Jump to content

Rekylbrems mini 14


MiniEntusiast

Recommended Posts

Har begynt å skyt litt dynamisk med rifle, ble fullstendig bitt av basillen når jeg så noen skyte konkurranse med rifle for noen uker siden, har skutt omtrent 1 år med pistol, men rifle var helt klart mere min greie. grunnet karantenetid på 2 år bruker jeg en mini14 rifle, enn så lenge. Minien fungerer egentlig veldig bra for meg, bortsett fra magasinbytte og rekylen. Er ikke lett å skyte to alfa på kort tid når riflen drar så "mye" til siden og opp. Så en på banen som brukte rekylbrems på en AR 15, så ut som om riflen sto nesten helt stille. Har noen noe erfaring med rekylbrems på mini 14, og hva anbefaler dere ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på skyttebanen og da så jeg en som hadde en 3D printet kompensator, jeg har sett mange forskjellige bra compensatorer til AR 15, men denne var virkelig effektiv.

Den hadde 3 veldig effektive porter og ett slags framkammer som var rett etter munningen og i det var det 2 hull, ett rett opp og ett til høyre, disse hullene kunne justeres slik at all vipp opp og til siden kunne fjernes.

Husker dessverre ikke hva den het da.....

men den ville jeg ha anbefalt, skal ha en slik nå på min må bare finne ut av hva den heter. Noen som vet hva jeg snakker om?

Link to comment
Share on other sites

Tror du det kanskje er salen compensatoren du mener, den er 3D printet og passer beskrivelsen din.

Den lages i 2 forskjellige utgaver ment for dynamisk skyting.

En versjon for open klassen og en for standard.

Er helt riktig som j-aa sier at det er de samme som lager TE-Titan lyddemperen som lager denne, men er ikke så mye informasjon om den på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, fant 2 annonser på finn:

 

Surefire: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70940992

 

TE-Titan: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85751972

 

TE-Titan standard kompensatoren ser ut som et mere egnet valg for dynamisk skyting en Surefire sine kompensatorer.

Prisen på TE-Titan er også ganske grei :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat fått testet TE-Titan standard kompensatoren nå, tok litt tid å få tilpasset den hos børsemakeren, kjøpte den forresten også på finn. Så vet ikke om "de" selger den der i førsteomgang?

Men når det kommer til kompensatoren så fungerer den helt knall, riflen står helt stille og trengte ikke å justere de 2 hullene heller.

 

De fleste som ser den lurer mest på hvordan den er laget. Ser jo kanskje litt rart ut med 45 graders baffere inni en sylinder, blir nesten som et modellskip inni en glassflaske. Det i seg selv er jo umulig, så når noe umulig er mulig så klager så absolutt ikke jeg på resultatet :lol: Så må si jeg er fascinert over hva en slik 3D-printer får til i disse dager. MiniEntusiast jeg kan i hvert fall anbefale denne standard kompensatoren veldig :D

Link to comment
Share on other sites

Av de som er nevnt i tråden her ville jeg valgt kenny's titancomp. Den er laget i henhold til alt man vet om effektive kompensatorer. Surefire sin er sikkert ikke verst heller, men den har aldri generert noe videre popularitet innenfor konkurranseskyting, hverken 3gun eller IPSC. Så det er vel fordi det finnes bedre alternativer.

Jeg hadde kjøpt kennycompen selv også om det ikke hadde vært fordi jeg var så "innskutt" på SJC Titan, som jeg forsåvidt synes er like bra som Kenny sin også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble det Salen standard kompensator, vurderte open, men syntes at den ble litt vel stor på en mini. Det er fortsatt en liten rekyl bakover, men løpet går ikke opp eller til siden, så med litt øvelse kan man skyte 2 alfa ganske raskt.

