Jump to content

Norsk Forum for Våpeneiere


istmus

Recommended Posts

Jeg foreslår at interesserte her på Kammeret jobber for en "Paraplyorganisasjon", jeg antyder navnet til "Norsk Forum for Våpeneiere". Det skal ikke være en forum for individuelle medlemskap, men som skal omfatte deltagelse fra alle organisasjonene som driver med skytevåpen på en eller annen måte. Formålet skal være slik Fast Freddy og Hassel sier ovenfor; arbeide for interessene til våpeneiere, som høringsinstans og en seriøs og ansvarlig "sparringpartner" for myndighetene. Første oppgaven kan være en høringsuttalelse når forslaget til ny våpenlov kommer ut på høring. Det er nok å ta fatt i der, og veldig mye der betydningen kan være stor for "små" grupper, og av liten interesse for de større. Jeg tror f.eks. at DFS og NJFF gir katten i om det blir forbud mot magasiner med kapasitet over 10 patroner, men dette er av vital betydning for Praktisk-folket. De er imidlertid kun ca 2000 (?) og betyr ikke noe i stemmesammenheng for politikerene. Registreringsplikt på løse magasiner derimot vil vel være noe som interesser DFS og NJFF også, og når vi snakker om flere hundre tusen potensielle stemmer lytter politikerene. Det er slik et forum må arbeide, ta hensyn til alle interesser, slik at alle rimelige behov og ønske blir tilgodesett, selv om de kun gangner små eller marginale grupper, så lenge det ikke er direkt motsetningsforhold mellom interessene til de enkelte gruppene. Vi har oppgraderingen av våpenregisteret som vil interesser alle, vi har spørsmålet om en eventuell avgift på våpeneie, vi har spørsmålet om den vesentlige omdreiningen på byråkratiet som lovforslaget legger opp til. Dette er noe som alle våpeneierene har interesse av, og der det er av avgjørende betydning at alle snakke med samme nebb. Det er så lett å neglisjere vesentlige synspunkter som ikke faller helt i smak hos "makta" dersom det er enkelte med avvikende syn, eller som rett og slett driter i andres velbegrunnede interesser.

 

Jeg minner om LO's slagord; Sammen er vi sterke! Hver for oss betyr vi ingen ting!

 

NOJS kan kanskje ta initativet til å danne en slik paraplyorganisasjon?

 

Og, jeg foreslår at vi mer eller mindre avslutter denne tråden, og oppretter en ny; Norsk Forum for Våpeneiere Eller noen som har et bedre forslag til navn?

Link to comment
Share on other sites

NOJS finnes, men det må også til noen ildsjeler til å dra igang ting.

Hjelper lite om det er mange organisasjoner om ingen vil jobbe sammen. Noen må være den linken som overbeviser småkongene om at det må jobbes sammen for å sikre oss alle som har dette som hobby, rekrasjon, idrett og levebrød.

Det er pr i dag alt for stor usikkerhet i lovgivningen. Dette viser seg spesielt på måten ting blir håndhevet rundt omkring i det ganske land. Se også bare på politisjefen som bryter loven pga egen overbevisning og sørger for massiv usikkerhet hos utøvere OG bransjen selv. Dette er ikke noe å fnyse av og tro det går over av seg selv. Det hadde fremdeles vært slik om ikke branserådet hadde truet med søksmål, og da snudde jo ting fort selv om det ser ut til fremdelses å blir trenert av POD.

Jeg for min del er lei av all usikkerhet, synsing og føleri som jeg synes jeg møter i alle dører når det kommer til våpen.

En skal ikke lure seg selv å tro at dette blir lett seilas, folk må ansettes og jobbe med det aktivt hver dag for at dette skal på noen få år bli bra. Vel anvendte penger tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske at noe slikt kunne etableres.

 

Hadde vi ikke noe som hette Våpenrådet en gang i tiden?

Tror Erik Braathen kunne fortelle litt av hvert fra den tiden og hvor vanskelig det var å få ting til å fungere, og ikke minst mennesker til å samarbeide (slik jeg opfattet det fra sidelinja ihvertfall?)

