Jump to content

sliping av kniv


Joggen

Recommended Posts

Trenger tips til hva jeg kan kjøpe slipeutstyr, for å få knivene mine kvasse?. Ikke bryner o.l, men må være noe som sliper i en bestemt vinkel, for bryner er ikke lett å få eggen skikkelig kvass. Har sett på div fra USA, men ikke lett å finne noen som sender til Norge, og hvis er frakten helt rå!!!!!!.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Rudolfstroppen før du kaster bort penger på noe som ikke funker. :wink:

http://www.knivmaker.net/om__rudolfstoppen_.html

 

Jeg har prøvd en del forskjellig, men ingenting har vært i nærheten av denne. Man blir lurt av at den ser så simpel ut og at hjemmesiden ser ut til å være laget av en 6-åring, men du verden som den funker!

Link to comment
Share on other sites

Har denne:

http://www.tormek.com/sv/machines/t3/index.php

 

Har brukt den snart i 10 år og er kjempefornøyd. Snart slitt ut andre steinen.

Var litt dum og kjøpte diverse jigger men det var bare tull. Du sliper alt lynskarpt for hånd med bare litt trening. Det eneste utstyret jeg anbefaler er steinavretter. Blir litt enklere å slipe med rund stein.

 

Hvis du er interessert tror jeg at jeg har diverse jigger liggende godt gjemt ennå for rimelig salg.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

spyderco sharpmaker er ganske grei i bruk, og er ikke så altfor dyrt.

 

knifecenter.com og flere andre sender til Norge, regn med en minimumsfrakt rundt 30$

ikke stort mer en en innenriks oppkravspakke, med dagens valutakurs.

jeg har bestilt fra knifecenter rundt 8-10 ganger og har aldri vært over 50$ i frakt (stort sett 2-4 kniver).

 

bare husk og ta høyde for Norsk moms (25% av vareverdi + frakt).

Link to comment
Share on other sites

Enig med Tordenkjeppen.

 

Rudolfstroppen er helt på grensa til fantastisk for meg som ikke er dreven knivsliper.

Du skal gjøre mye galt for å ikke få gode og varige egger med den.

 

Jeg bytta ut snora i enden til en jeg trer rundt foten, og da kan jeg sitte foran TV'en og skjerpe kniven i ro og mak.

En annen fordel er at den tar veldig lite plass i sekken om du vil ha den med på tur.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tips. Denne Tormek maskinen så helt rå ut, men tørr ikke engang å sjekke prisen på den. Den skinn/lær "beltet" har jeg hørt om fra tidligere, og har sett barberere bruke sånne å kvesse sine kniver. Hva koster ei sånn "reim"?. Hadde tenkt å bruke sånn ca 500 + kr på noe greitt kvesse utstyr. Har funnet endel på ebay, men vet ikke helt hva jeg skal velge i alt av jigger og diamant bryner

 

Tidligere har jeg brukt løse bryner, men blir lissom ikke helt sånn kvass jeg vil ha. Har sikkert ikke helt den stødige hånden som skal til?.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Rudolfstroppen og ble frelst. Har hærja mye før med allverdens bryner og jigger og slipesteiner(ikke Tormek) og fikk knivene nesten like skarpe som med stroppen men med 10x så mye pes.

Så en dag dro jeg et skikkelig hakk i kjøkkenkniven i et rådyrbein.

Kniven er en sånn en : http://www.chroma-cutlery.com/haiku-ori ... toku-knife

 

Hakket var solid så det måtte slipes vekk. Startet opp min fantastike elektriske slipestein. Dette er en sånn maskin som har smergelskive og slipestein på samme motor og er av en sånn kvalitet at Biltema utstyr ser skikkelig bra ut i forhold. Slipte bort hakket, jobbet videre med bryne (veldig nøye med å passe vinkel hele tiden). Deretter var det full omgang med Rudolfstroppen. Da så jeg lyset !!!!! Alt jeg hadde drevet med tidligere var bare tull. Nå var kniven faktisk seriøst skarp. Så skarp som jeg tidligere ikke hadde trodd var mulig.

