Jump to content

Er dette starten på slutten?


Andreasv

Recommended Posts

Når en jeger skal kjøpe seg et nytt våpen, er det knyttet mange forventninger til det. Jeg mener folk må få starte de trådene de vil, og de som vil svare, får gjøre det. Uten at det blir henvist til søk knappen. Det er vedkommende sin tråd, og kjøp som må stå i fokus. Det å bli henvist til søke knapp er da surt...

 

Når et forum har kommet så langt, så er kroken på døra innen rekkevidde i allefall, ikke at det er det.

 

Ta f.eks tråden lokkejakt på rev. Noen kaller det et oppslagsverk.... :shock::shock::shock: . Jeg kaller det rot. Skulle tatt seg ut å skrevet et leksikon på samme måte. Hadde ikke blitt en best selger :!: Ser fler har blitt henvist til å lese tråden, når de f.eks spør om en bestemt fløyte. 80 sider, med både seriøst og useriøst gidder i allefall ikke jeg å lese igjennom, før jeg stiller et spm. Noen andre som gjør det?!?!. De som henviser har fulgt tråden fra dag en, og vet hva som står. Det blir noe helt annet. Å komme inn på side 80, å starte å lese er noe helt annet. Den eneste siden jeg har bitt meg merke i er side 69, the dirty number :wink:. Der har en kar lagt inn mange lokke lyder. But that`s it. Det er noe man bør tenke på, når andre spør.

 

Så når det henvises til andre tråder, er et misjonen at vi vil ha tråder på like stor størrelse over hele linjen?!?! Var jeg kammeret.no eier så vill jeg ikke hatt det.

 

I et hvert forum sitter det en grunnstamme av mennesker å svarer. På forumet sluttstykket så var det også sånn. Jeg svarte mye der. Helt til jeg fant ut at det gadd jeg ikke. Var lei tilværelsen som sofa sniper, og web jeger. Ble færre innlegg fra min side, og brukte tiden på jakt i stedet. Det har jeg ikke angret på. Jeg bruker primært kammeret.no når jeg er på jobb offshore som nå. Da har jeg betalt for å surf :D . Som en substitutt for ikke å kunne være på jakt hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med følelsen av at trådstarter og noen andre bidragsytere leser forslagene om å lage FAQ-sticker og nybegynnerkammer, som fanden leser bibelen. Altså at verste mulige mening tillegges.

 

Jeg skrev nylig et innlegg om problemstillingen i forslagskassen.(http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=28&t=66171)

Grunnen til dette er ikke først og fremst at jeg vil at kammeret skal være for dem som "vet så fryktelig mye om jakt og våpen", men at det skal være enkelt for nye brukere eller ferske jegere å finne info :!:

 

Jeg er blant dem som av og til ber folk om å søke, men slenger oftest med en link til FAQ-tråden, eller en annen relevant tråd, eventuelt sier nøyaktig hva de skal skrive i søket sitt etter å ha prøvd det ut selv først, og jeg holder en hyggelig tone. Alltid. Tror jeg.

 

Jeg mener helt oppriktig at det ikke finnes dumme spørsmål, og jeg mener virkelig ikke at folk er late eller dumme fordi de stiller spørsmål som er besvart 100 ganger før.

 

For meg er det nemlig helt opplagt at de ikke har sett at noen har spurt om det før, for ellers ville de vel neppe ha spurt, og da kan de knapt nok klandres for å ville undersøke!

 

Det ER lov å spørre, derfor er det barnslig å svare frekt. Men det er ikke frekt å peke på en kjempenyttig FAQ-tråd med mange av svarene den nye karen ønsker seg!

 

Det jeg ikke skjønner er at det ikke er et unisont rop om en kjempetydelig sticker som leder til svarene på de enkle spørsmålene, slik at de nye brukerne SER DETTE FØRST!

