Jump to content

Råd til bygging av langholdsrigg


razumny

Recommended Posts

Caveat lector: Jeg *vet* at det finnes utallige kaliberkonkurransetråder på herværende forum. Jeg har lest til øyet blir stort og vått, og klarer ikke løse problemet mitt ved å lese rundt. Derfor spør jeg.

 

Først litt bakgrunn. Jeg skal om ikke så forferdelig lang tid søke om ervervstillatelse på noen våpen. Enkelte av dem vet jeg allerede hva skal være:

-Hagle: Bettinsoli 12/76 O/U

-Jaktrifle: Mauser M98kF1 .30-06

 

Havesyken er dog sterk, og jeg ønsker også å ha en rifle som jeg kan nå langt med. Budsjettet mitt er på ca. 20000. Så langt har jeg kommet fram til følgende utstyr:

Våpen: Tikka T3 Lite, Links

Rekylkappe: Limbsaver rekylkappe for Tikka T3.

Optikk: Vortex Viper PST 6-24x50 FFP EBR-1 MRAD Reticle

 

To utfordringer her, den ene er i to deler. Først: Kaliber.

 

For kaliber har jeg landet på ett av to; enten .308 eller .30-06. Fordelen med .30-06 er at jeg allerede har et annet våpen i kaliberet, og kommer til å lade min egen ammunisjon i det etterhvert. På den annen side har jeg lest noe som jeg tolket dithen (og dere må gjerne rette på meg) at rekylen er mindre i .308. Jeg er uansett ikke så veldig redd for rekyl, og dette med skikkelig rekylopptak må jeg uansett lære meg. Er det noen som har noen tanker?

 

Utfordring nummer to: Montasje.

 

Ja, jeg vet at OptiLock-systemet er da bomb. Problemet (i alle fall slik jeg ser det for meg; rett gjerne på meg) er at da ligger kikkertsiktet i flukt med løpet. Etter å ha lest mye og mangt, har jeg forstått det slik at man til langholdsskyting bør ha en montasje som er offset i forhold til løpet, i størrelsesorden 20-30MOA. Om jeg ikke tar mye feil, lander jeg da på en eller annen type picatinny-montasje.

 

I den forbindelse har jeg noen (mer eller mindre) praktiske spørsmål.

Kan jeg, med en 20moa skinne, forvente å treffe på 100 meter, uten å måtte korrigere for stigning?

Kan jeg, med denne typen montasje, bytte kikkert, og, når jeg bytter tilbake, forvente samme treffpunkt?

 

Oppdatering:

Etter litt diskusjon, ser handlelisten omtrent slik ut:

Våpen: Tikka T3 Varmint, Links, kaliber .308

Rekylkappe: Limbsaver rekylkappe for Tikka T3.

Optikk: Vortex Viper PST 6-24x50 FFP EBR-1 MRAD Reticle

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har så smått tenkt litt i langholdsbaner for fremtiden selv, og er som du links. Men i valg av rifle og kaliber har jeg til motsetning til deg mer eller mindre landet på Remington 700 SPS i 300wm. Rifla er i utgangspunktet billigere samtidig som det er en vellprøvd og stabil plattform. Ekstrautstyr og deler til oppgradering er det også større utvalg av. På SPS er det forøvrig en veldig behagelig rekylkappe originalt. Mulig det er limbsaver som blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

Så langt har jeg kommet fram til følgende utstyr:

Våpen: Tikka T3 Lite, Links

Rekylkappe: Limbsaver rekylkappe for Tikka T3.

Optikk: Vortex Viper PST 6-24x50 FFP EBR-1 MRAD Reticle

 

Gå for sporter, varmint, super varmint eller kjøp GRS/Laukonenstokk. Lite er for slapp i fisken, og må opphores for å bli god å skyte med.

 

To utfordringer her, den ene er i to deler. Først: Kaliber.

 

For kaliber har jeg landet på ett av to; enten .308 eller .30-06.

 

Glem begge. Her skal du skyte mye. 6.5x55 gruser 308. i BC og 30.06 i pris.

 

 

 

Utfordring nummer to: Montasje.

Etter å ha lest mye og mangt, har jeg forstått det slik at man til langholdsskyting bør ha en montasje som er offset i forhold til løpet, i størrelsesorden 20-30MOA. Om jeg ikke tar mye feil, lander jeg da på en eller annen type picatinny-montasje.

