Jump to content

Hvilket kaliber ville du hatt?


Hvilket kaliber ville du hatt?  

348 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber ville du hatt?

    • 6,5X55
      119
    • 308win
      99
    • 30.06
      71
    • Annet
      65


Recommended Posts

Av ren "nyfiken" som svenskene sier.

 

Hvis du bare kunne hatt ei rifle. Hvilke kaliber ville du da valgt?

 

Skriv litt om hvorfor du bare ville hatt det kaliberet osv.

 

Tråden kan i tillegg til og dempe nyskjerigheten min være til stor hjelp til de som skal kjøpe sin første rifle. Men ikke vet hva de skal/bør velge.

 

Selv ville jeg valgt 308win...

 

Hvorfor? Jo fordi den er kraftigere enn 6,5en men har ikke den brå og kraftige rekylen til 30.06. Den er presis og finnes i mange våpen og selv om du ikke lader bør du finne både treningsammo, jaktammo og en konkuransje ammo som kan brukes. Pluss den er som skapt for korte løp med demper.

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg valgt 308win...

 

Hvorfor? Jo fordi den er kraftigere enn 6,5en men har ikke den brå og kraftige rekylen til 30.06. Den er presis og finnes i mange våpen og selv om du ikke lader bør du finne både treningsammo, jaktammo og en konkuransje ammo som kan brukes. Pluss den er som skapt for korte løp med demper.

 

Eg hadde valgt akkurat det samme som deg... Brukandes til alt som beveger seg i Norden, og tilgang til ammo i heile verden + att du får tak i billig 7,62x51 NATO ammo til den.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg antar at vi snakker om jaktrifle hadde det blitt 375 H&H. Man kan lade, relativt sett, lette og tunge kuler i forskjellige hastigheter, bra med forskjellige kuler og jakte med. Småvilt blir selvsagt vanskelig, men det jeg driver av kjøttjakt på småvilt bruker jeg hagle.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg ha valgt ett riflekaliber til jakt, hadde dette blitt .338 Win Mag. Den kan jeg lade som en salong, eller lade den til en skikkelig älgdödare. Har skutt mye mellom mink og elg med kaliberet. Må nevnes at jeg nesten ikke jakter fugl med rifle. Særlig praktisk til elgbane og jaktfelt er den derimot ikke.

 

Men nå har det seg slik at jeg skyter veldig mange konkurranseskudd i løpet av et år, og da bruker jeg 6,5x55. Jeg har skutt div. fugler, rev, rådyr og elg med dette kalibret, og har en følelse av at det ikke er optimalt til alt, men en god allrounder.

 

Så etterom det var spørsmål om ett kaliber til ALT, ville jeg valgt 6,5x55.. til jakt ville valget falt på .338'n

Link to comment
Share on other sites

For meg falt valget på gode gamle 6.5x55. Kaliberet kan brukes til det meste av jaktbar vilt her på berget. Fra rype til elg. Ikke akkurat min favoritt til bruk på elg, men den duger til det også. Med lading av forskjellige kulevekter gjør at dette kaliberet blir svært så brukelig. At rekylen ikke er så hard kommer også til kaliberets fordel.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 av både praktiske og patriotiske grunner.

 

Den er best egnet av alle lovlige storviltkalibre som en allround-patron for rype, skogsfugl, rev og skadedyr, bever, rådyr, reinsdyr og hjort. Dessuten kan ingen påstå at den spretter av elgen om man skyter på den heller, spesielt ikke på den tradisjonelle nordiske måten å drive elgjakt på, med skyteavstander som ofte er innen steinkastavstand.

 

Så er den jo halvt norsk, selv om noen rasshøl har registrert den hos CIP som "swedish" (gjett om det var svensker som gjorde det...).

Link to comment
Share on other sites

6,5X55. Beste allround-kaliberet hvis man jakter mest småvilt. Lett å få god presisjon og kulene har som regel god BC og SD. Billige ladekomponenter og billig ferdigrulla. God tilgang på helmantel(viktig når man jakter småvilt), god tilgang på storviltkuler, glimrende tilgang på matchkuler og grei tilgang på varmintkuler. Er kanskje ikke idéell på elgen, men jeg jakter ikke elg.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg skyter en del. Deltar på jaktfelt-, elgbanestevner, noe langhold, masse småviltjakt, kobbejakt. Så ville jeg ved valg av kun et våpen (kjedelig) uten tvil gått for 6,5x55.