 

En kar får tipset "spør på kammeret.no", av en kompis, klikker seg inn, og det FØRSTE HAN SER er en link med påskriften: VANLIGE SPØRSMÅL med undertittel ("info om bestemte rifler, ny demper, kikkertsikte, kapping av løp...masse god info her!").....for eksempel.

 

Det ville SPART dem for bryet med å spørre, og det ville i tillegg spare folk for følelsen av å burde svare(man vil da helst hjelpe), men ikke orke/ikke ha tid. Det burde ikke være nødvendig.

 

FAQ-tråden til Flk er glimrende. I hvert fall som et utgangspunkt. I tillegg kan det legges til flere tråder med oppdatert info. Moderatorer skriver ofte "denne tråden er så bra at jeg legger den som prioritet", hvorpå gode tråder legges øverst i et underkammer. Bra det, men hvis tråden har god info om grunnleggende tema, hvorfor ikke legge den inn i FAQ-tråden som (i drømmen) ligger øverst og størst, med rød blinkende skrift på forsiden?

 

 

I tillegg foreslår jeg altså et nybegynnerkammer. Dette er ikke en halvfascistisk ide for å holde nybegynnere utenfor, men et resultat av en veldig god erfaring med slike underfora. SVÆRT mange store forum har slike, og det fungerer upåklagelig. Jeg kan godt tenke meg at mange kvier seg for å spørre om noe de regner med at alle andre vet, eller som de kanskje tror de burde funnet info om selv, men i et slikt nybegynnerkammer ville regelen være at "her er det MENINGEN at du skal spørre om slike ting! Kom med det, så hjelper vi deg!" I et slikt kammer ville erfarne brukere/kunnskapsrike folk kunne gå inn på eget initiativ og hjelpe nybegynnere for å være snille. Ikke for å begrense en tråd... Dette ville være til stor hjelp for alle, ikke bare de aller ferskeste, for ALLE ER NYBEGYNNERE PÅ ETT ELLER ANNET FELT! Jeg kan litt om noe, men lite om annet... slik er det vel med alle?

 

Jeg begynte med fluefiske i fjor vår, og gikk inn på fluefiskesiden.no for å lese meg opp om både utstyrsvalg og selve fisket/kastinga. Jeg tenkte faktisk på at jeg ville lese litt først, for ikke å spamme forumet med et spørsmål jeg burde ha funnet svaret på selv, siden jeg regnet med at det var noen ivrige guruer som sto for mesteparten av svaringa der som her på kammeret.

 

Lykkelig ble jeg da jeg så et nybegynnerforum!http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php "Alle nybegynnerspørsmål kan stilles/diskuteres her!" står det under overskriften. HURRA! Så spurte jeg om ett eller annet, og fikk et par svar pluss en link til en tråd som handlet om akkurat det. Supert. Problem solved!

Nybegynnerforumets tråder hadde da ikke trengt å komme opp i "aktive tråder"-feltet på forsiden en gang, siden alle nybegynnere ville ha visst at det var her de skulle spørre, og alle erfarne ville kunne gå inn og se om det var noe de hadde lyst til å svare på med det samme de logget på.

 

Utopi? NEI. Det funker slik andre steder, så hvorfor ikke her??? Er vi så jævla vanskelige av oss?

 

Hvordan kan noen ha motforestillinger mot sånt? Det skjønner ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Et prinsippielt viktig tema som reises her. Jeg er selv på mange ulike fora av ulik karakter, både som vanlig bruker og som moderator, og jeg ser litt av samme tendensen 'over alt'. Kunnskapsrike ringrever går lei av de samme temaene som kommer om igjen og om igjen, men klarer ikke helt la være å lese/irritere seg/kommentere allikevel. Kommentarene blir da gjerne i skarpeste laget både for nybegynnere og viderekomne. Vi har vel alle vært nykommere en gang, og de første innlegga vi skreiv vil vel sjelden fremstå som de mest intelligente i et historisk perspektiv. Om det stadig henvises til søkefunskjonen så blir jo forumet 'degradert' til et usosialt oppslagsverk. Det er så alt for lett å tro at enkelte ting er så innlysende at det ikke kan være mulig at noen lurer på akkurat det. Det kan være at de som 'lurer på noe' kanskje allerede har gjort seg opp en mening, men ønsker en bekreftelse/avkreftelse, eller bruker det som en inngangsbilett til å komme i gang på forumet.