 

Korrekt

 

I den forbindelse har jeg noen (mer eller mindre) praktiske spørsmål.

Kan jeg, med en 20moa skinne, forvente å treffe på 100 meter, uten å måtte korrigere for stigning?

 

Skjønner ikke helt spørsmålet. Men om du spør om du har nok klikk på siktet til å være i senter på 100meter, er svaret Ja.

 

Kan jeg, med denne typen montasje, bytte kikkert, og, når jeg bytter tilbake, forvente samme treffpunkt?

 

Det aller meste holder treffpunktet meget bra. Feks A.R.M.S throw lever skal være så godt som 100%.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For kaliber har jeg landet på ett av to; enten .308 eller .30-06. Fordelen med .30-06 er at jeg allerede har et annet våpen i kaliberet, og kommer til å lade min egen ammunisjon i det etterhvert. På den annen side har jeg lest noe som jeg tolket dithen (og dere må gjerne rette på meg) at rekylen er mindre i .308. Jeg er uansett ikke så veldig redd for rekyl, og dette med skikkelig rekylopptak må jeg uansett lære meg. Er det noen som har noen tanker?

 

Enig med avtrekksfeil, glem begge.

 

Det mest fornuftige ville være 6,5X55, ikke fult så fornuftig men bedre enn 308 og 3006 ville være en Supervarmint i 300 WinMag.

 

En Tikka T3 Sporter i 6,5 tror jeg hadde vært gull til ditt bruk.

Link to comment
Share on other sites

@alle: Tanken er at riggen også skal være brukendes på jakt. Jeg tror forøvrig dere har misforstått meg; Jeg er ikke interessert i noen andre kalibre enn .308 og .30-06. Jeg vet at det er mange som sverger til 6,5x55. Det er fint for dem, og totalt uinteressant for meg.

 

En kjapp titt hos Schou viser at Lite i Links koster 10420. Varmint koster 13150, Super Varmint i Links vil jeg tippe kommer på ca 14715. Dette spiser opp budsjettet mitt svært raskt. Utover en løsning for å heve kolbekammen; hva mener dere må gjøres med Lite'n? Om jeg senere ser at det blir hensiktsmessig, kan jeg bytte stokken da; i mellomtiden liker jeg stokken på Lite'n svært godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med å droppe Mauseren og bruke hele budsjettet på ei rifle, i hvert fall inntil videre? Det frigjør kanskje ikke så mye penger, men litt blir det vel. Du nærmer deg kanskje mellomlegget mellom en T3 Lite og en "ferdig" T3.

 

Edit:...Eller sette skinne med tilt på Mauseren og bruke den til langhold og, inntil videre. Det kan jo hende den går godt nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mauseren er allerede betalt, så det er ingen opsjon. Den er som den var da den var overhalt på Kongsberg, og slik skal den fortsette å være. Den er under alle omstendigheter ikke egnet for dette bruket, da jeg der blir nødt til å finne igjen skyteposisjonen, ettersom den ikke er links.

Link to comment
Share on other sites

viss det står mellom 308 og 30.06. så ville eg valgt 30.06

av dei fordelane hylsa. lengre hylse gjev meir rom for forskjellige ladningar og kuler

i forhald til 308.

 

har 308 og 30.06 i remington 700 begge to.

har god presisjon i begge kaliber og prisen er mykje det samme.

er student og eg har godt råda til å skyte meir enn nukk med begge kaliber.

skaut ca. 1000 skot med 30.06 og 500-700 med 308 i fjord så det er ikkje noko problem.

no bruka eg 165grs kule i 308 og same kula bere 180grs i 30.06

med n-150 krutt.

ladninga er litt kraftigare i 30.06

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

T3 lite er en lett rifle. I 308win og og spesiellt langholdsladd 30-06 kommer du til å få en del rekyl. Det blir da vanskelig å se hvor du treffer. Har du da ikke en sidemann som spotter for deg så er det ikke spesiellt morsomt å holde på.

 

Det kan være vanskelig nok å holde en standard 200STR i 6.5x55 uten demper eller brems rolig nok til å se hvor nedslaget er om en bruker litt forstørrelse. Og denne er dobbelt så tung som en T3 lite.