 

 

normal_23.jpg

normal_22.jpg

normal_26.jpg

 

Skal dreie ned fasen mellom løp og kompensator slik at det blir en helt glatt overgang mellom løp og kompensator.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har lest litt om den kompensatoren, og sikkert litt bedre med de bakover vinklede kammerene, men at de 2 hullene fjerner all rekyl oppover og til side? Tviler på at noen hull på siden og toppen kan gjøre en så stor forskjell, er vel mer ett slags salgstriks...

 

Hvis det er det lille hullen oppå og på siden du tenker på så er de der om du trenger å borre de opp for å justere compen etter ditt bruk.

Link to comment
Share on other sites

At MiniEntusiast skriver at den har null rekyl til siden og oppover er bare latterlig, og noe jeg ikke tror på i det heletatt. Da skal det i hvert fall harde fakta til før jeg kanskje skal vurdere å endre mening.

OG hvorfor burde jeg kjøpe en kompensator til masse penger hvis jeg attpåtil må begynne å borre hull i den for og få den slik den skal være, slemmo? Hvis man borrer hullet på toppen opp til 12 mm har det ikke noe innvirkning, har både sett og testet dette selv på lignende rekylstoppere. Så her tror jeg du ikke helt vet hva du snakker om...

Link to comment
Share on other sites

At MiniEntusiast skriver at den har null rekyl til siden og oppover er bare latterlig, og noe jeg ikke tror på i det heletatt. Da skal det i hvert fall harde fakta til før jeg kanskje skal vurdere å endre mening.

OG hvorfor burde jeg kjøpe en kompensator til masse penger hvis jeg attpåtil må begynne å borre hull i den for og få den slik den skal være, slemmo? Hvis man borrer hullet på toppen opp til 12 mm har det ikke noe innvirkning, har både sett og testet dette selv på lignende rekylstoppere. Så her tror jeg du ikke helt vet hva du snakker om...

 

Det er nesten så jeg ikke gidder å svare på dette her, men la gå.

Det er flere faktorer som påvirker hvordan børsa oppfører seg med en gitt comp, skyter du med tregtbrennende krutt får du mer gass i compen og den vil ha mer eller mindre vertikal bevegelse. I tillegg påvirker det, sammen med skytestilling og tuning ellers i børsa hvorvidt du også får horisontal bevegelse i børsa under skudd og da kan det være nødvendig å justere sidehull for å kompensere for dette.

Denne compen er hovedsaklig utviklet for bruk innen dynamisk rifle, og dette er barnelære for oss som driver med dette i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

I de fleste tilfeller er det skytteren som er skylden i et dårlig avtrekk/treffpunkt. På samme måte er det nok her med MiniEntusiast. Det han har skrevet så langt gjør jo at han virker som en uerfaren person når det kommer til dette evnet, derfor tror jeg dette er noe han innbiller seg. Man får ikke kompensatorer som er så stabil. Har du kanskje hørt om denne kompensatoren som MiniEntusiast snakker om, G.Larson? Hvis den er så god som han sier burde det jo vært flere som har hørt om den...

Link to comment
Share on other sites

De fleste i målgruppen, har vel hørt om den nå, jeg har vært med på test banedag, og hva de fikk til med litt tuning på 30-06 var mildt sagt imponerende.

 

Det er trykkammer der man borrer, så selv lite hull har massiv forandring på oppførsel her.

 

Forstår ikke hvordan skytterfeil på avtrekk gjør at børsa går OPP? :o

 

Headsup, mr slemmo er på landslag i det forbundet som faktisk bruker slikt, så han har testet litt ;)

 

For ordens skyld har jeg skutt mini14, med slik komp da jeg fikk teste det, slo org flammebremsen ganske hardt.

 

Jeg eier bare 10 forskjellige komper, så skal ikke skryte på meg å ha prøvd alt, men har prøvd mye av det som er OK etterhvert, dvs jp tanks, jp stor, jp liten, sjc, rps, vertebrae osv.

 

Tuning ved å borre hull/fjerne skruer osv er vanlig på ca alt av high end komper, så litt rart du ikke har hørt om det før?