'Kvalitetet' på et forum er jo avhengig av medlemmene, og det er et sunnhetstegn at nye kommer til og andre går som i livet og samfunnet forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Alle rifler på det norske markedet er gode nok for førstegangskjøpere, velg etter lommebok, funksjoner og følelse.

Kjempemessig! Da handler jeg en markspist gammel mauser til en tusenlapp og setter av sted... :mrgreen:

 

Seriøst: Den rifle-faq-informasjonstråden det refereres til er veldig god, kanskje for god i den forstand at den er temmelig omfangsrik. Det er nok lesestoff der til å sitte klistret til skjermen i en hel arbeidsuke, skal man gå riktig grundig gjennom alt. Det er det "ingen" som gidder, for de skal jo bare ha svar på det som gjelder dem, der og da. Helst skal man ha svar i går, og da oppleves det som frustrerende å måtte pløye gjennom tråder med ørten sider med frem og tilbake om hva slags kikkertsikte som var best i 2009.

 

Spørsmålet er vel hva man ønsker med forumet. Det går sikkert godt an å lage flotte oversikter over ditt og datt av våpen- og utstyrskombinasjoner, men jeg (som ikke har det spøtt peiling på hverken våpen eller jakt) ville vært mindre interessert i det enn 1) en lettfattelig forklaring på hva diverse duppeditter gjør og 2) hva som er fornuftige bruksområder for dem. Forskjellen på dings X fra produsent A kontra produsent B kan vente til jeg faktisk skal kjøpe dings X, og da vil jeg gjerne ha anbefalinger og erfaringer som er relativt ferske og ikke 3-4 år gamle.

 

Ser også at google-søk anbefales som søkemetode fremfor forumets egen, men faren med å oppfordre til google-søk er at mange da ikke vil gå inn på forumet og dermed aldri bidrar selv. Hvorfor skal de forresten begrense seg til å søke på Kammeret når de først er på Google? Man risikerer, for å sette det på spissen, at førstegangskjøperen lytter til råd fra "noen" på YouTube istedet for "noen" som faktisk holder på med rifleskyting i Norge.

 

Det er viktig med en dialog for å holde et forum i live. Det går godt an å lage et "good ole boys" forum der man må kunne massevis om ditt og datt, og helst kjenne de andre medlemmene fra før for å bli tatt notis av. Spørsmålet er om det er det man ønsker.

 

En ting, kanskje litt OT: Når jeg ser på hovedsiden, på listen over tråder med nye svar, så er nesten alle sammen om utstyr eller tilbehør av ett eller annet slag. Er det flere enn jeg som syns det er litt rart at ikke flere av trådene handler om treningsmetoder? Hvordan kontrollere pust, forbedre avtrekk, finne igjen siktebilde, øvelser mm. Kanskje jeg bare er miljøskadd av kamsport :lol:

Link to comment
Share on other sites

I kveld gjorde tråden:

"Skal jeg kjøpe bukkåpner?"

Sjå den!

På mindre enn to timar fekk denne tråden 16 innlegg med meg sjølv.

Folk var hyggjelege og hjelpsame.

Det er godt med eit fora som har stor takhøgde for nye.

Urøynde er me alle i mange spørsmål og såleis er det viktigt og godt å kunna spørja om hjelp.

 

Eg vonar at dei som skreiv innlegg til "Skal jeg kjøpe bukkåpner?" ikkje er lei for tiltaket.

