Jump to content

BILLIG hagle for førstegangsjeger. Anbefalinger?


espeviken

Recommended Posts

Jeg henger meg på koret, kjøp en Star.

 

Den holder i massevis av år, tåler kjip bruk og er solid. Den er litt tung, men som starthagle er den helt suveren. Få en børsemaker til å tilpasse den for deg, så har du et bra verktøy for jakt.

 

Var min første hagle, og jeg har enda ikke hatt hjerte til å kvitte meg med den.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Hva er så fint med pumpe i skogen, og hvorfor er ikke pumpe noe på haglebanen? Slike påstander kommer like sikkert som jula, men med litt uregelmessig mellomrom. :wink: Det som ergrer meg, er at det virker som påstander uten rot i erfaring eller dokumentasjon.

 

Selv har jeg skutt fullt hus flere ganger med en remington pumpe enn med noe annet våpen på trap-banen. De er faktisk jævlig gode å knuse duer med. Dubleer er heller ikke noe problem. Jeg har slått ut alle Berettaene i lokale konkurranser med "slarkepurka".

 

Sist tirsdag var jeg på trap-banen med nyhagla. En Beretta konkurransehagle o/u. jeg klarte ikke fullt hus. Det gjorde derimot en unggutt med pumpehagle.

 

Til trådstarter vil jeg si: Ikke ta til deg fordommer om noe slag når det gjelder de forskjellige mekanismene. Finn deg en butikk og kjenn på billighaglene av forskjellig type. Den største ulempen jeg ser med pumpe/halvauto, er at du har kun en trangboring.

Link to comment
Share on other sites

.... og hvorfor er ikke pumpe noe på haglebanen? Slike påstander kommer like sikkert som jula, men med litt uregelmessig mellomrom. :wink: Det som ergrer meg, er at det virker som påstander uten rot i erfaring eller dokumentasjon.

 

Mitt inntrykk er at dette har blitt grunngitt mangen ganger.

Men,

pumpe for litt trening på jegertrapbanen er helt ok. Men kun der. Enkelte dubleer på sporting hvor du har relativt god tid, også helt greit. Men for n'te gang: Lerdueskyting er så mye mye mer en jegertrap. Vanskelig sporting som fitasc sporting, skeet, OL Trap og dobbel trap vil du få store problemer. Kjøper du en pumpe og blir litt frelst på lerdueskyting som mangen blir, så må du fort kjøpe deg en hagle nummer to. Derfor er pumpe ikke velegnet for lerduebanen.

 

Men igjen, litt trening dann og vann på jegertrap, så er det helt greit.

 

Pumpe i skogen får noen andre svare på. Mitt inntrykk er vel at pumpe funker greit på det meste av jakt som jeg har prøvd meg på.

Link to comment
Share on other sites

.... og hvorfor er ikke pumpe noe på haglebanen? Slike påstander kommer like sikkert som jula, men med litt uregelmessig mellomrom. :wink: Det som ergrer meg, er at det virker som påstander uten rot i erfaring eller dokumentasjon.

 

Mitt inntrykk er at dette har blitt grunngitt mangen ganger.

Ja, det kan se sånn ut, men det er som regel bare synsing, og utsagn som: ladegrepet tar lang tid, ladegrepet forstyrrer osv..

 

pumpe for litt trening på jegertrapbanen er helt ok. Men kun der
Nå er vi igang igjen :roll: det er mange med pumpe i min klubb som er på høyde med de beste på skeetbanen også.

 

Vanskelig sporting som fitasc sporting, skeet, OL Trap og dobbel trap vil du få store problemer
Hallo! :shock: Tråden heter "billig hagle for førstegangsjeger..." Og selv ikke jeg vet hva alt dette (fitasc sporting) er. Og jeg er da vitterligen en ivrig skytter.

 

............. så må du fort kjøpe deg en hagle nummer to.
Ser hva du skriver, men skjønner ikke problemet 8) Jeg har fire til nå, men startet med en billig star.
Link to comment
Share on other sites

Hallo! :shock: Tråden heter "billig hagle for førstegangsjeger..." Og selv ikke jeg vet hva alt dette (fitasc sporting) er. Og jeg er da vitterligen en ivrig skytter.

 

Hallo ja.

Jeg svarte ikke på tråden. Jeg svarte på ditt spørsmål.

Beklager det, skal ikke gjenta seg.

