Jump to content

Hollakos langholdsrigg


Hollako

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd om nyervervelsen min som jeg posta et bilde av i en annen tråd for noen dager siden.

 

Etter at jeg i vinter meldte meg inn i SBSK, var det på tide å skaffe seg egnet rifle. Før jeg ble medlem var jeg litt hangaround på noen treninger og brukte der jaktriflene jeg hadde tilgjengelig. Ingen av dem var optimale: 30-06 uten demper har for mye rekyl for baneskyting med mange serier, mens 223 er grei på 100 meter, men ugrei på lengre hold og i vind. Altså måtte jeg ta en tur i kiosken :D

 

På Kammersmellen i fjor fikk jeg klå på en GRS-stokk som jeg likte godt. Jeg holdt havesyken i sjakk ganske lenge, men sørget for sette av litt penger hver måned i tilfelle den skulle komme tilbake.

 

Og det gjorde den :mrgreen: På ei trening i februar var det en som hadde med seg en GRS-kreasjon som jeg fikk prøve. Vel, hva skal jeg si? Hjemme fra trening og en runde på Finn, fant jeg ei brukt S&L 97 ferdig med demper og 30mm ringer på Jakt & Friluft for en grei sum. Påfølgende mandag gikk turen til Stoa, men der kunne de ikke finne den annonserte rifla. Men er man først der er det jo greit å slå av en prat med betjeninga og klå litt på børsene. Betjeningen på J&F gjør den motsatte konstellasjonen uaktuell :lol:

 

Tafsinga (på børsene) var fin og praten (med betjeninga) viste at det ikke ville få alt for store utslag på kontoen hvis jeg vurderte nytt stål i riggen. Jeg lista opp hva jeg ville ha, omtrent slik: Schultz & Larsen med muligheter for løpsbytte, tykk pipe i 6,5x55, lyddemper inkl gjengejobb, skinne og ringer og det hele beddet i en jaktfeltstokk fra GRS. De ble litt regning og akkerdering, vurdering av alternativer, og deretter litt mer regning, fram til totalen havnet på ikke alt for mye mer enn det annonserte bruktalternativet. Men montasjene var da ikke innregnet eller ferdig besluttet. Det ble ordreskriving, håndtrykk og løfte om levering innen påske grunnet noe leveringstid fra Hornindal.

 

Jeg skulle i mellomtida tenke litt på montasje, og etter litt tenke-, surfe- og regnearbeid, samt en kort telefonforhandling med J&F, havnet jeg på en Hansen picatinnyskinne med 20 MOA tilt, samt faste leupoldringer. Jeg tar altså konsekvensen av anbefalinger om ikke å spare på montasjen.

 

Kikkertsikte hadde jeg fra før, en Vortex Viper PST 6-24x50 FFP mil-mil som etter en feilprising i en annonse i selgerens disfavør ganske raskt fant veien til Kristiansand. 4-16-utgaven er testet av M67 og VeT|Us, og de har gjennom testene i denne tråden bekreftet at dette er et greit valg hvis man ikke er spesielt interessert i å bruke 2-3 ganger mer for en S&B PMII: http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=69476

 

Det var ett eller annet som rota seg til med bestillinga av stokken i den fargen jeg ville ha, og levering til påske ble det derfor ikke. Men sist onsdag var den klar, og turen gikk igjen til Stoa for henting. Det viste seg at fargen fortsatt ikke var den jeg ville ha, så jeg fikk med meg børsa med tilbud om seinere bytte av stokk om jeg ville det. Det er jo bare å takke for det, så får jeg se om det blir aktuelt. Vel: Kreasjonen ser i alle fall slik ut (beklager bildekvaliteten) :oops: :

normal_IMAG0405.jpg

 

I dag var det tid for å teste den. Måtte bl.a. få kronografert ammoen. Jeg lader (foreløpig) ikke selv, så jeg kjøpte med meg noen pakker Norma Golden Target som har en god kombinasjon av pris, hylsekvalitet for evt. framtidig lading og BC. Jeg ble forberedt på at børsa trengte noen titalls skudd for optimal presisjon, så spenninga var stor før dagens trening.

 

Her prøver M67 rifla over kronograf:

normal_SL1-M67.jpg

 

På pakka står det at farten er 830 m/s. Dette er snittfarten på en fem-skudds serie:

normal_SL1-Chrono.jpg

 

Så var det skytteren selv da. Jeg har til dags dato ikke hatt noen rifler som er dårligere enn skytteren. Det at jeg er newbie på området, kombinert med enten 30-06-rekyl eller 223 med myk plaststokk har ikke vært helt byggende for selvtilliten, og det har som regel blitt en nier eller to på 100-meters DFS-skive. I dag satset jeg friskt, så etter innskyting (kred til alle som anbefaler mil-mil-kikkert med FFP! Jeg har skjønt det :mrgreen: ) satte jeg kun opp noen skivelapper. Det skal sies at jeg er optimist av legning.