 

Nå har alle knivene mine fått en seriøs omgång med grovt bryne, fint bryne og deretter stroppen. Dette er over et halvt år siden og har ikke brukt bryne siden men bare fortsatt med stroppen til Rudolf. Merker de taper seg litt etterhver så det blir nok en liten bryneomgang om noen måneder på de to knivene jeg bruker mest (bruker vel stroppen annehver dag på disse, dvs bare bakside av stroppen).

 

Jeg trodde jeg var frelst i RudolfStroppen før. Nå er jeg fortapt. Beste verktøyet jeg har vært borti.

Latterlig enkelt å bruke samtidig som den er rask.

 

Det er ikke tvil i min sjel. Trenger du en skarp kniv så kjøp deg Rudolfstroppen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestillt div kvesse utstyr for kniver. Først var jeg så dum at jeg kjøpte noe Lansky slipe sett på Ebay, men kostet bare 30$, så det var ikke den store utgiften da. Kan jo være greitt å ha da. Etter å ha fått div tips om Rudolfstroppen her inne, så måtte jeg lese mer ang den. Den var veldig mye skryt om denne stroppen over alt jeg leste, enten det var i jakt, fiske eller div knivforumer. Jeg tviler ikke et sekund. De barbererene har jo sånne til å kvasse redskapen sin på!.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på dette Spyderco settet og. Er litt i vill rede her nå, har fått mange råd og erfaringer. Har ennå ikke kjøpt noe. Bortsett fra et Lansky sett som jeg bestille for ei stund siden på Ebay, men det var så billig at om det ikke er noe suksess, så gjør det ikke noe. Til nå har jeg bare brukt en liten håndholdt plast dings, med en v forma metall dings(grov) og 2 v ruller under(fin). Knivene blir brukbar skarpe igjen etter noen sekunder med denne dingsen. Har fått flest råd om kjøp av Rudolf reima så langt. Har sett div you tube snutter ang kniv kvessing, og alle får barber kvasse kniver både med Spyderco, wicked edge og Lansky.

Link to comment
Share on other sites

Ikke la deg lure av at Lansky er billigt og dermed dårligt.

Setter opp alle mine kniver med dette siden jeg kjøpte mitt og har ikke følt behov for noe annet siden.- Knivene blir super-vass!

 

Les bruksanv. bestem deg for for vilken vlnkel du vil ha på eggen (varierer, men jeg bruker for det meste 20grader) - ikke press brynet for hårdt og ta like mange "drag" på hvær side.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja!, jeg har tro på dette med en fast vinkel å slipe i/på.Merker dette godt, jeg er venstre hendt, å når jeg kvesser å holder kniven i venstre hånd vs bryne i høyre, blir kniven lyn kvass. Når jeg snur å gjør det motsatt blir eggen rund og ukvass. Greier ikke å holde samme vinkel med forskjellig hånd :(. Merker dette godt nå for tiden, for guttungen på 5 år, vil ikke ha noe annet en hjemme laget "mår" hjortepølse, og jeg skjærer på hardelivet hver dag nå, he he. Må også hvesse knivene sånn inni mellom, og merker godt når jeg må det. Men får det lissom ikke til. Knivene blir litt skarpere, men sånn skikkelig kvasse blir de lissom ikke. Får prøve meg frem med div slipe redskap, så får vi se om jeg får dette til. Men siden jeg har fått så mange tips ang den lær reima, så blir nok en sånn bestillt. Mmm?, lurer på om noen har knivkvesse kurs noen plass her i nærheten?. Ser div snutter på Yoy tube, men det blir som å se reklamer på vaskemidler(der et strøk med kluten på fast brent fett, og alt er borte!!), alt er helt fantastisk og lett.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok anbefalt spyderco sharpmaker.

 

Ved å bruke en lærstropp risikerer du å runde av eggen mer og mer for hver gang.

Metallurgen; Jeg har stor respekt for deg som mester, men...; Jeg mistenker at deg og Rudolf har et horn i siden til hverandre :lol:

 

Uansett; Det spiller vel egentlig ingen rolle om den Kniven blir rund i eggen, firkantet, oval, trapazformet, kvantifisert...for den blir så inn i h.....skarp, på en måte som enhver med 7 tommeltotter greier på første forsøket. OG; Den holder seg slik lengre enn allskens andre jeg har prøvd-og i hele knivens levetid(som sikkert er lengre enn jeg liker...)

