Jump to content

Varmintkuler 6,5x55


jørn

Recommended Posts

Har kun prøvd Sierra 100 grs HP og den har gått hull i hull i mine rifler og effekten har vært grei :D

Hadde faktisk ei eske med Sierra 100 grs HPBT Varmint. Husker ikke nr på eska men hadde samme hullspissen som den vanlige 100 grs HP'n. Like presis den også.

Ellers finnes det 95 grs V-Max og 90 grs Speer TNT.

Kommer selv til å prøve V-Max neste gang.

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd 85 og 100 gr Sierra Varminter. Effekten er av en slik karakter at jeg lar være å beskrive den på et offentlig forum :)

Denne beskriver vel rimelig greit resultatet.

Skutt rev med disse og jeg har aldri sett noe som helst tilsvarende.

Eller som en venn av meg sa : Den har tatt godt .. den sto ikke lenge den der..

Link to comment
Share on other sites

jer er seriøst nødt til og få kjøpt meg noen av di derre kulene ..(til morroskyting)

Anbefaler vel helst å bruke dem til vilt .. som du ikke på noen som helst måte har tenkt å spise.

Inngangshullet er forholdsvis pent men utgangshullet kan du nesten kjøre buss igjennom. dersom kula slår igjennom vel å merke. Pelsen er altså heller ikke uskadet.

Sannsynligheten for ettersøk er meget liten sålenge man treffer sånn omtrent greit.

Som skytebane ammo er den verdiløs .. eller for å si det på en litt annen måte .. det er mye billigere å skyte helmantel og du ser omtrent samme effekten på en papirskive.

Jeg bruker nok av disse på skiver til å finne den riktige ladningen .. men det er jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

Det var det som var tanken . rev , kråke, skjære og vanndunker. Om dere vil.Til vilt som skal brukes til mat buker jeg ammo beregnet til dette . jakt felt osv videre vil jeg oxo bruke ammo som er beregnet til dette .

Vet dere om XXL selger varmint kuler ???

Link to comment
Share on other sites

Det var det som var tanken . rev , kråke, skjære og vanndunker. Om dere vil.Til vilt som skal brukes til mat buker jeg ammo beregnet til dette . jakt felt osv videre vil jeg oxo bruke ammo som er beregnet til dette .

Vet dere om XXL selger varmint kuler ???

Jeg har kjøpt mine hos Midway.

(Vet ikke om man har lov til å nevne firma osv men dette har ingen verdens ting med reklame for egen del å gjøre.. mod får evt slette om det er ulovelig)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 85gr Sierra HP-V til Beverjakt, det mest effektive jeg har brukt/sett. Det blir et lite inngangshull, "ganske" ødelagt i bogen/framparten og kula går i tusen biter inne i dyret. Pelsen og "skinka" er like hele. Etter min erfaring er dette langt mer effektivt til Bever enn kuler beregnet til storvilt, jeg foretrekker at Bever`n detter umiddelbart.

 

Presisjonen har vært upåklagelig.

 

Tron

 

PS: Har aldri sett disse på XXL, Midway har og det sammer har bl.a. Landrø. Det er sikkert ikke vanskelig for en lokal våpenbutikk å skaffe disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg er ny her, men har lyst til å høre om noen har noen tips til meg. Jeg har blitt anbefalt å bruke en Sierra Varmint 85 grs. kule til beverjakt. Ser også her at den er anbefalt. Jeg har ikke fått testet den på bever ennå, men håper virkningen er bra. Presisjonen kom også etterhvert, når hastigheten begynte å stige over 900 m/s. Ved 910-920 m/s hadde vi meget bra presisjon. Jeg kunne tenkt meg ennå mere hastighet, men tida strakk ikke til, og vi hadde begynt for lavt med test-ladningene våre. Dog bedre at det er den veien enn at man begynner for høyt.....