 

Det var berre, Helga-Mari, som tok til å lura på kven som sat ved PC´min i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje smøre seg inn med tålmodighet?, vær ydmyk og kanskje behandle de rundt seg på en fin måte?

At en lar seg irritere av skrivefeil og/eller uvitenhet, må være flaut for vedkomne som lar seg irritere, ikke klarer å møte andre brukere her inne på en "kammeratslig" måte, og spesielt når vedkomne er genuint vitebegjærlig.

 

Nye brukere er sikkert ikke så kjent med de reglene som gjelder her, at de kanskje ikke har blitt lest, men det fenomenet kan enkelt sammenlignes med en ikea tegning. De fleste ser det som nederlag å lese bruksanvisning først, helnorsk.

 

De som har gode og informative tråder, gjør en fantastisk jobb. Disse representerer dessverre ikke jegerstanden. Åkke som.-

:D Teach not preach... :D

Link to comment
Share on other sites

Sjur Dale; Det er vel ikke akkurat hver dag noen lurer på om bukåpner er bra eller ikke... Ikke en tråd som representerer noe som er gjennomdiskutert og som kunne vært løst på en annen måte, spør du meg.

 

PangPang; Dette handler overhode ikke om skrivefeil, og heller ikke om at uvitenhet irriterer. Så godt som ingen på dette forumet mobber folk på grunn av skrivefeil, og det ER IKKE SLIK at det er irriterende at ikke alle vet alt mulig. Dette handler om at det er fullt mulig å gjøre den gode informasjonen mer tilgjengelig, noe som kan gjøre det lettere for folk å få svar på spørsmål, slik at forumet ikke flommer over av tråder som er identiske. Disse må for øvrig også modereres på lik linje med andre tråder, noe som legger stein til byrden for de uselviske moderatorene våre, som jobber helt uten betaling eller annen godtgjørelse.

 

Edit: Og at nybegynnerforum fungerer fint hos andre og er en ressurs for brukerne ved disse foraene.

 

Edit 2; Ranger; hva snakker du om? Off topic, eller er det noe jeg ikke har fått med meg tidligere i tråden?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om vi skal ha masse parallelle tråder, eller bruke ymse midler til å redusere dette antallet.

 

Flere sider ved denne saken er nevnt, men det er en side jeg synes har kommet for lite fram. Noen mener de "gamle traverne" har forlatt forumet, fordi det er for mange likegyldige tråder. Det kan derimot være en annen grunn: Noen av oss har svart på de samme spørsmålene opptil flere ganger tidligere, og blir etterhvert lei av å skrive at dyre kikkertsikter oftest er bedre enn "supertilbud" med alt mulig til 399,-.

 

Søkefunksjonen er ikke all verden, men det blir ikke enklere å søke, når mange brukere tydeligvis skal ha sin egen rettskrivning.

 

Når det kommer opp en tråd med spørsmål jeg har svart på mange ganger før, bruker jeg å legge inn en link til aktuelle tråder i svaret, i stedet for å gjenta meg sjøl for ørtende gang. Jeg synes ikke dette er uforskammet, men er kanskje inhabil i den saken?

Link to comment
Share on other sites

legge inn en link til aktuelle tråder i svaret, i stedet for å gjenta meg sjøl for ørtende gang. Jeg synes ikke dette er uforskammet, men er kanskje inhabil i den saken?

Det er en god praksis, så lenge trådene det lenkes til er fattbare for den som har stilt spørsmålet, og de fremdeles har relevans - noen temaer har vel svar med best-før dato i større grad enn andre.

