Jump to content

Er drilling i kal. 16 og 5,6*52R ukurant?


måltrosten

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg litt? Har ikke så mye kunnskap om kaliber.

Jeg har hørt at

1) det begynner å bli vanskelig å få tak i helmatel i 5,6*52R.

2) en del mener at det er lite utvalg i kal. 16

Stemmer det :?: (har søkt en del forumet uten å helt finne svarene)

 

Blir denne kombinasjonen for sær med tanke på ammoen? Er det noen av kalibrene som er "på vei ut"?

Jeg vil kun ha en småviltsbørse fra rype til rådyr.

Føler at kal 12 kan bli for tungt/klumpete.

 

Jeg lader ikke selv... enda men har store planer å begynne etter at jeg har anskaffet meg våpen.

 

Setter stor pris på svar!

Link to comment
Share on other sites

Dette rifelkaliberet er ikke lenger så vanlig, men du får tak i patroner uten problemer. Hadde sjøl en kombi med samme kaliber en liten stund (levert tilbake pga skjevt løp, men hadde beholdt den om den gikk bra). S&B har helmantel og blyspiss vet jeg. Norma har rådyrpatron, 4,6 g blyspiss. Nokså kostbar ammo, så det lønner seg nok på sikt å lade litt sjøl. Norma sin koster feks nesten 40,- pr stk hos Børselars. S&B koster ca 17,- for softpoint og 14,50 for helmantel. Ta vare på hylsene for senere bruk! Endel hevder at S&B-hylsene ikke er brukbare til omlading, men de går nok noen ganger uansett. Hylser er dyrt om du må kjøpe nytt.

 

Kaliber 16 i hagle er bare fint! Ikke på vei ut. Heller på vei inn igjen etter en downperiode har jeg hørt. Dessuten koster de mindre enn 12/70-patroner. Eks koster 16/70 Eley Alphamax nr 5, 32 gram 17,60, mens 12/70 Eley Alphamax nr 5, 36 gram koster 22,60 hos Børselars (sjekk www.borselars.no). 4 gram mindre i patronen, men det tror jeg neppe fuglen bryr seg om... Penere børse enn 12'er får du og.

 

Tror ikke det er noen fare å investere i dette våpenet. Vær bare obs på at rifleløpet er endel dyrere i drift enn feks .222 eller .223. Så får en fundere på hvor mye en egentlig skyter med rifla på en kombi. Er jo ikke ei slik børse en øser ut haugevis med skudd med hver uke. Har sjøl en kombi med .222 på andre året. Har neppe skutt over 150 skudd på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Solgte min drilling ene alene for at Norma sluttet å produserer helmantel kuler, ikke får man kjøpt løse helmantel kuler for å lade med heller.

S&B har ferdigladd, men syntes at når vi nå står igjen med en helmantel kule så er det en hvis risiko for at denne og blir tatt av progammet uten at man har andre muligheter å falle tilbake på.

Og byspiss er ikke noe jeg kan bruke på ryper så endte med at jeg solgte drillingen.

 

Men til rådyr og kansje tiur så fungerer blyspissen, så spørs hva du skal jakte med drillingen.

Link to comment
Share on other sites

Sellier&Bellot 5,6x52R helmantel og blyspiss finnes i mange butikker.

 

Børselars:

-S&B og hornady kuler

-Norma og S&B ammo

 

Landrø:

-Rhino kuler

-S&B, Rhino og Norma ammo

 

Midway:

Hornady kuler og norma hylser.

 

RWS lager ammo i dette kaliberet.

 

Jeg synes ikke 5,6x52R er ukurrant enda. I min drilling går S&B kuler likt som Norma, hylsemerke spiller også liten rolle. Ferdigrulla og hjemmeladninger går innafor en femkrone på 100m (åpne sikter). Har nå ladd om S&B hylsene 4 ganger, kun pressa halsen med helpressedie for å få hold på kula.

 

Når en kikker på tyske våpensider er kaliber 16 dominerende, 5,6x52R er heller ikke sjelden. Noe sier meg at det finnes endel kunder ellers i verden som etterspør disse kalibrene, så de forsvinner nok ikke over natta.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 16 er det ideelle drillingkaliber, men lider av utvalg i ammunisjon. Men er ikke ukurant.

5,6x52R er blitt ukurant. Mens du finner ammo med blyspiss, er det langt værre med helmatel til fugl som samler godt nok til å treffe en fugl. S&B er PT eneste levrandør og hvor godt du skyter med den er mildt sagt varierende. Kulene har .228" diameter...

Link to comment
Share on other sites

16 er det ideelle haglekaliberet, 20 og 12, magnum eller ikke, har svært lite å tilføye. En drilling i 20/76 er ofte tyngre enn en i 16/70 pga høyere trykk og mere stål i løp og baskyle. Ellers så er en dural-drilling sjelden over 3 kilo uansett kaliber.