 

Det jeg lurer på, er ved selve kule-isettingen. Jeg er vant til å lade vanlige trenings- og konkurranseammo. Disse kulene har boat-tail som gjør kule-isettingen enkel. På disse Varmint-kulene derimot, så fantes ingen boat-tail, og kule-isettingen var betydelig vanskeligere. Svært ofte ble det en liten bule på hylsehalsen, og i noen tilfeller (ca 15%) ble denne såpass stor at patronen ikke gikk å kamre. Dette var sannsynligvis ett resultat av at kulen ikke var rett på hylsen før isetting i pressa. Først forsøkte jeg å holde kula på plass helt inn i die`en, men man må jo slippe en gang. Disse kulene er så korte, at det ofte ble feil allikevel. Løsningen min ble å "balansere" kula på toppen av hylsa, før den svært langsomt ble ført opp i die`en for kuleisetting. Fortsatt ble det noen buler, men de ble noe mindre.

 

Men, nå kommer jeg til det store spørsmålet. Er det noen som har noen tips for å gjøre dette enklere og bedre?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

En kuleisetter med flytende kammer, à la Redding competition, Forster benchrest, m.fl. gjør dette meget bra (ihvertfall med mine 6,5x55 hylser). Hylsa og kula blir da "linet" opp i det flytende kammeret før kula blir presset inn i hylsa. Da entrer kula hylsehalsen nesten dønn rett, og problemene du beskriver vil (forhåpentligvis) minke.

De som lader for pistol utvider hylsehalsen i en egen die før kuleisetting, og krymper halsen igjen etter at kula er satt. Men det er vel ikke et alternativ for rifle, tror jeg.

 

Redding competition:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=520716

 

Forster bench rest:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=190332

 

Det finnes flere andre også.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er ny her, men har lyst til å høre om noen har noen tips til meg. Jeg har blitt anbefalt å bruke en Sierra Varmint 85 grs. kule til beverjakt. Ser også her at den er anbefalt. Jeg har ikke fått testet den på bever ennå, men håper virkningen er bra. Presisjonen kom også etterhvert, når hastigheten begynte å stige over 900 m/s. Ved 910-920 m/s hadde vi meget bra presisjon. Jeg kunne tenkt meg ennå mere hastighet, men tida strakk ikke til, og vi hadde begynt for lavt med test-ladningene våre. Dog bedre at det er den veien enn at man begynner for høyt.....

 

Det jeg lurer på, er ved selve kule-isettingen. Jeg er vant til å lade vanlige trenings- og konkurranseammo. Disse kulene har boat-tail som gjør kule-isettingen enkel. På disse Varmint-kulene derimot, så fantes ingen boat-tail, og kule-isettingen var betydelig vanskeligere. Svært ofte ble det en liten bule på hylsehalsen, og i noen tilfeller (ca 15%) ble denne såpass stor at patronen ikke gikk å kamre. Dette var sannsynligvis ett resultat av at kulen ikke var rett på hylsen før isetting i pressa. Først forsøkte jeg å holde kula på plass helt inn i die`en, men man må jo slippe en gang. Disse kulene er så korte, at det ofte ble feil allikevel. Løsningen min ble å "balansere" kula på toppen av hylsa, før den svært langsomt ble ført opp i die`en for kuleisetting. Fortsatt ble det noen buler, men de ble noe mindre.

 

Men, nå kommer jeg til det store spørsmålet. Er det noen som har noen tips for å gjøre dette enklere og bedre?

 

Mvh Dagl

 

En annen ting som hjelper, er å være litt raus med gradfjerneren på de hylsene du skal bruke til formålet, da får du en litt større faskant, som letter entringen av de flatbasede kulene.

Link to comment
Share on other sites

100grs sierra HP er en kule som gir vanvittig god presisjon i de aller fleste rifler. eneste unntakene jeg vet om er de som har kjapp riflestigning (1/8 eller kjappere) der kan man få litt ujevne samlinger.

 

jeg har ladet kula i alt fra 750msek til 1000 msek og den samler godt(meget godt) hele vegen. og effekten i høy hastighet er imponerende(eller skremmende)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har fått 85 gr sierra til å stoppe i en rev? Altså ikke lage utgangshull med tanke på å bevare skinnet? Jeg husker at noen på sluttstykket bare fikk noen splinter ut på den andre siden ved bogskudd på rev. Men er det unntaket eller regelen?