 

Jeg har jobbet til sammen to år som kjøttskjærer, og hadde jeg bare visst om stroppen da... :roll:

 

Jeg kjøpte en Tormek, satte opp noen kniver(har brukt div. slipemaskiner før) og tenkte at dette var jo bra, helt til jeg snublet over stroppen av Rudolf. Da ble Tormek parkert, og jeg vet ikke hvor den ligger heller. Så for vanelige dødelige, som skal ha knivene inn i h.....skarpe på en enkel måte, kan jeg ikke se at det eksisterer noe et lysår i nærheten engang :!:

 

Er du ikke enig i det at for helt spesiellt interesserte er det sikkert andre metoder som med innsats ofg tålmodighet kan gi et skarpt blad, men når selv jeg greier å slipe div. kniver som kutter i fritthengende sigarettpapir...ja da vet ikke jeg hva som skal slå det. Og hvis det er noe; Kan det puttes i sekken og veier det 30 gram?

 

Uansett; Kjøp en Rudolfstropp, prøv den, er du ikke fornøyd selger du den...den koster 300.- Men du kjøper heller 2... :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående rund egg ved bruk av rudolfstroppen: Alle knivene jeg skjerper på stroppen kan jeg stort sett barbere meg med etter litt arbeid, men Cold Steel GI Tanto med blad av "1055 Carbon Steel" får aldri den siste skarpheten. Når jeg studerer eggen ser den nesten litt rund ut, som om den er konveks før selve skarpeggen. Jeg har prøvd å variere vinkelen mot stroppen, men det blir aldri HELT bra.

 

Noen som har noen tips eller forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg uttaler meg ikke om selgern her, bare måten å slipe på.

En polerstropp er ingen ny oppfinnelse, bare en lærbit med litt polervoks. :winke1: Det er den som gir den store effekten. Over lenger tids bruk vil eggen bli buttere og buttere når man både sliper og polerer på et så krumt underlag som en fritthengende rem, selv om man holder stramt. Du vil fortsatt klare å kutte hår og sigarettpapir med en relativt stor eggvinkel, men når du skal bruke kniven til mer matnyttige ting vil det føre til økt friksjon, og slipe/brynejobben vil bli mer krevende når man vil sette den opp til riktig vinkel igjen.

Med en hard, plan bryneflate kan man beholde samme vinkel hele tiden.

 

Jeg bruker polerstropp selv, men da limt på en trebit for å unngå at eggen rundes unødvendig.

Om du f.eks. legger den løse stroppen på et flatt underlag vil du minske problemet med avrunding.

Link to comment
Share on other sites

Angående rund egg ved bruk av rudolfstroppen: Alle knivene jeg skjerper på stroppen kan jeg stort sett barbere meg med etter litt arbeid, men Cold Steel GI Tanto med blad av "1055 Carbon Steel" får aldri den siste skarpheten. Når jeg studerer eggen ser den nesten litt rund ut, som om den er konveks før selve skarpeggen. Jeg har prøvd å variere vinkelen mot stroppen, men det blir aldri HELT bra.

 

Noen som har noen tips eller forklaring?

Den kan være så myk i stålet at den rett og slett bøyer seg. Prøv å legg stroppen flatt på bordet og bruk minimalt med trykk når du sliper og polerer.

 

En annen mulighet er at den er så butt/avrunda at den må slipes opp.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått Rudolf stroppene mine, å begynnt å testet dem ut. Knivene blir kvasse etter bare noen sekunders jobb, men ennå kanskje ikke helt så kvass som jeg hadde forestilt meg. Har ikke greidd å barbere meg eller kutte hår på under armen ennå :( , he he. Noe jeg hadde hatt forhåpninger om da.

 

I uka som har gått nå, å venta på stroppen, så fant jeg fram et bryne sett fra min ungdom. Husker ikke helt hva det het, men bilde av en indianer høvding på eska, og Arkansas wet stoone el no. En stort bryne(hard) og en liten hvit(soft) + ei olje flaske. Vel når jeg drar den lille hvite over eggen på en halv sløv kniv 5-6 ganger på hver side, så blir knivene lynende kvasse igjen. Artig!, la bort dette settet da jeg ikke fikk det skikkelig til den gang, men jeg rota for mye med den store steinen, og følte jeg ikke fikk det til. Men nå skal jeg prøve å bruke nesten kun den lille, og finne ut mer åssen dette funker.