 

Det finnes heller ingen god grunn til å velge 308win over 6.5x55 til langhold om det er langholdsbørse du skal ha. Selv i 30-06 må du ha eksotiske hjemmeladninger med dyre kuler for å få samme ballistiske egenskaper som ferdigrulla skytterlagsammo har i 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

La meg gjøre dette så klart som overhodet mulig:

 

 

.308 ELLER .30-06

 

Jeg er ikke interessert i noen alternativ til disse to, jeg har ikke spurt etter noen alternativ til disse to, og jeg vil ikke ha noen alternativ til disse to i denne tråden.

 

Om jeg virker irritert, er det fordi jeg ser at, mer eller mindre hver eneste gang noen spør om .308/.30-06, så vil folk ha dem over på 6,5x55. Jeg har forståelse for at folk har lagt sin elsk på et kaliber eller et annet, men det må da for søren gå an å holde seg til de føringer som er lagt???

 

 

Hva angår kostnader på ammunisjon, så er det ikke der jeg ser for meg utfordringen. Ei heller det å finne eksotiske hjemmeladninger, da jeg legger opp til å lade selv. Poenget mitt her, er å finne en decent langholdsrigg innenfor mitt budsjett.

Link to comment
Share on other sites

T3 lite er en lett rifle. I 308win og og spesiellt langholdsladd 30-06 kommer du til å få en del rekyl. Det blir da vanskelig å se hvor du treffer. Har du da ikke en sidemann som spotter for deg så er det ikke spesiellt morsomt å holde på.

 

Det kan være vanskelig nok å holde en standard 200STR i 6.5x55 uten demper eller brems rolig nok til å se hvor nedslaget er om en bruker litt forstørrelse. Og denne er dobbelt så tung som en T3 lite.

 

Det finnes heller ingen god grunn til å velge 308win over 6.5x55 til langhold om det er langholdsbørse du skal ha. Selv i 30-06 må du ha eksotiske hjemmeladninger med dyre kuler for å få samme ballistiske egenskaper som ferdigrulla skytterlagsammo har i 6.5x55.

 

remington 700 sps i 30.06. den var vell rundt 3.5 kg med raudpunkten eg hadde på.

når eg er på bana å skyte går det for 150-200 skot i 3 forskjellige børse. og har aldri hatt noko problem med at rekylen vert for stor verken i 308 eller 30.06.

har og skote med tikka i desse kalibera ikkje noko problem med mange skot der helde.

 

så det er berre tull har no spotta mine skot i det lille eg dreiv med langhold i forrige år.

 

 

når du skal lade sjølv så er 30.06 eit bedre kaliber etter mi meining

Link to comment
Share on other sites

Poenget her og grunnen til at du får råd du ikke vil ha er at du velger uforståelige komponenter og kaliber til det bruket du beskriver. Du vil ha en langholdsrigg.

 

Langholdsrigg:

 

Tung, stiv og presis låskasse, tung, tjukk og presis og lang pipe. En tung stokk med gode reguleringsmuligheter slik at du finner optimal liggestilling som du ikke trenger forandre på underveis. Godse ergonimiske grep og gjerne beddet for best mulig presisjon. Stokken bør være stiv og solid for best mulig rekylopptak og ikke minst skal den tåle bruk av tofot uten at skjeftet kommer i kontakt med pipa. Av kaliber ønsker man høyest mulig BC, høyest mulig fart kombinert med billigst mulig driftsutgifter.

 

Du har valgt:

 

En lett, men presis låskasse, kort, tynn pipe, En lett stokk, uten justeringsmuligheter, elendig stivhet i som gjør at du får trøbbel med tofot og med optimalt rekylopptak. Til sammen en svært lett rigg som IKKE er en fordel dersom man skal skyte presist på lange hold. I tillegg er jeg enig i det som er sagt om rekyl i forhold til vekt. Av kaliber har du valgt: Ikke den beste BC`n, ikke den høyeste hastigheten og ikke det billigste alternativet.

 

Konklusjon:

Du trenger ikke råd fra oss om noen langholdsrigg for du har andre preferanser som det virker som er viktigere for deg. Da foreslår jeg at du følger dine preferanser og kjøper den jaktrifla du beskriver. Du beskriver nemlig ikke en langholdsrigg.

Link to comment
Share on other sites

så det er berre tull har no spotta mine skot i det lille eg dreiv med langhold i forrige år.

