Jump to content

Skytereim for jaktbruk


Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som kan hjelpe meg med oversikt over skytereimer som egner seg til jaktbruk?

 

Jeg har i dag en Pan jaktreim og en nylonreim av ukjent opphav som jeg kjøpte på Steinkjer i en sportsbutikk som jeg ikke husker navnet på.

 

Pan reima er av meget god håndtverksmessig kvalitet, men justeringssystemet er ikke godt nok. Det er ikke mulig å stille inn reima for hånden slik at innstillingen sitter (det er en hurtigjusteringsklemme som hele tiden løsner/blir slått ut av plass). Reima er dessuten ubehagelig å ha over skulderen pga. metallklemmer som stikker ut og gnager på kroppen. Konklusjonen er at Pan reima egner seg best for bane eller jakt som krever lite bevegelse.

 

Min nylonreim er av dårlig kvalitet i materialet og har begynt å falle fra hverandre etter flittig bruk gjennom mange år. Designet på denne reima er derimot helt genialt, det baserer seg på spenner av typen "oval/rektangulær ring med en midtstang" for hånden. Dermed er løkken for hånden alltid på samme sted uansett hvor hardt jeg misbruker reima. Løkken for overarmen har innvendig gummiering som gjør at den sitter godt selv om strammingen kun består i å trekke til en vanlig ring og dermed ikke kan festes så hardt som man ville gjort til konkurranse. Likevel, til jakt er det å komme seg hurtig "inn" i reima viktig og den nylonreima uten navn er den beste jeg har sett til jaktbruk (toppjakt og reinsdyrjakt hovedsakelig).

 

Kjenner folket til andre typer jaktskytterreimer?

 

Jeg har sett i katalogen at Magne Landrø har en reim som ligner litt på min nylonreim, men den ser litt mer klønete ut. Det kan synes som om man må stramme til reima rundt overarmen med en reimstump som ikke på langt nær ser særlig praktisk ut (eller robust).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går inn på http://www.brownell.com og søker på Latigo sling vil du finne ei reim som etter min mening er noe av det bedre innen generelle jakt/skytereimer. Den er trinnløst justerbar og om du velger å skyte uten å bruke reima strammer du den bare opp og du er kvitt problemet med at reima henger å dingler under våpenet og skaper ubalanse. Jeg har brukt en slik reim i over 20 år og har enda ikke funnet noe som er like bra.

 

Ellers kan du kikke på Ching Sling, både orginalen og Safariutgaven. Som skytereimer er de like bra som Latigo slingen, men orginalen krever tre reimfester og er vel ikke optimal i forhold til bæring. Safarislingen er OK til både bæring og skyting, men den henger fremdeles under våpenet og kan forstyrre balansen hvis du ikke bruker den som skytestøtte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ei reim som henger på overarmen ikke på børsa. Noen spør om denne ikke er i veien, men til dags dato har jeg tilgode å henge meg fast i krattskogen. Er helt genialt, er klar like raskt som om jeg ikke hadde brukt reim, bare å stikke hånda i løkka så er jeg klar for det meste. Føler meg naken uten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ei reim som henger på overarmen ikke på børsa. Noen spør om denne ikke er i veien, men til dags dato har jeg tilgode å henge meg fast i krattskogen. Er helt genialt, er klar like raskt som om jeg ikke hadde brukt reim, bare å stikke hånda i løkka så er jeg klar for det meste. Føler meg naken uten.

 

Har du prøvd forskjellige typer av reim til overarmen?? Eller er det kun en type??

 

Har vurdert dette frem og tilbake i flere år uten greid bestemme meg.......begynt trene endel stående skyting og tenkte kanskje bruke den litt til det....

Link to comment
Share on other sites

Ja, i mine øyne mye mer praktisk enn to-fot. Så og si like stødig, og mye mer fleksibel i raske situasjoner. Tror det ofte er folk med DFS-fortid (som meg) som virkelig kjenner nytteverdien av ei god reim. Har sett mange varianter av reimbruk hos jegere på skytebanen, og det ser ikke ut som alle har skjønt at poenget er at reima skal være stram...

Link to comment
Share on other sites

Den reima tror jeg du kjøpte på Sportshytta på Steinkjer. Jeg satt å lagde noen av de, og de solgte bra, ja :D Den gummierte reima som er brukt får du kjøpt i metervis hos enkelte sportsbutikker, og så er det jo bare å tre dine egne reimer, så mange du vil :) Vi lagde også noen utgaver av jager reima, som bare henger på overarmen, og som du hekter hånda inni når du trenger den.Disse solgte også godt :)

Link to comment
Share on other sites

Niks, kjøpte den i Grimstad, som nå er historie. Er en variant til å henge på armen ja, å gå rundt med ei skytereim på børsa synes jeg høres tungvint ut, må nødvendigvis ta noen sekunder å bli klar til skudd da.