 

Men det er kanskje noen av kammerbrukerne som sitter sentralt i de aktuelle organisasjonene og som kan være lokale "brekkstenger" ?

Uansett burde det kunne gå an å få samlet sentrale aktører til et uforbindtlig møte der en kunne diskutere en slik tilnærming?

Alle med en smule gangsyn bør nå se behovet for at våpeneierne snakker med en stemme i forhold til myndigheter og det offentlige.

Link to comment
Share on other sites

Da svikter min gamle hukommelse.

Trodde dette var et forsøk for en del år siden på å etablere en paraplyorganisasjon, men at forsøket strandet den gangen...

 

edit...googlet og ser at det er riktig som du sier Varj. Tønnessen er leder.

Men er dette det samme som bla Erik Braathen var engasjert i en gang i tiden?

Link to comment
Share on other sites

Det vil neppe hjelpe noe særlig å starte en organisasjon utenfor de eksisterende jeger- og skytterorganisasjonene med det for øyet å representere alle. En slik paraplyorganisasjon må ha sitt utspring i allerede eksisterende samarbeid mellom eksisterende organisasjoner. Da vil også det økonomiske spørsmålet blir løst, idet organisasjonene bidrar med ressurser etter avtale.

 

Ildsjeler er vel og bra, men en organisasjon som skal påvirke politiske prosesser slik man tydeligvis ser for seg her er avhengig av store økonomiske ressurser, en høy grad av troverdighet med tanke på hvordan den er kommet i stand og hvem den representerer, og ikke minst sterke forbindelser til det politiske og byråkratiske miljøet (ubehagelig men sant). Det nytter ikke å ha gode argumenter hvis man ikke har gode kanaler for å introdusere dem for de som blir valgt eller ansatt til å styre landet.

 

Selv er jeg nokså pessimistisk etter å ha hørt og sett en del utsagn fra ulike skyttermiljøer. Det virker som om det er en ganske vanlig holdning at "alt annet enn det jeg selv driver med er uforsvarlig eller unødvendig".

Link to comment
Share on other sites

Til alle:

 

Ja, NOJS finnes, men det er en medlemsorganisasjon som forfekter sine standpunkter, dvs, så langt har jeg ikke opplevd at de som organisasjon har sså veldig mange egne standpunkter, men det mange medlemmer som her på Kammeret forfekter sine standpunkter, og skal vi være ærlige er det en del av de som ikke er helt stuerene.

 

Det jeg ser for meg er en, slik det er sagt fra Seawolf og noen andre, en "paraply"-organisasjon, uten individuelle medlemmer, men der de organsiasjoene som på en eller annen måte organiserer våpeneiere, er "medlemmer", og at hensikten er å fremme felles saker og standpunkter. Som jeg påpekte, den første oppgaven som peker seg ut er en felles høringsuttalelse til lovutkastet, om saker som alle kan enes om. Det innebærer også at de forskjellige organisasjonene må ta hensyn til de andre, og respektere deres særinteresser og behov, i klartekst at f.eks. DFS må akseptere at det er noen som driver med Praktisk skyting, at noen er interessert i langhold og at noen driver med noe så "forkastelig" som Western Shooting :lol:, kanskje bare fordi de synes det er morro og ikke driver det som en seriøs idrett :mrgreen: NJFF, eller kanskje toppene der (Pampene) må ta hensyn til at det er en veldig sterk opinion blant medlemmene som ikke synes blyforbudet er en god sak, og at det er noen som mener at halvauto har andre bruksområder enn jakt på tobente på øyer i Tyrifjorden.

 

Sånn kan vi gå videre, respekt for andres meninger og særegenheter er nøkkelen her, og vilje til å kjempe for andres syn og rettigheter, selv om det ikke umiddelbart synes å gagne deg selv.

