Jump to content

Kappe løp og så bruke choke?


sjorgen

Recommended Posts

Sitter og kikker på ei hagle her, en Mossberg 88 All Purpose til den nette sum av 1790 kr. Verdens lengste gønner, på hele 124 cm. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31090349" target="_blank" target="_blank

 

Vet at hagla må være minst 84 cm, men man gidder liksom ikke å kappe 40 cm av pipa.. Det jeg da lurer på, er hvor mye som "lønner" seg å kappe av - hvor mye den vil spre i forhold til hvor lang den er; jeg vil jo gjerne ha den så kort som mulig samtidig som det går minst mulig ut over spredninga -noe som egentlig sier seg selv ikke er mulig, men kan jeg feks få kappa løpet 15-16 cm og så få ordna sånn at jeg kan sette i choke?

Link to comment
Share on other sites

Løpslengden i seg selv har lit og ingenting med spredning å gjøre. Kapper du bak choken, så har du full sylinder enten du kapper 20 eller 40 cm. Null praktisk forskjell.

 

Dersom godset er tykt nok, så bør det gå an å kappe til passelig lengde for så å gjenge for utskiftbare choker, ja.

Link to comment
Share on other sites

Lengden på løpet påvirker ikke spredningen, men et kortere løp gir redusert hastigheten. Ingen trangboring trenger ikke væer noen ulempe, du kan også velge ammunisjon som sprer mindre (da må du kjøpe litt foirskjellig, og seg hvilken ammunisjon som gir tettest skuddbilde på papir.

 

Eller er det lite informasjon om denne hagla. Vanskelig å finne ut hvor de sparer vekt. Er låskassa stål eller aluminium?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hagla er nå ikke så lang da? 1 cm lengre enn en Remington 870 med 66 cm løp. Det eneste du oppnår med å korte ned løpet, er at den blir vinglete å skyte med. Du taper hastighet. Du merker rekylen bedre pga. lavere vekt. (Denne børsa er allerede for lett etter min mening)

 

Om du tenker å få en børsemaker til å gjøre jobben med kapping og montering av utskiftbar trangboring, så koster det sikkert mere enn hele børsa.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste du oppnår med å korte ned løpet, er at den blir vinglete å skyte med. Du taper hastighet. Du merker rekylen bedre pga. lavere vekt. (Denne børsa er allerede for lett etter min mening)

 

Du oppnår at børsa blir en god del hyggeligere å bære på lange turer..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det som er allerede er nevnt, er det flere som hevder at veldig korte løp < 50cm kan gi dårligere skuddbilde. En kan forsterke "blown pattern" effekten. Teorien er at ekspanderende kruttgasser ut av korte løp vil rote til skuddbilde. Disse tingene er vanskelig å bevise da ulike løp og patroner oppfører seg ulikt. F.eks vil en leirduepatron som normalt er ladet med et hurtig krutt oppføre seg veldig forskjellig fra en magnum stålladning som er ladet med et saktebrennende krutt. Dette vil også gjelde for sammenhengen mellom løpslenge og hastighet. Regelen om at løpslengden har lite å si for utgangshastigheten på hagle, må nok modifiseres litt etter at krutttyper som Alliant Steel og lignende er blitt mer vanlig.

 

Men det viktigste momentet er nok uannsett det skytetekniske, mange sliter med å treffe jevnt og godt med så kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste du oppnår med å korte ned løpet, er at den blir vinglete å skyte med. Du taper hastighet. Du merker rekylen bedre pga. lavere vekt. (Denne børsa er allerede for lett etter min mening)

 

Du oppnår at børsa blir en god del hyggeligere å bære på lange turer..

Hva er så hyggelig med å bære ei hagle langt, om hagla er vinglete å skyte med, har dårlig balanse, dårlig skuddbilde og slapp utgangshastighet, og en rekyl, skuddsmell og munningsvipp som er unødvendig stor. :wink: (Satt litt på spissen)

 

Jeg vet at mange foretrekker lette hagler, og dette kan sikkert ha noe å gjøre med måten de jakter på, men for min del, så er 3,0 kg nedre grense. Den vekta jeg hadde spart på ei kort lettvektshagle, måtte jeg sannsynligvis ha kompensert for, med dobbelt så mye skudd.

Jeg har opplevd å være så sliten at jeg har mistet lysten på videre jakt, men det har ingenting med vekta på hagla å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar. Mye info å ta i betraktning her. :) Om det er slik med kort pipe at choke får mindre å si, kan man kanskje like godt la være å få montert choke, og heller finne en ammo som passer godt til våpenet?

Noen som forresten vet hva kun kapping av pipe kan koste?

Link to comment
Share on other sites

Noen som forresten vet hva kun kapping av pipe kan koste?
Smedene tar rundt kr 500,- for å kappe et løp. Egentlig kan et hvert verktsted som klarer å lage et rett kapp, gjøre jobben. Husk bare å få oppdatert våpenkortet.

 

Et alternativ er å kjøpe et løp fra Midway, M88 kan nemlig bruke løp som passer til M500/M590, her er et kort et, uten choke til håret over kr 1.000,-, billigere enn om du skal kappe og slå ny gjenge for choker:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/748383

Da har du også originalløpet om du ønsker å selge hagla, eller skal jakte sjøfugl på litt lengre hold.

 

Dyrere med choke:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/390122

 

Det er ikke så mye som skiller M88 fra M590/M500. Plassering av sikring er det mest iøynefallende, og fortre til M88 og M500/M590 går heller ikke om hverandre. Man kan (vistnok) heller ikke sette magasinforlenger på M88, men jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke legge i en lappe ekstra, så får du ei børse du slipper å drive å mekke på????

 

Hvis du ønsker en pumpe med kortere løp enn 26", så er det ikke så mange alternativer. Benelli Nova, Remington 870 og diverse andre kan skaffes med 18", 20", 22" og 24" men da koster de mer enn 88 med et ekstra løp fra Midway. Jeg endte opp med en Marine Magnum brukt, og den måtte jeg gi 4K for. Hadde også ekstra løp (26" eller 28"), men det bruker jeg ikke, tror det havner på Finn. Kjøpte en 870 Special Purpose med riflesikter og løse choker en gang tidligere (og solgte den :( ), og den gav jeg over 7K for hos Jakt og Friluft.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...