Jump to content

Gamle sikter og børser..kan dette bli bra?


Raudnakke

Recommended Posts

Så var mesteparten av jakta over, vinteren her og dermed også lysten til å foreta seg noe konstruktivt innendørs..

 

Verkstedet ble rydda i romjula, påbegynte arbeider børstet støv av og en slagplan lagt før helsa igjen begynte å forplundre alle gode ambisjoner. Status i øyeblikket er at jeg ikke klarer stort, verkstedet er for kaldt og armer/hender/ rygg ikke er samarbeidsvillige..

 

Likevel klarer jeg ikke helt å ligge stille, og som den kreative kroken jeg er har jeg klart å finne på noe å pusle med innendørs..når kone&børn er ute av huset og jeg kan dekke stuebordet med gamle aviser..

 

Min forkjærlighet for Tysk/Østerrikske kvalitetsprodukter tør være velkjent, men lommeboken er skjelden med på laget når denne forkjærligheten blomstrer for fullt. Av og til kommer jeg dog borti noe innenfor rekkevidde.

 

Jeg har jakta mye i høst...forbausende mye, og opplevde et par situasjoner der utstyret ikke holdt mål. Som primærrifle i høst har jeg brukt en liten Kimber M84 Classic toppet med en Zeiss Diavari V 5-15x42. Dette har vært en ypperlig rigg til 95% av jakta der jeg har kombinert bevegelig jakt med postering..ofte med litt lange hold på de typiske postplassene.

 

Utover senhøsten ble det tidligere og tidligere mørkt og rådyra kom senere og senere ut på beite... En kveld måtte jeg la en bukk gå fordi retikkelet simpelthen ble borte i Zeissen..

 

Jeg har fra før en Swarovski 6-24x50 som er bra lyssterk, men retikkelet er et tynt Plex og derfor forsvinner dette ganske fort mot mørk bakgrunn. Jeg ble derfor sittende noen kvelder og fable om et mer lyssterkt sikte i 56 mm. klassen, gjerne med lys..

 

Her i høst holdt jeg på å ryke på et 2,5-10x56 Nikon som XXL selger til en gunstig pris, men fikk liksom ikke helt godfølelsen når jeg kikket gjennom det.. For all del..siktet virker helt ok. men øynene mine er kanskje litt mer bortskjemt enn sunt er..

 

Her forleden kom jeg tilfeldigvis innom en større våpenforhandler og på min vanlige runde rundt i brukthyllene ble blikket trukket mot noe som så stort, tungt og solid ut.. At det hadde et utseende som om det såvidt hadde overlevd krigen ble overskygget av at jeg skimtet konturene av en hauk på lokkene til justeringtårna..

 

Da jeg fikk det i hendene, gjenkjente jeg det som en gammel flamme; En Swarovski Habicht Nova 3-12x56, stålrør og Tysk #4A retikkel...et sikte jeg var blitt overordentlig fortjust i en gang jeg satt med en lånt rigg i utkanten av et bjørkeholt nede i nordtyskland og venta på en bukk.

 

Siktet hadde fått Butler Creek fremme og bak, men allt av gummideler på okularet hadde nok gått tapt i krigshandlingene.. Linsene var dog i meget fin stand, og både høyde/sidejustering, forstørrelse og fokus var i 100% stand. Da selger attpåtil forlangte mindre enn prisen for en økonomiklasse Leupold var jeg.. og siktet..solgt.

 

Vel hjemme fant jeg frem en Mauser som stod i stil med siktet, et par Rumenske QRW-ringer fra IOR og skrudde det hele sammen for testing:

 

normal_trm1.jpg

 

normal_trm2.jpg

 

 

Som dere sikkert ser av bildene, er både børse og sikte svært bruksprega selv om begge fungerer upåklagelig. Når helsetilstanden attpåtil er på nedadgående, blir man ofte liggende og tenke for mye.. "Hvis jeg tok og..."