 

Å drive med lobby-virksomhet og medie-påvirkning er faktisk en særdeles viktig oppgave for en slik organisasjon, slik at det kan komme korreksjoner til mer eller mindre villfarne journalister som hyler opp om at "Utøya-riflen er tillatt igjen". Nøktern og dokumenterbar informasjon overfor spesielt Løvebakken er av stor verdi, f.eks. å spre Gary Mausers rapport, gjøre de oppmerksom på hva som vil kunne skje med .feks. et våpenforbud (bare kriminelle vil ha våpen), hvor "lite" problem våpen egentlig utgjør i Norge (3 våpendrap i 2010, 4 i 2011, Utøya unntatt) sammenlignet med 13 med kniv i 2010, 17 i 2011) når vi har ca 1 250 000 registrerte våpen og kanskje 800 000 uregistrerte hagler i Norge. Spesielt bør politikerne bli klar over at det er ca 500 000 våpeneiere = 500 000 potensielle stemmer i dette lander, er det noe de er lydhøre for så er det stemmer, se på den interessen de har for de månedlige "Gallupene".

 

Lobby-virksomhet er en kunst, den er mye utskjelt som udemokratisk og uten demokratisk innsyn, men politikerne er langt på vei avhengige av denne virksomheten, dersom de skal danne seg egne meninger og skaffe seg annen kunnskap om saker enn den de blir foret med i offisielle papirer fra forvaltningsapparatet (= regjering og departementer), men det bør være "profesjonelle" folk som settes til å drive lobbyvirksomhet, som jobber litt langsiktig, byger opp gode personlige relasjoner til "målgruppen", det være seg politikere, forvaltningsbyråkrater eller mediefolk. Med et "nettverk" etablert slik kan de oppnå det som Seawolf fortalte om BASC's arbeid, og at de raskt kunne komme ut med faktakorreksjoner før hylekoret virkelig satte inn i de to siste våpensakene i England. Vi kunne trengt noe slik i Norge før "alle" i viktige posisjoner falt ned på at hadde halvauto vært forbudt, så hadde ikke Utøya skjedd, og derfor må de forbyes i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Våpenrådet er vel bransjeorganisasjonen, og selv om de ofte trekker i vår retning, så vil målet deres alltid være å melke oss for mest mulig penger :)

 

Vel, om de skal kunne "melke" oss, så må de ha noe å selge. Fikk du med deg at de satt med halvutomater for 6 mkr på lager, som pga stansen kun står der og ruster? :roll: Uansett, våpenhandlerne og vi brukerne har felles interesser som vi bør gå sammen om å fremme, og det har alle de andre organisasjonene også.

 

Vi bør konsentrere oss om dette, og ikke begynne med en gang å mistenkliggjøre alle andres motiver og hensikter.

Link to comment
Share on other sites

Minner også på at "skytter linja" ved Norges idretthøyskole tok et innitiativ til et møte mellom de forskjellige organisasjonene tidligere i år, og konklusjonen der var at det var ønskelig med fler mer uformelle møter fremover. Alle organisasjonen var ikke til stede, men de fleste. Undertegnede var der i kraft av å være visepresident i Norges metallsilhuetforbund, og opplevde som et positivt møte. Det er faktisk slik at det er stor mangel på kunnskap om de forskjellige skytegrener og forbund også blant organisasjonene. Et viktig skritt må være å få informert hverandre om hvem vi er og hva vi står for. Da kan man ettervert muligens finne den plattformen vi trenger for å fortsette å stå sammen.

Link to comment
Share on other sites

Våpenrådet er vel bransjeorganisasjonen, og selv om de ofte trekker i vår retning, så vil målet deres alltid være å melke oss for mest mulig penger :)

 

Vel, om de skal kunne "melke" oss, så må de ha noe å selge. Fikk du med deg at de satt med halvutomater for 6 mkr på lager, som pga stansen kun står der og ruster? :roll: Uansett, våpenhandlerne og vi brukerne har felles interesser som vi bør gå sammen om å fremme, og det har alle de andre organisasjonene også.

 

Vi bør konsentrere oss om dette, og ikke begynne med en gang å mistenkliggjøre alle andres motiver og hensikter.