Link to comment
Share on other sites

Den kan være så myk i stålet at den rett og slett bøyer seg. Prøv å legg stroppen flatt på bordet og bruk minimalt med trykk når du sliper og polerer.

 

En annen mulighet er at den er så butt/avrunda at den må slipes opp.

 

Se der ja! Jeg la stroppen flatt på et skjærebrett, og da føler jeg eggen komme med en gang. Dette hjalp mye på dette knivstålet. Problemet var nok som du sa i forrige posten din, at jeg ikke holder stroppen stram nok, og det viser igjen på det tunge og harde bladet som en avrunding av eggen.

 

Takker for tipset, Metallurgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også litt skuffet over hvor skarpe knivene ble med Rudolfstroppen, så jeg ringte Rudolf for å spørre om jeg gjorde noe feil. Han sa at jeg nesten garantert slipte med for bratt vinkel, og at veldig mange gjorde akkurat det feil. Burde stått uthevet i bruksanvisningen...

 

Prøv igjen med veldig liten vinkel mellom egg og stropp. Funket utrolig mye bedre for oss i hvert fall. Fra ganske skarp til kjempeskarp.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt oppgitt når jeg leser om all slags lurium og finesser for å slipe en kniv. Jeg bruker båndsliper, en slik som er beregnet for å slipe plank og div snekkerarbeid. Fester den i stikkebenken med båndet opp og setter på fint papir. Da er det dritlett å lage fin jevn egg, og tar siste finpussen med et fint bryne.

Min tidligere samboer jobbet som kokk og knivene hennes var beryktet på kjøkkenet hvor hun jobbet.

Kjøp en båndsliper så har dere et verktøy dere kan bruke til mye mer enn å slipe kniv.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir litt oppgitt når jeg leser om all slags lurium og finesser for å slipe en kniv. Jeg bruker båndsliper, en slik som er beregnet for å slipe plank og div snekkerarbeid. Fester den i stikkebenken med båndet opp og setter på fint papir. Da er det dritlett å lage fin jevn egg, og tar siste finpussen med et fint bryne.

Du kan bli så oppgitt du bare vil, for når en slipesak enten det er stropp eller stein, lager skarpe kniver er det vel ikke lurium? Lurium er vel definisjonen på en ting som skal virke for eller imot en ting men som IKKE virker...eller?

 

Båndsliper er vel og bra, hvis du ikke sliper eggen så herdingen forvinner. Uansett sliperedskap så krever all sliping kunnskap og trening. Har du en kniv oppsatt på båndsliper, så kan finpussen tas på stropp. Feilen de fleste gjør med Rudolfstroppen er at de ikke holder den stram nok. Dra det du orker.

 

Med div. slipere ala Tormek så blir eggen hulslipt. Jo mindre stein jo mer hulslipt. Skal en være pirkete så blir eggen hulslipt helt til steinen er upraktisk stor i diameter. Men stropp blir den konveks. En svakt konveks egg er sterkere enn en hulslipt av innlysende årsaker, men sliper du med for bratt vinkel blir den veldig konveks og da blir skjæremotstand større selvfølgelig. Men får du en svakt konveks egg ordentlig skarp på en kniv med godt stål...ja da holder den skarpheten lenge.

 

 

Tormek er fin til økser...

Link to comment
Share on other sites

I uka som har gått nå, å venta på stroppen, så fant jeg fram et bryne sett fra min ungdom. Husker ikke helt hva det het, men bilde av en indianer høvding på eska, og Arkansas wet stoone el no. En stort bryne(hard) og en liten hvit(soft) + ei olje flaske. Vel når jeg drar den lille hvite over eggen på en halv sløv kniv 5-6 ganger på hver side, så blir knivene lynende kvasse igjen. Artig!, la bort dette settet da jeg ikke fikk det skikkelig til den gang, men jeg rota for mye med den store steinen, og følte jeg ikke fikk det til. Men nå skal jeg prøve å bruke nesten kun den lille, og finne ut mer åssen dette funker.