Ser du har dempar på dei fleste børsene dine. Hadde du det på når du skaut langt? Ein lyddempar gjer ting mykje enklare med tanke på å halde siktet på målet.

 

Eg seier ikkje at rekylen er vond i en T3 lite. Berre at det gjer det unødvendig vanskeleg å bruke det til langhaldsskyting og spesiellt om ein ikkje brukar dempar eller brems. Eg tolka trådstartar slik at han skal ha seg ei rifle til å skyte langhald.

 

God balistikk og lite rekyl gjer langhaldsskyting lettare å mestre. Skal du ha lite rekyl med langholdssladd T3 lite i 30-06 må ein ha brems eller dempar. Sjølv med ein normal dempar tippar eg at det vil bli ein god del bevegelse i børsa med 190 grs kuler og hylsa full av krut.

 

edit: enig med proffen

Link to comment
Share on other sites

 

God balistikk og lite rekyl gjer langhaldsskyting lettare å mestre. Skal du ha lite rekyl med langholdssladd T3 lite i 30-06 må ein ha brems eller dempar. Sjølv med ein normal dempar tippar eg at det vil bli ein god del bevegelse i børsa med 190 grs kuler og hylsa full av krut.

 

 

 

må vell seie meg einig i den, men har skote bode med og uten dempar (har ikkje dempar no, selde den i juni i fjord)

og det vert vanskligare å spotte. men god skyte stilling, meg god stokk og gådt rekyl opptak så er det fullt muligt.

 

I tikka er det twist 1:11 betre å finne litt lettare kule med bedre BC

 

 

 

og for trådstartar angåande 308 vs 30.06

så kan alle kuler som passa i 308 brukast i 30.06. men mtp patron lengd og krutt mengd kan det vare vanskeleg med motsatt

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke råd fra oss om noen langholdsrigg for du har andre preferanser som det virker som er viktigere for deg. Da foreslår jeg at du følger dine preferanser og kjøper den jaktrifla du beskriver. Du beskriver nemlig ikke en langholdsrigg.
Du er den første som kommer med noe som minner om begrunnelse for hvorfor jeg ikke bør gå for T3 Lite. Med disse argumentene i tanke, stiller rådene fra avtreksfeil i et noe annet lys. Budsjettutfordringen gjenstår.

 

La oss tenke oss at jeg kjøper følgende rigg:

 

-Kikkerten jeg spesifiserte (7700,-)

-Varmint i links (13150,-)

 

Gratulerer, budsjettet er sprengt, og det før jeg i det hele tatt har begynt å montere siktet. Ser du utfordringen? Det er grunnen til at jeg i utgangspunktet tenkte T3 Lite.

Link to comment
Share on other sites

Ser den Razumy. Hadde jeg vært deg hadde jeg spart noen mnd til og kjøpt supervarminten. Den er god nok som den er og kan ytterligere oppgraderes siden. 308 og 3006 er ikke feil, det var bare så mange ting som ikke stemte med langholdsrigg samtidig. Men det finnes bedre :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

-Kikkerten jeg spesifiserte (7700,-)

-Varmint i links (13150,-)

 

Gratulerer, budsjettet er sprengt, og det før jeg i det hele tatt har begynt å montere siktet. Ser du utfordringen? Det er grunnen til at jeg i utgangspunktet tenkte T3 Lite.

 

Pruter du denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... 3&searchQu" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank ned en 1000-lapp, så er du igang igjen!

 

Fikset siteringen. Ranger#44

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at budsjett er et så viktig tema samtidig som ts skal ha 308W eller 30-06 kommer jeg tilbake til 700 SPS. Da kan du kjøpe en Boyd stock til 100$, bedde den og fortsatt være under 10000,-

Og at Remington MÅ innom børsemaker for å fyre av et skudd med akseptabel presisjon er tull ut i fra min erfaring. HVA som er akseptabel presisjon og på hvilket hold er selvfølgelig en personlig preferanse ;)

Link to comment
Share on other sites

Man har ikke råd til å kjøpe toppkvalitet, så hva gjør man?. Anbefaler å fortsatt kjøpe toppkvalitet, men brukt. Med litt tålmodighet er det plenty å finne på Finn mm.

Link to comment
Share on other sites

Remington SPS Varmint, links, .308 fra Jakt og friluft = 7900.

