Jump to content

Skyting på offentlig sted - hvordan forvaltes vedtekter?


quintilian

Recommended Posts

Hei!

 

Kjapt spørsmål...

 

Min kommune (Sandnes) har følgende lokal politivedtekt:

 

5.Farlig eller skremmende virksomhet

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert e.l.

2. å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer. Politiet kan dispensere fra forbudet etter søknad og innhentet uttalelse fra brannvesenet.

 

Her henvises det til offentlig sted... Store Norske leksikon beskriver offentlig sted (innledningsvis) som:

Offentlig sted, et sted bestemt for alminnelig ferdsel eller et sted der allmennheten ferdes.

https://snl.no/offentlig_sted

 

En del av jaktterrengene som ligger ute på inatur.no omfavner noen av Sandnes' mest benyttede turområder... F.eks. Melsheia... Her er det hundrevis (tusenvis?) av turgåere hver dag, og området benyttes også til sykling, skigåing etc...

 

Er det slik at man kan alltid forvente at de som selger jaktkortene (i dette tilfellet statskog) har avklart med lokale politimyndigheter at jakt i terrenget ikke faller inn under bestemmelsen av "skyting på offentlig sted"....?

 

Hva med rovviltjakt i statsskogs friareal som grenser til bebyggelse?

 

Mitt rovviltkort er gyldig på statsskogs terreng, og det terrenget grenser bl.a. til min lokale lekeplass (vegetasjon helt inn til sandkassen). Er det greit å skyte kråker 5 meter fra unga som leker (selvfølgelig bort fra bebyggelse og ned i terrenget mot sikker bakgrunn) - eller er det ikke? :-)

 

Edit: Jeg (og de fleste andre?) benytter selvfølgelig sunt norsk bondevett (eller tilsvarende) når det kommer til omgang med våpen; men jeg ble litt nysgjerrig på hva som egentlig gjelder - og om det finnes presedens for hva som er greit og ikke sånn rent formelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en ide å se i politivedtektene:

 

§ 1.Offentlig sted

Med offentlig sted forstås gate, vei, herunder fortau, sti, park, torg e.l., plass, bru, brygge, kai, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.

 

Jeg tør mene du som jeger har ditt på det tørre når du ferdes på jakt i jaktterreng.

 

https://lovdata.no/forskrift/2003-05-14-607/§1

Link to comment
Share on other sites

Edit: Jeg (og de fleste andre?) benytter selvfølgelig sunt norsk bondevett (eller tilsvarende) når det kommer til omgang med våpen; men jeg ble litt nysgjerrig på hva som egentlig gjelder - og om det finnes presedens for hva som er greit og ikke sånn rent formelt.

 

Standarddefinisjonen er "Med offentlig sted forstås i denne vedtekt gate, vei, fortau, sti, plass, bro, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel."

 

En privateid skog blir ikke "offentlig sted" fordi det anlegges en tursti der, men som du selv hentyder må det tas hensyn til at det er en tursti der. Akkurat hvor en skal sette grensa... tricky. Jeg mener at hvis du står 5 meter utenfor en lekeplass, med beina trygt plantet i det som regnes som utmark er du utenfor offentlig sted. Om det er noen knallidè å klæske kråker der er en annen sak. Sunt norsk bondevett er ikke noen dårlig tommelfingerregel. Dessverre har vi jegere relativt forskjellige holdninger til hva sunt bondevett er, og forskjellige holdninger til viktigheten av å få felt dyra koste hva det koste vil...

 

Jeg tror nok at dette er en sak med mange gråsoner, og kanskje ER det sunt bondevett som er den beste tommelfingerregelen en klarer å finne. I utgangspunktet er ikke utmark offentlig sted, men det er garantert små skogsområder (og hva er "små"...?) i de fleste kommuner som er utmark, men som overhode ikke bør jaktes. Drives gjennom, kanskje - men ikke jaktes med ladd våpen. Rett og slett av generelt hensyn...