 

De vanligste feilene folk gjør når de bryner er at de bruker alt for grov bryne. Antagelig der du bomma tidligere. Til vedlikehold holder det lenge med stein med rundt 1000 korning, etterfulgt av polering på lær. Om læret er limt på et plant underlag har man mest kontroll på vinkelen, og det er mindre fare for overstropping som fører til avrunding. Det skal være svært liten kraft mot læret.

 

Feil to er at man ikke klarer å holde bryne parallelt med eggen/sekundæreggen. Dette kommer mer av selvtillit enn trening. :winke1:

 

Får man til disse to tinga klarer man fint å oppnå den kvaliteten på eggen man ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Tormek er ein grei slipestein som gir hulslipt profil.

Steinen til Tormek har to ulike storleikar,

men steinen er liten sett i forhold til ein slipestein med diameter 80 cm.

Bryne er å få kjøpt i mange ulike finleikar og gir ei plan slipeflate.

På eit storkjøken kan ein få kjøpt slike kvalitetsbryner.

 

Handverksmesssig er det greitt å vite korleis meisterane i Japan utfører dette:

" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

noen som har prøvd dette her fra XXL? http://www.xxl.no/villmarksliv/kniver-o ... tt-1042474" target="_blank" target="_blank

leitet etter lansky men fant ikke, men så kom jeg over dette fra xxl, er det bare ubrukelig kopi av lansky eller er det noe som er brukanes?

 

Har ikke prøvd eller sett det settet, men har et håndbryne fra Smith's som har helt grei kvalitet. Ser mye ut som Lanskys sett, ja, men hvem som nesten har kopiert hvem vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Diamantbryner er dyre om dei er gode.

Settet det er vist til kan vera greitt til knivblad som ikkje er smale,

ikkje lange, ikkje tjukke og vanskane kjem frammover mot tuppen.

Eg vil i staden rå deg til Fallkniven DC4 kvalitetsbryne med to ulike slipefinleikar.

Dette brynet er lett og kjekt å kunne ta med seg på tur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rudolphstroppen er bra, men man får en ganske rund kantet egg etter endel bruk. Jeg foretrekker mer flate skarpe egger på knivene.

 

Fikk forresten en slipemaskin til jul av min bror hehe. Håper ikke han ser dette, men, det er den dummeste gaven jeg har fått. Sikkert bra med slike maskiner i god kvalitet for husmor, men denne her var særdeles dårlig kvalitet. Med en gang bladet kom i kontakt med slipesteinen så stoppen den opp. Sikkert kjøpt den på Europris eller noe sånt. Den ligger godt nedi en kjøkkenskuff.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått Rudolf stroppene mine, å begynnt å testet dem ut. Knivene blir kvasse etter bare noen sekunders jobb, men ennå kanskje ikke helt så kvass som jeg hadde forestilt meg. Har ikke greidd å barbere meg eller kutte hår på under armen ennå :( , he he. Noe jeg hadde hatt forhåpninger om da.

 

I uka som har gått nå, å venta på stroppen, så fant jeg fram et bryne sett fra min ungdom. Husker ikke helt hva det het, men bilde av en indianer høvding på eska, og Arkansas wet stoone el no. En stort bryne(hard) og en liten hvit(soft) + ei olje flaske. Vel når jeg drar den lille hvite over eggen på en halv sløv kniv 5-6 ganger på hver side, så blir knivene lynende kvasse igjen. Artig!, la bort dette settet da jeg ikke fikk det skikkelig til den gang, men jeg rota for mye med den store steinen, og følte jeg ikke fikk det til. Men nå skal jeg prøve å bruke nesten kun den lille, og finne ut mer åssen dette funker.

Legger inn et slikt litt oppsamlende svar her jeg.. :)

Kan berolige deg med - at om du fester stroppene i noe solid i hoftehøyde, legger ca 30 kilo i *drag på den* gjerne ved å lene kroppen din fra festepunktet, legger ca 3 kilo i kniven med et svakt press ned mot eggen og med ca. 10 graders vinkel...og DRAR UNNA EGGEN... Og ellers leser og følger bruksanvisningen på stroppene - Da VIL du oppnå den skarpheten du søker. :)

 