 

Før jeg visste ordet av det satt jeg så ved stuebordet med siktet og et par ark 400papir:

 

normal_swa02.JPG

 

normal_swa03.JPG

 

I ogmed at mellomrøret og objektivhuset er av stål er dette blånert, og etter å ha stappa inn linsebeskyttende materiale foran og bak begynte jeg å pusse vekk denne med slipepapiret. Siktet hadde ingen seriøse bulker, men noen hakk og skrammer hadde det jo fått:

 

normal_swa04.JPG

 

Stålet som opprinnelig lå nede i hakket har jo blitt til kratervegger som du kan se på bildet, men et fint diamantbryne gjør utmerket arbeid med dette:

 

normal_swa05.JPG

 

..og lett pussing etter bryninga etterlater da kun en liten fordypning som blir fyllt ved ny overflatebehandling:

 

normal_swa06.JPG

 

Etter litt arbeid med hyppige hvilepauser mellom ser siktet nå slik ut:

 

normal_swarblank.JPG

 

Som dere han se er det enkelte deler av siktet som ennå er svarte. Dette er de delene som er laget av lettmetall, og her kommer jeg kun til å matte overflaten på lakken i stedet for å pusse ned på bart metall. Hvorfor vil bli forklart utover i prosjektet..

 

Innimellom pusseøktene begynete jeg å tenke på de manglende gummibitene på okularhuset, og var i ferd med å forfatte en mail på tysk da det slo meg at Swarovski tross allt har norsk importør..

 

En kjapp telefon til Schou Våpen bekreftet at de hadde disse delene på lager, og da de hørte hva jeg planla fikk jeg beskjed om å holde øye med postkassa mi. Et snaut døgn senere lå det en boblekonvolutt der.. Stor takk til Schou Våpen for bidraget samt udmerket service:

 

normal_swa01.JPG

 

Vil du vite hvordan dette går?

 

Følg med her fremover da vel.. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal bli spennende å følge med selv om jeg har en liten mistanke om videre behandling :)

 

Jeg har en Zeiss Diatal-za 4x32 som trenger samme behandling. Den har vært på overhaling hos Zeiss, men slik jeg forsto dem ville de ikke utbedre finishen så den måtte jeg enten leve med eller gjøre som deg og ta den selv.

 

Det enkleste er jo som kjent å la andre gjøre jobben for seg :) . Nå blir i hvert fall halve jobben gjort ved å følge med på hva du gjør :D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg ble litt begeistret over det prosjektet der. Har selv gjort den samme vurdering med tanke på bra gammel /dårlig nytt. En eldre zeiss diavari Z 3-12*56 dumpet altså inn på nærmeste postkontor i dag. Har også noen små ytre skjønnhetsfeil. Bl.a. manglende gummi på fokusinnstillinga.

 

er litt spent på hva du skal gjøre videre.

Link to comment
Share on other sites

Lukter det Duracoat her eller??

 

Lukter og lukter... Stinker? :wink:

Jeg hadde vært mer fornøyd om tråden hadde endt med en historie om strykbrunering, av gamle kikkertsikter, med linsene i.

 

Jeg vet at du har hodet på riktig plass, men for andre som leser tråden er det greit å nevne at linser og støv av slipemiddel ikke hører særlig godt sammen. Hvordan har du beskyttet linsene under prosessen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vært mer fornøyd om tråden hadde endt med en historie om strykbrunering, av gamle kikkertsikter, med linsene i.

 

Jeg vet at du har hodet på riktig plass, men for andre som leser tråden er det greit å nevne at linser og støv av slipemiddel ikke hører særlig godt sammen. Hvordan har du beskyttet linsene under prosessen?

 

Sant..Strykbrunering..det hadde vært noe, hva? :wink:

 

Vi får ta en lien oppklaringsrunde her..