Men det står ikke Jagerreima på den. Står bare "riflestroppen" og Håkedal og Nystuen AS.

Link to comment
Share on other sites

http://larsenbiathlon.com/index.php?KatID=66

 

Kjell Gunnar lager reimer som er hendige og greie. Proff kar som lever reimene til skiskytter eliten.

1 skinnreim rundt overarmen i flott skinn med gummiknotter på innsiden. Plass til 5 riflepatroner på den også. Den har ei løkke som du hekter en krok i. Kroken er festet i ei tynn justerbar skinnreim som henger i den vanlige riflereima. Sjølve riflereima er passelig brei og god. Litt dyr men jeg er veldig fornøyd med den..

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene! :D

 

Jeg ser flere liker å ha løsninger som er montert på armen. Skiskytterne har bevist at det er den kjappeste løsningen å montere, men jeg liker ikke de løsningene av flere grunner. Med en reim "i to deler" blir det mer styr, feks. når en blir varm og vil ta av seg jakka, eller om en monterer den løse delen på en jakke og glemmer å ta den med seg neste dag når man måtte ta regnjakka i steden for. Uansett, jeg synes det enkleste er det beste og kommer nok til å finne en modell som ligner mest mulig på den jeg har når jeg må skifte.

 

Egentlig kunne det være interessant å se hvor mange her inne som bruker skytterreim til jakt. Det er forbausende få som har det av de jeg ser på skytebanen i forbindelse med oppskyting eller ute i skog og mark.

 

PS: Kan ikke de som lager nylonreimer bruke noe annet enn svart? For de litt overfladiske menneskene, som meg, ville det være mye finere med en reim som var grønn feks.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene! :D

 

Jeg ser flere liker å ha løsninger som er montert på armen. Skiskytterne har bevist at det er den kjappeste løsningen å montere, men jeg liker ikke de løsningene av flere grunner. Med en reim "i to deler" blir det mer styr, feks. når en blir varm og vil ta av seg jakka, eller om en monterer den løse delen på en jakke og glemmer å ta den med seg neste dag når man måtte ta regnjakka i steden for. Uansett, jeg synes det enkleste er det beste og kommer nok til å finne en modell som ligner mest mulig på den jeg har når jeg må skifte.

 

Egentlig kunne det være interessant å se hvor mange her inne som bruker skytterreim til jakt. Det er forbausende få som har det av de jeg ser på skytebanen i forbindelse med oppskyting eller ute i skog og mark.

 

PS: Kan ikke de som lager nylonreimer bruke noe annet enn svart? For de litt overfladiske menneskene, som meg, ville det være mye finere med en reim som var grønn feks.

 

OK, jeg bruker reim som støtte under jakt. Latigo Sling, Ching Sling og Ching Safarisling.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene! :D

 

Jeg ser flere liker å ha løsninger som er montert på armen. Skiskytterne har bevist at det er den kjappeste løsningen å montere, men jeg liker ikke de løsningene av flere grunner. Med en reim "i to deler" blir det mer styr, feks. når en blir varm og vil ta av seg jakka, eller om en monterer den løse delen på en jakke og glemmer å ta den med seg neste dag når man måtte ta regnjakka i steden for. Uansett, jeg synes det enkleste er det beste og kommer nok til å finne en modell som ligner mest mulig på den jeg har når jeg må skifte.

 

Egentlig kunne det være interessant å se hvor mange her inne som bruker skytterreim til jakt. Det er forbausende få som har det av de jeg ser på skytebanen i forbindelse med oppskyting eller ute i skog og mark.

 

PS: Kan ikke de som lager nylonreimer bruke noe annet enn svart? For de litt overfladiske menneskene, som meg, ville det være mye finere med en reim som var grønn feks.

 

Reima som jeg bruker er bare en del som henger rundt overarmen. Og en (justert) stump med løkke til hånda i andre enden. Kort sagt bare en reim med løkke i begge ender, ei løkke til overarmen og ei til hånda. Enklere enn det blir det ikke. Og min nylonreim, "Riflestroppen" er ikke svart, men nettopp grønn som du etterlyser. Akkurat det ser jeg som en ulempe, alle små ting i kamofarger er jo ett helvete å finne igjen hvid du legger det fra deg på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Bruruker også "riflestroppen" og er veldig fornøgd. Syns likevel at den ikkje kan måle seg med lær-reima som konkurranseskyttere nytter, men er likevel heilt grei til jaktbruk. Som nevnt over er også eg forbausa over kor få som egenlig benytter seg av skytereim f.eks ved oppskyting til jakta. Synst sjølv det er som natt og dag med og uten reim. Men ser jo fordelen i å bli god til å skyte uten, om ein heller ikkje i jaktsammenheng benytter seg av reim.

