Jump to content

.30-30 Hornady LeverEvolution godkjent for storvilt?


Sauer 150

Recommended Posts

Satt akkurat og lekte med litt programvare og kom til å tenke på dette.

 

Jeg antar en BC på .350 bør være fullt innenfor rekkevidde med en spiss 160grs kule i kal .30 - da mange 150grs kuler har >.400. Med utgang på 2400F/S(730m/s) vil denne ammoen akkurat på det berømte håret krype over 2200J kravet på 100m.

 

Noen som har luftet dette for DN eller andre myndigheter? Jeg ser jo uten tvil problemene med .30-30 på elg, men er ganske sikker på norsk hjort ikke er noe mer hardskutt en tilsvarende dyr over dammen, der fortsatt anselige mengder med deer,elk og blackbear blir puttet i fryseren av mer eller mindre velplasserte .30-30 kuler.

 

Noen ihuga .30-30 brukere som har tid til å ta saken ?

Link to comment
Share on other sites

.

 

Noen ihuga 30-30 brukere som har tid til å ta saken ?

 

Skaff meg en HR1871 "handi rifle" i 30-30 (gjerne med løp i 45-70 og .223 også) så skal jeg ta saken jeg ;-)

20" pipa på 94 winchesterne er nok for kort i utgangspunktet. (har papir...)

 

:)

 

PS, har du fått tak i den Redhawken?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Norma sin går det akkurat, gitt 160 grs kule og 2400f/s. Dette gir 2206 Joule gitt BC på .350 som jeg mener er et minimum på en såpass spiss kule i kal 30 med gitt vekt.

 

Sierra sitt program også sier vi er i grenseland, men omregningen fra Ft/Ibs må jeg nok ha med flere desimaler for å få helt nøyaktig

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel opp til jegeren å bevise at børsa holder kravet. Tipper en del 6.5x55 som er slapt ladet og kappet løp til 47cm for demper ikke holder.

 

Er vel ikkje so mange som held kravet med 10 cm lengre løp og 140 grs fabrikkammo heller...

 

Remington fabrikk 6,5x55 holder i allefall IKKE kravet, i følge deres egne tabeller......

 

Når en diskuterer 30-30 og eventuelt trekker inn tall og kommentarer fra Sverige, skal en være klar over et LITT lavere krav der borte.

Legger elgen merke til det?

Link to comment
Share on other sites

IMP-er man 30-30, går det.

Foreløbig forutsetter vel det at man først trekker kula og lader om formede Imp´er, ellers vil hastigheten gå ned ved avfyring i et imp kammer.

Kula er desverre ikke å se som komponet hos Hornady ennå, men når det skjer, er det vel en og annen som skal tyne litt ekstra ut av sin -94 :D

Link to comment
Share on other sites

IMP-er man 30-30, går det.

Foreløbig forutsetter vel det at man først trekker kula og lader om formede Imp´er, ellers vil hastigheten gå ned ved avfyring i et imp kammer.

Kula er desverre ikke å se som komponet hos Hornady ennå, men når det skjer, er det vel en og annen som skal tyne litt ekstra ut av sin -94 :D

 

Marlin har jo sluppet en "ny" 30-30 leveraction til dette kalibret. Standard 336 er det vel, men med hjalvt magasin og 4" lengere løp. ("4" kontra 20") Spørs om hva løpslengde vil ha og si i denne patronen.

 

Forøvrig syns jeg noen bør selge meg en HR 1871 Rifle, gjerne i 30-30 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Les nye JEGER

 

Der har de gjort en test på 30-30 LeverEvolution (ikke LeverRevolution) med Marlin 336XLR.

 

De rapporterer data som oppfylte kravene for storvilt (dog marginalt).

 

 

 

Hjelper ikke.

Ifølge artikkelen der, tar DN utgangspunkt i hva fabrikken oppgir og ikke hva som måles i ditt våpen.

Iølge Hornady holder ammoen IKKE kravet (og ja, jeg har spurt).

Link to comment
Share on other sites

"Noen som har luftet dette for DN eller andre myndigheter?"

 

Hvis du var leser av sluttstykket - så skrev jeg utførlig hva DN til slutt måtte mene - etter endel korrespondanse.

 

Jeg har en ladning til min Winshester mod. 94 - med Hornady 165 SST - som holder kravet.

Det er opp til brukeren å kunne dokumentere at det brukes ammunisjon som holder kravet.

 

___________________________________________________________

 

Riflen er forøvrig til salgs. Det er påmontert grønn fiberoptikk samt Williams peep-sight som fungerer som et ghost-ringsikte. Marble`s "vanlige" nedfellbare baksikte er også montert.

