Jump to content

Den nye jegerklassen i DFS...


xc70

Recommended Posts

max 8mm, ikke halv/helauto, skyter programmet for klasse 1 (25 skudd liggende med reim eller stropp), utover det er det rimelig fritt fram etter hva jeg skjønner

 

 

https://www.dfs.no/opplaring/nyheter/2016/jegerklassen/

 

 

edit-"mitt" lag skal arrangere 2 minikurs, 1 for felt og et for bane, rettet mot jegere som vil skyte stevner. Tar gjeren imot tips til hva folk synes bør taes med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser helt klart poenget med det "usportselige" ang skytedress. For selv på liggende skyting kan en kjøpe seg noen poeng med stiv jakke. Å så lenge det er lov vil nok noen benytte seg av dette for å bli best i klassen. Slik er det bare... så får vi sitte i lag i den kroken å suttre.... eller kanskje invistere i jakke..?.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vi har diskutert dette temaet før her inne, i denne tråden.

 

Til dere som kan dette. Ved liggende skyting, hvor stor er forskjellen på en Kustermann til 8400 og en Nemesis 2 til 2500 kroner?
JAKKEN har egentlig liten betydning ved liggende skyting med reim. Det vesentlige er "kroken" på venstre overarm/skulder, som sørger for at reima ikke glir. Hvis jakken passer over skuldrene, og en får knept de 3 øverste knappene noenlunde stramt (NSF-reglementet sier at man skal kunne presse til 7 cm overlapp), vil "kroken" holde seg på plass. Hvis jakken ikke er tykk nok i albuene, er det tillatt å bruke albuebeskytter i tillegg (hvertfall i DFS). Man må selvfølgelig ha nok klær, så man ligger behagelig.
For selv på liggende skyting kan en kjøpe seg noen poeng med stiv jakke.
Jeg synes det er mer ubehagelig enn gunstig å ha fullstendig stiv dress på liggende. Passe godt brukte jakker og bukser gjør jobben der. Det er på stående noen klemmer seg inn i rene korsetter, for å stå som spikret.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg synes det er mer ubehagelig enn gunstig å ha fullstendig stiv dress på liggende. Passe godt brukte jakker og bukser gjør jobben der. Det er på stående noen klemmer seg inn i rene korsetter, for å stå som spikret.

 

Jeg har en slik korsettdress, men det er fordi den er bare en halv sesong gammel. Nesten ubehagelig stiv! Så en dress om er bruk litt er faktisk bedre enn en sprett ny.

Men til DFS skyting er det forskjell på de billigste og dyreste dressene. Og det skulle helst bare mangle. Det viktigste er dog at dressen passer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Feltskyting for jegerklassen.

På åpne stevner og interne stevner avgjør arrangøren om det skal være eget opplegg for jegerklassen. Hvis ikke følger klassen opplegget for klasse 1 grovfelt eller klasse eldre rekrutt i finfelt. Dersom praktiske forhold tilsier det, kan inntil et hold sløyfes i grovfelten for jegerklassen.

Jegerklassen skyter altså bare liggende. De "praktiske forhold" det vises til, er nok hvis det er avstander over 300 meter.
I Jegerklassen bør det ikke benyttes avstander ut over 300 meter.
Dette samsvarer også med pkt. 11.121, feltskyting for AG-3 og HK416. Der skal ingen hold være over 400 meter, og hvis man ikke kan få til et alternativt opplegg med kortere avstand på dette holdet, kan men i stedet skyte 12 skudd på et av de andre holdene.

 

Det gjenstår å se om feltarrangører lager et eget opplegg for jegere. Blir det så god deltakelse som på Sørlandet, kan man hvertfall ikke unnskylde seg med manglende interesse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med på dette stevnet, som var et dobbelstevne. Dvs det er de samme ti jegerne på begge to ja. Vi skjøt samme hold som klasse 1-5. Kun AG klasse hadde kortere makshold. Jeg håper inderlig det fortsetter slik. Dette var gøy, og jeg kommer definitivt til å delta flere ganger.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Får håpe at en ikke begynner med eget opplegg for jegerklassen, men følger den vanlige grovfelten med lange hold. Har skutt noen få stevner som gir mersmak. Med god kikkert er det lettere å bedømme riktig avstand enn med diopter. Klassen burde kalles kikkertklasse og ikke jegerklasse for å styre unna tullet om jegermessige hold. Skyter med Sauer, og kan ikke se at jeg trenger lettere løype fordi at det sitter en kikkert på toppen:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...