 

Etter noen treskudds-serier med puss i mellom - tar ikke diskusjonen om innbrekking her :lol: - ser det slik ut for fem skudd:

normal_SL1-Resultat.jpg

 

Tror jeg kan si at det ikke er rifla det står på hvis skytteren gjør jobben sin. Nå er det trening som gjelder. Jeg forlot banen i godt humør og gleder meg til neste helg og litt lengre hold. Nå er det på tide å sette seg ned med PCB, så blir det verifisering om ei uke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har bestilt samme vortex, og lurte på hvor mange knepp du har i høyden, etter innskyting fra 100m?

Har lest at flere har hatt lite knepp igjen etter at de har nullstilt og shimset den. Lurer på hvor stor

moa skinne jeg trenger for å utnytte mest mulig av den.

 

Nydelig rigg uansett :D Håper på å få se presisjonen på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

KMO:

Hyggelig at du liker riggen :D

Jeg har etter innskyting på 100m 13 mrad / 130 knepp igjen montert på 20 MOA skinne. Dette skal ihht PCB holde til drøyt 1050 meter med Norma Golden Target 130 grs. Per i dag har jeg ikke forutsetninger for å gjøre det godt på slike hold, og det holder i massevis til de banene SBSK benytter, som går til 6-700 meter, om jeg ikke husker feil (har ikke vært på alle enda). Det gikk en god del shims, og om jeg ikke er utsatt for en midlertidig logisk brist, betyr vel dette at det er rom for en enda brattere skinne.

 

ulfur:

Takk for det :D Har planer om noe oppdatering av tråden. Jeg blir i hvertfall ikke mindre motivert for det med gode tilbakemeldinger. Når det gjelder valget av kaliber, har jeg foruten å se på pris og tilgjengelighet også støttet meg på signaturen til Roe - det virker som han vet hva han snakker om :lol:

 

Kjell Olav:

Takker :D

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke:

Det hadde jeg da heller ikke ventet :lol: Men jeg regner med du har noe større respekt for stålet.

 

VeT|Us:

Jo takk, det var gøy å endelig få den i hus. Synd du ikke var på banen i går. Du får nok tafsa på den seinere :)

 

Da var det på tide å finne loggen fra i går, kulespec og et skyvelære, og mate inn opplysninger i PCB for å lage et utkast til et ballistikkort. Vitale data:

Kulevekt: 130 grs

BC: 0,548

Vo: 829 m/s

Innskytingsavstand: 100 m

Høyde på siktelinje: 52 mm

 

Jeg er jo som sagt helt novise på dette, men tenker at alle tidelskneppene som kommer ut av PCB på lav vindstyrke kun har akademisk betydning. Et knepp er et knepp, og en får jo ikke justert til 23,4 likevel, men må ta et valg. Jeg har derfor en del hull i tabellen på de laveste verdiene. På den måten blir det også også raskere å orientere seg på kortet for de laveste vindstyrkene. Utkastet ser p.t. slik ut:

normal_B-Card-1.jpg

 

Jeg sett en del varianter hvor det er brukt ulike fargekoder og varierende oppsett. Jeg har ikke studert disse kortene så nøye ennå, men skal se på ulike kort for å finne ut hvordan jeg vil lage mine. Jeg har heller ikke særlig trening i å bedømme vind, men har tenkt å lage noen stikkord som jeg skriver inn i det verifiserte kortet basert på bl.a. blogg 5 i Langholdsfilmen til Roe:

 

Til helga blir det skyting på 300 meter. Spent på om kortet stemmer...

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Skaubjønn :D

 

Siden jeg nå faktisk har fått i hus denne riggen, er det på tide å bytte trådtittel. Ny tittel er Hollakos langholdsrigg.

 

I dag var det skyting i austfylket. Anlegget har to baner, og begge banene var åpnet. Noen valgte å skyte på feltfigurer på 100 m, mens mitt prosjekt var å teste rigg og klikktabell på lengre hold enn sist helg. Dermed var det 270-metersbanen som var mitt prosjekt i dag. Jeg syntes det så langt ut :forvirra:

 

normal_SL2-1.JPG

 

Kameraet jeg har brukt nå er i likhet med rifla spell nytt - et kompaktkamera som jeg faktisk kjøpte i går på taxfreeshopen i Helsinki. Solid chassis, grom zoom og lav pris. Jeg zoomet maks, tok et bilde til fra samme posisjon. Ikke like skremmende nå :lol:

 

normal_SL2-2.JPG

 

Knepptabellen jeg har lagde sist helg viste 11,7 klikk på 275 m. Jeg har tatt med desimalene for å få en indikasjon på hvilken vei jeg bør runde av på hold som ikke står i kortet. Jeg skrudde meg opp 12 klikk, og sendte i vei ti skudd. Det ser ikke ut til å være noe i veien med PCB :D Holdet er noe kortere enn hva som står i tabellen, og 12 knepp er 0,3 for mye:

 

normal_SL2-3.JPG

 

Jeg sendte avgårde ti skudd til for å være sikker. Ikke noe i veien med kortet:

 

normal_SL2-4.JPG

 

I den avrevne lappen er det tre hull. Noen var kommet godt i gang med lappinga da jeg kom fram til skivene :lol: Det var forresten en hel del folk på banen i dag:

 

normal_SL2-5.JPG

 

Som nevnt i førsteinnlegget fikk jeg en feillevering på stokken. jeg hadde bestilt den i blått, men fikk denne:

 

normal_SL2-6.JPG

 

Men jeg fikk mulighet for å se hvordan den ville tatt seg ut, for TRG-22 hadde ei rifle med den stokken, og den ser slik ut. Fin rifle, TRG-22:

 

normal_SL2-7.JPG

 

Jeg har fortsatt tilbud fra Jakt & Friluft om å bytte stokk, men av grunner jeg snart kommer tilbake til, begynner jeg å bli glad i børsa. Så for å slippe å gjøre noe med den, blir det nok til at jeg beholder den som den er - kanskje jeg heller gjør noen andre småjusteringer med den med tida.