 

Tendensen kor eg kjem fra er at dei som driv/har dreve med konk.skyting brukar reim også i jaktsammenheng og/eller ved oppskyting. Man blir gjerne so oppglødd i å ha den beste samlinga også på storviltfiguren, sjølv om det ikkje er ein konkurranse. Men kvifor ikkje :D

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Bruker også Jegerstroppen fra Håkedal & Nystuen på posteringsjakt og den kan anbefales.

Er veldig grei å feste på overarmen og den henger ikke så mye i veien om man så går med den på hele jaktdagen. Matchreim synes jeg blir tungvint på jakt ettersom rifla stroppes fast til kroppen om den er montert.

Dessuten er jegerstroppen fin å dra ut rådyra med om tauet ligger igjen hjemme..

(Bikkja har nesten spist opp min pga blodrester og godlukt) :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Blåser liv i et gammelt tråd. Bruker man den "Latigo slingen" spent rundt overarmen, eller brukes den med "hasty sling" teknikken?

 

Du kan bruke begge deler. Der følger med en bra bruks og monteringsanvisning. jeg vil imidlertid råde deg til å prøve reima etter montering i forskjellige stillinger og med jaktklær før du kutter til lengden.

Link to comment
Share on other sites

Har også lyst på en sån ching sling, men har ikke funnet noen kurante plasser å kjøpe den.

De plassene jeg har funnet skall ha mer i frakt en hva reima koster, og da har lysten avtatt.

Finnes det plasses som selger den reima og sender til Norge uten at det koster en formue.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel til at jeg også må lage reima sjøl.

Sysler med tanken men min lokale våpen pusher er fri for svivel fester å skru inn i kolben, så prosjektet har stoppet opp.

Hvor får man kjøpt reimer spenner og greier for å lage en sån reim, tenkte å prøve først med lastestropper.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Vekker tråden til liv litt igjen.

 

Idag røk riflereima når jeg skulle på post, og jeg må kjøpe ny. Derfor tenkte jeg at jeg like godt kunne kjøpe en skytereim av et slag.

 

Kikker derfor litt på disse to:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=502&prodid=1834

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=502&prodid=3787

 

Kjøper jeg riflestroppen må jeg kjøpe reim ved siden av.

 

Hvilken av disse kan kammerfolket anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den som kalles rifle stroppen(den enkle en bare putter innpå armen, som ikke er fast i våpenet). Liker den bedre og bedre. Den er liten og enkel, og gir veldig god støtte. Bruker mye den på banen, og treffer der jeg vil i blinken med den. Har ikke prøvd den på jakt ennå. Den andre som var reim på våpenet, ser best ut på jakt. Der en må være rask og stille når en skal skyte. Den andre må en feste på armen får en går ut i skogen, og da kan en lett henge seg opp i kvister og greiner. På jakt riflen har jeg en "kopi" av den DFV skyttere bruker på banen. Bare at den er lagd av webb og låsespenner i plast. Lydløs og god reim. Kjøpt på sportsbutikken.no. Laget lokalt av en håndverker i distriktet.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke bare bruke vanlig bærereim? monterte neopren-reim på jaktfel-saueren. trener stående skyting med den, og har jo 47-48p som gjengangs poengsum :D sikkert ikke god score, men er da godt fornøyd. reima gir et stødig og fast grep :D uten alverdens dingsedongser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å forsøke noe som kan gi litt bedre støtte når jeg skal skyte. Pga ryggen klarer jeg ikke å ligge nede å skyte, må derfor sitte eller stå.

Jeg kan godt bruke vanlig reim, men da ville jeg nok kjøpt riflestroppen. Men så er det hvilken som er greiest å bruke da (på jakt).

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra mine erfaringer, tror jeg nok at ei enkel rifle reim, med feks bare et hull foran på reima til å tre igjenom hånd eller tommel, og en turn med reima rund albuen før en skyter er det beste. Raskt og relativt lydløst. Klart de andre reimene gir bedre støtte, men det tar litt tid å få de på plass, og i jakt kan det være forseint. Den skyte stroppen er også rask og enkel, men som nevnt bør en da gå med den på overarmen før en starter med de ulempene det kan medføre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei Arrowmaker

Logget inn på brownell.com/Latigo reima, men fant ikke noe om hvordan den skulle brukes på jakt - hvordan den spennes fast rundt overarmen og hvordan venstrehånda stikkes inn i reima ??

Noen tips og er det andre som har erfaring med denne ??

 

Gillen

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Har lese gjennom tråden uten at eg blei heilt klok. Eg er og blir ein postjegar, med stort sett god tid, på post. Ein og Anna hjort og ei og Anna gås, har plana om kråka og ravn når dei igjen blir lovlige. Er da riflestroppen som er da retta for meg da? Den som ein feste rett på armen og som går til tommelen/ hånda. Eg bruke jo fast anleg der eg kan med noke mjukt imellom men avogtil hadde reim vore greit å ha synes eg.