 

Avhengig av om du står med den i skulder, hvordan du har kroppen osv vil du ha forskjellig topp og sideporting, dette er noe som må tilpasses individet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd en perfekt tunet 223. 7,5" AR med JP "bøtte". Den stod stille i skuddet. Smellet var et kapittel for seg, kan vel best beskrives som å stå "inne i" en eksplosjon. Og man kunne bare glemme å puste i en serie. Men den var likevel raskere på målet enn min 10/22 :overrasket:

 

Om denne er så god aner jeg ikke. Men ja, det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

I de fleste tilfeller er det skytteren som er skylden i et dårlig avtrekk/treffpunkt. På samme måte er det nok her med MiniEntusiast. Det han har skrevet så langt gjør jo at han virker som en uerfaren person når det kommer til dette evnet, derfor tror jeg dette er noe han innbiller seg. Man får ikke kompensatorer som er så stabil. Har du kanskje hørt om denne kompensatoren som MiniEntusiast snakker om, G.Larson? Hvis den er så god som han sier burde det jo vært flere som har hørt om den...

 

 

Du har rett i en ting Fulltrefferen, jeg har ikke så mye erfaring. Det er derfor jeg startet denne tråden.

Når det kommer til kompensatoren så synes jeg at den fungerer som lovet, det var ikke mye de hullene måtte tilpasset før det hjalp betraktelig.

 

Fulltrefferen, du kan jo alt, men se denne filmen så kanskje du kan endre litt på din kunnskap om temaet.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ikke helt sånn det funker i dynamisk, når du skal skyte i det tempoet så er det andre regler som gjelder, all rekyl mer enn tilnærmet ingen rekyl er for mye rekyl.

1 time siden, Lindskog skrev:

Slemmo, har du gjort noe skikkelig testing av Kennykompen (catchy navn) mot Titanen din?

 

Nei, bare testet den frihånd, så mitt inntrykk er at det er den beste jeg har testet utenom SJC, men siden SJC er mulig å kjøpe hos 2alfa og den funker så bra for meg så skal jeg ha det på den nye toppen min også.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, baikalhunter skrev:

Hvis rekylen er for sterkt bør en spiser mer havregryn

Du har ikke skjønt hva som diskuteres. :)

 

1 time siden, slemmo skrev:

Nei, bare testet den frihånd, så mitt inntrykk er at det er den beste jeg har testet utenom SJC, men siden SJC er mulig å kjøpe hos 2alfa og den funker så bra for meg så skal jeg ha det på den nye toppen min også.

Jeg skal handle ny brems nå tenkte jeg, og står mellom Kennykomp og Titan. Jeg er jo ikke vant til noen av dem, så hvis de er så godt som like blir det selvsagt Kennykomp av ren solidaritet. Har man en man er godt vant til skjønner jeg at man fortsetter med den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her var det mye rart å lese. Jeg ble tipset om denne tråden for lenge siden, men så at det hadde kommet et par gode svar allerede. Men føler alikevel jeg må si litt. Det er tross alt navnet mitt på den nevnte compen.

Jeg er bare en enkel sjel fra Moss, hva vet vel jeg? Vel, jeg har vunnet to NM +++ med den compen det snakkes om og har igrunn testa alt annet som er verdt å teste.  Nå skal jeg selvsagt ikke tillegge en compensator all ære, men at den har hjulpet meg er det ingen tvil om.

 

Fulltreffern snakker om at minientusiast og Slemmo uttaler seg om noe de ikke kan, men her blir det mildt sagt fullstendig skivebom. Her viser du bare at du ikke vet hva du snakker om selv.

Man må jo nesten begynne å lure hvilken spesial kompetanse du sitter inne med, siden du plutselig bestemmer deg for å snakke hardt ned på noe du selv avslører å være helt uvitende om.

