt at hylsen kleber til kammeret umiddelbart. Med raskere krutt betyr dette lite eller ingenting. Prøv uten å presse halsen i det hele tatt.

 

Når det gjelder trykk/hastighet og settedybde så er det en ting som er sikkert, står kulen mot bommene så blir trykket høyere. Når kulen settes dypere vil det ha liten betydning på trykket ved rifleladninger med langsomt krutt. Selv om kulen sitter helt ned mot kruttet vil den begynne å bevege seg før trykket bygger seg opp mot maks, og kulen får god fart inn i riflingen. Da blir forseringstrykket lite, og trykket lavt.

Men dette gjelder ikke når kruttet er raskt, da stiger trykket "raskere enn kulen kan komme unna", og det blir høyt trykk når kulen settes dypt. Det mest ekstreme eksempelet på dette er pistolladninger med N-310, der noen millimeter forskjell på settedybde for en Wadcutter skiller mellom overtrykk og moderat trykk.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nesten så jeg kan lage meg en skikkelig varme på alle flisene som er hugget... :mrgreen:

 

Høggern skal få rett i at "starttrykket" muligens blir "litt" høyere ved godt grep om kula, men om starttrykket blir "litt" høyere er det vel som ei pølse i slaktetida i forhold til hva som skjer når trykket når toppen... :wink:

Jeg tror fortsatt på at den trykkforandringen (?) du får ved forskjellig halspress mot kula kan neglisjeres i praksis.... Bevis gjerne at jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hvor du vil Høggern, men hvis eksemplet med sota og ikke sota hylser skal gjelde, må vel trykket være i det lavere skiktet . Min erfaring er at kuleholdet får betydning, først og fremst for jevnheten i hastighetene, når trykket er relativt sett lavt.

 

I forhold til trykkøkning og settedybde er dette for min del helt åpenbart.

Jeg pleier ofte å jobbe ut ladninger med stigetester (først for kruttmengde, og så patronlengde) og har sett mange eksempler på at hastighetene kan øke ganske kraftig når kula settes dypere. Et eksempel- I det aktuelle kaliberet, 7x57r hadde jeg jobba ut noe som så ut til å være maksladning med N-19 bak 150gr Sierra. I den påfølgende lengdestigen (10 skudd med kortere lengde for hvert skudd) økte hastigheten jevnt og trutt fra 810ms til 836ms på det 8ende skuddet, og jeg stoppa der.. Detta var for øvrig ladninger jeg aldri brukte, det ble litt for friskt.

Sånn er det stort sett alltid når jeg er i den øvre delen av ladevinduet, at hastigheten da øker markant med kortere patronlengde, mens det ikke behøver å bety så mye, eller gir ujevne hastigheter i den lavere delen av ladevinduet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hvor du vil Høggern, men hvis eksemplet med sota og ikke sota hylser skal gjelde, må vel trykket være i det lavere skiktet . Min erfaring er at kuleholdet får betydning, først og fremst for jevnheten i hastighetene, når trykket er relativt sett lavt.

Ja selvfølgelig er trykket i det lavere sjiktet.

Poenget mitt er nemlig at pressing (forskjellige dier) gir nok forskjell i kulehold og trykk til at soting forsvinner. så det må jo være en forskjell...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...