Jump to content

Erfaring Duck Toller


Esphan92

Recommended Posts

Kommer til å skaffe meg en Duck Toller med tiden til jakt. Det vil i hovedsak være sjøfugljakt som vil være fokus, men lurer også på om noen har erfaring med andre typer jakt med duck toller også? Tenker særlig på rypejakt, ettersøk, støkkjakt og eventuelt rev/hare.

 

Har dere noen andre erfaringer med Duck Toller og jakt så kom gjerne med de. Lett trente osv.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett på retrivertreff og den slags er at de som dukker opp med toller har null interesse for jakt.

 

Eierene eller hundene?

 

Veldig mange eiere uten jaktinteresse tror eg.

Men hunden broderen hadde hadde stor iver etter alt vilt. Elsket det våte element å uten at den var skuddredd tru eg den hadde vert rå på andejakt og apportering.

Link to comment
Share on other sites

Tolleren er en rase med fryktelig mye drittbikkjer. Frynsete nerver, hundeaggresjon, generelt lummert gemytt, helseproblemer, skuddreddhet osv. Vær veldig grundig i valg av oppdretter. Vi har en toller i familien, og den er for all del trivelig på mange måter den, men absolutt ikke en hund jeg ville hatt selv.

 

Finner du en oppdretter med skikkelige hunder (og det tviler jeg ikke på at finnes), så er det nok veldig greie apportører dette. Treningsmessig enkle å ha med å gjøre, lettmotiverte og tåler mye mental aktivitet. Dog er de ikke på nivå med verken jaktgolden eller jaktlabrador på den jaktlige biten her i Skandinavia, etter hva jeg har hørt. Disse to rasene er nok tryggere valg om jakthund er førsteprioritet. Vær også oppmerksom på, som nevnt i et annet innlegg, at selv "brukslinjene" er plaget med skuddberørthet.

 

Som sporhund på ettersøk fungerer de nok veldig bra, men viltskarphet tror jeg ikke du kan forvente.

Rev og hare, hvordan tenker du at hunden skal fungere her? Dette er nok ikke noe å håpe på.

Som apportør og muligens også en slags støtende hund på rypejakt vil den jo fungere, men det finnes bedre valg fra andre rasegrupper her.

Link to comment
Share on other sites

Tollere er fantastisk allsidige hunder, men du må gjøre god research for å finne et godt eksemplar. Langt fra alle linjer som er like gode. Har en hannhund selv som nå er 10 år. Fantastisk turkammerat og apportør. Er dessverre av de som er skuddredd og har ikke klart å trene det av han. Et mareritt på nyttårsaften. Flink apportør, men han bryr seg egentlig ikke så mye om å svømme eller fugl. Det han virkelig er interessert i er rådyr og hjort! Veldig bra som båndhund og fungerer også som støtende, men loser ikke. Også veldig bra på blodspor.

Link to comment
Share on other sites

Tolleren er en rase med fryktelig mye drittbikkjer. Frynsete nerver, hundeaggresjon, generelt lummert gemytt, helseproblemer, skuddreddhet osv. Vær veldig grundig i valg av oppdretter. Vi har en toller i familien, og den er for all del trivelig på mange måter den, men absolutt ikke en hund jeg ville hatt selv.

 

Rev og hare, hvordan tenker du at hunden skal fungere her? Dette er nok ikke noe å håpe på.

 

Kan du si litt om hvorfor du ikke ville hatt den selv, selv om den er en trivelig hund?

 

Har hørt at jaktegenskapene er mer avlet frem i Sverige og at det lønner seg å dra ditt å kjøpe om man skal drive med jakt. Miljøet i Norge er visst mer opptatt av agility og utstilling.

 

Angående skuddredd, er dette ofte noe som går i arv? Trodde det var en mer tilvenningssak?

 

Rev og hare er egentlig ikke så viktig. Tenker mest at siden det er en hund som krever litt aktivitet og mental stimulans så er det mer gøy å trene på flere jaktformer enn bare apportering.