 

Dette siktet er litt sånn hybrid..mellomrøret og objektivhuset av stål type blånert, og okularhus, objektivring og justeringstårn m/lokk i lakkert lettmetall. All skrift er silketrykket på lettmetalldelene med unntak av haukene på lokka..de er gravert og fyllt med hvit lakk. Skulle dette blitt bra med strykbrunering, måtte nok siktet ha vært delt opp i sine enkelte faktorer, siden jeg er usikker på hvordan bruneringsveska ville påvirket lettmetall, lakk og for den saks skyld forseglinger..

 

Min intensjon med dette siktet er et brukssikte..til postering i skumring/måneskinn. Siktet er optisk helt ok. men finishen på stålet sugde så rust begynte å vise seg :cry: Den delen av siktet som hadde best finish, er ringen der forstørrelsen er silketrykket, og den satser jeg på å bevare ved maskering. Alt anna skal beskyttes med en silkematt svart duracoat.

 

Jeg har tenkt en del på linsebeskyttelse under nedpussing og lakkering, og løste dette ved å fabrikere et par såvidt overmåls skiver av etellerannet skumplastmateriale jeg fant her på verkstedet. Dette trakk jeg med noe ultratynn microfiberduk og skrudde det deretter inn foran og bak. Dette siktet har innvendige gjenger i begge ender, så tettinga var utmerket. Jeg kommer til å bruke samme patent når jeg skal lakkere. Jeg driver ennå og grubler litt på øvrig maskering og et par andre detaljer rundt det, men det får komme når jeg er litt mer oppegående.. Slik formen er om dagen, blir det nok en stund før jeg klarer å stå i verkstedet...

Link to comment
Share on other sites

Vil du vite hvordan dette går?

JA, det vil eg gjerne.. Kjempeflott tråd, gledar meg til foirtsettelsen på den her.. :D

 

 

PS! Merkelig at du skal snuble over til stadig artige og flotte kvalitetsprodukter, som eg meir enn gjerne skulle hatt kloa mi i. På dei stiene som eg går, så snubler eg stort sett i hestemøkk og andre ting... :oops:

Link to comment
Share on other sites

PS! Merkelig at du skal snuble over til stadig artige og flotte kvalitetsprodukter, som eg meir enn gjerne skulle hatt kloa mi i. På dei stiene som eg går, så snubler eg stort sett i hestemøkk og andre ting... :oops:

 

Da vasser du nok simpelthen ikke i nok hestemøkk.. :mrgreen: ..En må nok regne med å vasse gjennom bøttevis med Tascoer, JallaJakt og lignende før en snuble over en godbit som dette, men det hjelper med et par gamle, trente støkkjegerøyne :wink:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Joa..Definitivt bøtteplaststokk fra Butler Creek :roll: De som var med den gangen Sluttstykket.com ennå eksisterte vil kanskje huske at jeg den gangen gjorde et hurtigprosjekt under navnet "Ryperifla". Børsa ble bygd på 4-5 uker av min gamle M59, Graahunds gamle jaktfeltpipe og ymse anna løst som lå rundt i verkstedet her. Hvorvidt børsa er en del av dette prosjektet vil vel tiden vise.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som dere kanskje merker, tillater ikke helsa en rask fremdrift i dette prosjektet... Er rimelig kaputt i hendene, men noe får jeg til innimellom..iallefall når det ikke er så farlig med sluttresultatet.

 

Delene har vært i hus en stund, og i helga kom det en sending fra Durano.no. Det som nå mangla var en vettug løsning på maskeringsproblematikken.

 

Her i forfjor holdt jeg på med å pusse opp Kammermauseren til Lille My, og da den børsa ankom stod det et tilårskomment Nikko Stirling sikte på den som prompte ble røska av og erstatta. Dette siktet befant seg ennå i rotekassa under benken her, så det ble funnet frem igjen og utnevnt til prøvekanin..

 

Siktet ble pussa ned på samme måte som Swaroen, avfetta og maskert med teip rundt justeringene. Linsene ble beskytta på samme måte som swaroen da den ble pussa ned....