Dette for at kalibret er fortreffelig som allrounder til det jeg har nevnt. Jeg vil nok definitivt greie meg fint med denne til elgjakt også.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55! Lader man selv kan man lade den til alt fra en skadedyrsrifle med kuler på 85 grains i høy hastighet, til en ok storviltrifle med lange og tunge storviltkuler som penetrerer dypt. Og mellom her er det mange varianter å velge mellom. Veldig allsidig kaliber, og samtidig billig i drift.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo hypotetisk, så jeg kliner til med det første sentertente kaliberet jeg eide.

.303 British! Ukurant, men både lapua og winchester har fabrikkammo med jaktkuler, godkjent på storvilt, billige rifler. Dessuten en stoor "jeg har noe ikke du har" faktor. Noe mer tørrkjedelig enn 6,5, .308 og .30-06 skal man jaggu lete etter! (jeg har hatt alle da) Praktiske kalibre, men spennende og inpirerende? nei.. sikkert derfor jeg bare har en slik i dag, og det er en gammel halvautomat i .308 med lurvete rykte for pålitelighet og besnærende utseende.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette ligger under "Generell rifleskyting" og navnet ditt er Sauer200STR, regner jeg da med at du mener kaliber til baneskyting/matchskyting...? Eller?

 

EDIT: Hvis jeg måtte gi opp ALLE kalibrene mine for ETT kaliber hadde jeg valgt 22lr ;)

 

Nei tenker i første omgang på jakt bruk.(samt trening og slik)

 

Edit ser mange stemmer annet. Kan ikke dere som gjør det skrive hvilket kaliber og hvorfor? Supert til dere som har alt gjordt det :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemte på 6,5x55 fordi det er "billig" å skyte med, lovlig for storvilt, lite rekyl, god bc på kule om man vil skyte langhold.

 

Det kommer jo litt an på bruksområdet og hvilkene hensyn man skal ta. Kunne godt ha ønsket meg meg 338lm osv. om man ikke skal tenke på pris på ammo.

 

Der er jo en del ting man bør ta hensy til i forhold til bruken man tenker den skal bruke til.....så ..............

Link to comment
Share on other sites

Tru nok æ måtte ha hatt DWM mauseren i 338WM... Ville ikkje bytt bort denne for alle blaseran (ikkje stygt meint) i verden...

 

Å den e faktisk ganske grei på jaktfelt. Men kansje best for folk på 100+...

Det er jo ikkje det billigaste kaliberet å skyte med, men hei kor det går.

 

Syns det var ei fin fordeling mellom dei 3 store og andre :!:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 selvsagt. Jeg har allerede en sako i det kaliberet og den har tatt livet av alt fra rype til bjørn allerede. :D Funker som bare det. Er bare å velge riktige kuler til det du måtte jakte på. Pluss at det er greit med 6,5 når man skyter en del jaktfelt og elgbane.

Link to comment
Share on other sites

Men rart flere ville valgt andre(diverse) kaliber enn 30.06....Men 6,5 og 308 står sterkt ser jeg..

 

6,5'en har alltid stått sterkt i Norge..naturlig nok.

 

.308'ens dominans over 30-06 kan sannsynligvis forklares med demperbølgen, og det medhørende ønske om kortere løpslengder. Personlig huket jeg av for 30-06 da jeg mener det er et mer fleksibelt kaliber.

Selv mener jeg at 7x57, med og uten krage, er et ideellt allroundkaliber som fyller mellomrommet mellom 6,5 og 30-06 på en adskillig mer elegant måte enn .308 noengang vil kunne klare...

 

Og ja.. Jeg har samtlige av de kalibrene du lister opp :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...]308'ens dominans over 30-06 kan sannsynligvis forklares med demperbølgen, og det medhørende ønske om kortere løpslengder[...]