Link to comment
Share on other sites

Den er en trivelig hund i den forstand at den er en fin familiehund for dem som har den (svigers). Ingen problemer i forhold til sine faste familiemedlemmer.

Årsaken til at jeg ikke ville hatt en slik hund (dersom jeg var ute etter en ren apportør) er flere:

Man kan ikke stole på den forhold til fremmede. Den har aldri bitt, men har snappet etter barn som forsøker å klappe den på "feil plass".

Mye usikkerhet, mye lyd.

Lite miljøsterk, tross godt arbeid i ung alder.

Middels arbeidsvilje.

Detter er dog en "showtoller", altså ikke fra linjer avlet til jakt, bare for å ha nevnt det.

 

Jeg bodde noen år i Stavanger, hvor tolleren var så å si over alt. Tror ikke jeg møtte en eneste en som ikke var hissig i bånd, og jeg møtte MANGE.

Ved fri lek har jeg flere ganger sett tollere som bare snapper og angriper andre hunder tilsynelatende uten provokasjoner. Min egen valp (da rundt 3 måneder) ble i en

slik situasjon jaget hylende over hundre meter med en illsint hannhund etter seg før vi fikk tak i dem. Eieren virket ikke akkurat sjokkert. Før denne situasjonen hadde de tuslet rundt sammen uten problemer.

 

Jeg skal være den første til å si at man ikke skal dømme hele raser ut fra enkeltepisoder, og jeg er ikke i tvil om at gode tollere er trivelige hunder. Men når det er sagt så er det ingen enkeltrase jeg har så mye dårlige erfaringer med når det kommer til oppførsel mot folk og andre hunder som nettopp tolleren.

Link to comment
Share on other sites

Har Toller selv.

 

Det har som cheifen var inne på, vært mer fokus på jaktprøver, enn faktisk jakt innen tollermiljøet, men dette er i endring.

Toller er en veldig intens hund, så du kan fort få problemer med lyd (piping) i jaktsituasjoner hvis du ikke har fokus på dette fra dag EN.

 

Toller har vært plaget med mer sykdom enn en del andre raser, men det gjøres veldig mye bra arbeid blant oppdrettere.

Jeg har helse som det primære valgkriteriet når jeg kjøper hund, men med litt research kan du finne veldig gode og seriøse oppdrettere i Norge og Sverige, så for min del vil jeg sannsynligvis velge Toller på nytt, når neste hund skal anskaffes.

 

Jeg bruker ikke min Toller til jakt (selv om jeg er en av eierne som faktisk har jaktinteresse), men jeg har ganske god kontakt med dette miljøet.

Min erfaring er at Tollere har svært liten viltinteresse fra naturens side. Du kan trene de til å apportere vilt eller hva som helst annet du vil at den skal hente, men skal du bruke Toller til å påvise levende vilt, så har du absolutt ikke valgt enkleste vei til målet.

Tollere er glimrende sporhunder, og har veldig gode meritter på ettersøk / blodspor i NM og Nordisk mesterskap.

Jeg erfarer, som også andre har nevnt, at min Toller har en genuin interesse for rådyrspor. Vi har aldri trent på dette, og jeg er ikke helt sikker på hvordan denne egenskapen kan utnyttes i jaktsammenheng. Det vil nok være bedre med en loshund.

 

Konklusjonen er vel at bortsett fra noen spesifikke bruksområder, så finnes det langt bedre jakthunder enn Toller, som også gir deg færre utfordringer på en del områder.

Skulle du allikevel opprettholde din interesse for Toller, så kan du sende PM for å få tips til seriøse oppdrettere.

Link to comment
Share on other sites

Den er en trivelig hund i den forstand at den er en fin familiehund for dem som har den (svigers). Ingen problemer i forhold til sine faste familiemedlemmer.

