Jump to content

Presisjonstest cal 5.56 (223) 75 grains Partizan HPBT


Vizla

Recommended Posts

Presisjonstest cal 5.56 (223) med 75 grains Partizan HPBT LOT 495 NEW MATCH.

 

Den serbiske ammunisjonsprodusenten Prvi Partizan leverer to forskjellige LOT i 75gr. LOT 481 er merket NEW. LOT 495 er merket NEW MATCH. Denne Loten representerer de nye konkurranse kulene kalt PPU Match Line. Forskjellen på disse Lotene tror jeg er at kuler i LOT 481 ligger lenger ute i produksjonstiden, mens LOT 495 blir produsert først og har de beste toleransene med tanke på produksjonsmaskinene.

 

Partizan sine ovenfor nevnte kuler er ny på markedet. Det har ikke lykkes undertegnede å finne tester angående presisjonen på disse kulene. Fabrikken oppgir heller ikke Ballistisk koeffisient (BC) på deres hjemmeside, noe som jeg ser på som en stor svakhet med tanke på beregning av kulebane og vindavdrift. Her kan nok fabrikken gjøre en bedre jobb!

 

Jeg vil først understreke at dette ikke er en test som holder ”vitenskapelige” mål, men er forsøkt utført slik at metoden og resultatene holder en tilfredstillende kvalitet.

 

Før lading av ammunisjonen startet, ble det foretatt en kontroll av vekta på et utvalg av 20 kuler. Vekta varierte fra 74,8gr og opp til 75,5gr. Gjennomsnittlig vekt lå på 75,14gr. De fleste kulene hadde en vekt på 75,3gr (14 stk).

Det ble foretatt en enkel test for synlige kast i kulene. Denne testen ble gjennomført ved å rulle prosjektilet over et speil. En vil da kunne se om det er store avvik på kulene. Her burde det vel strengt tatt vært benyttet en kulekastmåler. Diameter på kulene ble målt, og funnet meget tilfredsstillende.

Det mest hensiktsmessige har vært å lage en sammenlignende test med Sierra sine Match-King kuler i 77gr, og Hornady A-Max 75gr. På grunn av tidspress ble ikke dette gjennomført.

I tillegg burde presisjonen vært testet på 300m, men av samme grunn er ikke dette heller gjennomført.

 

Ammunisjonen ble ladet med to forskjellige krutt typer (VVH 140 og VVH 540). Det ble ladet tre forskjellige ladninger med Vihtavuori (VVH) 140, og fire forskjellige ladninger med VVH 540.

 

Ladningene som er benyttet i denne testen er ladninger som fungerer i testvåpenet og er ikke ment som noen ladetabell for generell bruk. De som allikevel vil benytte disse ladningene gjør det derfor på eget ansvar.

 

Det ble skutt 5-skudd serier med grovpuss av våpen mellom seriene. På grunn av nedkjøling av løp, ble tiden mellom seriene satt til min. 15 min.

 

Leverandør av kuler i testen:

 

Olav Nisi børsmaker & mek. Verksted

N- 3691 Gransherad

Hjemmeside: http://www.nisi.no/

 

GRUNNDATA TEST

 

Sted: Privat skytebane.

Dato: 26.06.07

Bane: 100m og 200m.

Utstyr: Liggende med skytebenk med støtte for kolbekam.

Kronograf: Shooting Crony alpha model

Avstandsmåler: Leica Rangemaster 1200

Skyvelær til måling av skyteresultat

Kalkulator

Temperaturmåler

 

Våpen:

Sako Varmint Heavy Barrel med Tervonen stokk.

Riflestigning. 1:8.

Løpslengde: 600mm

Skutt 1260 skudd med våpenet før start.

Kikkert: Leupold VXII 6,5-18 med paralax-justering

Montasje: Leupold QRW.