Jeg ser det er diverse uttalelser ang. stroppene jeg har funnet opp her inne, de fleste positive, MEN også påstander om at det f.eks ikke er en *ny* oppfinnelse.. Eeh.. tøff påstand d hehe.. og det gjør sikkert godt for noens ego å se jeg omsider gidder svare her.. :) ( Vel... en intervallbryter, består og bestod av 3 forskjellige allerede eksisterende el.komponenter også.. oppfinneren som satte dem SAMMEN ble tilkjent 168 mill. doll. fra FORD i en rettsak..) - Det finnes INGEN barberstropp eller lignende på markedet som i TILLEGG til å POLERE - også legger et SLIPENDE GRUNNLAG gjennom samme bevegelser (på minste motstands vei) med 2 forskjellige korninger i det som faktisk er det mest avanserte slipematerialet i verden i dag.. Så.. Vel.. slike påstander kan kun ett menneske som tror det vet hva det snakker om komme med.. INGEN "skolegang" kan noengang gjøre noen til f.eks "verdensmester", og i særdeleshet ikke innenfor knivsliping, der er det nok praktisk ERFARING som teller... og jeg har slipt 1000vis av kniver, alle som 1 har vært konvekse og kuttet inn og ut på fritthengende sigarettpapir ETTERPÅ, samt holdt eggen så godt som mulig i hht. stålkvalitet, dette er i samsvar med hva mine kunder hvis sine tilbakemeldinger har sørget for min kvalitetssikring bekrefter for meg.. ;) Jeg har 18 års erfaring som kokk og stuert FØR jeg ble knivmaker, knivblad maker, noe jeg har vært siden 1996 :) Det var nok før enkelte her inne nesten var påtenkte.;) RudolfStroppen er myyye mer enn en "fritthengende lærstropp med noe pasta på..." Det er ett komplett SLIPESYSTEM, som jeg ser noen av dere her inne har oppdaget.

Hyggelig dere liker hva jeg til NÅ har brukt 7 år på å utvikle, og jeg ønsker dere alle lykke til og en GOD PÅSKE. Her inne blir jeg nok neppe så mye å *treffe* men ta gjerne kontakt om dere undrer på noe. Hjemmesiden min www.knivmaker.net har jeg forresten brukt hele 4 timer på totalt - Helt uten noen dataerfaring i å bygge hjemmesider ;)

Ps. Tormek er ingenting jeg vil anbefale i det hele tatt, jeg brukte opp en stor slik i løpet av mine første 2 år som knivmaker, og gikk da over til en enkel båndsliper isteden. ingen problem med varmgang om man gjør det korrekt og bruker toppene på slipebåndene som kjøling. IKKE en eneste kniv har jeg *tatt herdingen av* som myten ofte sier ang. båndsliping, men det_ betinger såklart at man IKKE tyner båndenes varighet. Enkelte ting er faktisk logiske om man er villig til å lytte til folk som har gjort feil før ;) Og inntelligens kan jo ingen hjelpes med..... Vil forresten anbefale dere å lese om sliperedskaper i *Hyttemagasinet* som kommer ut ca. 23-24 April 2012 :) Vh. Rudolf

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har brukt 7 år på å lage et produkt og 4 timer på å lage en hjemmeside burde du brukt 1 minutt mere og å fått med prisen på produktet ditt.

 

Har brukt 7 år på å UTVIKLE ett eminent fungerende produkt ja, Data er derimot ikke min sterke side. Regnet faktisk med at de som var interesserte nok til å ville skaffe seg det beste, faktisk orket ta en tlf eller sende en mail :) Har ingen behov for å forklare deg hvorfor jeg ikke har priser på siden min. Kan avsløre for deg at i ett slikt sett vil nok brukerene oppleve å kunne slipe sine egne kniver ca. 2-5000 ggr. så prisen er så absolutt rimelig.

Vh Rudolf.

Link to comment
Share on other sites

Denne rudolfstroppen funker som bare juling, en må ha flere enn to tommeltotter for å ikke få den til. Desidert beste produktet på markede, helt grei pris og ikke minst norsk produsert..

Drit i den latterlige kritikken Rudolf, den preller av deg... jeg fortsetter ihvertfall å anbefale stroppen din. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg akkurat utkastet av butikken din fordi jeg lurte på hva varen kostet.