Riflen er nyblånert, og med blankpolert låskasse.

Meget presis - og selges ikke et øre under 4 lapper :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ser nå at Hornady tilbyr 160 GR FTX LEVERevolution kuler til hjemmelading, hvorvidt de er kommet her til lands vet jeg ikke :roll:. Noen andre som vet? Ifht til ferdigrulla ammo så tilfredsstiller ikke ammoen kravet til storviltjakt, men hvordan stiller det seg nå når vi kan lade ammo selv med disse kulene? Vil det være realistisk å klare tyne ut hastigheter opp mot 750 m/s (++) :?:. Klarer en det, ja da er vel minstekravet til anslagsenergi på 100 meter innen rekkevidde...eller :roll:.

Link to comment
Share on other sites

En tidligere tråd fikk meg til å kalkulere på det der ut fra den ammunisjonen jeg bruker.. Med en b.k på 0.32, 11g og en utgangshastighet på 686m/s så skulle det gå.

Med det var altså ikke Leverevolution.. den har da altså ei lavere kulevekt på160gr (10.37g) og trenger høyere hastighet. Noen som vet b.k på denne?

Link to comment
Share on other sites

Ser frem til disse kommer i butikken, det blir straks mye mer interessant med leveraction :-D Våpnene er jo så lette og små, kan de være godkjente på storvilt er det veldig morro! Gleder meg til å rappe phoines sin og stikke til skogs :mrgreen:

 

Hvem er det som importerer Hornady i Norge? Det kunne jo vært interessant å be dem bestille inn litt.

Link to comment
Share on other sites

Som noen andre skrev tidligere så tror jeg kravet er innen rekkevidde hvis en klarer å lade den opp i ca.730-750 m/s. Er dette hastigheter som er realistiske å oppnå med denne kulen? I såfall blir min Marlin enda mere attraktiv å bruke fremover (som Nilsen også har fått med seg, ser jeg :lol:) :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Tenkte det var på tide å blåse litt liv i denne tråden igjen ettersom Midway har hatt kulene til salgs en stund. Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en Marlin 336XLR og da hadde det jo selvsagt vært en kjempefordel om noen kunne dele erfaringer om hjemmeladninger som holder storviltkravet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke Lever rifler i div kaliber, men har skutt sel med Hornady 160 grains FTX beregnet i slike våpen, da den har en fleksibel tupp, som igjen gjør det sikkert å bruke i tubemagasin. Tuppen gjør at den får høyere b.c. i forhold til de andre kulene i kaliberet. Jeg har bare positivt å si om kulene, dog er de skutt fra en .308 winchester, ladet med 41 grains N-140.. Selen klagde ikke for å si det sånn. Døde momentant... ;)

 

Bare sånn til info for de som evt. er interessert..... ;)

Edit: Og ja, de gir utmerket presisjon i min rifle... ;D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt mine klamme hender på to pakker Hornady LeverEvolution 160 grs, for en billig penge, og jeg har en Marlin 336 30-30 win. Jeg tolker diskusjonen dithen at denne kombinasjonen ikke holder storviltkravet på 2200 joules. Kan noen bekrefte det ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Dersom du har en ladning som holder kravene med Hornady 165gr vil jeg tro at en leverevolution kule på 160gr ut av et 24" løp (4" mer enn din winchester) kan uten problemer lades opp til å holde kravene.

 

Har jaktet med min lenge jeg :) .

 

Hornady 165 gr. SST - N140 35 gr. gir 2280

N135 34 gr. gir 2378

 

 

Det har begrenset seg med å lade rilfen med kun to skudd pga. kulen.

Men to skudd - er plenty :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det jeg lurer på er hvordan du får presset 35 grain N140 i en 30-30 hylse? Det må bli rimelig komprimert?

 

Får akkurat 33 grain Norma 201 bak LeverEvolution kulene. Går bra de :-)

 

Har ikke testet hvorvidt de holder kravet til storvilt.

 

Hei!

 

Dersom du har en ladning som holder kravene med Hornady 165gr vil jeg tro at en leverevolution kule på 160gr ut av et 24" løp (4" mer enn din winchester) kan uten problemer lades opp til å holde kravene.

 

Har jaktet med min lenge jeg :) .

 

Hornady 165 gr. SST - N140 35 gr. gir 2280

N135 34 gr. gir 2378

 

 

Det har begrenset seg med å lade rilfen med kun to skudd pga. kulen.

Men to skudd - er plenty :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...