Jump to content

Ny stokk til .22 rifla blir laget


skogsmann

Recommended Posts

Ettersom den ene .22 rifla bare står i skapet og blir lite brukt var fristelsen stor med å prøve å lage en stokk til den.

Fikk tak i en bit isopor og tegnet opp slik jeg ville ha den. Brukte kniv og spikket den grovt til og startet å slipe, og etter en times jobbing var formen der.

2gx4lxh.jpg

 

Skyvelær og tusj ble brukt til å måle opp det som måtte freses ut og eller litt jobbing med dremmel fant jeg fort ut at dette kom til å bli vanskelig uten riktig type verktøy :roll:

egvdwl.jpg

 

Prosjektet ble liggende noen dager for å prøve å finne noen gode løsninger, så plutselig fant jeg frem håndsagen og gyvet løs på kolben.

Noe god løsning visste jeg nå egentlig at dette ikke var, men stokken er stygg og passer meg dårlig så nor stort tap er det ikke om dette går rett i dass.

x2ujx3.jpg

Hva planen var videre visste jeg vel ikke helt selv, men letet litt rundt i garasjen og fant noe plank som kunne brukes. Fant ut at ettersom jeg ikke har noe verktøy til å frese godt ut verken tre eller isopor, så beholder jeg den gamle stokken og bygger den helt om :)

Det skal nå sies at denne rifla kommer ikke til å se ut i måneskinn når den er fredig, men den samler 5,7mm@50m med ti skudd, så hva gjør vel utseende :wink:

 

2qd8z8h.jpg

 

Høvlet flaten på rifla sånn nogelunde rett og to planker ble limt sammen og lagt i press. Overflødige limet på bildet ble tørket bort, og dette skal til slutt bli en del av kolben. Kvaliteten er ikke helt førstepri i dette prosjektet..

2mdj4tv.jpg

 

Planen fremover kan jeg desverre ikke si så mye om, da dette blir et ganske spontant modding, men vurderer å legge inn en del bly i kolben for å få tyngde, og bredere i front.

Til slutt blir forhåpentligvis styggheten dekorert med duracoat :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Artig at det er interesse for slike prosjekter også :D Hadde litt tid i dag igjen, så tenkte å sette på litt flere byggeklosser.

 

Kolben er ferdig herdet og er en del kanter som måtte slipes ned for å få en fin og jevn overgang.. :roll: neste med kolben blir å sette på enda en kloss bak for å få den litt lengre, og toppen skal prydes med en kolbeforhøyner.

2r27u5u.jpg

 

vr3p85.jpg

 

Tok en liten kloss og freste ut et spor som passet så som så på stokken

s6pp9d.jpg

 

Fylte på med lim, så får det herde og godgjøre seg til i morgen :) Vet ikke helt om jeg skal gjøre den bredere eller lengre, men stoppet i første omgang nå ved skruen. Den skal freses litt i kantene så den ikke blir fullt så firkantet

2vkkw9g.jpg

 

Hvis noen har noen idè til hva en kan gjøre med stokken, så fyr løs :wink: Sitter og vurderer magasinholdere på høyre side av kolben eller vel løpet :roll: pistolgrepet skal slipes til for å få litt bedre grep i nærmeste fremtid også..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
tør jeg spørre hvorfor du la dette isopor prosjektet på is, og hva var de videre planene der før du la det på is? jeg går selv med noe planer om ny stokk til 22LR'en når børsemakeren er ferdig med den...

Grunnen var at jeg ikke eier rett verktøy. Har kun en dremel som jeg fant ut egnet seg lite til å frese ut så nøyaktig. Var enklere å modifisere gamle stokken. Men tatt vare på isoporen, så får vel prøve meg senere hvis/når jeg får bedre utstyr :wink: Formen er ferdig, så mangler bare å frese ut til låskassen og løpet.

 

Planen videre med den var å kle den inn med to lag glassfiber og epoxy/polyester, men fikk ikke startet så mye med undersøkelse på riktige produkter før jeg hoppet over på trevirke. Tenkte jeg skulle dra innom en båtbutikk og forhøre meg og kjøpe inn.

 

Har forresten spikket og slipt stokken ferdig, og boret hull under kolben for å fylle inn metal for å få opp vekten. Ikke lenge til jeg påfører litt maling nå 8)

Finner ikke på så mye mer å gjøre med den... :?

 

2ugklub.jpg

 

28ahvlw.jpg

Link to comment
Share on other sites

510 Førland:

Stokken er stygg som juling, og det har aldri vært noe prioriteringsak fra jeg satte sagen i den til malingen er ferdig tørket. Den skal brukes og gjøre nytten sin.. Ikke noe utstillingsobjekt. Den gamle stokken som var på passet meg dårlig, nøytral og kjedelig og dette våpenet sto bare i skapet og støvet litt ned grunnet den andre .22lr rifla tok over jobben. Tjener ikke noe spesielt på å selge det, så hvorfor ikke ha noe å gjøre etter jobb? :wink:

 

pedersen:

Presisjonen i dette våpenet er helt suverent med Eley sub. Men disse samlingene trekker jeg fra kulens diameter 5,64 mm for å måle gruppene senter-senter på største bredde.

 

tveraali:

Har ikke noe digitalvekt tilgjengelig, men ble litt tyngre enn den gamle ja. Skal teste den på lengre hold etterhvert. Se hva jeg får tid til i helgen..

Link to comment
Share on other sites

Så så kærer. La gutten få litt ære for pågangsmot.

 

Ta en titt på Idi Amin til Jørund Lien.

Ikke vakker, men det er vel få rifler i dette kongeriket som er blitt brukt mer og har felt flere vilt 8)

Selv er jeg stor motstander av alt over grade 1 av norsk bjørk og jeg får allergianfall av edeltreavslutninger og ebenholt, Sorry Morten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så så kærer. La gutten få litt ære for pågangsmot.

 

Ta en titt på Idi Amin til Jørund Lien.

Ikke vakker, men det er vel få rifler i dette kongeriket som er blitt brukt mer og har felt flere vilt 8)

Selv er jeg stor motstander av alt over grade 1 av norsk bjørk og jeg får allergianfall av edeltreavslutninger og ebenholt, Sorry Morten :wink:

 

Hver sin lyst :P

Jeg har også min egen Idi, kan jo ikke ta dyrt treverk ut i regnet! :wink:

 

M

Link to comment
Share on other sites

Rifla begynner å ta form nå :D Skal ta flere detaljebilder, men får vente noen dager.. Kikkerten og ringene er bare noe skrall som nå ble midlertidig satt på.

2ijt0l1.jpg

 

Det som gjenstår er å legge noen sorte detaljer på stokken i form av striper ol. Vet ikke helt hva det blir enda. Malingen må få gjennomherde et par dager til før jeg begynner med det sorte. Til slutt blir det lagt på oljelakk for bedre overflate.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...