 

Jeg skjønner forsåvidt at man blir lei av å svare på det samme omatt og omatt, men sånn er det når man holder på med noe der det kommer nye til. Da jeg gikk på universitetet var det flere forelesere som hadde vanskelig for å legge skjul på at de syns det var gørrkjedelig å undervise førsteårsstudenter, for de samme temaene og spørsmålene gikk igjen. Men skal man ha mastergradsstudenter og doktorgradsstipendiater må man nødvendigvis kjøre en del uvitende fjols gjennom en bachelorgrad (eller cand. mag. som det het den gangen) først. Selv om det er lite lystbetont :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ranger:

 

Jeg er uenig. Trådstarter diskuterer ikke dette temaet, og det gjør heller ikke resten av tråden. Denne tråden handler om hvordan vi skal håndtere det at så mange spør om akkurat det samme, og om det er bra eller dårlig for kammeret at nye brukere ikke har noen rask link til nyttig info som de kunne ha brukt i stedet for å spørre om noe som er tatt opp 20 ganger den siste måneden (Ja, jeg vet jeg vinkler det litt i min favør :wink: men det er slik jeg ser det.) Moderatorer og deres moderering er blitt diskutert i mange andre tråder som passer mye bedre enn denne.

Link to comment
Share on other sites

Man har forståelse for problemet, kammeret har for mange likelydende tråder (forsøppler søkefunksjonen). Men ingen tråd er nødvendigvis lik av den grunn.

 

Tråder som inneholder de gode svarene er ofte lange og uoversiktlige (i mange tilfeller kunne man ha fjernet minst 2/3 av innleggene, og sitte igjenn med mere. (Dette gjør at det er vanskelig å henvise til søk og enkelt tråder når noen spør).

 

Uansett gåt det som oftest greit, så lenge trådstarter ikke både er for "tett", og spør som en 12 åring på samme tid.

 

Trenden er derimot at der finnes de som forlanger svar, som ikke gir ut informasjon man som leser trenger for å svare (og da mener jeg ikke avansert info), som ikke tåler milde korrekser, som ikke leser/utnytter den infoen de måtte få, som er direkte uhøfflige etc. (listen er så lang som man gidder å lage den).

 

Denne trenden viser at vi har fostret mye skitt i norge de senere år, personer som via sin fremtreden på nett alene burde ha fått timeout og tenkeboks tid av politiet ved søknad på våpen. Dette kan bekymre grå hår både på den ene og den andre.

Lykkligvis er det også mye flott ungdom å se/lese av, så man får litt tro på menneskeheten igjen. Det balanserer vel på ett vis (men man sitter med ett inntrykk av 2/3 nesten er ubruklige som mennesker før de har fått brynt nesen en smule).

 

Hva har så denne ralgjeringen med trådstarters spørsmål å gjøre?

Jo, den viser at kammeret til tider er forsøpplet, og at det knappest er noe poeng i å svare på nye tråder i enkelte emner (med mindre man har klare selvpinings anlegg da).

 

Dette har jeg løst på en glimrende måte, jeg har i stor grad sluttet å lese tråder som virker uinteresangte utifra tittelen. Jeg hopper av tråder som jeg merker ikke fenger meg, og jeg svarer kun når jeg føler for å a), være snill, eller b), føler for å være slem. (les signaturen) :wink:

 

P.s. Det produsere fortsatt mye godt på kammeret, problemet er at det som jeg finner er bra, ofte "drukkner" i resten av mølet. (Disclaimer: Resten av mølet kan gjerne være viktige og interesange greier for andre enn meg).

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke snaut. Jeg er ikke enig i mye av raljeringen din om undommen nutildags, og jeg er mener i hvert fall at det ikke er representativt for brorparten av ungdommer som skriver her på kammeret.

 

Ellers er vel mine synspunkter greit gjort rede for i tidligere innlegg, og de er ikke nødvendigvis så langt fra dine, men du framstår jo som så sur at det blir vanskelig å ta deg alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lage en tråd under f.eks Rifle - deretter rifle type f.eks Blaser R8 så kan alle som har brukererfaringer om denne riflen skrive om deres erfaringer om denne riflen positive som negative, svake som sterke sider med denne riflen, erfaringer om kaliber, kikkersikte osv. Da blir det veldig enkelt å orientere seg om egenskapene til nettopp denne riflen, om jeg trenger informasjon om den aktuelle riflen nå eller om fem år så vil den være like aktuell.

