Jump to content

baikal izh 18 m - ammo, vedlikehold og litt til


rypoman

Recommended Posts

hei, jeg kjøpte min første hagle i dag, en baikal izh 18 m enkelløper. våpenet omtales av våpenprodusenten som "world’s famous gun for real experts in classic hunting, who are used to hit the target with the first shot".

for å komme meg dit må jeg nok ta noen ekstrarunder på skytebanen og siden hagla ikke tåler stålhagl lurer jeg på hva som er billigst ammo til bruk på skytebanen? jeg kjøpte "bismuth cartridge company no-tox sporting game shotshells 30g 12/65" for 335kr/25pakning til dette bruket, men prisen er bare en snau hundrelapp mindre enn hagla. til bruk i terrenget ble det "venatum bi 32g 12/70". jeg venter at den første kommentaren blir "hvorfor kjøper du en hagle som bruker opp de sparte pengene i ammo på nullkommaniks?", men svaret mitt er at jeg må finne ut om jakt er noe jeg kan og vil drive med lenge. jeg har tillatelse til å kjøpe en hagle til ila det neste halvåret og mye tyder på at jeg kommer til å gjøre det.

forskjeftet er litt løst, holder det å skru fast skruene på nedsiden? våpenet er kjøpt brukt på en respektabel våpenbutikk og jeg regner med at alt fungerer som det skal. jeg fikk vite at jeg ikke trenger å gjøre så mye med treverket, noen som er uenig?

en kompis sa at å løse "skudd" uten patron i kammeret kan på sikt skade mekanismen. jeg må øve meg på å ta opp våpenet, løse sikringen, sikte og skyte, og jeg tenkte at jeg kan tørrøve litt i stua. er det et "must" å ha dummy-patroner?

 

takk for svaret & skitt jakt til hele forumet!

rypoman

Link to comment
Share on other sites

Hepp Rypoman, og velkommen til dette forumet. :D

 

Eg har hatt i slik hagle som du har og har ei samme type i rifle i kaliberet .223 .

Først og fremst so er det et billig våpen, som er ganske solid bygd, men heller dårlig treverk og finish. No er ikkje det sistnevnte ting, som gjer at du kjem heim med mindre fuggel, men det er et par ting du bør være obs på.

 

For det første så bør du kjøpe deg ei klikkpatron. Begge våpnene eg har hatt/har, er tennstiften knekt på.

For det andre, så er det heller treig og tung mekanisme på dei der. Så smør den inn med litt tyntflytende våpen olje på alle bevegelige deler og knekk den mange gonger, slik at mekanismen går seg til.

 

Treverket er vel lakkert, iallefall på dei som eg har hatt, så der trur eg nok ikkje du treng å gjere noko. Skal du gjere noko, så puss det ned og sett det inn med olje med fargestoff. Trur Star Baikal bruker et lyst treverk, bjørk eller noko slikt. Det blir ikkje så fint, hvis du ikkje har farge på det.

 

Lykke til, får håpe du får teften og lysten til å jakte og kose deg. 8)

Link to comment
Share on other sites

hei og takk for svar! hvor mye må jeg ut med for en klikkpatron? det skal jeg fikse ila neste uke. hva skjer når tennstiften er knekt - kan den enkelt erstattes og koster det mye? våpenet ser veldig pent brukt ut og knekkes lett. kjøpte et pussesett i tillegg, så det skal brukes snart. kan ta et bilde også etter hvert, stas med våpen. :)

 

mvh rypoman

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...