Ved 224 kaliber og lette v-max kuler får man stort sett ikke gjennomskyting om man skyter rett på bogen. Skyter man bak bogen, eller andre plasser, sprenger man revepelsen. Dette gjelder også revespesialistene 17 HMR og 17 REM.

Lurer på om det samme gjelder 6,5 og de letteste varmintkulene? Er oddsen størst ved rask eller moderat hastighet?

( i kal 224 ser det ut som moderat hastighet redder reveskinnet, altså en 222 er mer egnet enn 22-250)

 

Kan dere som har skutt rev med overnevnte kule beskrive utfallet? Er det noen som har skutt rent sideskudd, langt fremme i bogen på en fullpelset rev, og alikevel ødelagt skinnet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei

 

Jeg er ny her, men har lyst til å høre om noen har noen tips til meg. Jeg har blitt anbefalt å bruke en Sierra Varmint 85 grs. kule til beverjakt. Ser også her at den er anbefalt. Jeg har ikke fått testet den på bever ennå, men håper virkningen er bra. Presisjonen kom også etterhvert, når hastigheten begynte å stige over 900 m/s. Ved 910-920 m/s hadde vi meget bra presisjon. Jeg kunne tenkt meg ennå mere hastighet, men tida strakk ikke til, og vi hadde begynt for lavt med test-ladningene våre. Dog bedre at det er den veien enn at man begynner for høyt.....

 

Det jeg lurer på, er ved selve kule-isettingen. Jeg er vant til å lade vanlige trenings- og konkurranseammo. Disse kulene har boat-tail som gjør kule-isettingen enkel. På disse Varmint-kulene derimot, så fantes ingen boat-tail, og kule-isettingen var betydelig vanskeligere. Svært ofte ble det en liten bule på hylsehalsen, og i noen tilfeller (ca 15%) ble denne såpass stor at patronen ikke gikk å kamre. Dette var sannsynligvis ett resultat av at kulen ikke var rett på hylsen før isetting i pressa. Først forsøkte jeg å holde kula på plass helt inn i die`en, men man må jo slippe en gang. Disse kulene er så korte, at det ofte ble feil allikevel. Løsningen min ble å "balansere" kula på toppen av hylsa, før den svært langsomt ble ført opp i die`en for kuleisetting. Fortsatt ble det noen buler, men de ble noe mindre.

 

Men, nå kommer jeg til det store spørsmålet. Er det noen som har noen tips for å gjøre dette enklere og bedre?

 

Mvh Dagl

 

 

Hei!

 

Det enkleste som jeg vet, er å presse hylsene "litt", altså bare la ekspanderen gli igjennom hylsehalsen. Da trenger du som regel ikke å smøre hylsene og det går kjapt. Det som oftest er grunne til slike problem, er at hylsene er lit skjeive i halsen, altså ikke helt rund. Du kan også, som nevnt ovenfor, være litt raus med gradfjerneren, men personlig erfaring sier at ekspanderen gir best resultat.

 

Lykke til med ladingen. :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har fått 85 gr sierra til å stoppe i en rev? Altså ikke lage utgangshull med tanke på å bevare skinnet? Jeg husker at noen på sluttstykket bare fikk noen splinter ut på den andre siden ved bogskudd på rev. Men er det unntaket eller regelen?

Ved 224 kaliber og lette v-max kuler får man stort sett ikke gjennomskyting om man skyter rett på bogen. Skyter man bak bogen, eller andre plasser, sprenger man revepelsen. Dette gjelder også revespesialistene 17 HMR og 17 REM.

Lurer på om det samme gjelder 6,5 og de letteste varmintkulene? Er oddsen størst ved rask eller moderat hastighet?

( i kal 224 ser det ut som moderat hastighet redder reveskinnet, altså en 222 er mer egnet enn 22-250)

 

Kan dere som har skutt rev med overnevnte kule beskrive utfallet? Er det noen som har skutt rent sideskudd, langt fremme i bogen på en fullpelset rev, og alikevel ødelagt skinnet?

jeg tror du får gjennomskyting på rev med hvilken som helst kule i 6,5.

har du moderat hastighet vil ikke 85grs kula eksplodere totalt, men vil nok gå i gjennom.

om du har max fart vil den sannsynligvis fragmentere seg og du får mange hull på utgangssiden ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...