Jump to content

Laddeproblem med Lee Collet die-Trenger hjelp/veiledning


RAYJO

Recommended Posts

Hei!

Satt å presset hylser (6,5*55) å ante fred og ingen fare da dette skjedd. :oops:

 

normal_Div_hylser_008-1.jpg

 

Lee Collet dia er helt ny, har kun laddet 100 skudd men innså da at mandrellen måtte pusses ned, kula satt ikke godt nok. Har gjort det og alt så ut til å vere i skjønneste orden men etter ca 50-60 hylser så skjedde altså dette. Hadde så god tro på denne dia etter å ha lest endel om den her på kammeret, synd hvis jeg ikke får den til å funger.

Hva er det jeg gjør galt?

 

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få, på forhånd takk :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fått slike hylser med lee colleten i 6,5x55.

Lurer på hva som er årsaken.

 

Jeg kjenner av og til ekstra motstand. Hvis jeg bare presser på da blir hylsene slik som over.

Men hvis jeg bakker litt tilbake og så presser helt ned, bruker det å gå bra.

 

Er det colleten som henger seg opp??

Link to comment
Share on other sites

Tipper det som har skjedd er at du har brukt pressa uten hylse inni og prestert å "lukke" colleten å at den har hengt seg opp i "ganske lukket" tilstand.

 

Det var min første tanke også. Av en eller annen grunn låser dia før hylsa er på plass. Demonter og sjekk spennet i "chucksen". Mon tro om ikke den kan vies ut litt forsiktig? Eller er det bare tørt for smøring på de kona flatene? Jeg pleier å smøre på litt fett der. Og jeg har polert flatene med fint smergelpapir etterfulgt av J-B-pasta. Sikkert unødvendig glatt, men det bør ihvertfall være rimelig glatte flater. Det som er helt sikkert er at dette problemet kan løses. Ta deg tid og studer konstruksjonen. Det er ikke helt opplagt hvordan den virker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det enkleste er å sette stanga i chuchen på en batteridrill og klemme smergelpapir/sandpapir rundt stammen med fingrene.

Bruk grovt først, og poler med fint papir etterpå.

Hele stammen unntatt øverste 2 cm må slipes, ellers henger hylsehalsen seg fast på nederste del når den trekkes ut av dien.

Ta det i flere omganger inntil du får passe hold på kulene.

Link to comment
Share on other sites

Klemhylsen oppe i dien klemmer hylsehalsen mot stangen som utstøterpinnen er festet i. Dersom denne stangen er for tykk blir ikke hylsehalsen presset tilstrekkelig sammen, og det er ikke nok hold for kulen. Derfor må du slipe ned stangen så mye at halsen blir klemt tilstrekkelig sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...