Jump to content

Demontering av Hausken for pussing


Recommended Posts

Det var vel siste dagen på hjortejakt for i år.

Og då er det vel på tide å få demontert "tjuvjegertut'en", type Hausken Standard, og få pussa den innvendig.

 

Har hørt rykter om at det skal finnast ei "oppskrift" på demontering for puss på nettet, men fann ingenting på hausken.no.

 

Er det nokon som har erfaring med dette?

Er det berre å skru i frå kvarandre heile greia?

Eller er det noko eg bør passe på? (Vil jo gjerne få den saman igjen og...)

Noken ninjatriks?

Link to comment
Share on other sites

Oppskriften er som følger:

 

Man skruer av "plastmutter'n" på demperens framdel.

Så setter man de utfreste sporene bak på demperen fast i en skrustikke (få evnt hjelp fra noen til å bruke en stor skiftenøkkel), og skrur ytterrøret av (bare ca 10mm med gjenger, men det er enklere å få av ytterrøret om man "skrur" det av hele veien).

Tilslutt skruer man ut "plastforingen" på demperens bakdel.

 

Tips til å gjøre ren demperen er å fylle hele demperen med Forrest Gun Foam, FØR en demonterer demperen (tar den selvsagt av løpet først :wink: ). La dette ligge noen timer...

Så demonterer man demperen, og legger alle stål/alu deler i Varmt salovann i noen timer.

Så skyller du det hele i lunkent vann og skrubber delene med en oppvaskbørste.

Innvendig i innmaten brukte jeg en messing børste, skrudd fast i en avknekt pussestokk, som jeg satt i drillen. Brukte også denne igjennom alle hull på innmaten.

Da ble demperen min nesten helt ren, bare noen "knurper" som satt igjen på noen av bafflene, de skrapa jeg vekk med en kniv...

Dette fungerte veldig bra for min 1år gamle Hausken std .30cal, hadde gått ca 500 skudd, og aldrig vert rengjort før...

 

Noen sier også at beste medisin er å legge ferdig demontert demper i oppvaskmaskina, det skal jeg prøve neste gang

 

Når du skal monterer den sammen, gjor all demontering baklengs, pass på å ha på noe guffe på gjengene, som fett/gris eller kobberpasta som jeg brukte... Om du ikke gjør dette vil det bli vanskelig å opne demperen neste gang...

 

Håper det var til hjelp :wink:

 

Ninjaedit: Pass på å ikke ødelegge o'ringene (pakningene på innmaten)...

Link to comment
Share on other sites

Gjorde nettopp ei erfaring...

 

Ikkje stå å sjå i andre enden på demparen/løpet for å sjå kortid det er fullt med skum...

Svir litt å få bore cleaner i ansiktet... :shock::oops::mrgreen:

 

Bruk forresten hansker når du demonterer demper'n, visst ikke lukter det hjortetakksalt av henda dine i ca en halv dag etterpå, fant jeg ut :wink:

 

Men jeg plugga det store hullet bak på dempern med ei fille, så fylte jeg på med skum til det tøyt ut i samme ende som jeg fylte i. Om du fyller bare til det kommer ut i andre enden, tror jeg ikke skummet har komt til bak alle bafflene...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 years later...
  • 1 year later...

 

Hei,

Forsøker å demontere hausken min men sliter litt. Har skrudd av i forkant enkelt med håndmakt. Har deretter gått løs i bakkant med skiftnøkkel. Får skrudd ut ca 4 mm og så går det ikke lenger. Dvs jeg får skrudd rundt men uten effekt. Får skrudd på plass igjen også. Er det meningen at det ikke skal skrues lengre eller hva skjer? Noen tips? Vet den er skikkelig "skitat".

Mvh.

Thore

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...