 

Litt av hensikten var å teste linsemaskeringen og litt var å finne rett matthetsnyanse.. Alle testene gikk bra, men bildene forteller vel sitt:

 

 

På dette bildet ses det ferdig lakkerte siktet og du kan tydelig se den microfibertrukne skumpluggen fremme..:

 

normal_swb01.jpg

 

Her et bilde bakover mot de teipmaskerte justeringene:

 

normal_swb02.jpg

 

..og et nærbilde av linsemaskeringa. Her har jeg tjuvtitta og putta pluggen tilbake igjen forå ta dette bildet. Mikrofiberduken ligger derfor ikke så fint som under lakkeringa:

 

normal_swb03.jpg

 

Her innsiden av maskeringspluggen.. Ikke en flekk, og ingen teiprester på linsene:

 

normal_swb04.jpg

 

 

Avslutningsvis et detaljbilde der jeg har fjerna teipen fra justeringene..:

 

normal_swb05.jpg

 

Jeg beklager at noen bilder ble litt uskarpe, men jeg skjelver en del på hendene om dagen.. Denne fikk tre kjappe sparsomme strøk, men på Swaroen legger jeg nok noen flere for å få en jevnere overflate..

 

Konklusjon: Prosedyretest vellykket..Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

En sånn kikkertrenovering er egentlig ikke det værste man kan drive med når formen ikke er helt på topp.. :)

Maskering har den fordelen at hvis en ikke blir fornøyd, så river en den bare av og prøver på nytt..uten at noe blir

ødelagt.

 

For å beskytte linsene uten å legge teiprester på dem, gjør jeg som da jeg pussa ned siktet; jeg fabrikerer en

skumplugg som jeg kler med tynn microfiberduk og skrur inn i objektiv og okulardel. Denne bør være litt overmåls for

å sikre god nok tetting og ved å sette siktet ned på skummet, tegne rundt med tusj og skjære på denne linja blir

det akkurat passe:

 

normal_swc01.jpg

 

Ringen med tallene som viser forstørrelsen var igrunnen ok. sånn lakkmessig. En og annen ripe, men talla var hele og

ripene gikk ikke inn på metallet. Trur jeg prøver å beholde denne skalaen jeg...:

 

normal_swc02.jpg

 

Teipen rundt objektivpluggen er der for å holde flikene fra microfiberduken unna kanten:

 

normal_swc03.jpg

 

 

..og til slutt et bilde der jeg er ferdig maskert og klar til lakking:

 

normal_swc04.jpg

 

Avfettinga tar jeg umiddelbart før lakkering. Dette blir neste gang, så følg med.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg fant ut under arbeidet med testsiktet, ligger 90% av jobben i forarbeidet og 10% i selve lakkeringa...

 

SIden jeg var ferdig med maskeringa og formen var nogenlunde grei i dag fyrte jeg opp kompressoren og lot det stå til..

 

Jeg valgte å avfette med bremserens sprayet på lofritt papir, siden jeg da regnet med minimal utvasking av limet på

maskeringsteipen. Skumpluggene i endene var greie å la siktet stå på, og de maskerte justeringstårnene var fine å håndtere siktet i samt å støtte det oppetter mellom lagene.

 

Fargen jeg har valgt er Duracoat Matte Black, og etter erfaringene fra testsiktet valgte jeg å gå for 12% herderandel etter bruksanvisningen. For øvrige detaljer rundt utstyr kan dere søke opp tråden om Lille Mys Kammermauser..

 

Jeg valgte å spray i mange, tynne lag. Dette skyldes at jeg ikke fant noen god måte å maskere åpningene mellom justeringsringen for forstørrelsen og de øvrige delene. Dette siktet er dessuten av Nova-typen..dvs med fjærende øyestykke på okularhuset. Jeg regnet dog med at hvis jeg sprayet i rigktig vinkel, ville jeg kunne klare å fylle minimalt her..

 

Etter et par lag så det slik ut:

 

normal_swc05.jpg

 

Jeg oppdaga fort at når jeg roterte siktet, tok teipen jeg hadde festet flikene på microfiberduken med borti fremkant av objektivet.. Ergo fjerne teipen og trimme duken med skalpell.