 

Altså, det må da være lov å se realitetene uten å kalle det "mistenkeliggjøring"?

 

Bransjen gjorde opprør mot halvauto-beroen pga manglende salg og lagerkostnader, ikke for å være greie med forbrukerne (oss).

Det er helt greit å like jobben de gjør når den sammenfaller med det man selv ønsker, men det er likevel viktig å vite motivet.

 

(Jeg liker at kiwi kuttet "momsen" på nøkkelhullsvarer, men jeg er jævlig obs på at motivet er å få bort momsen slik at de gradvis kan øke prisene tilbake til normalen, og da lett tjene 12,5% ekstra på vår regning. Akkurat som alle kjedene gjorde når den generelle matvaremomsen ble halvert av staten.)

Link to comment
Share on other sites

Altså, det må da være lov å se realitetene uten å kalle det "mistenkeliggjøring"?

(Jeg liker at kiwi kuttet "momsen" på nøkkelhullsvarer, men jeg er jævlig obs på at motivet er å få bort momsen slik at de gradvis kan øke prisene tilbake til normalen, og da lett tjene 12,5% ekstra på vår regning. Akkurat som alle kjedene gjorde når den generelle matvaremomsen ble halvert av staten.)

(Rettet sitatet. Jegermeistern.)

 

Ehhh Varj, nå gikk det en smule fort for deg igjen... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Minner også på at "skytter linja" ved Norges idretthøyskole tok et innitiativ til et møte mellom de forskjellige organisasjonene tidligere i år, og konklusjonen der var at det var ønskelig med fler mer uformelle møter fremover. Alle organisasjonen var ikke til stede, men de fleste. Undertegnede var der i kraft av å være visepresident i Norges metallsilhuetforbund, og opplevde som et positivt møte. Det er faktisk slik at det er stor mangel på kunnskap om de forskjellige skytegrener og forbund også blant organisasjonene. Et viktig skritt må være å få informert hverandre om hvem vi er og hva vi står for. Da kan man ettervert muligens finne den plattformen vi trenger for å fortsette å stå sammen.

Minner da på om at ingen har hørt noe om dette! Det er jo nettopp slike ting som en må få frem og skrike høyt om. Alt folk er vandt med er ikke farlig!

Ser du en halvauto hver dag så er ikke dette "farlig" og "skummelt" i løpet av veldig kort tid. Mennesker er enkle slik!

Informasjon til folket er viktig, det er slutt når mennesker som mæland kan sitte og synse på hva ting er uten å egentlig ha filla peiling!

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi hadde fått til en slik organisasjon så hadde vi utvilsomt stått sterkere. Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til at vi får med de "tunge" forbundene som NJFF og DFS. Jeg tror de er av den oppfattning at de er sterke nok som forbund aleine til at de greier å beskytte sine egne medlemmers interesser. Dette er nok også riktig. Det er lenge til noen tar hagla fra rypejegeren, Sakoen fra elgjegeren og Saueren fra DFS skytteren. Disse gruppene er trygge der de sitter, og vil nok se på det å være medlem i en slik organisasjon som en unødvendig provokasjon av myndighetene. De har rett og slett for lite å tjene på å "stikke frem nesa". Dette er selvsagt en lite gjennomtenkt taktikk fra deres side da det kommer til å bite dem selv i baken etterhvert. Uansett hvor små biter man tar av en kake, så vil den til slutt være spist opp. Det samme med skyttersporten. Først halvautomatiske rifler, så pistoler, så revolvere, så.....

Link to comment
Share on other sites

Disse gruppene er trygge der de sitter, og vil nok se på det å være medlem i en slik organisasjon som en unødvendig provokasjon av myndighetene.

 

De vil nok en dag lære at å påvirke "myndighetene" og å kjempe for å vinne fram med "sitt" syn ikke er en provokasjon, men en ønsket og nødvendig del av vårt demokratiske system, og ingen provokasjon :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er så dumt at folk drivær å mæler på med den myten om at organisasjonene ikke samarbeider. Det har aldri vært tettere eller bedre kontakt mellom forbund en det er nå. Som et resultat av fler år med samarbeid om lov og forskrifter.