 

Noe jeg uansett må gjøre, er å få fikset magasinmatingen. Kula butter i løpet ved mating, og siden Feik var på banen i dag, fikk jeg han til å gløtte inn i kammeret for en rask analyse. Dette er en hyggelig kar som holder på med børsemakeri og heldempere på grovkaliber, og ga meg en diagnose på matingsproblemene - forsåvidt samme diagnose som Mjøllner antok før det ble tittet nærmere på den - hyggelig kar han også. Det ender med en tur tilbake til Jakt & Friluft for å justere og polere overgangen in til kammeret, og kanskje også gjøre en innsats for å tigthe til et nokså skranglete Schultz & Larsen-magasin.Dette synes jeg er ganske skuffende for ei ellers helt knall rifle :trist: Slik det er nå er rifla faktisk ubrukelig til jakt, og siden dette er ei systemrifle, må den kunne brukes til alt jeg får lyst til. Mateproblemet må derfor fikses.

 

Da jeg hentet rifla, hadde jeg med meg kikkertsiktet og fikk det montert i butikken. Jeg hadde ikke inntatt optimal stilling for liggende skyting, og dermed havnet siktet litt for langt fram. Siden jeg er grønnskolling på hardware-siden, fikk jeg hjelp til å flytte siktet bakover i ringene. Det er interessant å se hvilken virkning dette har på skiva. Jeg har visst kommet godt i gang med oppvarmingen, og skytinga er god. Men altså med en ganske så tydelig treffpunktforandring:

 

normal_SL2-8.JPG

 

Vel, da er det bare å telle streker i retikkelet, og justere tilsvarende. Tenkte jeg :shock: Det er ikke alltid man har hodet med seg, og jeg tror jeg hadde fått litt mye å tenke på: Skranglete magasin, problemer med patronmating og ugrei øyeavstand gjorde at jeg faktisk skrudde meg feil vei :oops:

 

normal_SL2-9.JPG

 

Men samlinga er det ikke noe å si på: 53 mm på 270 meter 8) Jeg har alltid sett på meg sjøl som en som har som mål å havne ikke alt for langt ned på nederste halvdel av resultatlista, så jeg må si det var mektig gøy å få til dette. Her er samme serie lappet med 11x12mm lapper:

 

normal_SL2-10.JPG

 

Som nevnt tidligere har jeg latt meg overbevise om at sikte med FFP og cm-klikk er det som gjelder. Hullene som havnet på feil sted var tydelige i siktet, og det var bare å bruke strekene i retikkelet, å kneppe seg inn tilsvarende. Jeg sendte av gårde fem ultrakjappe skudd, nærmest i irritasjon over tabben med rattinga. De havnet slik:

 

normal_SL2-11.JPG

 

Da var det tid for siste serie for dagen. Jeg justerte ett knepp ned siden det hadde gått litt høyt til nå. Jeg antar dette har å gjøre med at jeg rundet opp 11,7 til 12, samtidig som faktisk holdet var noe kortere enn det jeg brukte i tabellen. Gjorde klar 10 skudd og satte i gang. Samlingen på den siste serien var ikke dagens beste, men det ble i alle fall 100 poeng med fire innertiere:

 

normal_SL2-12.JPG

 

Denne dagen viser at

1) Børsa gjør jobben :D

2) Jeg skyter bedre enn jeg trodde 8)

3) Det gis ingen garantier for framtida :mrgreen:

 

Oppsummert: En skikkelig gøy dag på banen :D Neste helg blir det skyting på 500 meter

 

Ekstra:

På vei hjem bestemte jeg meg for å ta en tur innom å se på den ca 1000 år gamle Mollestadeika. Jeg har sett bilder av den, og både lest og hørt om den, men aldri sett den sjøl. Det er Norges 3. største eik, og med en omkrets på 10,5 meter en halvmeter over bakken! Forfedrene våre holdt det som et hellig tre, og opp gjennom årene ble det ofret både mat, melk og øl til eika :shock: Spesielt viktig var det at eika fikk det første ølet som ble tappet av tønna, hvis ikke ville ulykke og armod ramme. Dette hadde den nok godt av, for tross at den er temmelig hul inni, vokser den fortsatt:

 

normal_SL2-13.JPG

 

Ekstra 2:

På Mollestad traff jeg på en kar som var på vei hjem fra en vellykket fisketur sammen med kona og to barnebarn. Etter en kort passiar kom det fram at han ble pensjonert fra min arbeidsgiver omtrent da jeg begynte. Men i tillegg viste det seg at han før det hadde jobbet mange år på Kongsberg Våpenfabrikk, og hadde mye å fortelle om metoden for rifling av AG3-løp, samt andre kuriosa fra produksjonen på Kongsberg. Trivelig og relevant avslutning på dagens skytetrening :)

 

Edit: Småtteri

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er for meg noe uklart vilken mekanisme det ble til i rifla?