Høres ut som et bra produktt, hvis noen spør meg kommer jeg til å fortelle at gubben som selger rudolfstroppen er så sær at det ikke er mulig å handle der.

 

Lykke til med markedsføringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg akkurat utkastet av butikken din fordi jeg lurte på hva varen kostet.

Høres ut som et bra produktt, hvis noen spør meg kommer jeg til å fortelle at gubben som selger rudolfstroppen er så sær at det ikke er mulig å handle der.

 

Lykke til med markedsføringen.

 

Takker for det *Mappy*.. :) Som det står på min høyre arm... " I AM, THAT I FEEL I AM" .. - Tror det samme kan gjelde deg også kanskje.. Jeg har aldri kastet ut noen fra noen *butikk*, ei heller deg, ganske enkelt fordi jeg ikke har noen butikk :)

Link to comment
Share on other sites

Beundrar deg Rudolf Løseth for ihuga ståpåvilje med å utvikla eit kvalitetsprodukt.

Takk for det Sjur, hele min intensjon med hva jeg har gjort med *RudolfStroppen* er å videreføre en mulighet for dem som ønsker lære seg mestre å slipe sin egen kniv. For hvem som helst kan lære seg å bruke slikt enkelt redskap om man er lærevillig. Spør man så får man alltid svar :) Kanskje ikke det svaret man venter, men svar får man :D

Link to comment
Share on other sites

Denne rudolfstroppen funker som bare juling, en må ha flere enn to tommeltotter for å ikke få den til. Desidert beste produktet på markede, helt grei pris og ikke minst norsk produsert..

Drit i den latterlige kritikken Rudolf, den preller av deg... jeg fortsetter ihvertfall å anbefale stroppen din. :D

Takker for hyggelig tilbake melding her Federal79 :D

Og ja du har helt rett i det med kritikken, den betyr svært lite i forhold til de utallige hyggelige tilbakemld som kommer i stadig større grad fra hele landet, og også utlandet :)

God Påske :)

Vh Rudolf

Link to comment
Share on other sites

Prøv Rudolfstroppen før du kaster bort penger på noe som ikke funker. :wink:

http://www.knivmaker.net/om__rudolfstoppen_.html

 

Jeg har prøvd en del forskjellig, men ingenting har vært i nærheten av denne. Man blir lurt av at den ser så simpel ut og at hjemmesiden ser ut til å være laget av en 6-åring, men du verden som den funker!

Fliiiire... Vel.. Hallo Tordenkjeppen... da har jeg ikke glemt gutten i meg i hvertfall... 6 åring du liksom... Jeg brukte faktisk hele 4 timer på å knote til den siden med 0 datakunnskap for noen år siden jo.. ;) Men takker for påminnelsen.. den kan nok bli ganske så mye bedre.. Av forskjellige årsaker er den ikke blitt prioritert noe særlig, det kommer seg sikkert etterhvert.. :) Stroppene er forresten blitt forbedret enda mere i år, *kunstdiamant* i den grove stroppen nå i stedenfor aluminium oksyd :)

 

Takker for gode ord :)

Mvh Rudolf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lyst til å henge meg på Metallurgens oppsummering av vanlige kvessefeil.

Han nevnte "Å slutte på for grov korning" og "ikke holde brynet parallelt med eggen".

 

Mine refleksjoner er slik:

 

-Hvor skarpt er skarpt nok for deg?

Som nødløsning bryner jeg mine høvler, tappjern, snikkarøks og snikkarkniv på diamantbryne korning 1000 (fordi den holder seg flat og jeg slipper å drasse på mer enn nødvendig), deretter polerer jeg med grønn pasta direkte på høvlet treverk, helst lauvtre og helst et skråsnitt (altså hverken ren langved eller endeved). Dette blir skarpt nok for meg.

Kraftig lupe avslører at denne metoden gir endel gjenværende signatur fra diamantbrynet, så min foretrukne metode er vannstein 1000-4000-8000.

 

-Dette med eggvinkel og å holde denne under bryning er underordnet.

Den ferdige eggvinkelen vil ha betydning for bruksnytten (angrepsvinkel, motstand, holdbarhet), men under bryning er det viktigste å gjøre seg ferdig med hver korning før man fortsetter til neste. Ser ofte at noen nevner "jeg har tatt x antall pass på den steinen og x antall på den, hvorfor blir den ikke kvass?".