 

16 er ikke på vei ut, men er ofte litt vanskelig å få tak i. Grunnen er at våpenhandlere lagerfører stort sett bare 12/70-76, 6,5x55, 308 og 30-06. resten er i bestefall ei eske av ett eller annet. Kalibrene er således ikke ukurante, men våre våpen- og ammohandlere gjør ting enkelt for seg selv. Finn ut hva du skal ha og bestill en kartong så du har. Og 5,6x52r (22. savage hipower) blir neppe borte i din tid.

Link to comment
Share on other sites

16 er det ideelle haglekaliberet, 20 og 12, magnum eller ikke, har svært lite å tilføye.

Njaaaa...du mener vel det ideelle drillingkaliberet?

 

En halvauto etc. i 12/79 eller 89 med HD og tunge ladninger eller liknende er vel ikke noe ulempe til mange jaktformer, men å putte dette i en drilling 8)

 

16 er drilligkaliber nr. 1. Der er jeg enig. og 20 blir litt tjaaa uansett, her kunne 16 erstattet 100%, men nå er vi inne på 308 eller 30-06 eller 6,5 eller 270 diskusjoner, og den perioden er jeg forbi.

Link to comment
Share on other sites

16 er det ideelle haglekaliberet, 20 og 12, magnum eller ikke, har svært lite å tilføye.

Njaaaa...du mener vel det ideelle drillingkaliberet?

 

 

Tja... 16 gir noen av de smekreste mest velbalanserte sideliggerne...

Har en årgangssideligger i 20 sjøl, men er nå i gang med planlegginga på et klassisk sideliggerprosjekt i 16 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Takk for stor respons.

Litt sprikende synspunkter (smaken er som baken, den er delt :) ) men jeg føler at konklusjonen er at ammosituasjonen kunne vært bedre (mest mht 5,6*52R) men at den er allikevel helt ok. Kal :D

 

Jeg jakter stort sett etter fugl (gås, ryper, duer og kråke) og litt rådyr. Når jeg en gang får kort på villrein/tilgang på hjort er det 3006en som får bli med.

 

Jeg vil ikke gå høyere i kaliber enn .22 og 5,6*52R er den som er best til rådyr (222 rem kan av og til være litt spinkel har jeg hørt). Neste kaliber er 6,5 og det blir for stort, mest fordi jeg synes det høres litt usexy ut å kaste mausermat etter små søte fjellryper (selv som det går). Føler også at det kan gå ut over sikkerheten med større sjanse for rikosetter etc.

 

Jeg skal gå i tenkeboksen men det er stor fare for at jeg klisser til! :D

 

Ha en god helg!

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en hagle/drilling i kaliber 16 har ikke med fornuft å gjøre, men følelser. 16 er populært i Tyskland og Østerike så det er tvilsomt om det blir helt borte. Det er også bare å køpe opp et lager, så er du dekket.

 

 

merkels.jpg

 

Her er et lite siklebilde av hele Merkelrekka med 16 drilling og S/S, det er kun rifledrillingen i 20 som drar ned hele inntrykket. Men det kan bestilles i 16 den også om du har penger og tid til å vente. Dobbeltrifla er 9,3...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke gå høyere i kaliber enn .22 og 5,6*52R er den som er best til rådyr (222 rem kan av og til være litt spinkel har jeg hørt). Neste kaliber er 6,5 og det blir for stort, mest fordi jeg synes det høres litt usexy ut å kaste mausermat etter små søte fjellryper (selv som det går). Føler også at det kan gå ut over sikkerheten med større sjanse for rikosetter etc.

Det sikkeheitsmessige aspektet trur eg blir mykje det samme. Tvilar på at det er meir rikosjettar frå ei 6,5 kule i moderat hastigheit enn i eit mindre kaliber.

 

Det med at det er usexy er ein heilt annan sak! Seksuelle preferansar er høgst personlege greier, og lite å gjere med :D

Skulle eg hatt ein drilling til først og fremst småvilt og eit og anna rådyr, so hadde nok eg og valgt eit riflekaliber i .22 / 5,6 familien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei,

Det ble ikke 16/16 men en Merkel 32 S i 12/12, 5,6*52R importert fra søta bror. :mrgreen:

Jeg dro til byen for å kjøpe ammo idag og fant Norma helmantel (71 grs.)!!? Jeg trodde at denne var borte? :shock: Hvor lenge er det siden var det Norma tok den ut av produksjon?

 

Kjøpte det de hadde, dyrt, måtte bare lukke øynene å dra kortet.

 

Nå gleder jeg meg til neste helg da jeg prøve den nye gamle damen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Impala bullets leverer helmantel i cal 227 beregnet på 5,6x52R og 5,6x61 vom Hofe

Denne veier riktignok bare 50 gr og er homogen. Kula består av 57%kobber, 40% Zink og 3% bly så den skal være mykere enn Barnes X. Mange er skeptisk til homogene kuler i loddede løp så vet ikke om den er egnet i en gammel driling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...