Bell & Carlson varmint tactical fra statene, ferdig importert for rundt 3500-4000

Kikkerten du skisserer = 7700

 

Totalt ca 19600

 

remington 700 sps varmint 308 brukt ca. 4000kr

Bell & Carlson¨m40 fully adjustable brukt i norge ca. 2500 (selde min for 2500kr nettopp)

kikkerten 7700kr (7900 då eg kjøpte)

 

totalt 14700kr. var det eg brukte på midt oppsett. hadde god presisjon med den.

 

normal_DSC_0426~0.JPG

 

har seldt både stokken og sikte

Link to comment
Share on other sites

Her fikk jeg mye å tenke på, og godt er det. Det er ikke med det første at jeg skal handle, så jeg kan nok klare å få tynt budsjettet litt.

 

Kjapt spørsmål: Om jeg forstår riktig, er det liten faktisk forskjell på .308 og .30-06, med unntak av at sistnevnte kan ta lengre kuler, og tøffere ladninger, mens førstnevnte normalt sett gir mindre rekyl. Er det korrekt forstått?

Link to comment
Share on other sites

Stemme nokk det.

Men rekylen variera med vekt på: børsa, ladninga og kuler. Så du kan ha same rekyl i begge visst vekta er lik og ladningane er like.

Men det er meir rekyl i 30.06 fordi det stort sett er tyngre kuler og kraftigare ladningar

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tja, under ellers like forutsetninger, og det må en jo ha for å sammenligne. Lik kulevekt og utgangshastighet, så er det ikke mye som skiller på rekylen. Så således er det egentlig feil. Derimot så er det mulighet for mer rekyl i en .30-06, fordi den har potensiale til å kaste tyngre kuler i høyere hastighet enn det en .308 klarer. En .30-06 får kuler med høyere BC(tyngre) opp i høyere fart, og har således en fordel til langhold, i forhold til en .308

Link to comment
Share on other sites

Angående optilock montasjene.

En mekaniker, verktøymaker, bøssemaker eller annen kyndig person med tilgang til en god fres kan med letthet ta av litt gods på undersiden av den fremmede ringen.

Ta et godt mål på avstanden mellom ringene, og gjør en nøyaktig utregning på hvor mye ringen skal senkes, så bestemmer du selv om du får 20, 30 eller 27MOA.

Har selv fått dette gjort tre ganger og funker brillefint.

Får du senket begge ringene og litt ekstra forran kan du lettvint også få deg en lavere montasjene om den skulle være høyere enn du ønsker.

 

30-06 siden du har det fra før!

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle gå for en T3 Varmint i stedet for Lite; Hva vil jeg da ha behov for å gjøre for å få den "Langholdverdig"? (Utover å sette et kikkertsikte og tofot på den)

 

Eller, sagt på en annen måte; vil jeg da ha noe jeg kan starte med? (Jeg regner nesten med at jeg vil ha behov for å montere en justerbar kolbeforøhyer, men det vil jeg ha uansett)

Link to comment
Share on other sites

Med T3 Varmint kan du kjøre på. Den er god nok til å starte med. Så kan du heller oppgradere med en annen stokk når du har råd eller du vil finne på noe nytt. Det finnes noe inni h....mye after marcket ting til T3. Mange forskjellige stokker, avtrekk osv.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter for tiden på optikken på prosjektet mitt. Du får en Tikka T3 SV til 11900 hos sportsbutikken.no. Jeg klarte å prute de ned litt, og endte på 11 blank.

Med optikken du er ute etter havner du på 18ish.

Hiv med et par Leupold Mark 2 ringer og du ligger på 20.

 

Da har du en bunnsolid rifle i .308 med lassevis av utskiftningsmuligheter (som ny stokk, f.eks) når lommeboka kommer seg på fote igjen.

 

Og ja, hverken .308 eller 30-06 er kanskje det aller mest optimale, men jeg tenker det er mer enn bra nok. Jeg er vant til MSG90 fra forsvaret, og en T3SV slår forsvarets (gamle) rigg ned i støvlene, spør du meg.

 

Pluss, at hvis du tråler byen og blir kjent med en hyggelig forsvarsmann, skaffer han deg nato-ammo fra surplussen. Dog ikke akkurat det jeg vil kalle det beste innen langhold, så er det greit å ha noe for å trene på litt kortere hold =)

Link to comment
Share on other sites

Hva er ei langholdsbørse? Hva gjør ei børse til ei langholdsbørse?