 

Og selv om det kanskje har begynnt å gi seg noe de siste årene: En rimelig overdrevet og ubegrunnet tro på at mengder av "gratis" NATO-ammo er lett tilgjengelig

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil valgt 6,5en. Den er fin å skyte med,ypperlig til trening,jaktfelt, elgbane.. Topp patron til all jakt, ja mange syns vel den er 'lite klen' til æljen, men med gode kuler og skikkelig treff, er den god nok.

 

Jeg ser INGEN fordeler med de andre patronene.

Link to comment
Share on other sites

[308W er] kraftigere enn 6,5en men har ikke den brå og kraftige rekylen til 30.06

Forskjellen mellom 6,5x55 og 308W er som regel mindre enn den forskjellen som betre treff utgjer. Når det gjeld den brå og kraftige rekylen til 3006 så er den grovt oppskrytt. Viss riflene hadde vore identiske, så hadde 3006 hatt ein kraftigare opplevd rekyl. Men 308W og 3006-rifler er ikkje identiske. 308ane er som regel lettare og har ofte kortare piper. Då vert det meir rekyl og styggare smell (sidan det kjem nærare øyra). Vidare vil ein optimalt ladd 308W frå ei lang og god pipa lett ta igjen mange fabrikkladde 3006-patroner. Etter mange år med mange patroner er eg kommen til at det er andre ting enn kaliber som avgjer kor "god" ei rifla er. Ein vakker dag kjem du nok til å velja rifla først, med alle dei eigenskapene ho skal ha, fokusera på andre ting som passform, montasjar, avtrekk, bedding etc. og så velja ei patron som passar både i rifla og til bruksområdet ditt. Av det eg har hatt som eg saknar mest, ligg 8x57IS på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Har 3006 med demper og er stor fornøyd, bruker den til det meste, har en 6,5x55 men synes den mangler litt til stor vilt. Men skulle jeg hat kun 1 kulevåpen tror jeg det blir 6,5-06. må lade selv men den har flat kulebane kan lade "tunge" kuler(140grs+) til storvilt med 50 til 100ms raskere en 6,5x55, grei rekyl.

Eneste er at ved montering av demper på den blir våpnet langt, det jeg har lest og funnet ut så blir presisjon dårlig i piper kortere en 55cm(er ikke 100% sikker på akurat det men rett meg hvis jeg tar feil).

Men bruker en 13gr barens x ladet på ca 780ms og den gjør god jobb i 3006 på alt vilt stort sett, så jeg går for 3006 slik det er i dag.

valg av kaliber kommer an på hvilke arter du skal/tenker på å jakte..... Kan jo sikkert skytt bjørn med 22lr bare man råker riktig :D

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil 35 Whelen.

Fleksibel, passer til alt fra rådyr til elg, samt det meste av bjørner og afrikansk vilt opp til og med eland og løve.

Presis, grei rekyl og masse gode kuler etterhvert.

Bakdelen er at det er et kaliber for hjemmeladere, og at en helst bør holde seg under 200m.

Da jeg ikke jakter fugl og småvilt med rifle var valget enkelt :)

 

Med andre ord, gamle "Ugly Betty" er min store kjærlighet og favoritt :wink:

For ordens skyld, jeg har to kikkerter innskutt i Ruger ringer til denne rifla.

Til hjort og rådyr, Zeiss V 3-12x56, og til alt annet, Leupold VXIII 2,5-8x36.

35WhelenM77003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vanskelig spørsmål, men jeg holder en knapp på 30-06'en.

Rekylen har aldri plaget meg, og kula har god punch ut til 200 meter og mer til. Har vel aldri skutt elg på mer enn 70-80, men i kraftgatene vi poster i har vi lange skytefelt.

Jeg har alltid brukt mindre kaliber på fuggel, men en venn av meg har flere fellinger av storfuggel med 30-06. Med godt resultat.

Ingenting med 30-06 plager meg. Hvorfor skal jeg da gå for 6,5 som kan ha litt marginal kraft på ikke-optimale skuddvinkler/litt langt hold, når jeg kan ha litt å "gå på"? Men sannsynligvis hadde jeg sikkert klart meg med 6,5 når jeg analyserer bruken.