Victory eller Classic DL?

 

Angående skranglete S&L magasiner, så kan synderen være bakre opphak i rifla (jeg skjønner meg ikke helt på S&L og tilpassning/tilvirkning av den delen, da det for meg virker som om den mer eller mndre er produsert slik at det lett blir problemer/slark med magasinet).

 

P.s. KKC tok ut for mye material i stokken på sine stokker, slik at S&L magasinene ble skranglete av den grunn. S&L produserer stokkene sine trange så magasinene støttes korrekt i stokken.

Skjev bedding kan også gi problemer med magasin og mating (min første KKC stokk var mishandlet slik av innkompetent børsis).

Link to comment
Share on other sites

Det er en Classic DL i 6,5x55 med 66 cm pipe.

 

På skytinga sist helg møtte det opptil flere kompetente folk som tok en titt på både skranglete magasin og dårlig patronmating. Det høres plausibelt ut det du nevner om manglende støtte for magasinet i selve stokken. Men jeg mener likevel at det er noe som selger bør utbedre, og da jeg ringte dem om problemet, var de helt enige. Jeg trenger rifla i helga, og kommer derfor til å levere den inn på mandag for oppstramming og evt. polering/justering av overgangskonusen inn til kammeret.

 

Under inspeksjonen viste det seg at dårlig patronmating og slarkete magasin henger sammen: Når jeg presser magasinet opp mot kassa, så mater den uproblematisk både fra magasinet og enkeltvis. En løsning som ble nevnt var å legge et lag epoksy langs den innvendige flaten i magasinåpningen og gradvis slipe det ned til magasinet går inn og sitter tight. Hvilken løsning de velger får de vurdere der. Men jeg tar gjerne imot advarsler om løsninger jeg bør være obs å ikke gå for dersom butikken skulle velge noe lettvint.

 

TRG-22:

Tror jeg trenger mengdetrening på både det ene og det andre før jeg utgjør noen særlig trussel for deg. Jeg husker samlinga di fra UNL500 i mars :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg trenger mengdetrening på både det ene og det andre før jeg utgjør noen særlig trussel for deg. Jeg husker samlinga di fra Grimenes

Mengdetrening er aldri dumt, men et par av samlingene dine var da høyst respektable. Hadde de vært sentrerte så ville du gjort det bra på F-class stevnet i fjor. Og på Grimenes i vinter. vinnersamlingene der var 150mm omtrent.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For at få butnæsede projektiler som Mega og Alaska til at made bra i S&L har jeg måtte slibe forkanten af magasinet ned med dremel. SÅ gik det bra. Men dit er kanskje et andet problem...

SL_MagW.jpg

 

Efter at have haft et skramlende 5-skudsmagasin med på drivjagt i Tyskland fik jeg det byttet pga larm. På S&L afhænger skramleriet af din specifikke låskasse. Man skal prøve sig frem i butikken og vælge det 5-skuds magasin der skramler mindst, sagde sælgeren til meg.

Link to comment
Share on other sites

I dag har det vært trening på enda lengre hold. Det var himla gøy!! :mrgreen: 12-13 skyttere - de fleste fra SBSK - hadde funnet veien. Det var satt opp en del ulike feltfigurer, skiver og gonger på flere hold, bl.a. 100, 250(?), 300, 500, 575 og 982 (eller var det 987?) meter. Et lite utvalg:

normal_SL3-1.jpg

 

Det var trangt på standplass, og skytestillingene ble litt så som så i dag, men jeg startet på stor gong på 300 meter. Gliset var stort da plinget kom tilbake :D Det ble litt oppvarming på de fire gongene som var satt opp. Det var tilfredsstillende å se at tabellen jeg har laget stemmer :D Det var fire gonger på holdet, og etterhvert hadde jeg satt noen kuler i alle sammen. Riktignok hadde jeg bare ett treff på den minste gongen - tror den var 15x15 cm.