Jeg har 3 børser jeg har prøvd på langhold.

Kongsberg enkeltskudd med BR stokk i 6,5x47. Holder 10mm på en god dag.

Sako 75 laukonen i 308win. Holder 15mm hele dagen.

Heym sr20 3006 jaktbørse Skyter 20mm stadig vekk:)

Av kikkerter er det 6x24 3x12 og 2,5x10.

Alle disse børsene er i stand til vinne NM 500m gruppe hvis sjåføren gjør jobben sin.

Ei langholdsbørse er ei børse som går godt på 100m og har en kikkert på helst 16x+ og en montasje som gir klikk ut over 4-500m som er vanlig at det stopper på.

Går børse og skytter godt på 100m så er det det samme hvilken stokk, løp osv man har. Det viktigste er skytterens evne til bedømme vind.

Trening, trening, trening.

Bruk den børsa dere har og kom dere på banen og tren.

Link to comment
Share on other sites

...får en Tikka T3 SV til 11900...
Hadde den kommet i Links, hadde jeg ikke blitt stående på Varmint, men gått for SV. Med Picatinny-skinne og justerbar kinnstøtte ser jeg for meg at den er akkurat det jeg vil ha.

 

Har forøvrig forelsket meg i stokkene fra GRS. På sikt har jeg lyst på en stokk derfra, i den vakre brune varianten.

 

Jeg bare lurer, men hvorfor har du "låst" deg til 308 eller 30-06? Hvorfor ikke et annet .30 kaliber?
Det er et godt spørsmål. Det kommer av at .308 og .30-06 er kalibre jeg har skutt endel med, og som jeg er komfortabel med. I tillegg har jeg ladedies for .30-06, og svigerfar har til .308, så det gjør jo ting enkelt. (Ikke at det er ladedies som kommer til å ruinere meg i dette her). De er også, såvidt jeg har forstått (og rett gjerne på meg) "standardkaliber" som det er lett å få tak i ammunisjon på. Jeg noterer meg f.eks. at DFS distribuerer skytterlagsammunisjon i 6,5x55, 7,62x51 og 7,62x63. Ettersom jeg er medlem i Seljord Skytterlag passer det meg fint. De har forøvrig skytebane med 100 og 200 meters baner og elektronisk anvisning, hvilket forenkler basistreningen.
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg iallefall en 30-06.

Jeg skyter 185 grs Scenar lett ut til 1000 meter med min, og disse 6.5x55 nerdene skal få store problemer med å henge med utover mot 1500 meter og videre etterhvert ;)

Å bytte rekylklakk på en T3 er ikke et must, jeg har en T3 i 300 wm, den har org klakk, og jeg har ingen problemer med den.

 

Jeg hadde kikka etter noe brukt, og som andre har påpekt, Rem 700 trenger ikke noen tur innom legen for å virke, somme har virkelig ikke peiling på hva de snakker om. Tikka har 11 i twist, Rem har 10 i twist, mener jeg, men det har lite å si for de kulene jeg mener du bør bruke til ditt bruk. 185-208 grs kuler går fint i 11 twist.

Når du finner ut at du på sikt vil ha mer fres, brotsjer du opp til 30-06AI, og vips, så er du rett oppi ræva på 300 wm. Like billig å skyte med som før, men med plass til litt mer krutt og mer futt. Men 6.5x55 gruser sikkert fremdeles disse 30 kaliberene til langhold ;)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er en trofast 6,5x55 fanboy må jeg vel svare Knut Erik selv om det blir litt OT.

6,5x55 er bedre enn 30-06 på pris pr patron og rekyl.

30-06 har mulighet til bedre BC og større effekt i målet, slik at den blir lettere å spotte.

 

Personlig har jeg en 6,5x55 til mengdetrening og skyting ut til 1000m og en 338LM til skyting på lengre avstand.

 

Hvis du er fast bestemt på 308 eller 30-06 vil jeg nok samstemme med Knut Erik og anbefale 30-06.

Hvis du lader den med 155 Scenar har du en fin patron ut til 1000m med minimal rekyl om det er ett tema.

Evt 208grs kuler og du kan skyte ut til 1500m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...