 

Et par lag til og det begynner å se bra ut:

 

normal_swc06.jpg

 

Nøyaktig hvor mange lag det ble er jeg ikke helt sikker på..kom litt ut av tellinga, men med 10 minutter mellom lagene var jo ikke tidsforbruket allverdens da..

 

Testsiktet var et mindre 2,5x32, og der brukte jeg snaue 10ml. ferdig blanding. Dette siktet er jo en god del større, så her hadde jeg blanda opp 20ml. Trur nok jeg har lagt mer arbeid i grunnfinishen på denne, for da siktet begynte å se bra ut hadde jeg ennå over halvparten igjen i airbrushen.. Dermed ble et ferdig pussa løp i all hast funnet frem og avfettet..så jeg fikk utnyttet blandinga.

 

Ennå noen lag til:

 

normal_swc07.jpg

 

Jeg holdt på med spraying til jeg syntes resultatet var der jeg ville ha det, og ga meg der.. Da ser det omtrent sånn ut:

 

normal_swc08.jpg

 

Siktet skal nå få stå og herde til i morra før jeg tar av maskeringa..det kommer til å bli spennende.

 

Ses i morra..

Link to comment
Share on other sites

Jepp..spennende morgenstund i dag..

 

Siktet kjentes bra ut å ta på i dag, så jeg begynte forsiktig å fjerne maskeringen. Jeg oppdaget at siktet hadde sklidd litt under herdingen, men skavemerket i siste strøk var ikke ille. Får ta og utnytte en av Duracoat sine fordeler; flekke det området neste gang jeg skal coate noe..

 

Linsemaskeringa har også denne gangen funket 100%, så dette er jeg ultrahappy med. Etter å ha montert de nye gummidelene jeg fikk fra Schou Våpen, var det endelig blitt såpass dagslys at jeg kunne ta noen bilder med nogenlunde riktig fargegjengivelse.

 

Vi begynner med et i helfigur:

 

normal_swd01.jpg

 

..i motsetning til "før":

 

normal_trm1.jpg

 

Maskeringa av forstørrelsesskalaen gjør at jeg fremdeles kan se hvilken forstørrelse jeg er innstilt på. En må omtrent så nær som dette for å se at originallakken er en smule slitt langs kanten:

 

normal_swd02.jpg

 

 

En serie detaljbilder:

 

normal_swd03.jpg

 

normal_swd04.jpg

 

Før så okularhuset slik ut:

 

normal_swa03.JPG

 

Nå ser det slik ut:

 

normal_swd05.jpg

 

normal_swd06.jpg

 

 

Ble i grunnen ganske fornøyd jeg, men ingen test er komplett uten sammenligning da..

Derfor fant jeg frem 7x64'en min fra skapet og plukka av siktet på den. Dette er en nyere Swarovski Habicht 6-24x50, original silkematt finish i motsetning til Novaens originale Gloss-finish..

 

De neste bildene viser en side ved sidesammenligning mellom de to siktene:

 

normal_swd07.jpg

 

normal_swd08.jpg

 

normal_swd09.jpg

 

normal_swd10.jpg

 

Som vi ser er 6-24'en en nyanse mattere enn Novaen..bare en nyanse da, for hvis jeg legger siktene 40cm. fra hverandre klarer jeg ikke å se det. Jeg skal dog gjøre en test der jeg øker herderandelen til 13% for å se om jeg kommer litt nærmere..

 

På de neste bildene har jeg lekt meg litt og lagt siktet over 7x64'en min..sånn bare for å se hvordan det tar seg ut:

 

normal_swd11.jpg

 

normal_swd12.jpg

 

Alt i alt er jeg rimelig fornøyd, men det er noen små detaljer jeg ennå grubler på, så følg med...

Link to comment
Share on other sites

Tja..

 

Det har seg sånn at alt av merking med unntak av forstørrelsesskalaen jo forsvant under dette Durastuntet..