 

Zoomet inn på gongene på 300 meter så det slik ut:

normal_SL3-2.jpg

 

Men det var ikke nok til å tørke vekk gliset mitt, så jeg skrudde meg inn på 500 meter, og siktet på den største av gongene på holdet. Høyden var fortsatt bra, men jeg er ikke spesielt trent i å bedømme vind, så det ble et par bom til siden for gongen før jeg fikk justert meg inn. Etterhvert ble det tett mellom plingene også på 500. Full av selvtillit skrudde jeg meg ut på 575 meter, la trådkorset i den største, og jaggu ble det ikke treff også her :D Allerede da skjønte jeg at dette kom til å bli en fin dag. Jeg hadde ikke mot til å gå i gang på den som var satt oppe i lia på 982 meter, så jeg konsentrerte meg om å teste repeterbarhet på klikkene, og varierte mellom 300, 500 og 575 ei lang stund. 500 til venstre, 575 til høyre:

SL3-3.jpg

 

Vi var en del folk i dag, og det var begrenset med plass på standplass, så det ble også litt spotting for hverandre. Det var tidvis gode lysforhold for å se kuletracen, og det var også gøy. Jeg måtte også ta en del pauser, da jeg ikke har fått på noen remedier for å begrense mirage. Jeg skal som tidligere nevnt ha børsa en tur til Stoa på mandag for å se på dette med slarkete magasin og problemene kula har med å entre kammeret. Flere løsninger ble foreslått i dag, så jeg har i alle fall noen forslag klar når jeg leverer den. Når jeg først er der, har jeg tenkt å kjøpe denne saken her: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14&prodid=25555 Miragebånd som festes til lyddemper med en hylse. Det har gått mange skudd de siste treningene, og miragen er tydelig når jeg har skutt noen skudd. Regner med dette hjelper.

 

Vel fornøyd med dagen begynte jeg å gjøre klar for puss, men i påvente av nedkjøling av demper og pipe, kom M67 og VeT|Us som til nå hadde ligget på den andre delen av banen, og utfordret Jæger J og meg til å prøve oss på saken som var hengt opp på 982 :) Det så j...g langt ut :shock:

SL3-4.jpg

 

Men - slikt kan man ikke si nei til, særlig ikke siden den tidligere på dagen ble truffet av Mjøllner og M67. Kortet mitt gikk ikke lenger enn til 800 meter, men på bakgrunn av tips bakfra, ble det skrudd opp 90 klikk og litt til siden. Først skjøt Jæger J med sin M67, og fikk skrudd seg inn. Så var det min tur. Ikke så ille, men litt korrigering førte meg nærmere målet, for å si det litt banalt. Ferdig justert ble det noen skudd både mot gongen og mot en ballong som var hengt opp like ved. Det ville seg ikke: 20 cm til venstre, det samme til høyre, et rett under, og slik holdt det på uten noen sprukket ballong. Men det var likevel ikke langt unna, og jeg bestemte meg for å være tilfreds med min egen innsats, også på dette holdet, selv om jeg denne gangen ikke kunne skilte med treff.

 

Mens vi holdt på i dag, var det ei linerle som hadde rotet seg inn i bak vinduene i bua på standplass:

normal_SL3-5.jpg

 

Døra var låst, så vi fikke ikke sluppet den ut på letteste måte. Men ingen av oss som var igjen syntes det var noe stas å gå fra denne fuglen, så så vi fikk laget en åpning ved å løsne på litt fiberduk og noe isolasjon. Den virket sliten, men kom seg etterhvert opp i høyde med hullet. Håper den etterhvert fant veien ut når det roet seg.

 

Edit: Småtteri

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Kjell Olav. Lørdagen ble bra den :D Jeg regner ikke med å imponere langholdsveteranene med denne tråden, men det skulle overraske meg om det ikke er noen som er på omtrent samme sted som meg i løypa mot de lange holdene, og som muligens kan ha nytte av å følge med i funderinger og erfaringer jeg gjør meg med dette.

 

Jeg har ikke vært med i klubben mer enn et par måneder, og så langt har jeg skutt på tre av banene som klubben har avtale med. Så er det et par steder til av av mer feltmessig karakter. Men det er ingen tvil om at styret i SBSK har gjort en stor innsats for å finne gode steder å skyte på/fra. Bare å gi :thumbup: til dem. Langholdsbaner vokser ikke akkurat på trær, har jeg skjønt :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig trivelig dag på banen i dag og rifla di er bare nydelig å skyte med, Hollako!

Takk for lån, vil beskrive sluttstykkegangen sånn som jeg innbiller meg at hvelvdøra i Fort Knox er.

Massiv, likevel smooth :-)

Sabla bra skutt på en snau K i dag, middeltreffpunktet ditt var spot on!

Et par bilder:

 

IMG_0024k.jpg

Derrick, aus der reihe? Neida, bare en beina til Hollako som skyter godt :mrgreen:

 

IMG_0026k.jpg

Stålet på 575m får ikke henge i fred! Bak sees Vet|Us med MacGyver-mauseren min

 

IMG_0014k.jpg

M67; en ekte rettroende i Den Gyldne Kules Trossamfunn leder sin hjord på den smale sti (ifølge sikre kilder er den ikke mer enn 1 MRAD på det bredeste)

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Det er en utmerket rigg du har fått deg Dag Olav. Takk for muligheten til å teste!

Ergonomisk meget bra, en sluttstykkegang ut av denne verden og svært god presisjon - slik blir det gode minner av. 8)

 

Nå blir det hard kniving i F/TR skjønner jeg...

