Jump to content

Brennhastighet RP11(N11) Bofors11


Vizla

Recommended Posts

I forbindelse med utvikling av ladedata til 75 og 80grs kuler i 223, trenger jeg data på brennhastigheten (Burning Rate Factor BA)på RP11- Norma11(dvs bofors 11).

Vet at det varierer fra Lot til Lot, men uansett, om noen har data blir jeg veldig fornøyd :D

Lot´en som er mest interessant, er nr. 65058

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg har brukt av N11 har vært veldig i nærheten av N-150.

Faktisk så nært at jeg har kunnet bruke mine ladedata til 6,5x47 Lapua om hverandre.

 

Men at N-11, RP11, eller det du kaller bofors 11 er det samme kruttet som er i 7,62x51 Nato kan du ikke vite med sikkerhet.

Du kan ikke tømme kruttet ut av 7,62 Nato for å lade til andre kalibre med dette som utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Vizla - du er på ville og farlige veier. Det er ikke N-11 i 7,62 nato.

Det er ikke engang samme kruttet i alle loter av Nato.

Jeg mener å huske at det i Norskproduserte loter en periode ble brukt NC 1055. Senere er andre kruttyper brukt.

 

Du må aldri bruke krutt som er tatt ut av ammunisjon uten at det er du som har ladet patronene, og at du er 100% sikker på hvilke krutt som er brukt.

 

Bruk av ukjent krutt fra nedplukket ammunisjon er meget farlig!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to.

Ble først litt overrasket over at jeg ble oppfattet som om jeg mente at 7,62 NATO har samme kruttet.

Helt til jeg oppdaget at jeg har satt punktum og ikke Spm.tegn i slutten av setningen. Sorry gutter, og setter stor pris på at her er våkne og oppegående folk til å passe på meg :wink: Fjerner derfor hele Nato spørsmålet, slik at det ikke blir noen misforståelser.

:arrow: Må bare presisere at jeg ALDRI har vært i nærheten av ideen å operere Nato patroner og benytte kruttet!!!

 

Så til saken. Tok en tlf til Raufoss i forkant av dette innlegget. Inne i diskusjonen om ladninger, krutt og tunge kuler i 223 (5,56) ble det nevnt at det var RP11 i Nato patronene. Hadde en liten diskusjon på dette og derfor spørsmålet.

Diskuterte videre med vedkommende om RP11 og brennhastighet, men fikk egentlig ikke noe presist svar.

Det ble også sagt at RP11 (siste Lot) er lik Reloader 15. Dette er ikke noe jeg stoler på sånn uten videre.

Derfor prøver jeg å finne ut om brennhastighet på RP11.

Det er for øvrig Bofors som leverer kruttet til Norma og Raufoss, derfor lik krutt (med samme Lot).

spurte videre om Bofors leverte kruttet til Alliant og fikk betegnelsen Reloader 15, men fikk egentlig ikke noe svar, så da er jeg like langt.

 

Hører til historien at jeg ble lovet krutt data fra Norma, men etter gjentatte purringer har jeg ikke mottatt dette ennå. Begynner derfor å tvile på at jeg får disse.

 

Bakgrunnen for dette er testing av diverse krutt til tunge kuler i 223, da særlig 80grs. RP11 kruttet er et skytterlagskrutt og er derfor meget interresant i videre arbeid. Hvorfor denne testingen blir gjort kommer jeg garantert opp med i en egen tråd senere.

 

:arrow: Videre engasjement i tråden mottas med stor entusiasme :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har hatt N11 med max ladevekt for 150 grs kuler i 308w(ca 850 msek) på alt fra 43 til nesten 47 grs. så det kruttet verierer ganske mye i brennhastighet. omtrent alt fra N135 til N150 for å snakke finsk krutt.......

 

så å si at det er likt N150 syns jeg er en skummel sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

N11 og N15 er det samme kruttet som dette sakset fra dfs.no :

 

NC - Krutt RA 11 for 7.62 X 51

NC - Krutt RA 15 for 6.5 X 55

du mener at N11 er det samme som RA11

og at N15 er det samme som RA15

 

det stemmer.

 

det er en tråd om skytterlagskrutt. der står det meste man egentlig trenger vite tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg er selv litt obs på at en ikke alltid kan sette likhetstegn mellom f.eks N11 og N140 eller N150 (alt etter lot). Det kan se slik ut for en patron men oppføre seg noe andreledes i en annen patron. Hadde en lot selv som var ganske lik N140 i 308 men var noe hissigere en N140 i 22-250. Derfor bruker jeg aldri vitavouri data direkte for skytterlagskrutt selv om det skulle stemme for et kaliber.

Link to comment
Share on other sites

 

det er en tråd om skytterlagskrutt. der står det meste man egentlig trenger vite tror jeg.

 

Her er tråden:

 

viewtopic.php?f=17&t=3234&start=0&st=0&sk=t&sd=a

 

Står mye der, men det er sikkert nye ting som kan føyes til.

 

Skytterlagskrutt er jo ikke en absolutt sannhet, så nye opplysninger om Lot´er nok velkommen :wink:

 

Om det er noen som har mer om mitt tema, så post det gjerne her.

Begynner nå å få en viss oversikt hvor kruttet mitt ligger i skalaen, takket være et par meget oppegående forumbrukere.

Ladedata blir gjengitt i en egen tråd, når jeg har fått gjort en grundig og forsvarlig test av kruttet.

 

Men, som sagt, alle innspill blir tatt imot med takk :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt N11 med max ladevekt for 150 grs kuler i 308w(ca 850 msek) på alt fra 43 til nesten 47 grs. så det kruttet verierer ganske mye i brennhastighet. omtrent alt fra N135 til N150 for å snakke finsk krutt.......

 

så å si at det er likt N150 syns jeg er en skummel sammenligning.

 

Ta en titt på disse fire lotene som har vært ute på markedet de siste 4-5 årene, så ser du at sammenligningen ikke er "skummel", men en realitet.

normal_Norma_11.jpg

Link to comment
Share on other sites

jo disse fire ser ut til å være litt kjappere enn N150. jeg ladet 150 grs kuler for noen dager siden med 46,5grs N150 og da fikk jeg 848 i en nesten ny 70 cm pipe

 

grunnen til at jeg sier det er en litt skummel sammenligning er at om man sier det er en sannhet og så får noen tak i en N11 lot fra 90 tallet som er 3 grs kjappere i maxladning, og tenker at dette kruttet er "likt" N150.....da kan hevearmen bli treg å få opp....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Linker videre til Tråden N11 og 223. Skrev et innlegg der istedenfor i min egen tråd, siden overskrifta passer bedre:

 

viewtopic.php?f=17&t=4964&start=0&st=0&sk=t&sd=a

 

Tråden inneholder en beskrivelse av prosess for å bestemme brennhastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...