 

Jeg er rimelig godt kjent med slike jaktområder da jeg har jaktet på jaktfelt som grenser mot Steinkjer fra sør og øst i en del år, der vi har fire-fem byggefelt innenfor jaktfeltsgrensene - Jevika, Frøsetåsen, Sørlia, Lø og Lerkehaug for de som er lokalkjent. De har vel stort sett vokst sammen. Heldigvis såpass store jaktområder at vi ikke har behov for å gå hagekantene. Men vi har gjort det, i spesielle tilfeller. F.eks for å jakte på "eplehage-elg" osv. Og vi er fortsatt såpass "utpå bygda" at de fleste ikke reagerer på å se en kamuflasjekledd bevæpna gubbe sittende på en stubbe noen hundremeter bortenfor egen stuedør (en såkalt stubbegubbe). I allefall ikke så lenge han sitter med ryggen til...

 

 

Har for øvrig vært bort i et tilfelle der en lokal jeger felte et rådyr, i lovlig jakt under fullmånen, på et engstykke som ligger helt inntil et byggefelt. Jegeren posterte i en kant og skjøt diagonalt bort fra byggefeltet, mot meget sikker bakgrunn. Voksen og erfaren jeger (og relativt veletablert i lokalsamfunnet kan en vel trygt også si, uten at det har noe å si for saken som sådan). Politi ble også tilkalt for å gjøre "åstedsundersøkelse". Denne enga var tilfeldigvis ekspropriert (hele eiendommen) av kommunen, og kommunen hadde valgt å omdisponere arealet til boligformål. Eiendommen var derimot ikke meldt ut fra det lokale jaktfeltet. På dette grunnlaget fikk jeg (som leder i lokal hjorteviltforvaltning) en rimelig lang jobb med å forklare lover og regler til (en tidligere politijurist som tilfeldigvis også var) leder i velforeninga.

 

Nå hjalp det for så vidt ganske mye at politibetjenten som rykket ut var jaktkamerat med nevnte jeger, og selv gikk og ventet på at vakta skulle ta slutt så han også kunne ut å jakte rådyr i måneskinnet. For øvrig i et område med betydelig tettere bebyggelse enn der det ble skutt i det første tilfellet...

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er Politivedtektene i aktuell kommune er viktig (i tilegg til lov/forskrift). Den beskriver hva som menes med offentlig sted og hva som betraktes som "tettbebygd strøk", i denne kommunen. Den tar også for seg andre steder, hvor det er ulovlig å skyte. Så, "Store Norske" er ikke relevant.

 

Ser du siterer noe fra den lokale forskriften. Allerede første setning, gir deg svar på nærthet til bl.a. lekeplass. 5m fra lekeplass, er vel i "umiddelbar nærhet", er det ikke?

 

Eier av skog, mark og fjell behøver ikke avklare noe som helst med myndighetene, for å selge jaktkort. Det er vi som må forholde oss til lovverk og forskrifter, der vi skal jakte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle.

 

Hadde ikke registrert at "offentlig sted" var definert i den lokale politiinstruksen.... "Sti" er jo dog alminnelig beferdet mener jeg... I hvertfall der kommunen vedlikeholder stiene.... Og det gjør de midt i mange av terrengene Statskog selger her i distriktet.

 

Det koker nok ned til at man har en grei sak om man bruker fornuften sånn noenlunde...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

Sundt bondevett kommer en langt med.

Men det kan være restriksjoner på hva slags våpen det er lov å jakte med.

Feks i Stavanger komune sier di lokale politivedtektene,at rifle er forbudt.

Dvs at skal du jakte feks rådyr må du bruke hagle.

Sjekk med politiet i Sandnes.Lokale begrensninger,og tillatelser Finnes.

Jeg har hatt mye med politimyndighetene i ditt området å gjøre,ang skyting i

tettbebyggelse.

Snakk med dem,svarer seg.

Finnes masse særbestemmelser som du må oppdatere deg på,

så har du ryggen fri.og så var det bondevettettet da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...