Link to comment
Share on other sites

Jæger J:

Takk for at du krydrer tråden min med bilder. Ikke lett å få seg sjøl i action, en er jo gjerne litt opptatt :lol:

 

...vil beskrive sluttstykkegangen sånn som jeg innbiller meg at hvelvdøra i Fort Knox er.
Hm. Børsa har jo ikke fått noe navn ennå. "Fort Knox".... hmmm... 8)

 

Og angående "Aus der Reihe": Det var så trangt på banen tidligere på dagen at jeg tydeligvis ikke registrerte at jeg egentlig hadde fått bedre plass. Du får tegne krittstreker rundt meg neste gang, så jeg får sammelignet skytestillingene over tid :mrgreen:

 

VeT|Us:

Gøy å prøve andres børser, det var jo ei prøveskyting av en GRS som gjorde at jeg fikk fart på meg med å skaffe denne. Du har jo en sagnomsust Sauer du også som..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var lørdagens trening unnagjort. I dag hadde jeg med besøk av et vennepar fra Romerike, som ble rimelig ivrige da jeg antydet mulighet for litt skyting i dag. Ingen av dem har noen stor skyteerfaring, så jeg var spent på hvordan det gikk. Karl-Erik er venstrehendt, så for han var skyting med S&L'en med GRS-stokk uaktuelt. Han fikk dermed prøvd seg med Rem 700 i .223.

 

Grete derimot skyter fra samme skulder som meg, og dermed var hennes valg greit: Det ble testing av go'riggen. Jeg vil ikke bli overrasket om dette gir mersmak, både på 100m og gjerne lengre hold seinere om anledningen byr seg:

 

Første serie - 50 blanke poeng:

normal_IMAG0482.jpg

 

Andre serie - Ei flue i 9'ern, men hun er nok fornøyd med trekløveren i innertieren:

normal_IMAG0483.jpg

 

Grete fikk også testet banerifla til Jæger J (husker ikke hva det var), samt tyskermauseren til M67 i 8x57 og åpne sikter. Takk til SBSK-folka for den hyggelige mottakelsen gjestene mine fikk, og for lån av børser. De har allerede begynt å spørre om hvordan man kan komme igang med skytesport :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har det vært en liten utvikling i saken med mateproblemene. Forøvrig retter jeg en takk til Pemo for innspill og tips - jeg ser at din beskrivelse henger sammen med mateproblemene :) Jeg skjønner at jeg ikke er den eneste som har tanker om magasinløsningen til S&L.

 

Etter en prat med børsemakeren tidligere i vår, ble det gjort noen justeringer av magasinleppene som ser ut for å ha løst problemene med mating fra magasin. Patronene ble dermed løftet tilstrekkelig mye til at de entrer kammeret ved ladegrep.

 

Det som gjenstår nå er å forsøke å få til en løsning for at enkeltskuddmating skal fungere. Det som skjer nå, er enten

1) at jeg må føre patronen helt innnenfor kammeråpningen før jeg kan lukke sluttstykket (vanskelig med hansker)

eller

2) presse det noe slarkete magasinet opp samtidig som jeg lukker børsa.

 

Dermed konkluderer jeg med at dette helt og fullt skyldes magasinet og innfestingen av dette, og at resten av den ellers helt utmerkede rifla ikke bør røres.

 

Jeg har hatt bruk for rifla ifm noen felttreninger, F-Class og Kammersmell, og gjorde derfor avtale om å komme tilbake med børsa etter at disse var avviklet. Dermed gikk turen tilbake for ytterligere diagnostisering og fundering på aktuelle løsninger på problemet.

 

Sist fredag fikk jeg telefon fra børsemakeren etter at han hadde fått tenkt. Han hadde kommet fram til følgende løsningforslag: Man tager et ellers defekt S&L-magasin fra skrotkassa, slakter dette og konverterer dette til et enkeltskuddsadapter som gis den nøyaktige høydetilpasning som kreves for at patroner skal mates uproblematisk enkeltvis. Dette medfører selvsagt at dette vil være et blindmagasin som ikke kan fylles, og rifla midlertidig konverteres til en enkeltskuddsrifle. Dette løser problemet ved fex UNL-stevner, da det her ikke er tillatt å benytte magasin. Jeg beholder selvsagt originalmagasinet for skyting hvor bruk av magasin er aktuelt.

 

Jeg synes dette høres ut som et helt akseptabelt forslag, særlig fordi hele løsningen da ligger i tilpasning av magasin uten at ei ellers super rifle trenger å røres.

 

Så kommer spørsmålet hvor jeg gjerne kunne trengt et råd. Jeg har fått tilbud om gratis deler, dvs at magasinet fra skrotkassa og annet som trengs til den skisserte løsningen blir free of charge, men at børsemakeren må ha en slump penger for jobben, estimert til en liten høvding. Jeg kjenner ikke til koblingen mellom butikk/salg og b børsemakertjenesten, og forstår naturligvis at børsemakeren må ha betalt for jobben. Men for å bruke bankterminologi, så har jeg betalingsevne til dette, men er litt mer usikker på betalingsviljen. Andre rifler jeg har (Sako, Remington, Krag), eller har prøvd (Sauer, Tikka), har ikke hatt antydning til mateproblemer.