På den annen side hadde jeg helt sikkert klart meg med 30-30 jeg har også. Den har nesten like mye å bidra med på 100metern som 6,5, og da hadde jeg hatt børsa jeg trives best med. Finnes ikke, etter min mening(og mange er uenige), noe bedre enn ei kort og hendig bøylerifle. Jeg vet jeg snakker litt mot meg selv nå, men som sagt, om jeg måtte velge bare ei børse skulle det vært 30-06 :)

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg valgt 308win...

 

Hvorfor? Jo fordi den er kraftigere enn 6,5en men har ikke den brå og kraftige rekylen til 30.06. Den er presis og finnes i mange våpen og selv om du ikke lader bør du finne både treningsammo, jaktammo og en konkuransje ammo som kan brukes. Pluss den er som skapt for korte løp med demper.

 

Eg hadde valgt akkurat det samme som deg... Brukandes til alt som beveger seg i Norden, og tilgang til ammo i heile verden + att du får tak i billig 7,62x51 NATO ammo til den.

 

 

Hvor får man tak i billig NATO ammo?

Link to comment
Share on other sites

Valget falt på 308 win. Mye fordi jeg har et våpen i dette kaliberet, og at jeg skyter bra med det. Får man gode skudd så er mye gjort uansett kalibertype når det kommer til jakt, og da rifla mi i 308 går godt, føles riktig og dermed gir meg gode skudd så var valget enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Måtte jeg vært truet til bare ett kaliber så hadde jeg emigrert og byttet statsborgerskap.

Suddenly 4th of July would have been greater for me than 17th of may. I would instantly have called the US embassy to ask where to send my US citizen application.

I would have ended up like them old Rhodesians singing Rhodesians will never die while crying over their lost land. Darn all those commies and urban varmints.

Final answer.....

Link to comment
Share on other sites

Jakter kun småvilt og har en kombi med .222. For meg er dette det perfekte kaliberet. Omtrent ikke rekyl og en heftig presisjon. Kan brukes på alt fra dvergspissmus til rådyr. Har akkurat begynt å lade sjøl og, så da kan jeg lage patroner til det aller meste og, for det er et utrolig utvalg av kuler. Litt moro på skytebanen når gamlekara som skyter inn elgbørsa flirer med snusleppa når de ser de nusselige små patronene! Og moro når de nikker anerkjennede til samlingene! :)

 

Måtte jeg valgt mellom de "tre store" hadde det nok blitt .308. Har nemlig en Sako i våpenskapet med det kaliberet, og den går kjempegodt. Ikke ubehagelig rekyl heller. Men den er jo litt kjedelig da... Amunnisjonens svar på Toyota! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg krysset av for 30-06

 

Gjorde dette fordi det faktisk var en 30-06 jeg kjøpte da jeg skulle ha min første storviltbørse.

 

Gikk den gang flere runder med prøveskyting og spørsmål til erfarne jegere. Så godt som alle jeg spurte anbefalte 30-06 pga den ekstra punchen i forhold til 308. Ja, til og med de som selv hadde 308 anbefalte 30-06'en.

 

Som eneste børse var det ikke noe krav om kort kasse eller noe av det andre som var fordelen med 308, det var viktigere å kunne ha stor fleksibilitet med kjøpt ammo (og en får NATO både til 30-06 og 6,5-55, så jeg skjønner ikke helt DET argumentet).

Etter at jeg begynte å lade selv angrer jeg i hvert fall ikke på at det ble en 30-06, utrolig hvor mye rart en kan putte i den hylsa. Lader alt fra 110 grs varmint til 220 grs rundnese, og alt går veldig bra når jeg bare finner rett fart.

 

Til mitt bruk kunne jeg nok enda greid meg meget godt med kun 30-06'en, men en får jo lyst til å prøve litt annet også.

Link to comment
Share on other sites

...og en får NATO både til 30-06 og 6,5-55, så jeg skjønner ikke helt DET argumentet.

 

Argumentet er vel at NATO er relativt MYE mer tilgjengelig i kortversjon enn i lang. Jeg for min del har aldri fått tak i NATO til 30-06. 308, derimot får jeg til BILLIG pris.

Hvor får du tak i det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...