Årsaken til at jeg ikke ville hatt en slik hund (dersom jeg var ute etter en ren apportør) er flere:

Man kan ikke stole på den forhold til fremmede. Den har aldri bitt, men har snappet etter barn som forsøker å klappe den på "feil plass".

Mye usikkerhet, mye lyd.

Lite miljøsterk, tross godt arbeid i ung alder.

Middels arbeidsvilje.

Detter er dog en "showtoller", altså ikke fra linjer avlet til jakt, bare for å ha nevnt det.

 

Jeg bodde noen år i Stavanger, hvor tolleren var så å si over alt. Tror ikke jeg møtte en eneste en som ikke var hissig i bånd, og jeg møtte MANGE.

Ved fri lek har jeg flere ganger sett tollere som bare snapper og angriper andre hunder tilsynelatende uten provokasjoner. Min egen valp (da rundt 3 måneder) ble i en

slik situasjon jaget hylende over hundre meter med en illsint hannhund etter seg før vi fikk tak i dem. Eieren virket ikke akkurat sjokkert. Før denne situasjonen hadde de tuslet rundt sammen uten problemer.

 

Jeg skal være den første til å si at man ikke skal dømme hele raser ut fra enkeltepisoder, og jeg er ikke i tvil om at gode tollere er trivelige hunder. Men når det er sagt så er det ingen enkeltrase jeg har så mye dårlige erfaringer med når det kommer til oppførsel mot folk og andre hunder som nettopp tolleren.

 

Bortsett fra det du skriver om lyd, så er ikke noe av det du skriver rasetypiske adferdstrekk. Oppdrett er viktig, og uten å starte en diskusjon om hvilke oppdrettere som er seriøse og ikke, så har Stavanger området vært litt plaget av den siste sorten.

Jeg vil faktisk hevde at Tolleren er VELDIG arbeidsvillig, og at noen førstegangskjøpere får problemer fordi de ikke klarer å håndtere / kanalisere dette i konstruktiv trening.

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok helt rett i psAico. Jeg har også tenkt tanken at det kan være oppdrettere i området som har skylden, i og med at alle jeg har sett er fra samme by. Så jeg mener på ingen måte å svartmale rasen. Men i noen raser er det ekstra viktig å gjøre hjemmeleksen i forhold til oppdretter, og tolleren er en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke min Toller til jakt (selv om jeg er en av eierne som faktisk har jaktinteresse), men jeg har ganske god kontakt med dette miljøet.

 

Er det en grunn til at du ikke har brukt din på jakt selv om du er jaktinteressert? For meg så blir det mest sjøfugl, ender og gjess som er mest aktuelt å jakte, og da passer tolleren fint da den kan hjelpe med å lokke inn. Alltid kjekt å ha en godkjent ettersøkshund så hvis det liker lett til for tolleren er det et pluss. Hva tenker du om støkkjakt? Er dette noe du ville prøvd å lære en toller eller er det bortkastet tid og penger fordi det vil kreve så mye? Du kjenner sikkert flere med toller siden du har en og vet vel litt hvordan andre tollere er.

Link to comment
Share on other sites

Den er en trivelig hund i den forstand at den er en fin familiehund for dem som har den (svigers). Ingen problemer i forhold til sine faste familiemedlemmer.

Årsaken til at jeg ikke ville hatt en slik hund (dersom jeg var ute etter en ren apportør) er flere:

Man kan ikke stole på den forhold til fremmede. Den har aldri bitt, men har snappet etter barn som forsøker å klappe den på "feil plass".

Mye usikkerhet, mye lyd.

Lite miljøsterk, tross godt arbeid i ung alder.

Middels arbeidsvilje.

Detter er dog en "showtoller", altså ikke fra linjer avlet til jakt, bare for å ha nevnt det.

 

Jeg bodde noen år i Stavanger, hvor tolleren var så å si over alt. Tror ikke jeg møtte en eneste en som ikke var hissig i bånd, og jeg møtte MANGE.