Link to comment
Share on other sites

Men ville ikke "skyttersaken" tjene på å få formalisert dette samarbeidet, samt å få spisset kontaktflaten mot media og "makta" så man slipper ørten personer som blir hørt og ikke er enige? Hva om organisasjonene videresendte journalister til en felles talsmann?

 

Videre potensiale er jo ganske stort, da man kan samle advokatressursene til de ulike forbundene rundt ett bord og ender opp med en organisasjon som også er juridisk hjelp i suspekte saker (Linda-saken osv).

 

Alle tjener på samarbeid; selv om DFS kanskje ikke har en utsatt juridisk posisjon vil en styrking av de andre forbundenes posisjoner kanskje føre til økt rekruttering til DFS-programmene (t.d. folk som synes det rent skytetekniske i seg selv er spennende, selv om det var praktisk som fikk dem i gang med skytesporten).

Link to comment
Share on other sites

De samarbeider gjerne i de "lukkede rom" Hassel, men utad har jeg tilgode å se at de uttaler seg som en samlet interesseorganisasjon i saker som er relevante for jeger og skyttersaken.

Og det er der de/vi burde blitt mye bedre både i forhold til myndighetene, men også når det gjelder den fjerde statsmakt som er den som ofte fyrer opp under oponionen / samfunnet forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

foreløpig er mitt inntrykk, at konsensusen blant organisasjoenne er løst sammarbeide og dialog. Ikke formalisere noe, som vil ende opp som et min FN med forskjellige fraksjoner, krangling om stemmer og veto retter.

 

At organisasjonene har sammarbeidet tett opp mot våpenlovutvalget er vel forøvrig ganske kjent og ikke gjort i lukkede rom?

Men det er en trend at folk vil holde på sine små hemligheter ja...

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med forumet vil jo måtte bli å samles om dem store sakene...

Skjønner ikke hvorfor en skal dra inn FN og NRA i dette. Ja, en kan ta lærdom av andre da det ikke er noen grunn til å finne opp kruttet nok en gang i Norge. Er virkelig hensiktet bak NRA å undergrave skyttermiljøet i USA tror dere? Jeg tror ikke det! Men dette kan ikke overføres til oss da vi har forskjellig lovgivning og lover... Men lærdom er det å hente! Det er da virkelig ikke slik at NFV skulle ha tatt over og styrt organisasjonene, men heller være en nøytral plass hvor ting kan belyses og lobbyapperat kan stiftes for å sørge for at alle saker som omhandler våpenlover, media og alt som påvirker hva vi driver med blir besvart fra denne plassen som en spydspiss med ansatte som bare jobber for sak. Slik kan også denne byrden taes vekk fra organisasjonene slik at dem kan fokuserer all sin energi på sine medlemmer og tilrettelegging der!

Det er blitt påpekt av vi har nettopp denne type organisasjon og den heter NOJS...

Må ærlig innrømme at det eneste jeg har sett av dem er forumet så langt. Om ting foregår bak lukkede dører så tror ikke jeg det er måten å gå frem på i dag. Alt må frem i lyset, og alt som skjer av positive ting må belyses så alle skjønner at ting skjer og at det skjer for dem. Da er det straks litt lettere å få med seg flere mennesker. Et aktivt styre/ledelse som har som motto : "Alle skal med" fremstår nok som litt mere spiselig enn denne skjulte og godt lukkede maktkorridoren som er i dag. Noen ganger så lurer jeg på om folk i dem øvre kretser som har lønn av vervene sine er mer opptatt av å redde egen lønn/honnorar enn å jobbe for at jeg skal ha det så bra som mulig som skytter.