Link to comment
Share on other sites

nå kan vel ikke Star Baikla akkurat anklages for å være lekker, smekker og elegant (Litt som meg med andre ord)

Men de virker...

Vinge har to over og under til 1900 spenn hengende så det ut som, og også noen fine sideliggere (Som er mye tøffere, bedre, mandigeree osv en O/U)

Link to comment
Share on other sites

Hallo! :shock: Tråden heter "billig hagle for førstegangsjeger..." Og selv ikke jeg vet hva alt dette (fitasc sporting) er. Og jeg er da vitterligen en ivrig skytter.

 

Hallo ja.

Jeg svarte ikke på tråden. Jeg svarte på ditt spørsmål.

Beklager det, skal ikke gjenta seg.

Ikke ta det sånn da :wink: Jeg vil gjerne at du svarer meg senere. Vær gjerne uenig også. Ingenting av det jeg skriver er vondt ment, men blir kanskje litt ivrig/engasjert noen ganger. Jeg beklager dersom jeg virket belærende og uhøflig!

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Hva er så fint med pumpe i skogen, og hvorfor er ikke pumpe noe på haglebanen? Slike påstander kommer like sikkert som jula, men med litt uregelmessig mellomrom. :wink: Det som ergrer meg, er at det virker som påstander uten rot i erfaring eller dokumentasjon.

 

Selv har jeg skutt fullt hus flere ganger med en remington pumpe enn med noe annet våpen på trap-banen. De er faktisk jævlig gode å knuse duer med. Dubleer er heller ikke noe problem. Jeg har slått ut alle Berettaene i lokale konkurranser med "slarkepurka".

 

Sist tirsdag var jeg på trap-banen med nyhagla. En Beretta konkurransehagle o/u. jeg klarte ikke fullt hus. Det gjorde derimot en unggutt med pumpehagle.

 

Til trådstarter vil jeg si: Ikke ta til deg fordommer om noe slag når det gjelder de forskjellige mekanismene. Finn deg en butikk og kjenn på billighaglene av forskjellig type. Den største ulempen jeg ser med pumpe/halvauto, er at du har kun en trangboring.

Skjønner at du ikke liker denne, var ikke akkurat gjennomtenkt. Men slik jeg har erfart det, så er det noe bedre siktemidler på en hagle med skinne. Jeg har bare full trangboring i pumpehagla, så det kan være noe der... Ellers knall i fjellet og skauen. Traff gjorde jeg da, skal ikke si noe på det.

 

Alt kommer an på hva DU liker best. Dette er hva jeg syns, ta det med ei klype salt. Det vil alltid bli noen som syns det og noen som syns noe annet på en tråd som dette. Ta deg en tur på leirduebanen og spør om du får prøve å skyte med en brekkhagle og en pumpe, er garantert noen som har. Viss ikke kan du snakke med noen du vet har og spørre. Du finner fort ut hva du liker best. Noen liker pumper, noen O/U, noen S/S... det gjelder bare å prøve seg fram.

Link to comment
Share on other sites

Star baikal er en kjempegod hagle, noen sier den er stygg, det synes ikke jeg, men så får ikke jeg krum rygg og bukseskudd av hieroglyfer i nøttekolben heller.

 

Jeg kjøpte remington 870 pumpe til 4000 hos xxl som første hagle, og kan si at jeg ikke har angret et sekund på kjøpet. Jeg skyter mye duer på banen med den, og treffer like mye som den underernærte sidemannen som har levd på havregrøt i 4mnd etter å ha ruinert seg selv på å kjøpe beretta.

 

Det finnes en del gode alternativer der ute til en billig penge, både brukt og nytt. Sjekk ut mulighetene og prøv deg frem hvis du har mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Vil komme med en liten advarsel når det gjelder baikal hagler, de er kun tryktestet til 90mpa(900bar), dette

går greit vis man kun skyter lavtrykspatroner som lerdue patroner og vismut og tm. Opplevde selv sprengt

choke etter bruk av remington hevi shot, choken hvar en imp cylinder godkjent for stålhagl. Hvis man ikke skyter

høytrykspatroner er baikalen en robust og grei hagle.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg aldri vært borti baikal med choker, eller noe annet en sideliggere og enkeltløpere... men det der høres jævig usannsynlig ut. Baikla er jo i bunn og grunn regnet som bånn solide ting. Men det er jo selvsagt forskjelelr i lot'er og i mulignes mellom modeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...