Det er to måter å sjekke at man har gjort seg ferdig med korningen på. Den mest lettvindte men minst nøyaktige er å kjenne etter med neglen at du har løftet råeggen på motsatt side av den du arbeider på før du gjør det samme på andre siden. Denne metoden er god nok, og jeg bruker den støtt.

Den andre metoden er lupe. Det er noe jeg helst gjør for moro skyld, og det avslører ofte områder der jeg ikke hadde brynet bort signaturen fra forrige korning fullstendig, selv om det føltes som jeg hadde løftet råegg langs hele eggen.

Når man behersker dette momentet er tiden inne til å strebe etter en ferdig eggvinkel som f.eks. for spikkekniv må ha gunstig angrepsvinkel men samtidig også holdbarhet.

Kjøtt- eller brødkniv har jo en helt annen angrepsvinkel og bruksmåte, så der blir avveiningen motstand mot holdbarhet.

Og når man behersker dette momentet er man istand til å vurdere om det stålet man kvesser kan kvesses tilfredsstillende, og slik eliminere en faktor.

 

-I tillegg vil jeg faktisk anbefale at man lærer seg å kvesse høvel eller tappjern først, fordi disse har bare èn eggvinkel + flatside. Flatsiden er ikke mindre viktig å behandle riktig, men har fordelen av at den styrer seg selv på steinen. I tillegg er det en juledag å holde disse under bryning fordi eggen er på kortsiden og ikke langsiden. Man får rett og slett mindre å tenke på mens man erfarer hva som foregår.

 

-Åh ja, og så dette med å ta herdinga under sliping. Optimalt sett bruker du optimalt verktøy som gir så lite varmeutvikling som mulig, om du har det må du fortsatt passe på, men om du ikke har det så er det jo ikke mere hokus pokus enn å kjøle bladet oftere under sliping og bruke mindre trykk. Og skulle det bli litt farge på eggen så er jo ikke det så bra, men det er neigu ikke dermed sagt at det man sliper er fullstendig rasert og ubrukelig heller. Aldri vær redd for å sette blad mot smergel dersom det trengs, du tjener tid og selvtillit på å bruke den mest effektive metoden isteden for å våtslipe eller bryne i timesvis.

Link to comment
Share on other sites

Lyst til å henge meg på Metallurgens oppsummering av vanlige kvessefeil.

Han nevnte "Å slutte på for grov korning" og "ikke holde brynet parallelt med eggen".

Hørtes først ut som du var uenig, men det du skriver stemmer bra med det jeg ville fram til.

 

Bryne med 1000 korning og polering etterpå er bra "feltvedlikehold" av eggverktøy. Når jeg skriver for grov korning tenker jeg på de som bruker en 220 korns bryne, og stopper der. Du får en grov egg som kan fungere til å kappe litt tau og kjøtt, men den holder meget dårlig.

Feltbrynet bør være 600 korn eller finere, og polering etterpå vil ha en meget god effekt om det blir gjort.

 

Når det gjelder å holde brynet parallelt med eggen går det på at mange legger på en buttere eggvinkel for hver gang de bryner siden det gir et resultat fortere. Dette er et problem både på kniver med skandinavisk sliping (primærfasen helt ut i eggen) og amerikansk sliping (en liten sekundærfas ytterst på primærfasen). Mange kniver er gjerne i butteste laget når de er nye, så om man "jukser" på denne måten vil man fort ende opp med en kniv som skjærer veldig dårlig. Det blir også veldig mye mer jobb å sette kniven opp med en spissere eggvinkel når man har lagt på en butt vinkel.

Eggvinkelen bør tilpasses stålet og bruksområdet.

 

Har laga noen høveljern selv, og det er en fin måte å både teste stål, eggvinkler og bryning. Det er også et område hvor man kan finne mye informasjon om bryning og utstyr som man til en viss grad kan bruke på kniver.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kjøpte også Rudolfstroppen her i vinter.

Den fungerte utmerket på f.eks min 80-talls strømeng kniv , den ble både skarp og holdt godt på eggen - men jeg har også en Brusletto Bamsen som jeg alltid har slitt med å holde kvass. Den får jeg ikke til på stroppen heller...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...