Om vi nå hadde en organisasjon hvor hensikten er å samle og få fokus på det som er viktig så hadde alle trådene om halvauto og lover vært overflødig siden du hadde kunne fått sagt ditt inn til organisasjonen. Og direkte kunne vært med å forme lovverket sånn som er best for oss. Noen vil hevde vi ikke er mange nok til å påvirke systemet, men dette er bare tull! Om et samlet skytternorge stiller seg bak så er vi lett en av dem største interesseorganisasjonene i landet. Og det skal ikke hjelpe på lovgivningen?

Gi dette 10 år med lobbyvirksomhet og aktiv jobbing opp mot et lovverk som gjør at vi lettere kan holde styr på hvem som får våpen og samtidig jobbe for å opplyse landets antivåpen borgere (som faktisk for det meste er det fordi det er "politisk korrekt" ) om at dette er en fantastisk hobby og at vi tar ansvar og gjør det vi kan for å luke ut useriøse og gjøre dette til folkesport igjen.

Slik jeg ser det så er det mangel på samarbeid selv om noen sier det aldri har vært bedre så har ikke jeg merket så mye til det.

Og joda, jeg sitter i styret i en klubb og er frivillig i en annen og aktiv i en tredje så jeg får da med meg litt av det som skjer....

Så hvis det virkelig var så mye samarbeid, burde ikke dette da bli informert til styret i klubbene?? Eller er klubbene bare en melkeku for organisasjonene som vi "må" ha der for å utøve vår hobby idrett og livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Skytterorganisasjonenes samarbeidsutvalg eller noe slikt.

Det gikk kraftig i dass, etter at Unni et eller annet gikk inn som leder for NSF, at bare våpen egnet og laget for konkuranse burde kunne erveves. (En holdning som man også kan finne hos POD) Hun sitter vel forsåvidt i det internasjonale sporsts skyting organisasjonen ISF, enda.

 

ISF har, meg bekjent, erklært at deres medlemmer IKKE skal samarbeide med IPSC internasjonalt. Så småkongefaktoren er sterk også internasjonalt. Jeg har sett mer på dette i forbindelse med forsøk på å oprette internasjonal kontakt. Men det bærer preg av det samme som skyttermiljøet i norge desverre.

 

Dog har jeg litt håp for det som skjer nå, med utgangspunkt i sammarbeidet mellom organisasjonene. Men små skritt er nok veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel, nå er Våpenlovutvalgets forslag, NOU 2011:19, sendt ut på høring, med svarfrist 8. juni.

 

I Høringslisten er bl.a. følgende organisasjoner som så langt jeg kan se har en direkte interesse som våpenbrukere ført opp:

 

Børsemaernes Landsforbund

Det frivillige skyttervesen

Norges Benkeskytterforbund

Norges Jeger og Fiskeforbund

Norges Metallsiluhettforbund

Norges Paintballforbund

Norges Skiskytterforbund

Norges Skytterforbund

Norges Soirtsbransjeforbund

Norsk forbund for Praktisk Skyting

Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere

Norsk Svartkruttunion

Norsk Våpeneierforbund

Norsk Våpenhistorisk forbund

Norske Reserveoffiserers Forbund

Scandinavian Ammunition Research Association

Scandinavian Western Shooters

Våpenrådet

Villreinrådet i Norge

Norges Skogeierforbund

 

Kan ikke ”noen” (Bamrud?) ta et initiativ nå til å prøve å bringe disse sammen og forhåpentligvis samle seg om en felles høringsuttalelse?

 

Det står ca 580 000 våpeneiere bak disse forbundene, en formidabel pressgruppe overfor politikerne. Splittet opp på hver enkelt organisasjon er det bare et par av disse, NJFF og DFS som har en slik vekt at det politiske miljøet behøver å bry seg med dem, og om disse to bare skal drive sine egne (politisk korrekte?) saker blir det et enkelt spill å kjøre de mot hverandre slik at de kan neglisjeres.