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt ser du under. Bit av lastestrammer, to stumper hageslange som friksjonslås og sterk sytråd. Pass på å tilpasse lengden med jaktklær. Den er lynrask å ta av og på, sitter som banken og er symmetrisk- umulig å ta på feil i kampens hete. Dessuten er den mulig å finne igjen i lyngen (i motsetning til «jegerstroppen»).

7AD437C0-A98F-449A-8AAF-C0F173CFB404.jpeg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den såg grei ut du! Einaste eg tenkte på får du dratt skikkelig til den reima som du har rundt overarmen, vil tru da er vesentligt. Eg har faktisk jekkestropper, garnbøtetråd og muligens hageslange men har muligens og litt for mange tommelfingra, men går jo an å prøva då.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tar på stroppen, strammer jeg begge friksjonslåsene mot overarmen. Det sitter godt, bedre enn den kommersielle reima jeg har (liggende hjemme). Stort sett er reima slik hele tiden. Ved behov kan man redusere reimas effektive lengde litt, ved å skyve den ene slangestumpen mot håndleddet. Kjapt og greit, justeres på 1sek.

Det er en fordel å bruke et bånd med litt ru overflate. Superglatte nylonbånd sitter sikkert dårlig. Når du skal lage slisse i hageslangen, kan du ta en hulltang, hvis du har, klippe hull med en båndbreddes mellomrom og skjære mellom hullene. Lett som en plett. 

039F312D-C3D8-4A72-9BFB-56D69633B33A.jpeg

E36F6927-9D9C-4D5E-B775-10FC8E1EEAEA.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eneste ankepunkt mot den synes jeg er at den er litt kronglete å få på raskt med jakke, og synd det ikke er antiskli belegg på den, med lyddemper glir riflen min bakover.

 

Monterte "ching sling" på riflen i fjor, og må si jeg er veldig fornøyd. Ikke like stabil som ren skytereim kanskje, men uslåelig ift å få på fort. Synes også den er lettere å justere til hvis man ligger over en tue e.l.

 

Ikke min, men illustrerer greit hvordand en ser ut.

 

Bilderesultat for ching sling

Link to comment
Share on other sites

På 30.4.2008 den 21.19, Sako 30-06 skrev:

Jeg har Lillebostad jaktreim på T3'en og er rimelig fornøyd. Funker som ei matchreim under skyting, har leppespenner som holder godt og det går an å justere spennene vekk fra oppå skuldra.

Har samme reima og bruker den fortsatt, men da bare på skytebanen. Grunnen til det er at jeg synes den har en tendens til å gli nedover overarmen, særlig hvis jeg blir sittende en stund på post og har flere lag med klær. Men på banen er den helt topp.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Gillen skrev:

Har samme reima og bruker den fortsatt, men da bare på skytebanen. Grunnen til det er at jeg synes den har en tendens til å gli nedover overarmen, særlig hvis jeg blir sittende en stund på post og har flere lag med klær. Men på banen er den helt topp.

Sy på en stor knapp på yttersiden av overarmen ganske høyt opp. Fungerer som kroken på skytejakka.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har Ching sling og Rhodesian sling fra Andy's Leather (https://www.andysleather.com/) og som skytereim er de suverene.

Med litt trening kan du kaste opp børsen og få full støtte nesten like kjapt som uten å bruke reim... 

Men fordi det er en lærreim er de litt glatte og har lett for å gli av skulderen når du bærer børsen på en skulder.

Det er dog eneste ankepunktet og Rhodesian passer på alle børser uten at du må borre hull til ekstra reimfeste slik man må med en Chin sling 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎01‎.‎05‎.‎2018 den 22.57, spindrift skrev:

Når jeg tar på stroppen, strammer jeg begge friksjonslåsene mot overarmen. Det sitter godt, bedre enn den kommersielle reima jeg har (liggende hjemme). Stort sett er reima slik hele tiden. Ved behov kan man redusere reimas effektive lengde litt, ved å skyve den ene slangestumpen mot håndleddet. Kjapt og greit, justeres på 1sek.

Det er en fordel å bruke et bånd med litt ru overflate. Superglatte nylonbånd sitter sikkert dårlig. Når du skal lage slisse i hageslangen, kan du ta en hulltang, hvis du har, klippe hull med en båndbreddes mellomrom og skjære mellom hullene. Lett som en plett. 

039F312D-C3D8-4A72-9BFB-56D69633B33A.jpeg

E36F6927-9D9C-4D5E-B775-10FC8E1EEAEA.jpeg

Jeg har faktisk laget nesten identisk stropp som dette selv, og tilsynelatende i samme materialet. Strammerene i plastslange har jeg dog ikke, men det var et veldig godt tips. Det skal jeg sørge for å få laget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...