Ved fri lek har jeg flere ganger sett tollere som bare snapper og angriper andre hunder tilsynelatende uten provokasjoner. Min egen valp (da rundt 3 måneder) ble i en

slik situasjon jaget hylende over hundre meter med en illsint hannhund etter seg før vi fikk tak i dem. Eieren virket ikke akkurat sjokkert. Før denne situasjonen hadde de tuslet rundt sammen uten problemer.

 

Jeg skal være den første til å si at man ikke skal dømme hele raser ut fra enkeltepisoder, og jeg er ikke i tvil om at gode tollere er trivelige hunder. Men når det er sagt så er det ingen enkeltrase jeg har så mye dårlige erfaringer med når det kommer til oppførsel mot folk og andre hunder som nettopp tolleren.

 

Mye som er kjekt å vite her. Er en grunn til at jeg har startet prosessen et par år i forveien. Viktig å vite hva man kan forvente seg av utfordringer. Hva mener du med lite miljøsterk? Vil den slite med å bli passet av andre? Mine foreldre er veldig glade i passe hund og gå turer så litt avhengig at den takler at de også blir delvis involvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke min Toller til jakt (selv om jeg er en av eierne som faktisk har jaktinteresse), men jeg har ganske god kontakt med dette miljøet.

 

Er det en grunn til at du ikke har brukt din på jakt selv om du er jaktinteressert?

 

Se PM

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

beaker, poenget er at i Sverige blir du ikkje straffa for å ta feil av ein Toller og ein rødrev.

Løses vel enkelt ved et dekken, i annen farge. :) Men undrer på hvorfor TS ønsker en Toller, selv om jeg har lest forklaringen. Undrer også litt på det med mulig "lokking" av fugl. Ut over det, kan jo alle hunder apportere i vann, selv settere og vilken som helst brukshund, eller jakt hund. Personlig ville jeg vel gått for en mer klasisk jakthund, da det også nevnes rypejakt. Og flere av de hundene kan da spore, hvis det er et krav.

 

Kjøp av jakthund bør gå på egenskaper (dokumenterte) og ikke på utseende.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg kjenner rasen, men den går vel for å ha et vaktinnstingt, selv om det kan varriere. Har hørt om kranglete hunder og ustabile nærver. Og jaktegenskaper som varrierer fra brukbart, til manglende. Ustabile nærver er noe dritt og de bør avlives. De er gjerne angstbitere. Angstbitere søker gjerne trygget nær eier og angriper alt som kommer i nærheten. (Må ikke forveksles med vokting, som kan ende på samme måte). Angstbitere angriper også hvis noe, kommer plutselig på dem. Kyndig vurdering av foreldre, før en kjøper valp. Har en fåt en valp, som kan være nærvøs, søk hjelp hos hundepsykolog for råd.

 

Voktere forsvarer, men de rygger ikke og søker ikke tilflukt rundt beina til eier. De "sperrer" veien/området og nekter andre tilgang. Og kan da angripe, hvis andre kommer for nære. Noen går direkte til angrep, hvis fremmede kommer inn på territoriet. Vokting kan normalt dresseres vekk.

 

Dominante hunder, vil se på andre hunder som en utfordring og underkaster ikke den andre seg, vil det normalt komme et angrep. Dressur og sosialiserig, så er problemet løst.

 

Men for mange folk skulle ikke hatt hund og vet for lite om hunder. Som et eksempel. Hvem starter et hundeslagsmål? Ofte får den angripende hunden skylden. Men, det er ofte "en grunn til, at Jeppe drikker" også. :) Oftest er det en provoserende holdning fra den andre hunden, som starter angrepet. Noe de fleste ikke forstår. Selvfølgelig hjelper dressur og sosialisering, men det er greit å vite årsaken til slikt problem. Ellers får også feil hund skylden for slagsmålet og blir annsett for kranglehunder.