 

Husk på en ting, når høringsuttalelsene kommer inn til Justisdepartementet skal dette føre til at det utarbeides et lovforslag til Stortinget. Dette lovforslaget vil langt på vei bli styrt av de kreftene i POD og JD som også har vært toneangivende i Våpenlovutvalgets arbeid, og i utarbeidelsen av de forskriftene og rundskrivene vi allerede har i dag. Dersom de får inn en masse særuttalelser fra de forskjellige organisasjonene som i stor grad bare forfølger egne særinteresser, og det samtidig kommer inn uttalelser fra andre organisasjoner som ikke er direkte interesserte som brukere av våpen eller utøvere av de forskjellige formene for skyttersport eller jakt, men som heller ser på våpen som et onde, da blir det ulike mye enklere for de som legger premissene å ”plukke” de argumentene de selv ønsker å legge inn i proposisjonen som sendes til Stortinget.

 

Sluttslaget om en eventuell ny våpenlov vil imidlertid ikke stå i Stortinget, hvis det er noen som tror det. Ny våpenlov utformes av fagkomiteen, i dette tilfellet er det Justiskomiteeen, og det er der påvirkningen, les ”lobby-virksomheten ” må legges, og det er der det er viktig å kunne stille og si at ”bak oss står det 580 000 velgere”.

 

Greier skyttermiljøene og våpenbrukerne å samle seg om dette vil vi langt på vei få en lov som tar hensyn til ”våre” interesser, blir vi fortsatt sittende på hver våre tuer og slenge dritt til hverandre vil vi få en lov som vil være en eller flere omganger på ”byråkratiskruen”, med økende restriksjoner på våpeneie og våpenbruk, og som jeg etter det jeg kan se av NOU 2011:19 ikke i særlig grad oppfyller målsetningen ved en eventuell nu våpenlov:

 

Hensynet til samfunnets sikkerhet!

Link to comment
Share on other sites

Organisasjonene har så langt, allerede hatt et utmerket arbeid om våpenloven. Men det er klart at noe bør skje nå. NOJSser ut til å ha lagt høringen på is så langt etter årsmøtet. Det ble jobbet en del med høringsforslag før det, men nå vet jeg ikke lengre.

 

Det er så langt NSF og NJFF som har bidratt til og vært vertsskap for disse møtene.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
:!:istmus og Arrowmaker :!:

Dere er utrolig dyktige!

Men er dere dyktige nok til å få til et samarbeid mellom våre forbund? Til å legge grunnen for en felles organisasjon for våpeneiere i Norge?

Det er 13 sider i denne tråden og 510 innlegg. Det står veldig mye fint i denne tråden og essensen og det viktigste må være å få ledelsen i landets forbund til å SAMARBEIDE!

 

Og som nevnt før: "NOEN" må få dette til! Er dere disse "noen" ?

Det hjelper så forsvinnende lite at noen titalls utrolig dyktige medlemmer skriver så flotte innlegg her hvor det 'bare' er 20.000 medlemmer. Som dere vet er det langt flere våpeneiere i Norge!

 

Godt at denne saken ikke er gjemt i NOJS som skal være en organisasjon som arbeider for å knytte sammen jegere, skyttere og våpeneiere over hele landet...

Denne saken er så viktig at vi må starte med å la være å rakke ned på andre foreninger og forbund! Det blir DUMT å ekskludere! Her må det integreres og samarbeides!

 

Hvor vil DERE begynne for å få til dette? Jeg vet at dere vil få en massiv støtte både økonomisk og menneskelig hvis dere tar oppgaven!

Hva trenger dere for å få startet? Vi kan lage en innsamlingsaksjon for å dekke det økonomiske (til advokater, til annonser etc) og det er mange som kjenner mange her! Regner med at det er flere kontaktpersoner på betydelige plasser i politikk, i presse og i samfunnet ellers som 'noen' her på kammeret kjenner og som kan hjelpe.

Jeg håper en av dere eller begge vil tenke igjennom dette og kanskje legge grunnlaget for en forening av krefter i alle forbund!

Jeg vil støtte en sånn forening med penger og alle resurser JEG råder over!

Dere har et flott forum her på kammeret dere kan benytte for å få hjelp til en sånn sak. Lag gjerne en ny tråd og presenter hva dere trenger for at dette skal bli en realitet! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...