Jump to content

Skyttertradisjoner...


Flashman

Recommended Posts

Hjalp akkurat en fyr med å finne en butikk i Tyskland, og kunne da ikke la være å titte litt selv heller. Det lå en arkfane der som heter Schutzentraditition, og det var for å si det forsiktig, hakeslippende: http://www.klingner-gmbh.de/default.cfm?mid=33896&oid=69 der kan en altså finne ting som skytterhirsfengere og sabler, ett stort utvalg "penhatter" og diverse annet til skytteruniformene, hva de har til skyttersmokingene har jeg ikke tittet på enda... :shock:

 

1303.jpg

Selvfølgelig er heller ikke spinnesiden uteglemt:

2202.jpg

 

Nå skal det vel for all del nevnes at DFS har hatt egen, approbert feltuniform, inkludert hatt med oppbrett og fjærdusk, men det var altså i 1914...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig elegant. Håper antrekket ikke fordrer småsko. Har ellers kommet i tanker om å bruke ulluniform som jaktantrekk. For mange år siden hadde vi en kar på jaktlaget som gikk i grå bukse, sixpence og tweedjakke. Han var tilnærmet usynlig i skogen og klarte å snike seg inn på hjorten uten større vanskeligheter. Det som vises Klingnerkatalogen ser ut for å kunne ha samme effekten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på en lodenfabrikk i Østerrike i 2012, i forbindelse med en tur på jobben, og klarte med nød og neppe å komme ut igjen med lommeboka i behold. Det finnes mye bra egenskaper til jakt i forskjellige ullkvaliteter. Og mye av det er stilig også. Mye stiligere enn "plastikken" jeg som regel jakter i :oops: Vi har som regel med en gjeng med tyskere i begynnelsen av elgjakta, og de er gjerne en smule mer probre i tøyet enn oss lokale :lol:

Jeg får trøste meg med at det er utelukkende naturmaterialer i hatten jeg bruker på jakt. Og den er det beste hodeplagget jeg noensinne har eid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg også får litt DDR-GRENZSOLDATEN og „Selbstschussanlagen SM-70“ assosiasjoner til de tyske plaggene.... :overrasket:

 

Det har kanskje mest med min Oxford-konservative sjel og gjöre... :lol:

 

Ellers er vel januarsalget hos Cordings i London et godt tips for rimelige tweedplagg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan love at de fleste av oss norske skyttere ser ut som vi har ramla ut av krattet etter sperreild som også tok med seg kriselageret til Fretex, når vi skal representere i utlandet.. En skytterkollega i hvite tennissokker i sandaler og shorts på gallamiddag i rådhuset i Bremen er høydepunktet jeg har vært med på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...