 

Ammunisjon:

Hylse: Remington. 1gang skutte hylser

Tennehette: Remington Bench Rest Small Rifle

Krutt: VVH 140 og VVH 540

Kule: Partizan 75gr HPBT New Match (LOT 495)

Patronlengde: 60,3 mm

Friflukt: 5 mm

 

Magasinlengden på testvåpenet tillot maks. patronlenge på 60,3mm.

 

Test med krutt VVH 140

 

Skyteavstand: 100m

Dato: 14.06.2007.

Skive: Selvprodusert skive med svart diameter på 7,5 cm. Rektangulær senter i skiva på 2 cm. Svart prikk i senter på 5mm. Rutenett i skiva på 5mm.

Vind: 3 sek/m kl 11.

Temp: +15C

 

1. 24,0 gr. Vo 836m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 14mm.

2. 24,5 gr. Vo 856m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 23mm.

3. 25,0 gr. Vo 878m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 22mm.

 

VVH 140 kruttet viser seg å gi tilfredsstillende presisjon, med best presisjon med serie 1, Vo 836m/s. Tror ikke vinden gjorde noe utslag på presisjonen mellom seriene.

 

Test med krutt VVH 540

 

Skyteavstand: 100m

Dato: 14.06.2007.

Skive: Selvprodusert skive med svart diameter på 7,5 cm. Rektangulær senter i skiva på 2 cm. Svart prikk i senter på 5mm. Rutenett i skiva på 5mm.

Vind: 3 sek/m kl 11.

Temp: +15C

 

1. 24,5 gr. Vo 836m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 16mm.

2. 25,0 gr. Vo 856m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 8mm.

3. 25,5 gr. Vo 880m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 13mm.

4. 25,8 gr. Vo 894m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 8mm.

 

Serie 1 hadde samme hastighet som serie 1 med VVH 140. Nevner dette om noen lurer på om dette er feildata fra min side. Serie 2 og 4 viste seg å gi best presisjon i testvåpenet.

 

 

TEST 200 METER

 

Valgte å bruke ladningen i serie 2 fra VVH540 100m testen, til videre presisjonstest på 200m, selv om serie 4 nok vil bli brukt på feltskyting, grunnet flatere kulebane.

Det ble skutt tre serier med denne ladningen

 

Skyteavstand: 200m

Dato: 27.06.2007.

Skive: Norma innskytingskive

Vind: 0 sek/m.

Temp: +16C

 

 

1. 25,0 gr. Vo 856m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 18mm.

2. 25,0 gr. Vo 856m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 17mm.

3. 25,0 gr. Vo 856m/s. Presisjon 5 skudd, snitt 18mm.

 

Denne samlingen anser jeg som meget bra, faktisk mye bedre enn jeg hadde håpet på.

 

 

KONKLUSJON

 

Testen viser at VVH 540 kruttet fungerer best med tunge kuler i dette våpenet. Dette bekreftet også Nammo Lapua Infocenter på e-post tidligere i vinter.

I tillegg har dette også blitt bekreftet gjennom mine tidligere tester av Hornady A-Max 75gr og 80gr kuler.

 

Under 2 cm på 200m er langt i overkant av det jeg hadde forventet.

Sammenligning gjerne med DFS (Det frivillige Skyttervesen) sin test av 77gr Sierra HPBT (http://dfs.no/dfs.no/filestore/PDF-DOC- ... cal556.pdf)

I denne testen oppnådde DFS som beste resultat 53mm samling.

 

Denne testen viser at Partizan kulene holder en meget bra kvalitet, og konkurrerer på presisjon med kjente kuleprodusenter som Sierra og Hornady.

På grunnlag av dette, vil undertegnede derfor trygt anbefale disse kulene ut i fra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Huhei!

 

Hvorfor har jeg ikke oppdaget denne før? Jeg fikk hundre 75 grs partizan i posten i dag -og jeg klør i fingrene etter å teste dem.

 

Jeg fikk også 100 62 grs Partizan. Noen som har erfaring med disse? Jeg håper å finne veien frem til en stabil, god og rimelig jaktfeltpatron i .223.

 

Har noen forsøkt disse kulene til jakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...