 

Mye er utelatt her, med fikk lyst til å nevne noe som uerfarene ikke tenker på, eller vet. Men etter min mening, er det mer udresserte hunder, enn gale hunder! Og eieren har normalt skylden. Dressur av jakthunder (eller hunder som kan bli skarpe), bør starte tidlig, ellers kan folk lettere miste kontrollen og da føyer hunden seg kun når det passer den selv. Uerfarene bør også ha hjelp av erfarene folk, som kjenner rasen, eller slike hunder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 20/02/2017 den 22.59, Geco5 skrev:

Løses vel enkelt ved et dekken, i annen farge. :) Men undrer på hvorfor TS ønsker en Toller, selv om jeg har lest forklaringen. Undrer også litt på det med mulig "lokking" av fugl. Ut over det, kan jo alle hunder apportere i vann, selv settere og vilken som helst brukshund, eller jakt hund. Personlig ville jeg vel gått for en mer klasisk jakthund, da det også nevnes rypejakt. Og flere av de hundene kan da spore, hvis det er et krav.

 

Kjøp av jakthund bør gå på egenskaper (dokumenterte) og ikke på utseende.

Min jakt består av 90% sjøfugljakt, resten er alt fra rev til rype. Med bakgrunn i denne teksten fra hund.no "Tollere er oppkalt etter deres evne til å lokke eller lure vannfugler , kalt "tolling". Jegeren holder seg skjult og sender hunden ut for å boltre seg og leke i nærheten av vannet, vanligvis ved å kaste en ball eller pinne til å bli hentet. Hundens uvanlige aktivitet og hvite tegninger vekker nysgjerrighet for ender og gjess, som svømmer over for å undersøke. Når fuglene er nær, kaller jegeren hunden tilbake. Jegeren skyter da så mange fugler som mulig. Hunden blir så sendt ut i vannet for å hente de døde fuglene. Tolleren er spesielt egnet for apportering i kaldt vann på grunn av sin vannavstøtende dobbel pels.og denne filmen så virker tolleren som et veldig godt valg for min del: 



Jeg spurte om de andre jaktformene fordi jeg ikke har klart å finne det noe annet sted, og fordi jeg er villig til å tilpasse meg å jakte det som passer den hunden jeg velger. Har snakket med folk som mener at både ettersøk og å bruke som støtende fuglehund skal gå veldig fint med en toller, og da er jeg veldig sikker på at toller er den rette for meg. Derfor er dette ikke et valg av utseende, men dokumenterte egenskaper som du påstår.

Link to comment
Share on other sites

TS. Kjøp gjerne en Toller. Men, jeg ser kun en apport glad hund. Den gjør jobben greit, hverken mer eller mindre. De fleste hunder, kan gjøre dette. Dette med leking "tollig", er lite relevant her, selv om gutta kaster et par objekter ut, som trolig apporters. Men det er kun i begynnlsen. Dette har nok liten betydnig, for endene som kommer. Det er nok viktigere at dette er et trekk og at det ligger lokke ender i sjøen. Men jeg ser ingen som går inn for landing (litt vanskelig å se), men det ser mer ut som de skyter på overføyvere.

Dette med pels tror jeg du overdriver, men det er flere raser som har underull, hvis det skulle hat noen betydning. Jeg har ikke jaktet ender/sjøfugl i isvann og hvis jeg skulle gjort det ville jeg vel latt hunden hente 2 - 3 fugler om gangen, så den fikk varmen igjen. Men kan opplyse at jeg har jaktet med både korthårede hunder og hunder med underull i -25 grader, uten at jeg har sett noe forskjell på yteevne. Også uten dekken og potesokker i 7 - 8 timer på fjellet. Hundkjørere kjører med kothårede hunder, i temperaturer som er vesentlig lavere.

Selv om jeg er lite interessert i sjøfugl jakt, vil jeg nevne for de som er urutinerte her. Skadeskutte ender, har en tendes til å dykke og bli borte. Så det å skyte mange ender, før de blir apportert synes jeg er både uetisk og tragisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...