 

Eller noen har spørsmål om et kikkersikte, så kan de gå inn på optikk- kikkersikte - merke - swarovski - Z6i og dermed få opp brukererfaringer om siktet, eventuelle linker til tester osv. Om noen da skal kjøpe seg ett brukt sikte om fem år av denne typen, vil informasjonen være like aktuell.

 

Men jeg understreker at det er viktig at vi har et levende og pulserende forum der alle kan stille spørsmål og få svar. Det jeg etterlyser er en oversikt over alle de brukererfaringene og kompetansen dere har her inne.

Link to comment
Share on other sites

Her har det skjedd mye i løpet av kvelden. Fint å se at så mange engasjerer seg i kammeret sin framtid!

 

Noen over her skriver at dere ikke orker å skrive samme omigjen å omigjen, dette er jeg enig i. Som noen av dere skriver å henviser dere høflig og trivelig til tråder som allerede eksisterer som besvarer aktuelle spørsmål. Dette er jo en naturlig og fin måte å gjøre dette på, men å henvise til søk og finn det ut selv, blir vanskelig for mange å svelge og å håntere.

 

En eller annen måte å samle informasjon på er ikke dumt! Dette kan være en god løsning, så lenge dette ikke hindrer folk i å likevell stille spørsmål. Uten nye folk vil ikke kammeret.no overleve. Det vil dø ut som en statisk kilde til gammel informasjon. Noen frivillige som kunne tenkt seg å gjøre jobben med å samle gode infotråder? Jeg kan godt stille en mann til jobben, men jeg er overhode ikke så kunnskapsrik som mange andre her og trenger nok betydelig med hjelp.

 

Noen av dere skriver at dere ikke gidder mer, kammeret har blitt fylt opp av kjedelige temaer. Hvem har ansvaret for dette?? Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være dere som har ansvaret for å holde kompetansenivået oppe. Ønsker dere ett høyt nivå, så må dere jo fortsette å legge inn kjempetråder, med høyt nivå, ikke forsvinne. Forsvinner du så forsvinner også andre, og vips så er kammeret.no historie.

 

Når det gjelder kritikk av moderatorer håper jeg vi holder dette langt unna denne tråden. De kan ikke og bør ikke lastes for utviklingen. De følger ett regelverk. Regelverket må vi nesten forholde oss til, som ellers i samfunnet.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om noen bruker den, men jeg har laget et customsøk for kammeret.no via google.

Du finner den om du klikker på linken i signaturen min.

 

Jeg har den på bokmerkelinja i google chrome, og bruker den MYE mer enn jeg bruker den innebygde søkefunksjonen her på kammeret. Jeg synes treffene er mer relevante, og at den er mer oversiktlig.

 

Prøv den!

Link to comment
Share on other sites

Selvmoderert, pga en smule off-topic ;)

:shock: 3 ganger på under en time.................. :idea: hva med å tenke litt FØR du trykker på OK knappen :roll:

Jeg fikk hint om å endre på innleggene mine fra øvrigheita, "or else..." Så derfor gjorde jeg det. :wink:

 

Jeg vet ikke om noen bruker den, men jeg har laget et customsøk for kammeret.no via google.

Du finner den om du klikker på linken i signaturen min.

Ser ut til å fungere utmerket! Godt tenkt. :)

Link to comment
Share on other sites

 

En eller annen måte å samle informasjon på er ikke dumt! Dette kan være en god løsning, så lenge dette ikke hindrer folk i å likevell stille spørsmål.

Andreas

 

Jeg kan ikke på noen måte se at noen noengang har tenkt å hindre folk i å skrive innlegg!

 

 

Men det virker som om enkelte nekter å ta til seg informasjon om de ikke har startet tråden selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...