Om du ikke har hørt om TE compen og tviler så hardt på om den funker, og atpåtil klager på at du (må) borre opp noen hull så viser du som tidligere nevnt at du overhodet ikke er i målgruppen, og ikke aner hva du snakker om.

Målgruppen er IPSC skyttere, og de skjønner dette. Bajkal jegeren viser også at han ikke vet hva det snakkes om. Den kommentaren dukker ALLTID opp når man diskuterer dette tema med folk som ikke aner hva vi snakker om. 

 

Vi skal skyte to skudd i hver blink på mange forskjellige avtander, og her er rekylkontroll ekstremt viktig, siden vi skyter på tid. Det kan skille hundredel sekunder mellom skyttere med lik poengsum. Da blir det viktig med noe som får rifla til å oppføre seg så rolig som overhodet mulig. Alle AR15 beveger seg litt opp til høyre når du skyter. Det er den bevegelsen man ønsker å minimere. Om du skyter for morroskyld, eller ikke har ambisjoner så kan du selvsagt sette på hva enn du vil, og det vil ikke ha innvirkning på resultatene dine hverken opp eller ned. Men om du konkurrerer  på toppen eller bare ønsker å hente max potensiale ut av våpenet ditt så gjør man mye for å begrense rekylen. Løpslengde, gasslengde, ammo, rekylbrems, buffer, sluttstykke osv. er noe ALLE fikler med for å hente det siste lille ekstra. Og for å understreke nok en gang, her snakker vi om AR-15 til Dynamisk. Hyggelig at landslagsskytteren Slemmo snakker pent om den, men her må du også huske en ting min gode venn, du har testa TE compen på andre børser, min blandt annet, mens du selv har 20" på børsa di med SJC. Det spiller inn en hel del det også. Når jeg tester comp opp imot hverandre så setter jeg alltid forskjellige comper på samme børse og skyter samme ammo. Ellers blir det  jo helt feil. 

 

Som dere ser på videoen så satte vi en open comp på en superlett tikka T3 i 30-06 også, Så borret vi opp hullet i bakkammeret mer og mer for å se når det ble for mye, tror vi endte på 6mm. Da ble løpet dyttet litt ned i smellen. Men minimalt bakover. 

Det skal lages en hel del videoer og tester fremover. Det har også kommet interesse fra utlandet. Når jeg har tid en dag så skal jeg også skrive et innlegg og forklare hele gangen i produksjonen og hvordan vi landet på denne utformingen. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 3/12/2017 den 22.13, Kenny skrev:

Målgruppen er IPSC skyttere... 

Grattis Kenny, dette ser for meg ut som et overbevisende produkt. Jeg ser dere skyter med en 30-06 i videoen. Er det gjort tester på AR10 rifler eller andre major rifler? Denne kompen kunne gjort det interessant å skyte major. 

Vil forresten AR15 sperre for en major rifle i IPSC?

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke erverv på minor/major, vi har på open/standard. Har du ar15 open og ønsker en ar10 til standard skal det være problemfritt. 

 

Jeg har en AR10 til standard som skal få te-titan komp snart, bytter da fra JP

 

har også en ar-15 topp som skal til open major.. såå vet de jobber litt med det også, gassmengden er mindre enn 10ern nødvendigvis, men kult at gutta gidder, tjene penger på dette gjør de neppe ;) 

Link to comment
Share on other sites

Sånn var det ja. Vet du om det er en smal sak å melde inn endring fra feks open til standard eller andre veien? Vet du forresten om noen av disse kompene er regulert til NROF skyting? 

Det er veldig kult. Jeg håper de tjener penger og videreutvikler produktet. 3D printing og smarte oppfinnere lover godt for fremtiden. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det har gått omtrent 2,5 år siden sist det ble skrevet noe her, og en har vel fått mer erfaring med Salen compen. Tenker å sette en sånn på en open rifle (AR15), og lurer derfor på om det er merkbar forskjell på open og standard versjonen når den er ferdig tilpasset våpen og ladning?

Edited by rolf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...