 

Nå er jeg mer opptatt av siktets egenskaper enn hva som står på det, men jeg har lekt litt med ideen om å Duracoate dette på igjen i hvit matt, men med en liten vri.. :wink:

 

Jeg tenkte det kunne stå:

 

Durovski

Habicht

3-12x56

Nova

 

..der hvor dette stod originalt, med samme typer som originalt osv. :wink:

 

Det jeglurer pånå er hvordan jeg skal få dette til..

Jeg ser for meg en eller annen laserskåret selvklebende sjablong, men må først finne ut om dette lar seg gjøre.

Skulle noen av Forumets lesere ha kunnskap om dette, er jeg svært mottakelig for innspill..

 

på okulardelen

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste hadde nok desverre vært å lakkert hvit det feltet hvor skriften skulle stå.for så å bruke selvklebende bokstaver som maskering. da ville det blitt hvit pen skrift,etter at det svarte var lagt. Det lar seg gjøre å bruke en åpen stensil hvor man maskerer rundt.men bokstavene blir ikke like pene.

Link to comment
Share on other sites

Skiltlakkerare gör så här:

 

  • Lim fast tynn alufolie ved hjelp av hvit vaselin, tegn av bokstavene på folien
    og skjær dem ut med en stanjol (sylskarp kniv som er rund som en fingernegl - anvendes med forsiktighet) ta bort folien er du skal lakkere
    vask bort vaselinen der med egnet løsemiddel
    dusj på farge i mange omganger.

 

Små bokstaver er et helvete!

 

Jeg hadde valgt å få en eller annen til å lage klistremerker med permanent lim.

Link to comment
Share on other sites

Tja, mulig du kan løse også det med Duracoat?

 

Jeg skal avsløre en liten hemmelighet..

http://www.etchworld.com Se under "Customizable Stencils" for skrift.

 

 

På bildene under ser dere prinsippet, men riktignok uten skrift. Men skrift og tall mener jeg kan påføres på tilsvarende vis.

Har skrift/tall liggende klar i skuffa når kong vinter slipper taket, skal da legge klikktabell på stokken. (Planen deretter er forøvrig å legge grønnt gress til slutt oppå det hele)

Ettersom stensilene påføres ut fra Donald-tatoverings prinsippet, får man fram svært gode detaljer med skarpe overganger :)

 

normal_IMG_9332.JPG

normal_22112010371.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ah, det er bare så deilig å lese i Raudnakkes tråder. Pulsen går ned, og kunnskapsnivået opp.

 

Mitt spørsmål går mer på hvordan disse gamle traverne av noen super sikter, klarer seg mot dagens supersikter. Og spesielt mot dagens Meopta og tilsvarende sikter?

..Takker for komplimentene mutter'n.. :D

 

Satt etter fotograferinga i dag og kikka gjennom både den nyere 6-24x50'en og 3-12x56'en på samme objekter og på samme avstander.. Jeg hadde for ordens skyld stilt begge på 12x og noterte meg at det var ganske liten forskjell.. det som dog falt litt opp, var at den eldste hadde et par cm. lengre øyeavstand.. Den nyere Swaroen er i oppunder 20k. klassen..

 

Ser vi dog på ytelsene oppmot det jeg ville fått for samme summen i et nytt og moderne sikte,er det ikke tvil.. Blirsom å sammenlinge årgangsvin med billig nyprodusert pappvin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå endres verden ikke så raskt når det gjelder optikk. Zeiss sin beste antireflekscoating T* kunne man få på kikkertsikter allerede i 1978...

 

Jeg vil tippe at den største forskjellem mellom denne og en tilsvarende PV, er at den nyeste er lettere, da den har aluminiumsrør. Så hvis siktet er i orden, yter den nok svært bra, optisk. Kanskje litt mye dassrulleffekt på laveste forstørring?

 

Svært mye av det som gjør bra optikk bra, er viljen til å produsere delene til svært høy presisjon, og viljen til å justere inn posisjoneringen til alle linsene med måleinstrumenter. De kunne dette før også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...