 

Spørsmål:

Er problemet med at magasinet ikke ligger høyt nok i låskassa - og dermed forklarer mateproblemet - å betrakte som en sk. mangel som butikken må ta kostnaden ved å rette opp? Eller kan butikken si at dette er ei rifle som er beregnet for mating fra magasin, og at jeg ikke kan forvente problemfri enkeltskuddsmating hvis jeg ønsker å lade rifla på denne måten?

 

Jeg tar også gjerne imot synspunkter på om jeg ved dette stiller urimelig store krav til funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo hatt ei likens rifle. Med samme problemer. Det som er problemet er dels at magasininnfestingen/ magasinet til S&L ikke holder samme standard som resten, til tross for ublu pris, det koster vel like mye som 4 Sauermagasiner...

Som du sier er resten av rifla super

 

Kuren er å montere underbeslaget riktig i stokken, ikke for lavt, ikke for høyt, men nøyaktig. Nøyaktig arbeid er ikke spesialiteten til børsemakerverkstedet jeg tror du bruker...

Min rifle var to turer hos andre børsemakere for å rette feil gjort på Stoa, og underbeslaget/magasininnfestingen justerte jeg selv etter at den hadde vært et par mislyktes turer der. Da matet den perfekt, både enkeltskudd med 3 sk. mag i, fra 3 sk mag. kjøpte et 5 sk senere, kunne hive enkeltskudd oppå det, men fikk det aldri til å mate alle skuddene uten hangups...

 

Nøkkelen til suksess når en skal justere underbeslaget i stokken, er at fokus er på at en skal fiks problemet - ikke på å få kunden til å gå igjen fortest mulig.

 

Gå til en ordentlig børsemaker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillet, M67. Da tar jeg kontakt med butikken, og hører om de tenker seg å ta seg betalt for den skisserte blindmagasinløsningen eller ikke. Skal de ha betaling, dropper jeg det. Skal de ikke ha det, så er det greit, så kan jeg heller bruke spenna på en skikkelig løsning et annet sted, evt. bestemme meg for å leve med denne irritasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har butikken levert riflen og dets svakheter så er det en mangel ved kjøpet, og skal det repareres noe så har butikken et ansvar.

 

Du har kjøpt et produkt som skal være plettfri, og jeg regner med at du ikke synes det er OK å måtte betale ekstra for noe som skulle vært i orden ved kjøp.

 

Hvis det var meg, så hadde jeg krevd å få fikset magasinene uten omkostninger, hvis ikke kreve å få hevet kjøpet. Hvis ikke dette fungerer, så sier du at da får jeg ta kontakt med forbrukerkontoret for å høre hva de mener om saken.

I de fleste tilfeller så vil dette løse seg raskt.. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

To temaer i dag: Magasinløsningen, samt første prøveskyting av hjemmerulla :D

 

Magasinløsningen - mateproblemer

Dette problemet har nå funnet en slags løsning. Børsemakeren har konstruert et enkeltskuddsadapter / blindmagasin med utgangspukt i et defekt treskuddsmagasin. Dette er blitt fylt med et trestykke(!) som er gitt en tilpasning i toppen som gjør at patroner nå mater problemfritt gjennom utkasteråpningen:

 

normal_CIMG0394.JPG

 

 

Jeg kan jo ikke si at jeg vurderer dette som en 100% varig løsning. Treverket hører hjemme i stokken - og det som skal være av stål bør være av stål. Men jeg orker ikke dævles mer med dette, og regningen på dette er akkurat slik den bør være:

 

normal_CIMG0393.JPG

 

 

Jeg har imidlertid fått flere patente tips til en annen mer varig løsning, og får heller vurdere det seinere. Inntil videre funker det i allefall.

 

Treskuddsmagasinet er i motseting til sin fem-skudds slektning betydelig tightere i utførelsen, med bl.a. en underside som sitter bedre mot stokken:

 

normal_CIMG0395.JPG

 

 

 

Testskyting av egenproduseert ammo

 

Dette var betydelig morsommere :D Som nevnt i Tour de Telemark-tråden (http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=74355), så er jeg nå blitt hjemmelader, med utstyr både donert (takk til Raudnakke for presse) og kjøpt billig (takk til Ole_Netland for vekt som jeg fikk for seks glass-cola). Får jo takke hjemmelading.no også, i og med jeg fikk rabatt som førstegangskunde, og for at det er hyggelige folk som gir god service.

 

Det ble installert ladehjørne i stua :mrgreen: Jeg er selv ØKH, bor i blokk, og har dermed ikke all verdens plass før jeg får innreda "gutterommet" - det blir et ferieprosjekt. På Kammerportalen har Morten Vinje skrevet artikkelen "Patronfabrikk på en kvadratmeter": http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/94-komplett-patronfabrikk-pa-en-kvadratmeter

Jeg er nede i 0,72 m2 :D

 

normal_CIMG0388.JPG

 

 

I går ble jeg i med Raudnakke til banen på Imenes for å testskyte husflidsproduktene. Utgangspunktet er Normahylser skutt i eget kammer, Rhino 22 og 140grs A-max. Dessverre hadde jeg kun ladet opp tre patroner av hver ladning, og pga problemer med plassering av kronograf, så ble to skudd av hver ladning satt i skiva, mens det tredje gikk over kronografen. Måledataene er derfor begrenset.

 

(Forøvrig overlevde kronografen :mrgreen: Se prosedyre for avliving av kronografer her:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=170414#p170414 )

 

Resultat: (NB - Mine ladninger i mitt våpen - brukes på eget ansvar)

 

Ladning - Utgangshastighet - Samling

Norma GT - 829 m/s - 10 mm (referanse)

46,0 grs - 806 m/s - 19 mm

46,5 grs - 827 m/s - 12 mm

47,0 grs - 832 m/s - 30 mm

47,5 grs - 843 m/s - 14 mm

48,0 grs - 850 m/s - 25 mm

 

Det var antydning til soting på de laveste ladningene, men jeg er en forsiktig jævel, og ville starte lavt. Det var forøvrig ingen antydning til tegn på høyt trykk, så her er jeg nok godt innenfor. Hjemme fra banen satte jeg umiddelbart igang med å lade opp nye patroner, denne gang med litt flere patroner av hver ladning. Rapport kommer når disse er testet.

 

Ellers fikk jeg jo testa BR-riggen til Raudnakke, som nå begynner å nærme seg ferdig.

 

normal_lbg035.JPG

(Foto: Raudnakke)

 

 

Moro også å teste frontrest og baksekk-oppsettet. Det var uvant med joystick, i begynnelsen justerte jeg konsekvent omvendt...

 

Siden jeg nå er blitt hjemmelader, avsluttet jeg dagen med seremoniell avskyting av restbeholdningen av fabrikkammoen, som nå var nede i 9 skudd. Dette ble gjort a la Stang-skyting: På raskest mulige måte. Resultat:

 

normal_CIMG0392.JPG

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går var siste virkedag i ferien, og den måtte selvsagt benyttes til meningsfulle aktiviteter. Jeg er som nevnt blodfersk hjemmelader. Jeg driver for tida å tester hva som går best i S&L-riggen min, og dermed er det fint med god tilgang til baner. Flesteparten av traverne i SBSK er på langholdskurs i helga, og mye tydet på at "hjemmebanen" Grotjønn ville være låst i dag. Derfor passet det perfekt å bli med Raudnakke på trening på Imenes i Grimstad fredag i stedet.

 

Forberedelser må til:

 

normal_Imenes-1.JPG

 

 

Banen har romslige skytetider:

 

normal_Imenes-2.JPG

 

 

Flott baneanlegg. Det spørs om jeg ikke må tegne et tilleggsmedlemsskap i Imenes skytterlag for å få tilgang til denne banen:

 

normal_Imenes-3.JPG

 

normal_Imenes-5.JPG

 

normal_Imenes-4.JPG

 

 

Klubbhuset er flittig i bruk. I går var det forberedelser til bryllup - derav blomstene.

 

 

Her er Schultz'en stilt opp sammen med ladningene som skal testes:

 

normal_Imenes-6.JPG

 

 

Så var det skytinga da. Jeg hadde tre ulike ladninger, med to patronlengder for hver ladning, seks varianter i alt. Disse seks variantene repeterte jeg, slik at jeg til sammen skjøt tolv treskudds serier. Jeg skyter tidvis ganske bra, men mangler mye på stabilitet gjennom ei skyteøkt - det må trenes mer. Typisk mønster er at jeg starter bra, for å gjøre det dårligere utover i økta.

 

Jeg ble skikkelig lurt av de små målene - 17x17xmm skivelapper. Ikke alt som ser dårlig ut er det. Dessuten var det svært ustabile vindforhold under skytinga, fra 2-3 m/s til anslagsvis opp mot 8 m/s i kastene. Vinden økte utover i økta. Første runde så slik ut:

 

normal_Imenes-7.JPG

 

 

Og andre ble slik:

 

normal_Imenes-8.JPG

 

 

Jeg logget selvsagt hvilke ladninger/col jeg skjøt hvor, og da jeg kom hjem målte jeg opp gruppene, og satte opp en tabell med beste samling for hver variant. Det kan se ut for at denne kula med dette kruttet trives best med moderate ladninger.

 

NB: Mine ladedata i min rifle - alle ladninger benyttes på eget ansvar.

 

normal_Imenes-9.JPG

 

 

(Fratrekk for 6,5-kaliber er 6,70 mm - se http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=52&t=14589)

 

De to nederste seriene i tabellen er forøvrig en test med V-max 95grs foran noen ladninger med N-150. Her er jeg så vidt i gang med utprøving. Her ser tendensen ut til å være motsatt, og jeg har ladet noen litt friskere ladninger til utprøving seinere. Mulig jeg også må se på annet krutt. Eller la være - A-max funker jo godt til det meste, har jeg skjønt.

 

 

Oppsummering

Børsa skyter bra - langt bedre enn sjåføren. Skytinga er tidvis bra. Faktisk svært bra innimellom. Jeg trenger å trene for å skyte mer stabilt, og for å luke ut feil i rekylopptak og avtrekk. Jeg må også trene på å bedømme vind. Jeg håper jeg snart kan presentere stabilt gode femskuddsgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...